ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
=======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2008 р. Справа № 11/198/08
За позовом: Іноземного підприємства “Хімтранс-Україна”
(54015, м.Миколаїв, вул.Робоча, 2-А, оф.507)
до відповідача: Миколаївської міської ради
(54027, м.Миколаїв, вул.Адміральська, 20)
Суддя Василяка К.Л.
П Р Е Д С Т А В Н И К И:
від позивача: Панченко С.В. –дов. №18/03 від 18.03.2008р.
від відповідача:
Суть спору: зобов’язання укласти договір оренди земельної ділянки
Відповідач відзив на позов не надав, представник у судове засідання не з’явився, причин неявки не пояснив, заперечень проти позовних вимог не висловив. Враховуючи відсутність в матеріалах фактичних заперечень проти позовних вимог, за винятком посилань на зміни в законодавстві, що потребують укладання договору оренди землі виключно за результатами аукціону, суд на підставі ст. 75 ГПК України вважає за можливе розглянути справу у відсутність представника відповідача.
Заслухавши представника позивача, вивчивши матеріали справи, суд –
в с т а н о в и в:
У січні 2006 року Міністерством транспорту та зв’язку України було затверджено Генеральний план розвитку Миколаївського морського торговельного порту на 2006 –2008 роки.
Складовою частиною вищезгаданого Генерального плану є спорудження ІП «Хімтранс-Україна»комплексу з перевантаження експортно-імпортних добрив на причалі №13 по вул.Заводській в Заводському районі м. Миколаєва.
У січні 2006 року підприємство «Хімтранс-Україна»звернулась листом №1 від 12.01.2006р до Миколаївської міської ради з проханням зарезервувати земельну ділянку орієнтовною площею 10580 м.кв. на період проведення проектно-вишукувальних робіт для послідуючого будівництва комплексу по перевантаженню експортно-імпортних добрив.
Розглянувши дану заяву, 24.02.2006 року Миколаївська міська рада прийняла рішення №43/25 „Про погодження місць розташування об’єктів, резервування земельних ділянок на термін виконання проектно-вишукувальних робіт юридичним особам та громадянам, внесення змін до рішень міської ради та виконкому міської ради” яким було погоджено місце розміщення земельної ділянки орієнтовною площею 10580 кв.м. за рахунок земель ДП «Миколаївський морський торговельний порт»для проектування комплексу з перевантаження експортно-імпортних добрив на причалі № 13 (територія морпорту) по вул. Заводській, а також дозволено виконання проектно-вишукувальних робіт строком на 1 рік на даній земельній ділянці.
09.06.2006р. позивач звернувся з листом до міськвиконкому в якому прохав прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту відводу підприємству земельної ділянки площею 10580 кв.м. а рахунок земель ДП „Миколаївський морський торговельний порт”.
30.06.2006р. Миколаївською міською радою було прийнято рішення №2/2 „Про надання дозволів на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок юридичним особам, громадянам, та внесення змін до рішень міської ради по Заводському району м. Миколаєва”, яким підприємству „Хімтранс-Україна” яким надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки.
12.10.2007р. підприємство звернулось до Миколаївського міськвиконкому з проханням про укладення договору оренди земельної ділянки по вул. Заводській в м. Миколаєві.
30.11.2007 року Миколаївською міською радою було прийнято рішення № 18/34 „Про вилучення, надання, передачу за фактичним землекористуванням, продовження строку користування земельними ділянками юридичними особами, громадянам, зміну цільового призначення земельної ділянки та внесення змін до рішень міської ради та виконкому міської ради по Заводському району м. Миколаєва” яким було погоджено підприємству „Хімтранс – Україна” проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 10580 кв.м., за рахунок земель ДП «Миколаївський морський торговельний порт», з віднесенням її до земель іншого призначення, для будівництва перевантажувального комплексу на базі причалів №13 по вул. Заводській.
28.12.2007р. було прийнято Закон України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” яким були внесені зміни, в тому числі і до Земельного Кодексу України.
Зокрема, частину 1 статті 124 було доповнено абзацом другим згідно якого було встановлено, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
16.05.2008р. Миколаївською обласною державною адміністрацією було прийнято Розпорядження №215-р яким було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду іноземному підприємству „Хімтранс Україна” для будівництва комплексу з перевантаження експортно-імпортних добрив на причалі № по вул. Заводській в Заводському районі м. Миколаєва; вилучено земельну ділянку загальною площею 1,058 га забудованих земель із земель постійного користування Державного підприємства „Миколаївський морський торговельний порт” та вилучено земельну ділянку площею 1,058 га забудованих, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства „Миколаївський морський торговельний порт”.
Окрім цього, даним розпорядженням також було рекомендовано підприємству „Хімтранс Україна” передати матеріали щодо відведення земельної ділянки до міськради для підготовки об’єкту земельних торгів до аукціону; рекомендовано Миколаївській міській раді компенсувати підприємству „Хімтранс Україна” витрати, понесені на розроблення землевпорядної документації.
З викладеного слідує, що фактично, заперечень від відповідача щодо укладання договору оренди земельної ділянки не було.
Але, в результаті прийняття змін в діюче законодавство, було змінено порядок набуття права оренди земельної ділянки –шляхом аукціону.
При цьому, в законодавчому порядку не було визначено яким чином та порядком повинен проходити аукціон, чи забезпечить він рівність його учасників, враховуючи, що позивач виконав проектно-вишукувальні роботи, розробив проект землеустрою та поніс витрати на розробку цієї документації.
Не було також визначено джерело фінансування щодо компенсації цих витрат.
Строки прийняття законодавчих актів для розв’язання та вирішення цих питань не були визначені, що негативно могло вплинути на розвиток порту.
19.05.2008р. листом №116 Іноземне підприємство „Хімтранс Україна” звернулось до Миколаївського міського голови з проханням повідомити, яким саме чином може здійснюватися продаж права оренди на аукціоні та відшкодування витрат, понесених підприємством по розробці землевпорядної документації та проекту будівництва перевантажувального комплексу.
Підприємство „Хімтранс Україна” також запропонувало розглянути питання щодо безпосереднього укладення договору оренди вищезазначеної земельної ділянки, оскільки воно здійснило всі юридично значущі дії, необхідні для отримання права оренди.
20.05.2008р. Миколаївський міський голова надіслав на адресу підприємства „Хімтранс Україна” лист №1156/20-30, в якому повідомив, про неможливість проведення аукціону щодо продажу права оренди за умовами, зазначеними у Розпорядженні №201-р від 07.05.2008р., у зв’язку з відсутністю відповідного порядку, а також відсутністю порядку відшкодування витрат, понесених компанією на розробку землевпорядної документації та проекту будівництва перевантажувального комплексу.
Цим же листом Миколаївський міський голова відмовив підприємству „Хімтранс Україна” в укладанні договору оренди земельної ділянки площею 10580 кв.м. для будівництва перевантажувального комплексу у зв’язку з тим, що відповідно до вимог Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі” укладення такого договору здійснюється виключно за результатами аукціону.
З огляду на викладене, позивачем дотримано встановлено законодавством порядку щодо передачі земельних ділянок в оренду.
Відповідно до приписів статті 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
27 травня Конституційний Суд оприлюднив прийняте 22 травня цього року рішення у справі за конституційними поданнями Верховного Суду щодо відповідності Конституції (конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року №107-VI і 101 народного депутата щодо відповідності Конституції (конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 розділу II Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Цим рішенням, Конституційний Суд, вирішив:
- визнати такими, що відповідають Конституції (є конституційними), положення підпунктів 1 - 6 пункту 19 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року.
- визнати такими, що не відповідають Конституції (є неконституційними), положення статті 67 розділу I, пунктів 2 - 4, 6 - 8, 10 - 18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20 - 22, 24 - 34, підпунктів 1 - 6, 8 - 12 пункту 35, пунктів 36 - 100 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" та пункту 3 розділу III "Прикінцеві положення" Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Положення Закону "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом цього рішення.
Конституційний суд також зазначив, що рішення у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнаних неконституційними.
За таких обставин, на дату прийняття рішення, в силі залишаються положення Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі”, які діяли до 1.01.2008р., тобто до прийняття Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до п. 16 ч. 3 статті 42 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, міський голова укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори.
Керуючись ст.ст.44,49,82-85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити в повному обсязі.
2. Зобов’язати Миколаївську міську раду в особі Миколаївського міського голови укласти з Іноземним підприємством „Хімтранс-Україна” договір оренди земельної ділянки (в межах, визначених у проекті землеустрою) площею 10580 кв.м для будівництва комплексу з перевантаження експортно-імпортних добрив на причалі №13 по вул. Заводській в Заводському районі м. Миколаєва.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
У разі подання апеляційної скарги, або внесення апеляційного подання рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцією.
Суддя