open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2013 року м. Київ К/9991/64958/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:

Харченка В.В.

Бим М.Є.

Чалого С.Я.

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 червня 2011 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2011 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальності «Телерадіокомпанія «САТ-ПЛЮС» до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про скасування рішення №1547 від 03.11.2010 року та рішення №303 від 16.02.2011 року та продовжити строк дії ліцензії на мовлення на 7 років, зобов'язання вчинити певні дії ,-

в с т а н о в и л а:

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 01 червня 2011 року позовні вимоги задоволено. Скасовано рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1547 від 03 листопада 2010 року «Про результати планової перевірки ТОВ «ТРК «САТ-ПЛЮС» м.Словянськ Донецької області (НР № 0794-м від 24.02.2004)». Скасовано рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №303 від 16 лютого 2011 року «Про заяву «ТРК «САТ-ПЛЮС» м. Словянськ Донецької області, щодо продовження строку дії ліцензії на мовлення (НР № 0794-м від 24.02.2004)». Зобов'язано Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення прийняти рішення про продовження на 7 років строку дії ліцензії на мовлення товариства з обмеженою відповідальністю «Телерадіокомпанія «САТ-ПЛЮС» (ефірне місцеве телебачення, 24 ТВК в м. Краматорську, потужність передавача 0, 1 кВт, обсяг мовлення 12 годин середньодобову у відрізках часу (мовлення здійснюється цілодобово у парні числа місяця), мова: українська не менше 75%, 21 година на добу ретрансляція програм ТОВ «ТРК «ТелеРадіоСвіт» м.Київ (з продовженим строком дії до 24 лютого 2018 року).

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2011 року рішення суду першої інстанції змінено. У абзаці четвертому резолютивної частини постанови суду першої інстанції слова «Зобов'язати Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення прийняти рішення про продовження на сім років строку дії ліцензії на мовлення» замінено словами «Зобов'язати Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення розглянути питання про продовження на сім років строку дії ліцензії на мовлення». В решті постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 червня 2011 року - залишено без змін.

На рішення судів першої та апеляційної інстанцій надійшла касаційна скарга, у якій Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення просить рішення судів скасувати та ухвалити нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає відхиленню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишенню без змін, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, актом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №12(П)/Дн/П/10-15 від 29.07.2010 року планової перевірки дотримання ТОВ „ТРК „САТ-ПЛЮС" законодавства України та умов ліцензії було зафіксовано незначні порушення умов ліцензії та Закону України «Про телебачення та радіомовлення» у частині «програмна концепції мовлення» щодо частки програм власного виробництва.

Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1547 від 03.11.2010 року «Про результати планової перевірки ТОВ „ТРК „САТ-ПЛЮС", м. Слов'янськ, Донецької області (НР № 1835 від 12.08.2004)» визнано порушення умов ліцензії у частині «програмна концепція мовлення» та оголошено ТОВ „ТРК „САТ-ПЛЮС" попередження, відповідно до пункту б) статті 59 та частини другої статті 75 Закону України „Про телебачення і радіомовлення" зобов'язано ліцензіата протягом місяця привести свою діяльність у відповідність до умов ліцензії та чинного законодавства. Впродовж двох тижнів після цього надати до Національної ради звіт.

За заявою позивача про скасування накладеної попереднім рішенням санкції в зв'язку з усуненням виявлених порушень на виконання наказу голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №6/11 від 24.01.2011року 07.02.2011 року проведено позапланову перевірку дотримання ПП „ТРК „САТ-ПЛЮС" законодавства та умов ліцензії. За наслідками зазначеної перевірки був складений акт №ПП/Дн/ПС/11-03 від 07.02.2011 року, відповідно до якого ознак порушення не зафіксовано.

Відповідно до вимог частини 2 статті 74 Закону копія рішення протягом 10 днів вручається, або надсилається ліцензіату.

Порядок розгляду справ, пов'язаних з порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов ліцензій визначено Правилами розгляду справ, пов'язаних з порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов ліцензій, затвердженими рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 26 квітня 2001 року № 17 (надалі - Правила).

Відповідно до пункту 2.1 Правил Національна рада має право розглядати питання про порушення телерадіоорганізаціями чинного законодавства України та умов, зазначених у ліцензії і, залежно від тяжкості порушення, повторюваності і ступеня потенційної небезпеки, вживати за результатами розгляду такі міри покарання: - оголошувати попередження; - застосовувати штрафні санкції; - тимчасово (до двох місяців) зупиняти дію ліцензії; - подавати до суду справи про позбавлення ліцензії телерадіоорганізації; - подавати справи про порушення законодавства про телебачення і радіомовлення на розгляд прокуратури, суду та Арбітражного суду.

Порядок розгляду Національною радою питання про порушення телерадіоорганізацією чинного законодавства визначено Розділом 5 Правил.

Питання про порушення телерадіоорганізацією чинного законодавства України розглядається в місячний термін з дня одержання (представлення) Національною радою акта про порушення телерадіоорганізацією чинного законодавства України та інших матеріалів (пункт 5. 2 Правил).

Акт Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №12(П)/Дн/П/10-15 планової перевірки дотримання ПП „ТРК „САТ-ПЛЮС" законодавства та умов ліцензії було складено 29 липня 2010 року, рішення №1547 прийнято 03.11.2010 року, тобто з порушенням вимог пункту 5. 2 Правил

Відповідно до пункту 6.1 Правил розглянувши питання про порушення телерадіоорганізацією чинного законодавства України, Національна рада приймає відповідне рішення. Рішення повинне містити: повну назву телерадіоорганізації; дату розгляду питання; повну назву порядку денного засідання Національної ради; а також чітко вказати статтю нормативного акта; санкцію, яка має бути застосована до телерадіоорганізації. Прийняття рішення Національної ради визначається Регламентом Національної ради.

Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення повинно бути мотивованим.

Зі змісту рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1547 від 03.11.2010 року «Про результати планової перевірки ТОВ «ТРК «САТ-ПЛЮС» М.Слов'янськ Донецької області (НР № 0794-м від 24.02.2004) випливає те, що вказане рішення є немотивованим, оскільки в ньому не зазначено конкретних дій позивача, які є недотриманням умов ліцензій у частині «програмна концепція мовлення».

Актом відповідача №ПП/Дн/ПС/11-03 від 07.02.2011 року встановлено, що ТОВ„ТРК „САТ-ПЛЮС", м. Словянськ дотримується у власному мовленні ч.7 ст.77 ст. 27, ч.8 ст. 28 , п.а ч.1 ст.59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», Закону України «Про рекламу» та Закону України «Про суспільну мораль». Реклами лікарських засобів , харчових добавок, приладів побутової техніки в мовленні не зафіксовано за результатами моніторингу від 28.12.2010 року. Ознак порушень вимог законодавства та умов ліцензії під час моніторингу та перевірки не зафіксовано, а тому відмова відповідача у скасуванні раніше накладеної санкції та оголошення попередження позивачу є необґрунтованою та такою, що порушує закріплений чинним законодавством України принцип пропорційності.

Судами попередніх інстанцій зроблено обґрунтований висновок, що рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1547 від 03.11.2010 року «Про результати планової перевірки ТОВ «ТРК «САТ-ПЛЮС» М.Слов'янськ Донецької області (НР № 0794-м від 24.02.2004) є такими, що прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України та підлягає скасуванню.

Статтею 23 Закону визначено порядок ліцензування мовлення.

Ліцензування мовлення здійснюється виключно Національною радою відповідно до порядку та вимог, встановлених цим Законом та Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» (частина 1 статті 23 Закону).

Видача ліцензій на мовлення здійснюється на конкурсних засадах (за результатами відкритих конкурсів) або без конкурсів (за заявковим принципом) у випадках, передбачених цим Законом (частина 6 статті 23 Закону).

Відповідно до частини 7 статті 23 Закону видача ліцензій на багатоканальне мовлення з використанням радіочастотного ресурсу здійснюється на конкурсних засадах. .

Порядок продовження строку дії ліцензії на мовлення визначено статтею 33 Закону.

Кожний ліцензіат має право на продовження строку дії ліцензії на мовлення (частина 1 статті 33 Закону).

Частиною 2 статті 33 Закону встановлено, що для продовження строку дії ліцензії на мовлення необхідно не раніше ніж за 210 днів та не пізніше ніж за 180 днів до закінчення строку дії ліцензії подати до Національної ради заяву про продовження ліцензії на мовлення відповідно до вимог статті 24 цього Закону. Заяву про продовження строку дії ліцензії, подану раніше ніж за 210 днів до закінчення строку дії ліцензії, Національна рада повертає ліцензіату без розгляду протягом п'яти робочих днів з дня її надходження.

Заява про продовження строку дії ліцензії на мовлення розглядається і рішення щодо неї приймається не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії ліцензії (частина 3 статті 33 Закону).

Відповідно до частини 4 статті 33 Закону за результатами розгляду заяви Національна рада приймає рішення про продовження строку дії ліцензії на мовлення або про відмову у продовженні строку дії ліцензії. Протягом п'яти робочих днів після прийняття відповідного рішення Національна рада письмово повідомляє заявника про результати розгляду його заяви. Копія рішення надсилається або видається. У рішенні про відмову у продовженні строку дії ліцензії Національна рада визначає підстави прийняття такого рішення відповідно до вимог частини сьомої цієї статті.

Згідно з частиною 7 статті 33 Закону Національна рада може прийняти рішення про відмову у продовженні строку дії ліцензії на мовлення лише за умови, якщо: а) ліцензіат подав заяву на продовження строку дії ліцензії пізніше ніж за 180 днів до закінчення строку дії ліцензії; б) протягом дії ліцензії ліцензіат порушував умови ліцензії та вимоги чинного законодавства. Ці порушення повинні бути підтверджені рішеннями" та санкціями Національної ради, не скасованими у визначеному законодавством порядку, або відповідними судовими рішеннями; в) ліцензіат не відповідає вимогам статті 9 або частини другої статті 12 цього Закону.

Розглянувши заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Телерадіокомпанія «САТ-ПЛЮС» про продовження строку дії ліцензії на мовлення НР №0794-м від 24 лютого 2004 року, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення було прийнято рішення №303 від 16.02.2011 року «Про заяву ТОВ „ТРК „САТ-ПЛЮС", м. Слов'янськ, Донецької області щодо продовження строку дії ліцензії на мовлення (НР № 0794-м від 24.02.2004)», яким позивачу було відмовлено у продовженні терміну дії ліцензії на мовлення на підставі підпункту б) пункту 7 статті 33 Закону України «Про телебачення і радіомовлення».

Пунктом б частини 7 статті 33 Закону передбачено, що Національна рада може прийняти рішення про відмову у продовженні строку дії ліцензії на мовлення лише за умови, якщо протягом дії ліцензії ліцензіат порушував умови ліцензії та вимоги чинного законодавства. Ці порушення повинні бути підтверджені рішеннями та санкціями Національної ради, не скасованими у визначеному законодавством порядку, або відповідними судовими рішеннями..

Підставою для відмови позивачу у продовженні строку дії ліцензії стало рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1547 від 03.11.2010 року, яке, як встановлено судом, є таким, що прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України та підлягає скасуванню.

Відповідно до змісту ст.33 Закону підставою для відмови в продовженні строку дії ліцензії може бути наявність повторності порушення умов ліцензії та вимог чинного законодавства. Суди дійшли обґрунтованого висновку, що рішення Національної ради України з питань телебачення радіомовлення №303 від 16.02.2011 року «Про заяву ТОВ «ТРК «САТ-ПЛЮС», м.Слов'янськ, Донецької області щодо продовження строку дії ліцензії на мовлення (НР № 0794-м від 24.02.2004)» є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 25.11.2009 року №2326, у зв'язку з тим, що зазначеним рішенням було скасовано рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 26.04.2001 року №106, рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 26.04.2001 року №17 є підзаконним нормативно-правовим актом, станом на час винесення оскаржуваних рішень та станом на час розгляду справи не було визнано таким, що втратив чинність, а тому є частиною національного законодавства України та підлягає застосуванню в частині, що не суперечить нормативно-правовим актам вищої юридичної сили.

Однак, судами попередніх інстанцій не підтверджено той факт, що Правила розгляду справ, пов'язаних з порушенням телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов ліцензій, затверджені рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 26 квітня 2001 року №17 було визнано нечинними у встановленому статтею 171 Кодексу адміністративного судочинства України порядку.

Колегія суддів погоджує висновок судів першої та апеляційної інстанцій, що усі рішення та дії суб'єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом..

Відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань, визначено Законом України «Про телебачення і радіомовлення» (далі -«Закон»).

Єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення - спеціальний конституційний, постійно діючий позавідомчий державний орган (частина 3 статті 7 Закону).

Правові засади формування та діяльності, статус, компетенція, повноваження, функції Національної ради та порядок їх здійснення визначаються Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення».

Контрольні та наглядові функції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення визначено розділом IX Закону «Відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення».

Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог, зокрема, законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення (пункт 1 частини 1 статті 70 Закону).

Відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення несуть телерадіоорганізації, провайдери програмної послуги, їх керівники та працівники, інші суб'єкти господарської діяльності, посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Винні в порушеннях несуть цивільно-правову, адміністративну і кримінальну відповідальність згідно із законодавством України. Міру відповідальності та відповідні санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлює суд. У визначених цим Законом випадках санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюються Національною радою (частини 1, 2 статті 71 Закону).

Відповідно до частини 3 статті 71 Закону рішення Національної ради щодо застосування штрафних санкцій можуть бути оскаржені у судовому порядку.

Відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюється на підставі документальних свідчень, актів перевірки телерадіоорганізацій, звернень визначених цим Законом органів державної влади (частина 4 статті 71 Закону).

Згідно з частиною 1 статті 72 Закону санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради.

Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону або ліцензійних умов (частина 2 статті 72 Закону).

Національна рада приймає рішення про застосування санкцій на підставі наданих документальних свідчень, актів перевірки чи подання визначених цим Законом органів державної влади (частина 5 статті 72 Закону).

Види санкцій, які можуть бути застосовані до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги визначено частиною 6 статті 72 Закону.

Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження; стягнення штрафу; подання до суду справи про анулювання ліцензії на мовлення.

Рішення про оголошення попередження приймається у разі першого порушення законодавства чи умов ліцензії телерадіоорганізацією або першого порушення законодавства провайдером програмної послуги (частина 7 статті 72 Закону).

Порядок розгляду Національною радою питань про порушення телерадіоорганізацією або провайдером програмної послуги законодавства України та умов ліцензії визначено статтею 73 Закону.

Питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії розглядаються на засіданні Національної ради в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Національна рада починає розгляд питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії на підставі актів перевірки. До початку розгляду представник ліцензіата має право ознайомитися з усіма матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання. При розгляді питання представник ліцензіата має право користуватися правовою допомогою.

Відповідно до частини 1 статті 74 Закону за результатами розгляду питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії Національна рада приймає рішення про: а) визнання порушення і застосування передбачених цим Законом санкцій; б) проведення додаткової перевірки; в) відсутність фактів порушення.

Існує визначений законодавством порядок вирішення цього питання. Вирішенню питання продовження терміну дії ліцензії, передує вирішення питання про наявність чи відсутність у позивача підстав відмови продовження терміну дії ліцензії. Без вирішення цього питання неможливо прийняття остаточного рішення.

Доводи касаційної скарги зазначених висновків судів попередніх інстанцій не спростовують і не дають підстав для висновку, що судами при розгляді справи порушено норми матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись ст.ст. 220?, 221, 223, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України ,-

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення відхилити, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 01 червня 2011 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2011 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає крім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України.

Судді :

Джерело: ЄДРСР 30799205
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку