open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 березня 2013 року

Справа №1915/14542/2012

Тернопільський міськрайонний суд Тернопіьської області в складі:

головуючого Грицака Р.М.,

при секретарі Бурячинській Д.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Тернополі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради, Тернопільської обласної державної адміністрації, Кабінету міністрів України, держави України в особі Президента України, Міністерства охорони здоров'я України, головного управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації, Тернопільської комунальної міської лікарні №2, Міністерства фінансів України про стягнення моральної шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2012 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до відповідачів Тернопільської міської ради, відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради, Тернопільської обласної державної адміністрації, Кабінету міністрів України, держави України в особі Президента України, Міністерства охорони здоров'я України, головного управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації, Тернопільської комунальної міської лікарні №2, Міністерства фінансів України про стягнення солідарно 42500 грн. моральних збитків.

В обґрунтування позовних вимог, посилається на те, що 04.02.2010 року, через хронічну ниркову недостатність, в Національному інституті хірургії та трансплантології імені О.О. Шалімова вона перенесла трансплантацію донорської нирки і згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» підлягає безоплатному забезпеченню в амбулаторних умовах медикаментами - імуносупресантами «Міфортік» та «Програф». Зазначає, що після трансплантації нирки, у 2011 році перебувала на обліку у нефролога Комунального закладу Тернопільської обласної ради «Тернопільська університецька лікарня» і там же отримувала препарати. Однак, постачання препаратів було нерегулярне. Так зокрема, в період з 11.03.2011 р по 29.03.2011 р., з 29.04.2011р. по 17.05.2011 р., з 17.07.2011 р. по 31.08.2011 р., з 02.09.2012 р. по 30.10.2012 р. не отримувала препарат «Міфортік», а в період з 04.04.2011 р. по 06.04.2011 р., з 09.06.2011 р. по 13.06.2011 р., з 09.07.2011 р. по 31.08.2011 р., з 05.10.2012 р. по 30.10.2012 р. не отримувала препарат «Програф». Вказує, що зверталась до Тернопільської міської ради та Тернопільської обласної державної адміністрації, однак листом №149 від 19 липня 2011 року та листом № 3043/7-02 від 04.08.11 року їй було відмовлено. У зв'язку з чим нею було подано позов про стягнення з Тернопільської ОДА і Тернопільської міської ради втрачених препаратів у натуральній кількості. Після заміни відповідачів справа була передана до Печерського районного суду міста Києва, рішенням якого позов було задоволено. Однак, рішенням Апеляційного суду міста Києва від 13 червня 2012 року рішення Печерського районного суду міста Києва було скасовано, в позові відмовлено. Зазначає, що через нерегулярне забезпечення препаратами погіршився стан здоров'я, постійно переживає за своє життя, зазнає душевного хвилювання, депресії. Вважає, що оскільки програма постачання життєво необхідних апаратів повинна забезпечуватися грошима з місцевого, обласного і державного бюджетів, а відповідачі є розпорядниками цих коштів, а тому повинні нести солідарну відповідальність.

В судовому засідання позивач ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала, посилаючись на обставини викладені в позовній заяві.

В судовому засіданні представники відповідачів - Тернопільської міської ради та відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради проти позову заперечили та суду пояснили, що відповідно до п.3 п. «б» ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів міської ради належить делеговані повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення. Постановою КМУ від 08.10.2008 року № 894 затверджено Державну цільову соціальну програму «Трансплантація» на період до 2012 року. Державним замовником та керівником Програми є Міністерство охорони здоров'я. Виконавцями заходів Програми являються Міністерство охорони здоров'я, Національна академія наук, Міністерство охорони здоров'я Автономної республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Київської та севастопольської міських держадміністрацій. Джерелом фінансування даної програми визначено державний бюджет. Вважає, що Тернопільська обласна державна адміністрація відповідальна за забезпечення лікувально-профілактичних закладів м. Тернополя лікарськими засобами для проведення імуносупресії. Зазначає, що розподіл лікарських засобів, що отримані за кошти Державного бюджету України за бюджетною програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» для хворих, що понесли або потребують трансплантації органів, в т.ч. ОСОБА_1 у 2011-2013 роках здійснюється відповідно до наказів головного управління охорони здоров'я Тернопільської обласної державної адміністрації. Вказує, що в бюджеті галузі охорони здоров'я на 2011 рік на безоплатний та пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів заплановано 588.6 тис. грн., при потребі 2626.1 тис. грн.., на 2012 рік заплановано 574.7 тис. грн.., при потребі 1708,4 тис. грн. Мінімальна потреба в коштах на утримання закладів охорони здоров'я на 2011 рік, складає 109464,0 тис. грн., що менше запланованої суми на 8822.2 тис. грн. і складає 91.9% потреби.

В судовому засіданні представник відповідача - Тернопільської обласної державної адміністрації проти позову заперечив та зазначив що, Постановою КМУ від 08.10.2008 року № 894 затверджено Державну цільову соціальну програму «Трансплантація» на період до 2012 року, відповідно до п.п. 3,5 паспорта Програми, Державним замовником та керівником Програми є Міністерство охорони здоров'я. Вказує, що відповідно до ч.2 ст. 8 Закону України «Про державні цільові програми» державний замовник здійснює загальне керівництво і контроль за розробленням державної цільової програми та виконанням її заходів та завдань. Вважає, що обласна державна адміністрація не є ні державним замовником, ні виконавцем вищезазначеної програми. Згідно п.п.1.1. Положення комісії МОЗ України з розробки вихідних даних створюється наказом МОЗ України з метою досягнення результативних показників державних цільових програм, забезпечення ефективного та раціонального використання коштів державного бюджету. На підставі вищевикладеного, вважає, що обласна державна адміністрація не приймає безпосередньої участі у розробці вихідних даних та забезпеченні закладів охорони здоров'я необхідними лікарськими засобами, виробами медичними та іншими товарами, роботами та послугами, що закуповуються на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру МОЗ України за державні кошти. Окрім того, вказує, що в порушення вимог п.п.4,5 постанови Пленуму верховного суду України №4 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової шкоди)», ст. 137 ЦПК України, позивач не зазначає в чому саме полягає ця шкода, якими неправомірними діями чи бездіяльністю її заподіяно, не надано доказів для встановлення причинного зв'язку між шкодою і діями відповідача.

В судовому засіданні представник відповідача - Кабінету Міністрів України проти позову в частині вимог до Кабінету Міністрів України заперечив та суду пояснив, що відповідно до пунктів 2,3 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 року № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового випуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань», відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб проводиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально - профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб. Витрати пов'язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, проводяться за рахунок загальних асигнувань, що передбачаються відповідними бюджетами на охорону здоров'я. Вказує, що відповідно до п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року №894 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Трансплантація» на період до 2012 року», доручено Міністерству охорони здоров'я та Міністерству фінансів під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік передбачати кошти для виконання завдань та заходів Програми. Постановою КМУ від 17.03.2011 року №298 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я», затверджено порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я. Вказує, що враховуючи особливості бюджетного законодавства Кабінет Міністрів України відповідно до наданих йому повноважень, прийнявши низку постанов, визначив центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідальними за їх виконання, а тому не може нести відповідальність за протиправну бездіяльність.

Представник головного управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації проти позову заперечив та суду пояснив, що питання забезпечення імуносупресивними препаратами хворих з трансплантованими органами покладаються, відповідно до вимог Бюджетного Кодексу України, на Міністерство охорони здоров'я України та лікувально-профілактичні заклади галузі охорони здоров'я. Міністерство охорони здоров'я України керуючись статтею 87 п. 8 підп. Ґ. Бюджетного кодексу України, забезпечує виконання програм в галузі охорони здоров'я, що здійснюють загальнодержавні функції, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Як розпорядник коштів державного бюджету галузеве міністерство, за обсягом видатків передбачених додатком № 5 Закону України „Про державний бюджет" щорічно за бюджетною програмою „Централізовані заходи з трансплантації органів та тканин" КПКВ 2301310, розподіляє видатки на централізовані заходи по територіально-адміністратиних одиницях та здійснює, на основі Закону «Про закупівлю товарів робіт та послуг за державні кошти», закупівлі лікарських засобів. Рівень забезпечення до задекларованої стовідсоткової потреби лікарськими засобами хворих з трансплантованими органами у 2011 році склав 40,1% - 700,7 тис. гривень (1706,0 тис.гривень-100% потреба), у 2012 році на 50,9% -818,8 тис. гривень (1609,9 тис.гривень.-100% потреба). Згідно п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998р. № 1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань" встановлено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2. Відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб (п.2 Постанови). Згідно п.3 цієї Постанови витрати, пов'язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок загальних асигнувань, що передбачаються відповідними бюджетами на охорону здоров'я.

Представник Тернопільської комунальної міської лікарні №2 проти позову заперечив та суду пояснив, що позивач дійсно перебуває на обліку в комунальній лікарні №2, однак лікарня тільки виконує технічну функцію, а саме здійснює передачу лікарських засобів позивачу, які отримує з управління охорони здоров'я.

Представник Президента в судове засідання не з'явився, однак подав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності Представника Президента України. До клопотання було долучено копії листів №51-01/495 від 18.10.2012 року адресовані голові Тернопільської обласної державної адміністрації та №51-01/495 від 18.10.2012 року адресовані Міністерству охорони здоров'я України, в яких було прохання взяти під особливий контроль розгляд порушених питань, вишукати можливі шляхи для їх вирішення та про результати повідомити Адміністрацію Президента України для доповіді Главі держави.

Представники Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства фінансів України в судове засідання не з'явились, доказів про причини неявки та заперечень проти позову суду не представили, хоча про день та час розгляду справи були повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши та оцінивши докази по справі, суд приходить до висновку, що позов до задоволення не підлягає, виходячи з наступних підстав:

ОСОБА_1 згідно пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 від 01 квітня 2012 року є інвалідом 1 групи з дитинства. 04 лютого 2010 року їй здійснено трансплантацію донорської нирки, що підтверджується виписним епікризом з історії хвороби № 570 від 24 лютого 2010 року.

Як вбачається з листа № 1148 від 22.06.2011р. за підписом Головного лікаря та зав. відділенням трансплантології нирки Національного інституту хірургії та трансплантології ім. О.О. Шалімова адресованого на ім'я начальника Управління охорони здоров'я Тернопільської міськоблдержадміністрації, позивач згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» підлягає безкоштовному медикаментозному забезпеченню в амбулаторних умовах протягом 12 місяців препаратами «Програф» та «Міфортік».

Згідно довідки виданої Тернопільською університетською лікарнею за підписом Заступника головного лікаря з поліклінічної роботи та Головного позаштатного нефролога про отримання імунодеприсантів за період з 04 січня 2011 року по 26 серпня 2011 року, ОСОБА_1 не була забезпечена препаратом «Міфортік» з 11 березня 2011 року по 29 березня 2011 року; з 29 квітня 2011 року по 17 травня 2011 року та із 17 липня 2011 року по 31 серпня 2011 року; препаратом «Програф» з 04 квітня 2011 року по 06 квітня 2011 року, з 09 червня 2011 року по 13 червня 2011 року, з 09 липня 2011 року по 31 серпня 2011 року .

Листом Відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради від 19 липня 2011 року та Головного управління охорони здоров'я Тернопільської обласної державної адміністрації у відповідь на звернення ОСОБА_1 було повідомлено про неможливість здійснення безкоштовного забезпечення її лікарськими засобами у зв'язку з їх відсутністю та недостатнім фінансуванням.

Як вбачається з листа від 20 грудня 2010 року Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам (головних) управлінь охорони здоров'я обласних державних адміністрацій, Головного управління охорони здоров'я Київської та Управління охорони здоров'я Севастопольської міських державних адміністрацій з метою належного виконання вимог чинного законодавства щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів лікарськими засобами та виробами медичного призначення за кошти Державного бюджету за цільовими програмами на виконання наказу МОЗ України від 02.12.2010 року № 1057 «Про забезпечення виконання програм, які передбачають централізовану закупівлю лікарських засобів, виробів медичного призначення та обладнання у 2011 році» запропоновано надати до МОЗ України інформацію щодо заявки на 2011 рік на підставі обґрунтованої потреби у товарах, роботах і послугах, фармакоекономіки, базуючись на лікарські засоби та вироби медичного призначення, відповідно до передбачених обсягів фінансування за бюджетною програмою «Централізовані заходи з трансплантації органів та тканин» КПКВ 2301310 на виконання Державної соціальної програми «Трансплантація» на період до 2012 року».

Листом № 5313/5-02 від 01.12.2010 року Головне управління охорони здоров'я Тернопільської обласної державної адміністрації направило інформацію про заявку Тернопільської області на закупівлю лікарських засобів та виробів медичного призначення на виконання бюджетної програми «Централізовані заходи з трансплантації органів та тканин» на суму 700698,2 грн.

Відповідно до заявок головного управління охорони здоров'я Тернопільської обласної державної адміністрації МОЗ України відповідними наказами було затверджено розподіл лікарських засобів для надання медичної допомоги хворим, які потребують трансплантації органів чи інших анатомічних матеріалів або перенесли трансплантацію, на суму 700700 тис. грн. (виходячи з кількості хворих, які перенесли трансплантацію станом на 01.01.2001 року 20 осіб.

25 серпня 2011 року Головне управління охорони здоров'я Тернопільської обласної державної адміністрації звернулося з листом до Міністерства охорони здоров'я України, в якому повідомило, що станом на 25 серпня 2011 року в Тернопільській області знаходиться 24 дорослих особи та 1 дитина з трансплантованими нирками. Для повного забезпечення хворих імуносупресивною терапією в 2011 році необхідно 1855958 грн. За бюджетною програмою «Централізовані заходи трансплантації органів та тканин» КПКВ 2301310 розподілом видатків на центральні заходи в Тернопільській області передбачено забезпечення лікарськими засобами хворих з трансплантованими нирками на суму 701 тисяч гривань (станом на 25 серпня 2011 року лікарські засоби в область не надійшли) . З обласного бюджету Тернопільської області на медичне забезпечення хворих, які перенесли трансплантацію органів (нирок) і потребують пожиттєвої терапії імуносупресантами на 2011 рік виділено 400 тис. гривень. Станом на 25.08.2011 року ці кошти використані в повному обсязі. Додаткова потреба в коштах на 2011 рік - 754958 грн.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певним категоріями захворювань» витрати, пов'язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок загальних асигнувань, що передбачаються відповідними бюджетами на охорону здоров'я.

Повний безоплатний відпуск лікарських засобів, яких потребує позивачка, здійснюється за рахунок бюджетних коштів на охорону здоров'я як Державного, так і обласного рівня за умови додержання певної процедури.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2008 року № 894 затверджено Державну цільову соціальну програму «Трансплантація» на період до 2012 року, мета якої полягає у підвищенні якості надання спеціалізованої медичної допомоги хворим, що потребують проведення операцій з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів, продовженні строку життя людини без втрати працездатності і зниження рівня смертності шляхом широкого впровадження новітніх медичних технологій.

Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб, згідно п.3 зазначеної постанови витрати, пов'язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок загальних асигнувань, що передбачаються відповідними бюджетами на охорону здоров'я.

Також в ст. 3 Конституції України зазначено, що «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави».

Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року № 467/2011, МОЗ України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, йому, як головному розпоряднику коштів, щороку передбачаються видатки на централізовану закупівлю лікарських засобів та виробів медичного призначення за бюджетними програмами.

Статтею 23 ЦК України передбачено відшкодування моральної шкоди особі, завданої внаслідок порушення її прав.

Пунктом п.5 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31 березня 1995 року установлено, що відповідно до загальних підстав цивільно - правової відповідальності обов`язковому з'ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, повинен з'ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору. Особа (фізична чи юридична) звільняється від відповідальності по відшкодуванню моральної шкоди, якщо доведе, що остання заподіяна не з її вини.

В судовому засіданні встановлено, що дійсно позивач не був забезпечений лікарськими засобами у період зазначений у позовній заяві, однак із поданих відповідачами документів вбачається, що у відповідачів відсутня вина заподіяння позивачу шкоди та протиправна поведінка щодо позивача, оскільки відсутність лікарських засобів спричинив дефіцит коштів як державного так і обласного та місцевого бюджетів.

За даних обставин, суд приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради, Тернопільської обласної державної адміністрації, Кабінету міністрів України, держави України в особі Президента України, Міністерства охорони здоров'я України, головного управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації, Тернопільської комунальної міської лікарні №2, Міністерства фінансів України про стягнення моральної шкоди слід відмовити.

Керуючись ст. 10, 60, 88, 213, 215, 294 ЦПК України, ст. ст. 11, 16, 23 ЦК України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, відділу охорони здоров'я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради, Тернопільської обласної державної адміністрації, Кабінету міністрів України, держави України в особі Президента України, Міністерства охорони здоров'я України, головного управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації, Тернопільської комунальної міської лікарні №2, Міністерства фінансів України про стягнення моральної шкоди - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення до апеляційного суду Тернопільської області через Тернопільський міськрайонний суд.

Головуючий суддя

Р. М. Грицак

Джерело: ЄДРСР 30306447
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку