open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" серпня 2012 р. Справа № 2/124-10-16/131-10-3570 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого -Панової І.Ю.,суддів -Білошкап О.В., Поліщука В.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" на рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 14.06.2012р. по справі №2/124-10-16/131-10-3570 за позовом Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" до Чорноморського головного морського агентства "Інфлот", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державного підприємства "Херсонський морський торгівельний порт" про стягнення 480,41 дол. США,-

в с т а н о в и в:

Рішенням господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. відмовлено в задоволенні позову Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" до Чорноморського головного морського агентства "Інфлот", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державного підприємства "Херсонський морський торгівельний порт" про стягнення 480,41 дол. США.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 14.06.2012р. апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" залишено без задоволення. Рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. залишено без змін.

Дочірнє підприємство "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 14.06.2012р. скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Представники сторін в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Тому колегія суддів вважає можливим розглянути справу у їх відсутність.

Заслухавши доповідь судді Білошкап О.В., перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, Дочірнє підприємство "Херсонській річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" звернулось до господарського суду Херсонської області із позовом про стягнення суми боргу у розмірі 480,41 дол. США з Чорноморського головного морського агентства "Інфлот", а також судових витрат, пославшись на порушення відповідачем умов договору № 13/02-25-6 від 24.03.2009р. щодо своєчасності та в повному обсязі оплати причальних зборів, нарахованих відповідачу за стоянку агентованих останнім суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina".

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 29.07.2010р. матеріали справи передано за територіальною підсудністю до господарського суду Одеської області.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.08.2010р. прийнято дану справу до провадження.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.09.2010р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт".

Відмовляючи в задоволенні позову про стягнення 480,41 дол. США, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, послався на те, що вантажний причал, за стоянку біля якого було нараховано відповідні причальні збори, переданий власником в особі Міністерства транспорту та зв'язку України в господарське відання ДП "Херсонський морський торговельний порт" і знаходиться на його балансі. Оскільки судна т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" протягом жовтня 2009р. знаходилися біля причалу, який належить ДП "Херсонський морський торговельний порт", право стягнення причального збору відповідно до вимог ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України належить ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Крім цього, згідно з платіжними дорученнями в іноземній валюті № 308 від 05.10.2009р. та № 768 від 20.10.2009р. ЧГМА "Інфлот" було сплачено на користь ДП "Херсонський морський торговельний порт" причальні збори в розмірі 480,41 дол. США за стоянку суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля причалів ДП "Херсонський морський торговельний порт", а отже виконано обов'язок оплати причальних зборів за стоянку суден перед належним портом.

Відповідно до ст. 14 Водного кодексу України розпорядження водними об'єктами загальнодержавного значення, зокрема, внутрішніми морськими водами, належить до відання Кабінету Міністрів України.

Отже, акваторія морського порту відводиться в установленому порядку Кабінетом Міністрів України відповідному морському порту.

Згідно зі статтею 73 Кодексу торговельного мореплавства України морський порт є державним транспортним підприємством, призначеним для обслуговування суден, пасажирів і вантажів на відведених порту території та акваторій, а також перевезення вантажів і пасажирів на суднах, що належать порту.

Свою діяльність порт здійснює на території та акваторії водних просторів, які відведені йому у порядку, встановленому чинним законодавством України.

Статтею 74 Кодексу торговельного мореплавства України визначено, що територією морського порту є відведені порту землі. До території морського порту також належать намиті, насипані або створені із застосуванням інших гідротехнічних технологій площі, створені за рахунок порту і за користування якими не стягується плата. Акваторією морського порту є відведені порту водні простори. Територія і акваторія морського порту є державною власністю і надаються порту в користування. Відведення земельних і водних ділянок для морського порту, а також вилучення цих ділянок здійснюються в порядку, встановленому чинним законодавством України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 24.03.2009р. між дочірнім підприємством "Херсонський річковий порт" АСК "Укррічфлот" та Чорноморським головним морським агентством "Інфлот" в особі Херсонського морського агентства "Інфлот" укладений договір № 13/02-25-6 на агентування суден, яким сторонами врегульовано умови обробки та обслуговування суден.

Агентовані Чорноморським головним морським агентством "Інфлот" судна т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" протягом жовтня 2009р. перебували під обробкою біля причалів ДП "Херсонський річковий порт" АСК "Укррічфлот", в результаті чого відповідно до умов договору на агентування суден № 13/02-25-6 від 24.03.2009р. у відповідача виник обов'язок оплати причального та швартового портових зборів згідно із виставленими позивачем інвойсами № 1406 від 05.10.2009р., № 1525 від 19.10.2009р. та рахунками -фактурами № СФ-001406 від 05.10.2009р., № СФ-001525 від 19.10.2009р. на загальну суму 804,41 доларів США.

Чорноморське головне морське агентство "Інфлот" прийняті на себе зобов'язання за договором на агентування суден № 13/02-25-6 від 24.03.2009р. щодо оплати виставлених рахунків зі сплати портових зборів за обробку суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" були виконані частково, оскільки відповідачем не було сплачено на користь ДП "Херсонський річковий порт" причальний збір в сумі 480,41 доларів США.

У зв'язку із невиконанням відповідачем ЧГМА "Інфлот" прийнятих на себе грошових зобов'язань з оплати причальних зборів за обробку суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля причалів позивача, ДП "Херсонський річковий порт" АСК "Укррічфлот" звернулося до суду про стягнення з ЧГМА "Інфлот" суми боргу у розмірі 480,41 доларів США.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009р. № 318 "Про передачу вантажних причалів ДП "Адміністрація річкових портів" було вирішено передати з балансу державного підприємства "Адміністрація річкових портів" на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт" вантажні причали, які розташовані за адресою: м. Херсон, Одеська площа, 6, а саме: вантажний причал № 1, 1946 р.п., інв. № 10001019; вантажний причал № 2, 1946 р.п., інв. № 20001019; вантажний причал № 3, 1946 р.п., інв. № 30001019; вантажний причал 1988 р.п., інв. № 00000008. Державному департаменту морського і річкового транспорту було наказано зокрема утворити комісію з питань передачі державного майна, зазначеного у цьому документі та затвердити у місячний строк акт приймання-передачі.

На виконання вимог зазначеного розпорядчого акту, комісією Державного департаменту морського і річкового флоту було передано з балансу державного підприємства "Адміністрація річкових портів" на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт" вищезазначені причали, про що було складено акт приймання-передачі, затверджений Державним департаментом морського і річкового транспорту 17.06.2009р.

На підставі наказу ДП "Херсонський морський торговельний порт" від 18.06.2009р. № 403/А вищезазначені вантажні причали були прийняті на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Відповідно до Закону України від 21.09.2006року № 185-У "Про управління об'єктами державної власності", розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.09.2004 року № 684-р "Про затвердження переліку підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Мінтрансзв'язку", Міністерство транспорту та зв'язку України є органом, уповноваженим управляти державним майном ДП "Херсонський морський торговельний порт".

При цьому, відповідно до ст. 326 ЦК України, ст.ст. 1, 3, 4, 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" N 185-V (з наступними змінами та доповненнями), ст. 22, 55, 63, 133, 135, 136, 137 Господарського кодексу України, закріплення вказаних причалів за Державним підприємством "Херсонський морський торговельний порт" не мало наслідком зміни форми власності цього майна, яке належить до державної власності та управління яким здійснювало Міністерство транспорту та зв'язку України. Тобто ДП "Херсонський морський торговельний порт" вправі використовувати прийняте на баланс майно у власній господарській діяльності.

Отже вантажні причали, розташовані в м. Херсоні Одеська площа № 6 є власністю держави, а органом, уповноваженим управляти цим майном є Міністерство транспорту та зв'язку України. Тому незалежно від того на балансі якого державного підприємства знаходиться державне майно, воно не втрачає статусу державної власності.

Таким чином, як встановили суди, вантажний причал № 3, біля якого перебували агентовані ЧГМА "Інфлот" судна т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina", протягом жовтня 2009р. перебував у віданні ДП "Херсонський морський торговельний порт", у зв'язку з чим останній на підставі ст.ст. 73, 84 Кодексу торговельного мореплавства України, п.п. 1, 23 Положенням про портові збори, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000р. № 1544 (з наступними змінами та доповненнями) вправі вимагати справляння сум причальних зборів з судновласника або його уповноваженої особи.

Статтею 84 Кодексу торговельного мореплавства України передбачено, що у морському порту справляються такі цільові портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, вантажний, адміністративний та санітарний. Інші види зборів можуть встановлюватися законодавчими актами України. Розмір портових зборів установлюється Кабінетом Міністрів України. Використання портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 01.01.2009р. між ДП "Херсонський морський торговельний порт" та ЧГМА "Інфлот" укладено договір на агентське обслуговування суден.

Пунктами 1, 2.1, 4.1, 4.3 договору від 01.01.2009р. визначено порядок взаємовідносин між сторонами при заходах до порту, або проходження його транзитом суден, як резидентів так і нерезидентів, агентське обслуговування яких здійснює агент.

Згідно п.п. 1, 23 Положення про портові збори, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000р. №1544 (з наступними змінами та доповненнями) портові збори (корабельний, канальний, маяковий, причальний, якірний, адміністративний та санітарний) справляються у морських портах із суден зазначених груп і плавучих споруд, що плавають під Державним прапором України та іноземним прапором. Причальний збір справляється із суден, що стоять біля причалу.

Крім цього, відповідно до Положення про портові збори і наказу Міністерства транспорту України № 711 від 15.12.2000р. "Про внесення змін і доповнень до Зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України", із змінами та доповненнями до них, агент здійснює платежі по портовим зборам до виходу судна із порту на підставі дисбурсментських рахунків порту. Оплата зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України згідно чинного законодавства, інших додаткових послуг порту та зборів, проводиться агентом згідно остаточних рахунків порту з додатком підтверджуючих документів, що вручаються належним чином уповноваженому представнику агента під розпис у спеціально заведеному журналі у бухгалтерії порту.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, на виконання умов договору на агентське обслуговування суден від 01.01.2009р. ДП "Херсонський морський торговельний порт" було здійснено обробку суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля вантажного причалу № 3, прийнятого на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт" згідно з наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009р. № 318.

Відповідно до ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу, у тому числі із актів цивільного законодавства. Зобов'язання, в свою чергу, згідно вимог ст.ст. 525, 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу. Одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.

ЧГМА "Інфлот" було пред'явлено до сплати рахунок № 780/Б від 03.10.2009р. на оплату зокрема причального збору за обробку судна т/х "Сормовський 12" в сумі 269,01 доларів США та рахунок № 831 ВП від 17.10.2009р. на оплату зокрема причального збору за обробку судна т/х "Vallentina" в сумі 495,29 доларів США.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно з платіжними дорученнями в іноземній валюті № 308 від 05.10.2009р. та № 768 від 20.10.2009р. ЧГМА "Інфлот" сплачено на користь ДП "Херсонський морський торговельний порт" причальні збори за стоянку суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля причалів ДП "Херсонський морський торговельний порт".

За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що причальний збір справляється за стоянку суден біля причалів морського порту, за яким закріплені вказані гідротехнічні споруди, у зв'язку з чим, у судновласника або його уповноваженої особи виникає відповідне грошове зобов'язання перед портом. Тому за стоянку протягом жовтня 2009р. агентованих ЧГМА "Інфлот" суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля вантажного причалу, переданого на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт" причальні збори мали справлятись саме на користь ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Крім цього, оскільки платіжними дорученнями № 308 від 05.10.2009р. та № 768 від 20.10.2009р. ЧГМА "Інфлот" сплачено на користь ДП "Херсонський морський торговельний порт" причальні збори за стоянку протягом жовтня 2009р. суден т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" біля причалу, переданого на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт", відсутні грошові зобов'язання ЧГМА "Інфлот" перед ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Колегією суддів не взято до уваги доводи заявника скарги щодо наявності чинного договору управління майном від 31.10.2006 року, укладеного між позивачем та ДП "Адміністрація річкових портів", згідно якого вантажні причали, розташовані в м. Херсон, Одеська площа, 6 знаходяться в управлінні Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" АСК "Укррічпорт", оскільки вантажні причали передані власником в особі Міністерства транспорту та зв'язку України в господарське відання ДП "Херсонський морський торговельний порт" і знаходяться на його балансі, а агентовані судна т/х "Сормовський 12" та т/х "Vallentina" знаходилися біля вантажного причалу, переданого на баланс ДП "Херсонський морський торговельний порт", тому право стягнення причального збору відповідно до вимог ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України належить ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Відповідно до статті 111-7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або в постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З урахуванням вищевикладеного та виходячи із меж перегляду справи касаційною інстанцією, встановлених ст. 111-7 ГПК України, відповідно до яких правова оцінка обставин та достовірності доказів є виключно прерогативою судів першої та апеляційної інстанцій, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. та постанова Одеського апеляційного господарського суду від 14.06.2012р. прийняті у відповідності до фактичних обставин справи та вимог чинного законодавства, тому підстави для їх скасування відсутні.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, які викладені в оскаржуваних судових рішеннях.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1115, 1117, 1119 -11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 14.06.2012р. по справі №2/124-10-16/131-10-3570 залишити без змін.

Головуючий: Панова І.Ю. Судді:Білошкап О.В. Поліщук В.Ю.

Джерело: ЄДРСР 25765805
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку