ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
14.10.08 р. Справа № 2/211пн
Суддя господарського суду Донецької області Мартюхіна Н.О.
при секретарі судового засідання Трубачевій А.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1м. Донецьк
до відповідача 1: Макіївської міської ради м. Макіївка
до відпо?відача 2: Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка
про визнання за Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1право на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га розташованої попередньо в контурі 1-5 по АДРЕСА_1строком на 49 років для будівництва цеху? по виробництву метало пласти?кових виробів шляхом укладан?ня прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладення договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", який діяв на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1з заявою до Макіївської міської ради.
За участю
представників сторін
від позивача: ОСОБА_2. - за довір., ОСОБА_1. - приватний підприємець
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: не з'явився
СУТЬ СПРАВИ:
Позивач, Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 м. Донецьк, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідачів Макіївської міської ради м. Макіївка та Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка про визнання за Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1право на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га розташован?ої попередньо в контурі 1-5 поАДРЕСА_1строком на 49 років для будівн?ицтва цеху по виробництву мет?ало пластикових виробів шлях?ом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, н?еобхідних для укладення дого?вору оренди з Макіївською міс?ькою радою в порядку, передбач?еному Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", який діяв на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1з заявою до Макіївської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність права на отримання земельної ділянки загальною площею 0,7 га в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з клопотанням до Макіївської міської ради. Як на правову підставу позову посилається на ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України “Про оренду землі”, ст. 58 Конституції України.
Представники відповідачів у судове засідання не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили, відзивів на позов не надали, про час та місце слухання справи були повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення від 16.10.2008р. № 02-62/26081 та від 16.10.2008р. № 02-62/26080.
З урахуванням цих даних, суд вважає належним виконання обов'язку щодо повідомлення відповідачів про вчинені судом процесуальні дії та можливим розглянути спір, згідно ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в справі матеріалами. До того ж, згідно ст. 59 ГПК України, надання відзиву на позов є правом відповідача.
Приймаючи до уваги вищенаведені обставини, з огляду на достатність представлених матеріалів, справа розглянута згідно зі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив:
06.03.2007р. позивач звернувся до Макіївського міського голови з заявою про узгодження місця розташування запланованого об'єкту будівництва - цеху з виробництва металопластикових виробів на земельній ділянці, орієнтовною площею 0,7 га розташованої в контурі 1-5 поАДРЕСА_1
Візою Макіївського міського голови питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд до постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.
Макіївське міське управління земельних ресурсів листом повідомило позивача про необхідність розроблення та затвердження у встановленому порядку проектно-кошторисної документації та оформлення земельної ділянки відповідно до діючого законодавства.
06.03.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів було складено акт вибору та обстеження земельної ділянки по вул. Чукотській у Червоногвардійському районі м. Макіївка, передбаченої під розміщення цеху по виробництву металопластикових виробів на землях Макіївської міської ради. Відповідно до вказаного акту комісія погодила Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1вибір земельної ділянки, площею 0,7 га по АДРЕСА_1для будівництва цеху по виробництву метало пластикових виробів.
Рішення виконавчого комітету Макіївської міської ради № 730/5 від 16.05.2007р. було погоджено фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1. місце розташування об'єкту нерухомості - цеху з виробництва метало пластикових виробів на земельній ділянці площею 0,7 га по АДРЕСА_1
З метою погодження у встановленому законодавством порядку місця будівництва об'єкту нерухомості, позивачем були отримані наступні висновки органів державної влади та місцевого самоврядування:
- висновок Відділу культури Макіївської міської ради № 52 від 10.04.2007р.;
- акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню від 14.04.2007р.;
- висновок державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області № 02/65 від 10.05.2007р.;
- акт радіаційного контролю території № 69/07 від 22.03.2007р.;
- висновок Макіївської міської санітарно-епідеміологічної станції № 1046/03.1 від 23.03.2007р.
- висновок Головного управління містобудування та архітектури № 01/436 від 16.03.2007р.;
- висновок Науково-археологічної експертизи земельної ділянки № 42 від 02.04.2007р. ;
- висновок Донецького обласного управління лісового господарства № 02-122/лг від 26.03.2007р.
Із матеріалів справи та пояснень у судовому засіданні встановлено, що будь-яких заперечень чи відмов при узгодженні місця розташування земельної ділянки для будівництва на адресу позивача не надходило.
Проте, відповідно до матеріалів справи та пояснень представника позивача договір оренди земельної ділянки не укладений та відповідного рішення Макіївською міською радою не прийнято.
Листом № 01-2222 від 01.10.2008р. Макіївською міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідачем вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
З огляду на вказані обставини позивач звернувся до суду з вимогою п?ро визнання за ним права на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га розташованої по?передньо в контурі 1-5 по АДРЕСА_1строком на 49 років для будівництва ц?еху по виробництву метало пла?стикових виробів шляхом укла?дання прямого договору оренд?и, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладення договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі", який діяв на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1з заявою до Макіївської міської ради.
Вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
У відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання регулювання земельних відносин, у тому числі надання земельної ділянки в оренду, вирішується відповідно до закону.
Згідно норм ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст.ст. 12, 122 Земельного кодекс?у України, міська рада, як суб'є?кт прав комунальної власност?і на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст.123 Земельного кодексу України.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Приписами ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно до рішення Констит?уційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди спірної земельної ділянки була подана тільки одна заявка -позивача. Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди спірної земельної ділянки нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено Кабінетом міністрів України.
Крім того, судом встановлено, що Кабінетом Міністрів України до теперішнього часу не визначено особливостей оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної або комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.
Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Приписами вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївської міської ради в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Листом № 01-2222 від 01.10.2008р. Макіївською міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
З пояснень позивача, рішення про надання або відмову в наданні спірної земельної ділянки в користування позивачу відповідачами не приймалося. Про неможливість оформлення матеріалів для укладання договору оренди на протязі 2007 року позивач не повідомлявся та письмові зауваження від будь-яких управлінь, комісій або відділів Макіївської міської ради та Виконкому Макіївської міської ради не одержувались.
Як вбачається з матеріалі?в справи та підтверджується с?торонами, відповідне рішення? щодо укладення відповідного? договору оренди або відмову в? його укладанні Макіївською м?іською радою не приймалось. На?впаки, із змісту документів, наданих позивачем Макіївській міській раді, виконкому Макіївської міської ради, Макіївському управлінню земельних ресурсів, Головному управлінню містобудування і архітектури Макіївської міської ради, та іншими місцевими установами та органами, та які досліджен?і судом, вбачається беззапере?чний намір сторін на укладанн?я договору оренди земельної д?ілянки.
За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем, положень Законів України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Тобто бездіяльність Макіївської міської ради щодо оформлення документів з відведення земельної ділянки в оренду позивачу є незаконною.
Враховуючи наявність у Макіївської міської ради цивільно-правового обов'язку щодо надання земельної ділянки при умові виконання позивачем вимог стосовно земельної ділянки площею 0,7 га, що розташована попередньо контурів 1-5 по АДРЕСА_1, Макіївська міська рада зобов'язана укласти договір оренди цієї земельної ділянки.
До того ж, суд приймає до уваги ті обставини, що виходячи із наданих позивачем документів, вся технічна та інша документація, яка була необхідна для підготовки проекту рішення та прийняття рішення для укладання договору оренди на спірну земельну ділянку, була підготовлена позивачем та опрацьована всіма управліннями, комісіями та відділами відповідачів на протязі 2007 року. Проте, внаслідок бездіяльності відповідачів, відповідне рішення впродовж 2007 року не було прийнято та договір відповідно не був укладений, незважаючи на достатність та розумність терміну.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку відповідача - Макіївської міської ради безпідставно оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1
За таких обставин суд вважає позов обґрунтованим, внаслідок чого позовні вимоги до Макіївської міської ради про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки загальною площею 0,7га розташованої попередньо в контурі 1-5 по АДРЕСА_1строком на 49 років для будівництва цеху по виробництву металопластикових виробів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою м. Макіївка в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України Про оренду землі“, чинних на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1з заявкою (клопотанням) до Макіївської міської ради, підлягають задоволенню.
Одночасно, позов в частині вимог до Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність на момент розгляду спору у Виконавчого комітету Макіївської міської ради повноважень на укладання договорів оренди землі.
Щодо підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер.
При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкт господарських відносин.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України “Про оренду землі”, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Земельним кодексом України, ст.ст. 1, 2, 12, 22, 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Донецьк до Макіївської міської ради м. Макіївка задовольнити повністю.
Визнати право Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Макіївка на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га розташованої попередньо в контурі 1-5 по АДРЕСА_1, строком на 49 років для будівництва цеху по виробництву металопластикових виробів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом країни та законом України “Про оренду землі”, який діяв на момент звернення Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1з заявою до Макіївського міського голови.
У задоволенні позовних вимог фізичної особи - підприємця ОСОБА_1м. Донецьк до Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Рішення може бути оскаржене через господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня підписання рішення або в касаційному порядку протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили.
Суддя Мартюхіна Н.О.