open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 249/1806/13-ц

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

19 квітня 2013 р. м.Шахтарськ

Шахтарський міськрайонний суд Донецької області в складі:

головуючого cудді Вірченко О.М.,

при секретарі Грузновій О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Шахтарська цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації вугледобувних та вуглепереробних підприємств" (ДП "Донвуглереструктурізація") в особі відокремленого підрозділу Шахтарської виконавчої дирекції з ліквідації шахт про визнання права на забезпечення паливом та включення до списку осіб, які мають право безкоштовного вугілля на побутові потреби, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулася до суду з позовом до відповідача про зобов'язання забезпечити вугіллям на побутові потреби, в якому зазначено, що вона з лютого 1995 року працює машиністом підйомних машин ЛШ «Московська». ДП "Донвуглереструктурізація" прийняло на баланс підприємства основні фонди, які належать ліквідації. В лютому 2013 року відповідач відмовив позивачці у забезпеченні вугіллям, посилаючись на ст. 48 Гірничого Закону України. Не погодившись з відмовою, позивачка звернулася до суду за захистом порушеного права. Просить визнати право на забезпечення паливом на побутові потреби та зобов'язати відповідача включити її до списку отримувачів безкоштовного побутового палива з 01 січня 2013 року на період робот на цьому підприємстві.

Позивачка в судове засідання не з'явилась, надала суду заяву про розгляд справи в її відсутності, заявлені вимоги підтримала в повному обсязі та просила їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, надав суду заяву про розгляд справи в його відсутності, проти задоволення вимоги заперечував.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Позивачка з лютого 1995 року працює машиністом підйомних машин ЛШ «Московська». ДП "Донвуглереструктурізація" прийняло на баланс підприємства основні фонди, які належать ліквідації. В лютому 2013 року відповідач відмовив позивачці у забезпеченні вугіллям, посилаючись на ст. 48 Гірничого Закону України.

ДП "Донвуглереструктурізація" є діючим підприємством та відповідно до статуту підприємство створено з метою здійснення некомерційної господарської діяльності, а саме: для організації та контролю за виконанням мір та робіт з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств, а також суб'єктом гірничих відносин, при визначенні прав та соціальних гарантій робітників підприємства

Позивач мешкає у будинку з пічним опаленням. Звернувшись до адміністрації Шахтарської виконавчої дирекції по ліквідації шахт ДП "Донвуглерестуктурізація", позивач отримав відмову у включенні до списку осіб, які мають право безкоштовного отримання вугілля на побутові потреби з посиланням на статтю 48 Гірничого Закону України.

Статтею 2 Гірничого Закону України визначено, що сфера дії Закону поширюється на правовідносини у сфері діяльності гірничих підприємств, установ, організацій, гірничих об'єктів (далі - гірничі підприємства), що займаються розвідкою, розробкою, видобутком та переробкою корисних копалин і веденням гірничих робіт, будівництвом, ліквідацією або консервацією гірничих підприємств.

Об'єктами гірничих відносин згідно цього Закону є проектування, будівництво (реконструкція, технічне переоснащення), експлуатація, ліквідація або консервація гірничих підприємств. Суб'єктами гірничих відносин є юридичні та фізичні особи України, іноземні юридичні та фізичні особи, особи без громадянства, які здійснюють геологічне вивчення родовищ корисних копалин, проектування, будівництво (реконструкцію), експлуатацію, ліквідацію аварій та ліквідацію або консервацію підприємств з видобутку та переробки корисних копалин, а також проводять гірничі роботи. Таким чином, позивач і відповідач є суб'єктами гірничих правовідносин в розумінні цього закону, зайняті ліквідацією гірничого підприємства.

Відповідно до статті 43 Гірничого Закону України встановлені права та соціальні гарантії працівників гірничих підприємств. Так підприємства з видобутку вугілля та вугледобувні підприємства дійсно безоплатно надають вугілля на побутові потреби у розмірі, що визначається колективним договором, певним категоріям працівників, в тому числі і пенсіонерам, які пропрацювали на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вугледобувних підприємствах: на підземних роботах - не менше ніж 10 років для чоловіків і не менше 7 років 6 місяців - для жінок; на роботах, пов'язаних із підземними умовами, не менше ніж 15 років для чоловіків і не менше 12 років 6 місяців - для жінок; на роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше 15 років - для жінок.

Згідно статті 44 Гірничого Закону України формами припинення діяльності гірничих підприємств є ліквідація, реорганізація або консервація гірничих підприємств. Ліквідація або консервація гірничого підприємства здійснюється за проектом, затвердженим власником (керівником) гірничого підприємства, який включає соціально-економічне обґрунтування, технічне рішення, пропозиції про можливе відновлення гірничих робіт, використання гірничих виробок, будівель, споруд іншого призначення, заходи, спрямовані на запобігання небезпечному впливу на інші підприємства, довкілля та людей, та який пройшов екологічну, технічну та інші види експертиз, а також погоджений в установленому законодавством порядку з органами гірничого нагляду, органами місцевого самоврядування та іншими заінтересо ваними органами. Відповідно до такого проекту здійснює виробничу діяльність відповідач по справі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 р. N 303 затверджений перелік професій працівників з видобутку (переробки) вугілля та працівників вугледобувних підприємств, яким безоплатно надається вугілля на побутові потреби і до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу яких не включається вартість такого вугілля. При цьому встановлено, що після ліквідації або консервації гірничого підприємства забезпечення вугіллям на побутові потреби непрацевлаштованих працівників, професії яких включені до переліку, здійснюється відповідно до статті 48 Гірничого закону України.

Відповідно до п. 12.10 Галузевої угоди між Міністерством палива та енергетики України і всеукраїнськими профспілками вугільної промисловості України (з доповненнями і змінами) безоплатне забезпечення вугіллям робітників і пенсіонерів вугільної промисловості здійснюється підприємством, з якого вони пішли на пенсію або працюють, за нормою 5, 9 тон на рік. При цьому зазначено що угода поширюється на працівників, що працюють на умовах найму на підприємствах, в об'єднаннях, компаніях, товариствах, організаціях і установах вугільної промисловості (видобувних, перероблювальних, шахтовуглебудівельних, вугільного машино будування, ДВГРС, реструктуризації підприємств галузі, вуглегеології, галузевої науки, інших підприємствах виробничої та соціальної інфраструктури галузі), що належать до сфери управління Мінпаливенерго України та інших підприємств галузі, у тому числі і ті, що знаходяться у процедурі банкрутства згідно з Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", незалежно від форм власності та господарювання (далі Підприємство), на учнів, що навчаються в галузевій системі підготовки і перепідготовки кадрів, а також на непрацюючих членів профспілок - інвалідів і пенсіонерів галузі, безробітних, звільнених з підприємств галузі. Положення Угоди є обов'язковими до застосування при укладанні угод на рівні компаній, об'єднань (комбінатів), трестів, колективних і індивідуальних трудових договорів для всіх підприємств, що перебувають у сфері дії сторін, незалежно від форм власності та господарювання, а також під час розгляду трудових спорів. Мінпаливенерго, профспілки зобов'язують підприємства, що належать до сфери управління Мінпаливенерго, при укладанні колективних договорів забезпечити виконання встановлених Угодою мінімальних соціальних гарантій працівникам та їхнім сім'ям та не обмежують права трудових колективів у розширенні цих гарантій з власних джерел. Інші Підприємства вугільної промисловості при укладанні колективних договорів можуть застосовувати положення зазначеної Угоди. Затвердження статуту відповідача Міністром енергетики та вугільної промисловості України свідчить про його належність до сфери управління міністерства та взяття зобов'язань за цією Галузевою угодою.

Порядок забезпечення паливом на побутові потреби і компенсації витрат за спожиті електроенергію та газ працівниками і пенсіонерами підприємств вугільної промисловості встановлюється колективними договорами на підприємствах відповідно до Гірничого закону України, цієї Угоди, а також, (до приведення нормативно-правових актів у відповідність до Гірничого закону), чинною "Інструкцією про порядок забезпечення трудящих виробничих одиниць, підприємств і організацій вугільної промисловості паливом на побутові потреби" від 11.05.76 та "Інструкцією про порядок компенсації працівникам і пенсіонерам підприємств вугільної промисловості, що мають право на відповідні пільги, витрат за спожиту електроенергію та газ", затвердженої наказом Мінпаливенерго та погодженої з профспілками. Виключення із списків осіб, які мають право безкоштовного отримання вугілля на побутові потреби здійснюється спільним рішенням керівництва підприємства та профспілкового комітеті із зазначенням обґрунтування. Як свідчать матеріали справи рішення про виключення позивача із списків вуглеотримувачів було прийнято відповідачем одноособово, що є порушенням вищезазначеної норми.

Згідно положень Закону України "Про колективні договори і угоди" щодо вимог змісту колективного договору, він повинен обов'язково містити відповідно до норм і положень діючого законодавства встановлення гарантій, компенсацій, пільг для працівників, а умови колективного договору, що погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, є недійсними, і їх забороняється включати до договорів і угод.

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку, що відповідачем порушені норми статті 43 Гірничого Закону України, п. 12.10 Галузевої угоди між Міністерством палива та енергетики України і всеукраїнськими профспілками вугільної промисловості України Постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 р. N 303. колективного договору підприємства щодо права позивача на забезпечення паливом та включення його до списку осіб які мають право безкоштовного отримання вугілля на побутові потреби Відповідачем не виконаний припис Галузевої угоди щодо погодження з профспілковим комітетом виключення позивача зі списку. Суд вважає доведеним факт, що позивач працює в вугільній галузі, перебуває на посаді пов'язаній з підземними роботами, що підтверджується копією трудової книжки позивача та не заперечується відповідачем. На відповідача розповсюджується дія Гірничого Закону, Галузевої угоди, так як воно займається безпосередньо реструктуризацією підприємств галузі і відноситься до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Найменування посади позивача передбачено Переліком професій працівників з видобутку (переробки) вугілля та працівників вугледобувних підприємств, яким безоплатно надається вугілля на побутові потреби і до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу яких не включається вартість такого вугілля. Крім того, віднесення підприємства відповідача до вугледобувних підтверджено Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД), яка є складовою частиною державної системи класифікації і кодування техніко-економічної та соціальної інформації. Класифікацію розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України N 326 від 04.05.93 "Про Концепцію побудови національної статистики України та Державну програму переходу на міжнародну систему обліку і статистики". КВЕД 45.21.5 "Будівництво підприємств енергетики, добувної й обробної промисловості"включає роботи з реконструкції, реставрації, оновлення та ремонту.

Таким чином, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Посилання відповідача на статтю 48 Гірничого Закону України суд вважає безпідставними, так як дія її норм застосовується виключно після ліквідації або консервації гірничого підприємства. При цьому законодавцем чітко визначене коло осіб на яких розповсюджується норми цієї статті, а саме непрацевлаштованим працівникам за переліком професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України; пенсіонерам, які пропрацювати на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вугледобувних підприємствах: на підземних роботах - не менше ніж 10 років для чоловіків і не менше ніж 7 років 6 місяців - для жінок; на роботах, пов'язаних з підземними умовами, - не менше ніж 15 років для чоловіків і не менше ніж 12 років 6 місяців - для жінок; на роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше ніж 15 років-для жінок; інвалідам праці; особам, інвалідність яких настала внаслідок загального захворювання у разі, якщо вони користувалися цим правом до настання інвалідності; сім'ям працівників, які загинули (померли) на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, які отримують пенсії у зв'язку з втратою годувальника; сім'ям померлих пенсіонерів, які за життя користувалися цим правом, які отримують пенсії у зв'язку із втратою годувальника. Перелік осіб є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.

Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить із норм ч. 2 ст. 16 ЦК України, яка передбачає що одним із способів захисту цивільних прав є визнання права. Визнання права як спосіб захисту порушеного суб'єктивного права полягає у необхідності встановлення фактичної обставини ї надання її правового значення.

Згідно із частиною ч 3 статті 88 ЦПК України, якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 43, 44 Гірничого Закону України, Закону України «Про колективні договори і угоди», Постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 р. N 303, Галузевою угодою між Міністерством палива та енергетики України і всеукраїнськими профспілками вугільної промисловості України, ст. ст. 3,10,15,60,79,88,197,209,212,-214,215,223,233 ЦПК Украіни, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації вугледобувних та вуглепереробних підприємств" (ДП "Донвуглереструктурізація") в особі відокремленого підрозділу Шахтарської виконавчої дирекції з ліквідації шахт про визнання права на забезпечення паливом та включення до списку осіб, які мають право безкоштовного вугілля на побутові потреби - задовольнити.

Визнати право ОСОБА_1 на безоплатне отримання вугілля на побутові потреби та зобов'язати Державне підприємство Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" (ДП "Донвуглереструктурізація") в особі відокремленого підрозділу Шахтарської виконавчої дирекції з ліквідації шахт, включити ОСОБА_1 до списку осіб, якім безоплатно надається вугілля на побутові потреби з 01 січня 2013 року, на період роботи на даному підприємстві, на посаді, яку включено до списку професій затверджених КМУ від 17.03.2011 року № 303, чи до зміни законодавства.

Стягнути з Державного підприємства Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" (ДП "Донвуглереструктурізація"), в особі відокремленого підрозділу Шахтарської виконавчої дирекції з ліквідації шахт судовий збір в розмірі 114,70 грн.

Рішення суду може бути оскаржене до апеляційного суду Донецької області.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не було скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя: О.М.Вірченко

Джерело: ЄДРСР 30890067
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку