open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"23" січня 2013 р. м. Київ К/9991/27351/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

головуючого -Смоковича М.І,

суддів: Кравцова О.В., Масло І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим до Прокуратури Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим про визнання незаконним та скасування припису, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим на постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2012 року,

у с т а н о в и л а :

У лютому 2011 року Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим звернулося до суду з адміністративним позовом до Прокуратури Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим про визнання незаконним та скасування припису від 29 грудня 2010 року про усунення порушень Законів України «Про індексацію грошових коштів населення»та «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що вищевказаним приписом прокурора Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим встановлено негайно перерахувати пенсію ОСОБА_1, починаючи з січня 2003 року та у подальшому без урахування поняття «базовий місяць»при обчисленні індексації пенсії та компенсацію за несвоєчасну виплату сум при індексації пенсії з урахуванням виплаченої суми індексації пенсії за цей період.

Вважає оскаржуваний припис незаконним та безпідставним, оскільки поняття «базовий місяць»та порядок його застосування при обчисленні сум індексованої пенсії, передбачені пунктом 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, відповідають вимогам чинного законодавства.

Позивач просив визнати незаконним та скасувати припис прокурора Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 29 грудня 2010 року щодо усунення порушень Законів України «Про індексацію грошових коштів населення»та «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати»шляхом перерахунку пенсії ОСОБА_1, починаючи з січня 2003 року і надалі без врахування поняття «базовий місяць»при обчисленні індексу пенсії і компенсацію за несвоєчасну виплату суми пенсії х врахуванням виплаченої суми індексації пенсії за цей період.

Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 15 червня 2011 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2012 року постанову суду першої інстанції скасовано в частині невизнання протиправним та скасування припису прокурора Центрального району міста Сімферополя від 29 грудня 2010 року щодо визначення періоду на майбутнє; в цій частині позов задоволено. В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 15 червня 2011 року залишено без змін.

У касаційній скарзі Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його постанову та винести нову, якою задовольнити позов у повному обсязі.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Обґрунтовуючи постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 15 червня 2011 року про відмову у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку про законність вимог припису прокурора Центрального району міста Сімферополя від 29 грудня 2010 року і мотивував це тим, що пункт 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078, яким керувався позивач при обрахунку індексації пенсії ОСОБА_1, не відповідає приписам статті 4 Закону України «Про індексацію грошових коштів населення».

Така правова позиція судів попередніх інстанцій є помилковою, з приводу чого колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 знаходиться на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим та отримує пенсію за віком відповідно до Закону «Про наукову та науково-технічну діяльність».

Починаючи з 2004 року ОСОБА_1 неодноразово звертався до прокуратури Центрального району міста Сімферополя зі скаргами на дії посадових осіб Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим при обчисленні індексації його пенсії.

29 грудня 2010 року на підставі статті 22 Закону України «Про прокуратуру»прокурором Центрального району міста Сімферополя позивачу було внесено припис «Про усунення порушень Законів України «Про індексацію грошових доходів населення»та «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати».

З матеріалів справи слідує, що індексація пенсії ОСОБА_1 проводилася з березня 2003 року, підвищення пенсії у зв'язку з індексацією проводилось з травня 2003 року по травень 2011 року не щомісячно. Також у січні 2004 року позивачем було застосовано поняття «базовий місяць», тому індексація пенсії в цьому місяці ним не проводилася.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначено Законом України від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових коштів населення»(далі - Закон № 1282-ХІІ).

Відповідно до частини першої статті 2 вищезазначеного Закону, який Законом України від 6 лютого 2003 року № 491-IV було викладено у новій редакції, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема пенсії.

Статтею 4 Закону № 1282-ХІІ (в редакції від 6 лютого 2003 року) передбачено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться з наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 1282-ХІІ у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, у встановленому законом порядку здійснюється перегляд розмірів заробітної плати; пенсій; державної соціальної допомоги; стипендій, що виплачуються студентам державних та комунальних вищих навчальних закладів. Перегляд зазначених у частині першій цієї статті гарантій здійснюється у розмірах, що визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. (в редакції Закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

З метою реалізації вказаного Закону, Кабінет Міністрів України постановою від 17 березня 2003 року №1078 затвердив Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок).

Пунктом 5 вказаного Порядку визначено, що у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, державної допомоги сім'ям з дітьми, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться.

Саме у застосуванні поняття «базовий місяць», яке не передбачено Законом № 1282-ХІІ, прокуратура Центрального району міста Сімферополя та суди попередніх інстанцій вбачають порушення вимог чинного законодавства з боку позивача.

Проте суди не врахували того, що статтею 113 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

При цьому Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених у статтях 85, 87 Конституції України.

Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.

Згідно з пунктами 1 та 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує виконання Конституції і законів України, а також проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.

Відповідно до статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.

Після проведеного аналізу повноважень Кабінету Міністрів України та норм затвердженого постановою Кабінет Міністрів України постановою від 17 березня 2003 року №1078 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, колегія суддів прийшла до висновку, що введення останнім нормативним актом до процедури проведення індексації доходів громадян поняття «базового місяця»жодним чином не суперечить приписам Закону № 1282-ХІІ.

Вищевказаний Порядок був розроблений з метою реалізації положень Закону № 1282-ХІІ для визначення правил обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, оскільки сам Закон не визначає конкретного механізму обчислення. При цьому, на виконання передбачених Основним законом держави функцій щодо забезпечення соціального захисту населення та в межах наданих йому повноважень Кабінет Міністрів доповнив та уточнив зміст законодавчого акту на предмет непередбачених ним випадків підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, державної допомоги сім'ям з дітьми, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць.

Оскільки, затверджений постановою Кабінет Міністрів України від 17 березня 2003 року №1078 Порядок проведення індексації грошових доходів населення є єдиним нормативно-правовим актом, що визначає порядок проведення індексації грошових доходів населення, який ніким не скасований, є чинним на даний момент і обов`язковим до виконання усіма державними органами, колегія суддів вважає його використання Управлінням Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим при проведенні індексації пенсії ОСОБА_1 обґрунтованим і законним.

З урахуванням викладеного, колегія суддів приходить до висновку про те, що позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим про визнання незаконним та скасування припис прокурора Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 29 грудня 2010 року щодо усунення порушень Закону України «Про індексацію грошових коштів населення»такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи законність дій позивача у спірних правовідносинах щодо нарахування індексації пенсії ОСОБА_1, також підлягають задоволенню вимоги позивача про визнання незаконним припису прокурора в частині виплати компенсації останньому втрат частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплати пенсії.

З вищевикладеного слідує, що суди попередніх інстанцій, повно і правильно встановивши обставини справи, не правильно застосували норми матеріального права щодо ієрархії правових норм і безпідставно відмовили у задоволенні позову.

Статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України надано право суду касаційної інстанції скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

З урахуванням того, що фактичні обставини справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено повно та правильно, але неправильно застосовано норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень, відповідно до повноважень, наданих статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів вважає необхідним їх судові рішення скасувати та ухвалити нову постанову про задоволення позову в повному обсязі.

Керуючись статтями 223, 229, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центральному районі міста Сімферополя Автономної Республіки Крим задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 15 червня 2011 року та постанову Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2012 року у цій справі скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати незаконним та скасувати припис прокурора Центрального району міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 29 грудня 2010 року щодо усунення порушень Законів України «Про індексацію грошових коштів населення»та «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати»шляхом перерахунку пенсії ОСОБА_1, починаючи з січня 2003 року і надалі без врахування поняття «базовий місяць»при обчисленні індексу пенсії і компенсацію за несвоєчасну виплату суми пенсії х врахуванням виплаченої суми індексації пенсії за цей період.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.

Головуючий М.І. Смокович

Судді О.В. Кравцов

І.В. Масло

Джерело: ЄДРСР 28928331
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку