open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" листопада 2012 р.

справа № 1170/2а-5077/11

Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Сафронової С.В.

суддів: Поплавського В.Ю. Чепурнова Д.В.

при секретарі судового засідання: Хімушкіної О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Кіровоградської митниці на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2012 року

у адміністративній справі № 1170/2а-5077/11 за позовом Релігійної громади Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня до Кіровоградської митниці та третьої особи: Благодійний фонд "Щаслива родина" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

в с т а н о в и л а

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2012 року задоволено позов Релігійної громади Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня до Кіровоградської митниці, та визнано протиправними і скасовано податкові повідомлення-рішення Кіровоградської митниці від 10 листопада 2011 року за №№ 35, 36, 37, 38, 39, з державного бюджету України на користь Релігійної громади Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня присуджено судові витрати в розмірі 31,23 грн.

Відповідач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що вказана постанова не відповідає вимогам матеріального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, у зв'язку з чим просить скасувати постанову суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні вимог, заявлених позивачем.

Заслухавши у судовому засіданні пояснення представників позивача та третьої особи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції -скасуванню, виходячи з наступного.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції Кіровоградською митницею на підставі плану графіка проведення виїзних перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання та наказу Кіровоградської митниці № 441 від 12.10.2011р. було проведено планову виїзну перевірку стану дотримання Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня законодавства України з питань митної справи, під час якої було виявлено порушення позивачем вимог ст.11 Закону України «Про гуманітарну допомогу»від 22.10.1999 р. №1192-ХІV (далі - Закон №1192-ХІV), ст. 3, ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність»від 16.07.1999р. №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV), Наказу Міністерства фінансів України від 14.12.1999 р. №298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги», що призвело до нецільового використання гуманітарної допомоги, оформленої в митному відношенні за ВМД № 901000002/9/002129 від 30.04.2009 р., № 901000002/9/002479 від 19.05.2009 р., № 901000002/9/003367 від 03.07.2009 р., № 901000002/9/003633 від 16.07.2009 р., № 901000002/9/004048 від 04.08.2009 р., № 901000002/9/004050 від 04.08.2009 р., та до заниження податкового зобов'язання на суму 40905,19 грн.. Також під час перевірки було встановлено, що заявлені у ВМД № 901000002/9/002479 від 19.05.2009 р., № 901000002/9/003633 від 16.07.2009 р., № 901000002/9/004048 від 04.08.2009 р., № 901000002/9/004050 від 04.08.2009 р відомості не відповідають поданій позивачем до комісії з питань гуманітарної допомоги при обласній державній адміністрації інформації щодо номенклатури, кількості та ваги вантажу (а.с.46-57), а ненадання Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня до перевірки оригіналів документів, розцінено перевіряючи ми як здійснення позивачем господарських операцій.

Наведені факти було викладено у складеному за результатами перевірки Акті №0008/1/901000000/0023685294 від 28.10.2011р., на підставі якого Кіровоградською митницею прийнято податкові повідомлення-рішення від 10.11.2011 р. за № 35 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання за платежем мито на товари, що ввозяться суб'єктами підприємницької діяльності у розмірі 10526,59 грн., у т.ч. за основним платежем - 8421,27 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями -2105,32 грн. (а.с.7); за № 36 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість з товарів, увезених на територію України суб'єктами підприємницької діяльності у розмірі 40604,90 грн., у т.ч. за основним платежем -32483,92 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 8120,98 грн. (а.с.8); за № 37 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання за платежем мито на товари, що ввозяться суб'єктами підприємницької діяльності у розмірі 8421,27 грн., у т.ч. за штрафними (фінансовими) санкціями - 8421,27 грн. (а.с.9); за № 38 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість з товарів, увезених на територію України суб'єктами підприємницької діяльності у розмірі 32483,92 грн., у т.ч. за штрафними (фінансовими) санкціями - 32483,92 грн. (а.с.10); та за № 39 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання за платежем штраф за порушення податкового законодавства у розмірі 510 грн. (а.с.11).

Задовольняючи вимоги позивача у цій справі, суд першої інстанції виходив з двох аспектів: по перше, що митним органам окремо не надані повноваження по контролю за цільовим використанням товарів, отриманих з метою надання гуманітарної допомоги; та по друге, що відповідачем не надано доказів використання позивачем товарів, отриманих через митний кордон України, з ціллю отримання прибутку при здійснені господарської або комерційної діяльності та доказів використання отриманної позивачем гуманітарна допомога не за цільовим призначенням.

Наведені висновки суду першої інстанції ґрунтуються на тому, що відповідно до затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року №1730 «Порядку проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України»на відповідача чинним законодавством України покладені лише функції щодо контролю за додержанням законодавства з питань митної справи, здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі шляхом проведення перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, а повноваженнями по обліку та контролю за отриманням і цільовим використанням гуманітарної допомоги згідно Закону України «Про гуманітарну допомогу»від 22.10.1999р. №1192-ХІV (далі - Закон №1192-ХІV) наділені відповідні Комісії з питань гуманітарної допомоги та органи державної податкової служби.

При цьому, правомірність дій позивача по передачі Благодійному фонду «Щаслива родина»на підставі усної домовленості документів разом з товарами гуманітарної допомоги, що надходили на адресу Релігійної громади Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня за дарчими листами від іноземних донорів: KYRKAN»Швеція та lferkreis Schlangen»Німеччина, митне оформлення яких було здійснено позивачем за ВМД - № 901000002/9/002129 від 30.04.2009 р., № 901000002/9/002479 від 19.05.2009 р., № 901000002/9/003367 від 03.07.2009 р., № 901000002/9/003633 від 16.07.2009 р., № 901000002/9/004048 від 04.08.2009 р., № 901000002/9/004050 від 04.08.2009 р. (а.с.130, 131, 132, 139-141, 156-161, 177-178, 191-193, 206-208, 223-224) та на підставі протоколів комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті міністрів України (а.с.154-155, 168-169, 189-190, 1987-199, 221-222, 238-239), листів донорів (а.с.143, 163), дарчих листів (а.с.180, 182, 195, 202, 210, 212, 225, 233), рахунків-фактур (а.с.145, 170, 183, 201, 211, 227), сертифікатів дарунків (а.с.147, 175, 213, 226, 235), списків подарованих речей (а.с.149, 154, 165, 173), листів обласної державної адміністрації, плану розподілу (а.с.69-74) - суд першої інстанції мотивував тим, що згідно листів донорів від 31.03.2009 р. та від 15.04.2009 р. KAN»Швеція та rkreis Schlangen»Німеччина, гуманітарна допомога адресована Релігійній громаді Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня для митного оформлення у зв'язку з тим, що Благодійний фонд «Щаслива родина»тимчасово не має права отримувати благодійну допомогу із-за кордону (а.с.63, 143, 163), а згідно ст.3 Закону №1192-ХІV за погодженням з іноземними донорами та за рішенням відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги, можливо здійснення зміни отримувача гуманітарної допомоги та її переадресування.

Судова колегія не погоджується з вищенаведеними висновками суду першої інстанції та зазначає, що суд вказуючи на обов'язковість рішення відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги при зміні отримувача гуманітарної допомоги, у той же час не узяв до уваги відсутність такого рішення у даному випадку, що свідчить про порушення позивачем чітко визначеної законодавцем процедури зміни отримувача гуманітарної допомоги та її переадресування (ч.3 ст.3 Закону № 1192-XIV).

Не взяв суд першої інстанції також до уваги встановлене митним органом та підтверджене матеріалами справи порушення позивачем положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»№ 996-XIV від 16.07.1999 року (далі -закон № 996-XIV), яким визначено загальні правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в України, що полягало у невідображенні по бухгалтерському обліку позивача в період, що перевірявся, операцій по отриманню та передачі Благодійному фонду «Щаслива родина»гуманітарної допомоги.

Так, з матеріалів справи вбачається та позивачем не спростовано, що отримана та оформлена в митному відношенні за ВМД Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня гуманітарна допомога за дарчими листами від іноземних донорів »Швеція та Schlangen»Німеччина, не була зафіксована первинними документами та не відображена в облікових регістрах бухгалтерського обліку

Відповідно до ст.9 Закону №1192-XIV, підставою для бухгалтерського обліку є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку

Згідно ст.11 Закону №1192-XIV, бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюється отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому Міністерством фінансів України. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги, вона вважається використаною не за цільовим призначенням.

На виконання статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу», наказом Міністерства фінансів України від 14 грудня 1999 року № 298 затверджено Порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги.

Пунктом 1 Порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги встановлено, що порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги поширюється на юридичних осіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ), які одержали гуманітарну допомогу (отримувачі), які її потребують і яким вона безпосередньо надається (набувачі).

Згідно із підпунктом 1.2 пункту 1 Порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги, одержану гуманітарну допомогу у вигляді грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей отримувач відображає за дебетом рахунків обліку грошових коштів, товарів, запасів та іншого майна в кореспонденції з рахунком 48 "Цільове фінансування і цільові надходження". Таким самим записом отримана гуманітарна допомога у вигляді грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей відображається і набувачами.

Вартість гуманітарної допомоги, одержаної у вигляді виконання робіт, надання послуг, набувачі відображають за дебетом рахунку 23 "Виробництво" у кореспонденції з рахунком 48 з одночасним відображенням цих витрат за кредитом рахунку 74 "Інші доходи", субрахунок 745 "Дохід від безоплатно одержаних активів" і дебетом рахунку 48.

Якщо виконані роботи гуманітарної допомоги мають капітальний характер (будівництво, спорудження), то їх вартість відображається за дебетом рахунку 15 "Капітальні інвестиції" і кредитом рахунку 48.

Грошові кошти і товарно-матеріальні цінності, використані на забезпечення статутної діяльності набувача, відображаються набувачами за кредитом рахунків обліку грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей у кореспонденції з рахунком 23. Одночасно така сума відображається за дебетом рахунку 48 і кредитом рахунку 74, субрахунок 745 (підпункт 1.4 пункту 1 Порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги).

Відповідно до підпункту 1.7 пункту 1 Порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги, отримувачі та набувачі гуманітарної допомоги в примітках (поясненнях) до річного фінансового (бухгалтерського) звіту наводять інформацію про види і вартість одержаної гуманітарної допомоги та її використання за цільовими напрямками.

З наведено слідує, що отримувачі та набувачі гуманітарної допомоги зобов'язані вести бухгалтерський обік отриманої та використаної гуманітарної допомоги із відображенням відповідних даних в аналітичних бухгалтерських рахунках.

При цьому, факт дотримання організацією порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги може бути підтверджений оборотно-сальдовими відомостями по рахунках бухгалтерського обліку, розшифровками сум залишків, дебетових та кредитових оборотів по рахунках, регістрами бухгалтерського обліку тощо.

Ураховуючи, що Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня не було надано до перевірки митного органу жодних документів, що підтверджують факт ведення бухгалтерського обліку благодійної та гуманітарної допомоги, судова колегія визнає правильним висновок відповідача про порушення позивачем вимог статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу»та Порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги.

За таких обставин, відповідно до приписів статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу», отримана Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня»благодійна допомога вважається використаною не за цільовим призначенням.

Частиною 4 статті 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу»встановлено, що якщо кошти або товари (роботи, послуги), звільнені від оподаткування як гуманітарна допомога, було використано не за цільовим призначенням, вони вважаються доходом і оподатковуються відповідно до законодавства України.

Отже, податкові податкові повідомлення-рішення Кіровоградської митниці від 10 листопада 2011 року за №№ 35, 36, 37, 38, 39 - є законними і не підлягають скасуванню.

Помилковими є висновки суду першої інстанції також стосовно відсутності у відповідача по справі повноважень по контролю за використанням отриманої позивачем гуманітарної допомоги, оскільки митний контроль передбачає проведення митними органами мінімуму митних процедур, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи. Обсяг таких процедур та порядок їх застосування визначаються відповідно до цього Кодексу, інших нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку (частини 1, 2 статті 40 Митного кодексу України).

Згідно із статтею 41 Митного кодексу України, митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом: 1) перевірки документів та відомостей, необхідних для такого контролю; 2) митного огляду (огляду та переогляду товарів і транспортних засобів, особистого огляду громадян); 3) обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України; 4) усного опитування громадян та посадових осіб підприємств; 5) перевірки системи звітності та обліку товарів, що переміщуються через митний кордон України, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, які відповідно до законів справляються при переміщенні товарів через митний кордон України; 6) огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних ліцензійних складів, спеціальних митних зон, магазинів безмитної торгівлі та інших місць, де знаходяться або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи законом; 7) використання інших форм, передбачених цим Кодексом та іншими законами України з питань митної справи.

Статтею 42 Митного кодексу України встановлено, що під час проведення митного контролю митні органи самостійно визначають форму та обсяг контролю, достатні для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку, контроль за дотриманням яких покладено на митні органи.

У силу вимог статті 69 Митного кодексу України, незалежно від закінчення операцій митного контролю, оформлення та пропуску товарів і транспортних засобів митний контроль за ними може здійснюватися, якщо є достатні підстави вважати, що мають місце порушення законодавства України чи міжнародного договору України, укладеного в установленому законом порядку, контроль за виконанням яких покладено законом на митні органи.

Порядок проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 року № 1730.

Цей Порядок, відповідно до статей 41, 60 і 69 Митного кодексу України, визначає механізм проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, як у процесі митного оформлення товарів і транспортних засобів, так і після його закінчення, в частині дотримання ними вимог законодавства з питань митної справи (пункт 1 Порядку проведення митними органами на підприємствах системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України).

З системного аналізу вказаних приписів чинного законодавства вбачається, що процедура митного контролю не завершується і після пропуску товарів через митний кордон України, тому перевірка системи звітності та обліку товарів, що переміщуються через митний кордон України може бути ініційована та проведена митним органом після завершення митного оформлення.

При цьому, за результатами проведеної перевірки митний орган вправі зробити висновки щодо повноти відображення у бухгалтерському обліку підприємства товарів, що були ввезені на митну територію України та прийняти рішення стосовно нарахування митних та інших платежів у разі виявлення порушень.

Матеріалами справи підтверджується правомірність дій Кіровоградської митниці при проведенні виїзної документальної перевірки дотримання Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня законодавства України з питань митної справи.

Відповідно до пункту 8 Порядку проведення митними органами на підприємствах перевірок системи звітності та обліку товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, під час проведення перевірок посадові особи митних органів мають право: перевіряти грошові, фінансові і бухгалтерські документи, звіти, контракти, декларації, калькуляції, інші документи, пов'язані з товарами і транспортними засобами, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі відповідну інформацію, що є в розпорядженні підприємств в електронній формі; одержувати від посадових осіб та інших працівників підприємств у письмовій формі необхідні пояснення і довідки з питань, що стосуються предмета перевірки; одержувати довідки та копії документів про фінансово-господарську діяльність, інші відомості, пов'язані з обчисленням та сплатою податків, зборів (обов'язкових платежів); обстежувати виробничі, складські, торговельні та інші приміщення підприємств, якщо це необхідно для з'ясування питань, що стосуються предмета перевірки.

Надаючи правову оцінку висновкам Кіровоградської митниці про порушення Релігійною громадою Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня правил бухгалтерського обліку гуманітарної та благодійної допомоги, що призвело до нецільового використання гуманітарної допомоги, оформленої в митному відношенні за ВМД № 901000002/9/002129 від 30.04.2009 р., № 901000002/9/002479 від 19.05.2009 р., № 901000002/9/003367 від 03.07.2009 р., № 901000002/9/003633 від 16.07.2009 р., № 901000002/9/004048 від 04.08.2009 р., № 901000002/9/004050 від 04.08.2009 р., судова колегія звертає увагу на чітке визначення ч.4 ст.11 Закону № 1192-XIV випадків, коли гуманітарна допомоги вважається використаною не за цільовим призначенням, одним з яких є: відсутність у позивача бухгалтерського обліку стосовно отримання гуманітарної допомоги та її цільового використання.

Підсумовуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів приходить до висновку, що доводи, викладені в апеляційній скарзі відповідача знайшли своє підтвердження, суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про задоволення апеляційної скарги Кіровоградської митниці та скасування постанови Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2012 року з постановленням нового рішення у справі про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись п.3 ч.1 ст.198, п.4 ч.1 ст.202, ст.205, ст.207 Кодексу адміністративного судочинства України, судова колегія, -

П о с т а н о в и л а :

Апеляційну скаргу Кіровоградської митниці - задовольнити

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2012 року -скасувати

У задоволенні адміністративного позову Релігійної громади Кіровоградської церкви християн адвентистів сьомого дня до Кіровоградської митниці та третьої особи: Благодійний фонд "Щаслива родина" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень -відмовити.

Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки, визначені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України .

Головуючий: С.В. Сафронова

Суддя: В.Ю. Поплавський

Суддя: Д.В. Чепурнов

Джерело: ЄДРСР 30038619
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку