open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" жовтня 2012 р.

Справа № 7/54/5022-752/2012

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стадник М.С.

розглянув матеріали справи

за позовом: Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго", вул. Енергетична, 2, м.Тернопіль, 46000

до відповідача: Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації, вул. Б. Хмельницького, 54, м.Зборів, Тернопільська область, 47200

За участю представників позивача: Бойко Л.О. довіреність №5141/25 від 27.12.2011р.

Касій В.В. довіреність №5124/25 від 27.12.2011р.

Суть справи:

Відкрите акціонерне товариство "Тернопільобленерго" звернулося з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації про cтягнення 4045,14грн. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію.

Сторони відповідно до ст. 64 ГПК України повідомлені про місце і час розгляду справи.

Учасникам судового процесу в засіданні роз'яснено права і обов'язки передбачені ст.22 ГПК України.

Відповідач проти позовних вимог заперечує, вважає що позивач безпідставно, посилаючись на Закон України "Про міліцію", надавав 50% знижку в оплаті за електроенергію, що суперечить нормам надання пільг, передбаченими підпунктом а п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1996р. №879 (зі змінами), де передбачені норми пільг за споживання електричної енергії на комунально-побутові потреби. Також зазначає, що позивач посилається на лист Міністерства палива та енергетики України від 17.12.2009р. № 32-01/6-2934, який має рекомендаційний характер, та не враховує рішення Конституційного суду України від 25.01.2012р. №З-рп/2012 у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв'язку з окремими положеннями Конституції України, в якому надано такі тлумачення.

Також, відповідач вважає, що Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. №117 та Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2002р. №256 регулюють порядок відшкодування вартості пільг, які надавалися в межах норм, передбачених постановою Кабінету Міністрів України №879 від 01.08.1996р.

Крім того, відповідач звертає увагу суду на те, що відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 положення пункту 68 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо надання пільг в оплаті за житлово-комунальні послуги, передбачених Законом України "Про міліцію" визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними). Ці положення втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом вказаного Рішення, при цьому додаткових вимог стосовно порядку його виконання не визначено. Тому, виключно законом про Державний бюджет України визначаються надходження та витрати Державного бюджету України. Законом України та «Про Державний бюджет України на 2011 рік»було передбачено відповідні обсяги видатків. Показники Державного бюджету на 2011 рік в частині виплат, які встановлені статтею 22 Закону України "Про міліцію" розраховано, виходячи з положень постанови КМУ від 01.08.1996р. №879, і не передбачають призначень для взяття зобов'язань щодо перерахунку пільг за минулі роки.

Управління просить в позові відмовити, так як не може взяти на себе зобов'язання щодо здійснення розрахунків із постачальниками послуг не в межах встановлених норм, та подало клопотання про розгляд справи без участі його повноважного представника.

Позивач подав заперечення проти відзиву на позов, оскільки вважає, що товариство правомірно надало 50% знижку в оплаті за електроенергію, згідно ст.22 Закону України "Про міліцію", в якій відсутні посилання на норми споживання електроенергії, а Постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.1996року №879 «Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати»застосовується у випадку, коли є посилання на норми споживання у законі, яким надано пільги. Також, Міністерство палива та енергетики України листом від 17.12.2009р. за №32-01/6-2934 роз'яснило, що працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років, згідно з чинним законодавством надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць.

Щодо посилання відповідача на рішення Конституційного суду України від 25.01.2012 р. №З-рп/2012 про неможливість здійснення відшкодування за попередні періоди, позивач зазначає, що позовні вимоги про відшкодування витрат по наданню пільг заявлені за період з 01.12.2010р. по 31.12.2011р.

Також, звертає увагу суду на те, що в Положенні про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. №117, Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2002р. № 256 немає посилань, на те, що дані нормативні акти регулюють порядок відшкодування вартості пільг, які надавалися в межах норм, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1996 року №879 «Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати».

Представники в судовому засіданні пояснили, що відповідно до ст. 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії»виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання. Додатком №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік»«Міжбюджетні трансферти (додаткові дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2011р.»обласному бюджету Тернопільської області виділено 138623,1 тис. грн. субвенції з державного бюджету, субвенції загального фонду на надання пільг та житлових субсидій населенню, в тому числі і на оплату електроенергії. Відповідно до ст.17 Закону України «Про електроенергетику»збитки енергопостачальників від надання пільг з оплати за спожиту електроенергію повинні бути відшкодовані.

Щодо надсилання розрахунків на відшкодування збитків пов'язаних з наданням пільг представники пояснили, що такі надсилаються відповідачеві у електронному вигляді.

Позивач вважає, що відповідачем не виконано своїх обов'язків по здійсненню заходів соціального захисту, а саме відшкодування збитків від наданих позивачем вищезазначеній категорії громадян пільг по оплаті електроенергії в спірний період,а тому просить позовні вимоги задовольнити.

Суд , заслухавши пояснення представників позивача, та давши оцінку матеріалам наданим сторонами для підтвердження заявлених вимог і заперечень, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення.

При цьому, суд виходив із наступного:

- порядок обчислення норми пільгового споживання електроенергії та нарахування плати за електричну енергію громадянам, які згідно із законами України мають право на пільгове споживання електричної енергії, регулюються цими Законами, постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1996р. №879 "Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати" (далі постанова №879), Законом України "Про електроенергетику", Правилами користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999р. №1357, Роз'ясненнями щодо визначення обсягів пільгового споживання електричної енергії громадянами даної категорії, які надаються Міністерством палива та енергетики України в межах повноважень визначених п. 2 постанови №879, та іншими нормативними актами прийнятими на виконання Законів;

- забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (пільговики), здійснюється за допомогою Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, облік яких ведеться уповноваженими органами - Управлінням праці та соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, структурні підрозділи з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських рад у відповідності до "Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. №117;

- до громадян, які мають пільги на житлово-комунальні послуги та включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, що не заперечується відповідачем, належать працівники міліції та члени їх сімей, яким відповідно до ч.ч.4, 6 ст. 22 Закону України "Про міліцію" надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива і, право на дану пільгу за цим Законом зберігається за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років.

Порядок відшкодування суми витрат, які виникають внаслідок постачання електричної енергії енергопостачальними підприємствами пільговим категоріям споживачів, визначено у Бюджетному кодексі України, Законі України "Про Державний бюджет України на 2009 рік", Законі України "Про Державний бюджет України на 2010 рік", Законі України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", Положенні про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою КМ України від 04.03.2002р. №256 (далі -Порядок №256), Порядком підтвердження заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006р. №191 (далі Порядок про підтвердження заборгованості):

1) згідно ст.39 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009рік", ст.38 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік " надаються житлові субсидії населенню та пільги за рахунок субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам, в тому числі пільги на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло - водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот;

2) згідно ст. 16 (додаток №7) Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" затверджено міжбюджетні трансферти (додаткові дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2011 рік за рахунок яких надаються житлові субсидії населенню та пільги за оплату електроенергії;

3) відповідно до ст.102 Бюджетного кодексу України, видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" п.4 ч.1 ст.89 цього Кодексу, а саме видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення, державні програми соціального захисту, пільги ветеранам війни і праці, фінансуються за рахунок субвенцій з Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

4) порядок надання пільг працівникам міліції, звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років передбачено п.1 Порядку №256;

5) головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, відповідності до п. 3 Порядку №256, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення, які ведуть персоніфікований облік за видами пільг отримувачів, в тому числі звільненим із служби за віком, хворобою або вислугою років працівникам міліції, а також здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих отримувачам, які мають право на відповідні пільги;

6) особливості підтвердження заборгованості з пільг та житлових субсидій населенню з оплати енергоносіїв встановлені Порядком про підтвердження заборгованості, відповідно до п.п.22, 23 якого, суми заборгованості, що виникла через відсутність у державному та/або місцевих бюджетах минулих років видаткових статей або передбачення видатковими статтями часткового фінансування пільг та житлових субсидій, встановлених законодавством для оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх передачі (транспортування) та/або постачання, та/або оплати не в повному розмірі видатків, передбачених бюджетами всіх рівнів на фінансування зазначених пільг та житлових субсидій, встановлюються (уточнюються) підприємством паливно-енергетичного комплексу або постачальником теплової енергії, які є ініціаторами підтвердження заборгованості з пільг та субсидій за видами енергоносіїв (електричної, теплової енергії, природного газу), на підставі довідки про суми нарахованих пільг та житлових субсидій, які встановлені законодавством для сплати енергоносіїв, та про обсяги їх фактичного фінансування, підписаної керівником відповідного головного розпорядника бюджетних коштів та скріпленої печаткою та акту про наявність та розмір заборгованості з пільг та субсидій. Зазначені документи, головний розпорядник бюджетних коштів у семиденний строк після їх надходження повертає погоджений ним один примірник акта про наявність та розмір заборгованості з пільг та субсидій ініціатору або надсилає відмову в його погодженні із зазначенням причин.

Матеріалами справи підтверджено :

- Відкрите акціонерне товариство "Тернопільобленерго" (Зборівський район електричних мереж), у відповідності до укладених договорів про користування електричною енергією, в період з грудня 2010р. по грудень 2011р. (включно), поставив працівникам міліції, які звільнені зі служби за віком, хворобою або вислугою років, електроенергію, які оплачували її з урахуванням пільг у відповідності до Закону України "Про міліцію", а саме 50% від вартості наданих послуг;

- на підтвердження даного факту позивачем надано копії пенсійних посвідчень працівників міліції звільнених зі служби по вищезазначених причинах,та довідки Управління МВС України в Тернопільській області ,що такі особи користуються пільгами передбаченими ст.22 Закону України "Про міліцію";

- на підтвердження заборгованості за спірний період, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, позивачем надані відповідачу - уповноваженого органу, звіти форми "2-пільга" (затверджена Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.04.2003р. №100) та складено згідно вищезазначеного Порядку акт звіряння розрахунків між Зборівським РЕМ та головним розпорядником коштів місцевого бюджету станом на 01.01.2012р. за надані населенню послуги, на які надаються пільги за кожний місяць,із зазначенням суми відшкодування (4063,79грн. - 18,65грн. = 4045,14грн.), який підписаний відповідачем та скріплений відбитком печатки без заперечень.

Разом з тим, відповідач підтверджену суму пільг не відшкодував, посилаючись на те, що обсяг спожитої електроенергії обмежений нормами користування, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1996р. № 879, що стало підставою для звернення позивача з позовом.

Доводи відповідача, судом відхиляються, оскільки:

- згідно ст.17 Закону України "Про електроенергетику", збитки енергопостачальників від надання пільг з оплати за спожиту електроенергію повинні бути відшкодовані;

- відповідно до ст. 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання, а тому посилання відповідача на те, що обсяг спожитої електроенергії, на який надається 50% знижка в оплаті, відповідно до постанови КМ України №879 повинен бути обмежений нормами, безпідставні, оскільки п.п.4, 7 ст.22 Закону України "Про міліцію" в 2010 році діють в редакції закону від 11.05.2007р.;

- ст.22 ЗУ "Про міліцію" не містить посилань на норми споживання, а тому посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 01.08.1996р. № 879, згідно якої не передбачено виключень щодо категорій пільговиків, є безпідставним, оскільки застосовується у випадку, коли є посилання на норми споживання у законі, яким надано пільги;

- згідно Роз'яснення департаменту електроенергетики Міністерства палива та енергетики України №32-01/6-2934 від 17.12.2009р., наданого в межах повноважень, зазначено, що постанова КМ України №879 є підзаконним нормативно-правовим актом, якою керуються відповідні органи, установи та організації у разі, коли на це є пряме посилання у відповідних законах України, відповідно до яких споживачам надаються пільги на користування житлово-комунальними послугами. Оскільки, зміни в ст.22 ЗУ "Про міліцію" внесені 27.12.2007р. на підставі п.68 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік" та дія яких встановлена по 31 грудня 2008 року, в яких право на соціальну пільгу встановлювалося у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, визнані неконституційними Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. у справі №10-рп/2008, що знайшло своє підтвердження і у вищезазначеному Роз'ясненні, в якому наголошено, що працівникам міліції, звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років згідно з чинним законодавством, надається 50% знижка по оплаті за всю спожиту електроенергію за місяць, що відповідає чинному законодавству.

Отже, сума позову підлягає до задоволення, як така що заявлена у відповідності до чинного законодавства.

Судовий збір в сумі 1609,50грн. покладається на відповідача на підставі ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 49, 82, 84 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Зборівської районної державної адміністрації, вул. Б. Хмельницького, 54, м.Зборів, Тернопільська область, ідентифікаційний код 03195688 на користь Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго", вул. Енергетична, 2, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 00130725:

- на поточний рахунок із спеціальним режимом використання №26033323101210 в філії Тернопільське обласне управління ВАТ "Державний Ощадний Банк України", МФО 338501, код 23586882 -4045 (чотири тисячі сорок п'ять)грн. 14коп. витрат за надані пільги по оплаті за електроенергію;

- на поточний рахунок №260053000146 в Тернопільському обласному управлінні ВАТ "Ощадбанк" м.Тернопіль, МФО 338545, код 00130725 -1609 (тисячу шістсот дев'ять)грн. 50коп.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, протягом десяти днів з дня підписання рішення (15.10.2012р.), через місцевий господарський суд.

Суддя М.С. Стадник

Джерело: ЄДРСР 26510409
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку