Справа 2а-3643-11
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
( в порядку письмового провадження)
10 листопада2011 року м. Мар`їнка
Мар`їнський районний суд Донецької області у складі головуючого:
судді Клікунової А.С.
при секретарі Харькової Л.М.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Мар'їнському районі про визнання неправомірними дій та зобов'язання до нарахувати та виплатити суму в зв'язку з перерахунком пенсії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивачка ОСОБА_1 звернулась до Мар'їнського районного суду Донецької області з вказаною позовною заявою, в якій просить: - визнати неправомірною відмову управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі у перерахунку пенсії у відповідності з вимогами ст.ст. 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»та підпункту 3 п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян»із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, тобто за 2010 рік; - зобов'язати відповідача управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області здійснити перерахунок пенсії з застосуванням показника заробітної плати в галузях національної економіки за 2010 календарний рік, передуючий року перерахунку пенсії; - зобов'язати управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області виплатити різницю між перерахованою та отриманою пенсією.
ОСОБА_1, позивачка по даній адміністративній справі, після призначення пенсії за віком продовжує працювати, в наслідок чого у відповідності до вимог ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» набула право на перерахунок пенсії у зв'язку із збільшенням страхового стажу, тому вона 21 квітня 2011 року звернулась до управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області, відповідача по даній справі, з відповідною заявою. Управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі при перерахунку пенсії не застосувало вищевказаний показник середньої заробітної плати за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком, а використало такий показник за 2007 рік, у зв'язку з чим розмір пенсії занижено. Вищезазначене зумовило ОСОБА_1 звернутись до суду за захистом своїх прав.
Сторони, які у встановленому законом порядку оповіщені про час і місце судового засідання, до суду не з'явилися. Позивачка у судове засідання не з'явилася, однак на підставі поданої заяви та доданих до неї документів, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити. Відповідач направив до суду заяву, якою просив розглянути справу у відсутності його представника та письмове заперечення на позовну заяву в якому зазначає, що ОСОБА_1 призначена пенсія за віком згідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з 07 лютого 2007 року. На звернення в квітні 2011 року ОСОБА_1 про перерахунок пенсії, позивачці здійснено відповідний перерахунок з використанням середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік -1 197,91 гривень, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 28 травня 2008 року. Окрім того, відповідач зазначає, що в 2010 році жодного нормативного акту щодо врегулювання питання застосування показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні яка застосовується саме для перерахунку згідно ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»урядом прийнято не було в зв'язку з чим пенсійним фондом України спільно з міністерством праці та соціальної політики України було прийнято рішення щодо застосування середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні при перерахунку пенсії за 2007 рік. А тому, відповідач просить відмовити в задоволенні позову, оскільки управління проводить перерахунки пенсії відповідно вимог чинного законодавства.
За таких обставин і відповідно до ст. 122 КАС України суд визнав можливим розглянути справу без участі сторін та на підставі доказів, наданих у справі в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню з наступних підстав.
У судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 призначена пенсія за віком, після чого позивачка продовжувала працювати. Позивачка звернулась до відповідача 21 квітня 2011 року із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після її призначення. Відповідно до листа управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області встановлено, що був проведений перерахунок пенсії ОСОБА_1, при додаванні страхового стажу роботи. При цьому був застосований показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік (1197 грн. 91 коп.).
Відповідно до ст. 42 ч. 4 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»№ 1058-ІV (у редакції, яка діяла з часу набрання ним чинності -1 січня 2004 року) у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
В силу ст. 40 ч. 1 Закону № 1058-ІV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Абзац 4 частини 2 вказаної статті передбачав, що при обчисленні (перерахунку) пенсії застосовується показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням (перерахунком) пенсії. Так, часом звернення за перерахунком пенсії є 01 квітня 2011 року, а тому до спірних відносин має бути застосовано затверджений показник середньої заробітної плати за 2010 рік -1982,63 гривень.
Підпунктами 9 і 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»внесено зміни до ст.ст. 40, 42 Закону № 1058-ІV.
У статті 40: абзац 4 частини 2 викладено у такій редакції: «Зс -середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади у галузях статистики, економіки, праці та соціальної політики і фінансів».
У статті 42: частину 4 викладено у такій редакції: «У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Якщо пенсіонер, продовжуючи працювати, набув стажу достатнього для призначення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, то за заявою пенсіонера провадиться відповідний перерахунок пенсії, незалежно від того, скільки часу минуло після призначення пенсії при неповному стажі, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї частини, здійснюється не раніше дня, наступного за днем, по який обчислено страховий стаж при призначенні (попередньому перерахунку) пенсії.».
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 вказані зміни визнані такими, що не відповідають Конституції України.
У відповідності до ст. 152 ч. 2 Конституції України положення підпунктів 9 і 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
З того часу відновили дію положення статей 40 і 42 Закону № 1058-ІV у попередній редакції.
Отже, особам, які у 2010 році набули право на перерахунок пенсії у відповідності до вимог ст. 42 ч. 4 Закону № 1058-ІV, такий перерахунок має бути здійснений із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені у частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2009 рік.
Положення постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», які визначають порядок перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам, суперечать вимогам Закону № 1058-ІV, який має вищу юридичну силу, а тому не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Доводи управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі щодо правильності перерахунку пенсії ОСОБА_2 із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік не ґрунтуються на законі.
Роз'яснення Міністерства праці та соціальної політики України і Пенсійного фонду України, які викладені у спільному листі від 11 березня 2009 року № 20/0/18-09/039, № 4096/02-01, про застосування цього показника не узгоджуються з вимогами Закону № 1058-ІV і не випливають із будь-якого іншого нормативно-правового акту.
Визначаючи період, з якого необхідно провести перерахунок пенсії, суд приймає до уваги положення ч. 4 ст. 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»відповідно до якої перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону провадиться у разі виникнення права на підвищення пенсії -з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа. Позивачка ОСОБА_1 звернулась до органу Пенсійного фонду з заявою про перерахунок та виплату пенсії 21 квітня 2011 року, а тому відповідачу необхідно здійснити перерахунок пенсії з 01 травня 2011 року.
З аналізу спеціальних законодавчих актів, які підлягають застосуванню у справах із соціальних відносин, що носять публічно-правовий характер (Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 квітня 2002 року № 8-2 (з відповідними змінами) -Управління Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсії безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії інші виплати відповідно до чинного законодавства), а тому суд може визнати дії відповідача законними чи незаконними та в разі незаконності дій -зобов'язати провести нарахування/перерахування та виплату належних сум відповідно до закону.
На підставі вищевикладеного, положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 100, 159, 160, 161, 162, 163, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Мар'їнському районі про визнання неправомірними дій та зобов'язання до нарахувати та виплатити суму в зв'язку з перерахунком пенсії задовольнити.
Визнати неправомірною відмову управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі у перерахунку пенсії ОСОБА_1 у відповідності з вимогами ст.ст. 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, тобто за 2010 рік.
Зобов'язати управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області на підставі заяви ОСОБА_1, доданих документів, здійснити перерахунок пенсії з 01 травня 2011 року відповідно до вимог частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»із заробітної плати, з якої була обчислена пенсія із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2010 рік.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст. 160 КАС України, а також при прийнятті постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя
Дата документу 10.11.2011