ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м.Херсон, вул. Горького, 18
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"27" травня 2008 р. Справа № 13/218-АП-08
Господарський суд Херсонської області у складі судді Закуріна М. К. при секретарі Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Херсоні справу
за позовом Колективного підприємства "Джерело"
до Державного управління з охорони навколишнього середовища у Херсонській області
про спонукання подовжити дозвіл на спеціальне водокористування терміном на 3 роки
за участю представників:
позивача –Шулєпова С.М.
відповідача –не з’явився,
в с т а н о в и в:
Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що відповідач видавши позивачу дозвіл на спеціальне водокористування терміном до 1 січня 2008 року, відмовив йому в подальшому на його продовження. Свою відмову відповідач мотивував тим, що дозвіл позивачу терміном до 01.01.2008 р. видано за умови отримання дозволу на користування надрами, оскільки відповідно до статті 16 Кодексу України „Про надра” користуватися надрами можливе лише за наявності спеціального дозволу на їх використання. В свою чергу позивач вважає, що такого дозволу йому не потрібно, оскільки дія частин 2 та 6 статті 16 Кодексу України про надра на 2008 рік зупинена відповідно до статті 67 Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України””.
Відповідач своїм правом на судовий захист не скористався, в засідання суду двічі не з’явився, заперечення на позов і витребувані судом документи не надав, незважаючи на те, що був повідомлений про час розгляду справи належним чином.
За таких підстав, оскільки клопотання про відкладення розгляду справи від відповідача не надходило, справа розглянута без участі представника відповідача, за наявними в ній доказами, яких достатньо для вирішення спору по суті, оскільки подальше відкладення розгляду справи спричинить порушення строку вирішення спору.
Крім викладеного з матеріалів справи слідує, що відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію № 246029 колективне підприємство „Джерело” зареєстроване в якості суб’єкта господарювання зі статусом юридичної особи 7 грудня 2001 року (а.с. 12).
Здійснюючи господарську діяльність позивач згідно до ліцензії № 047337 від 1 квітня 2006 року має право займатися централізованим водопостачанням до 31 березня 2011 року (а.с. 15).
12 січня 2007 року КП „Джерело” державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області видано дозвіл на спеціальне водокористування (а.с. 10-11), за змістом якого позивачу дозволяється до 1 січня 2008 року забезпечувати водопостачання мешканців та підприємств сел.. Чорнобаївка, Білозерського району Херсонської області. При цьому даний дозвіл відповідач надав позивачу за умови виконання ним положень статті 16 Кодексу України „Про надра”, а саме отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Перед закінченням дії дозволу позивач 6 грудня 2007 року звернувся до відповідача з листом за вихідним № 55 (а.с. 9) з проханням продовжити дію дозволу на спеціальне водокористування, проте останнім воно залишено без позитивного вирішення, про що повідомлено позивача листом за вихідним № 02-8/9-7935 від 26.12. 2007 р. (а.с. 6). Зокрема, відповідач відмовив позивачу у продовженні дозволу, пославшись на положення статті 16 Кодексу України про надра, оскільки позивачем не отримано дозвіл на користування надрами.
Вирішуючи даний спір, суд констатує, що правові, економічні та організаційні засади функціонування системи питного водопостачання, спрямовані на гарантоване забезпечення населення якісною та безпечною для здоров’я людини питною водою встановлені положеннями Закону України від 2002.01.10. „Про питну воду та питне водопостачання”.
Зокрема, згідно до статті 2 цього Закону його дія поширюється на всі суб’єкти господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об’єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, а також на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води, станом джерел та систем питного водопостачання, а також споживачів питної води.
Поряд з цим, статтею 16 даного Закону визначено організацію питного постачання. А саме, нею зазначено, що забезпечення споживачів питної води централізованим питним водопостачанням, а також за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних) або фасованою питною водою здійснюють підприємства питного водопостачання. Підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність на підставі таких документів: дозволу на спеціальне водокористування або дозволу на користування надрами (у разі використання підземних вод); ліцензії на господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення; державного акта на право постійного користування або на право власності на землю; технічного проекту на розміщення водопровідних мереж, споруд та устаткування, погодженого і затвердженого в установленому порядку; сертифіката відповідності та висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на фасовану питну воду. У населених пунктах питне водопостачання може здійснюватися як підприємством питного водопостачання, так і самостійно споживачами питної води в цих населених пунктах.
Отже, як видно з викладеної норми, одним із дозвільних документів є дозвіл на спеціальне водокористування або дозвіл на користування надрами (у разі використання підземних вод). В даному випадку названі дозволи викладені альтернативно через слово сполучник „або”, а тому наявність одного з видів дозволу дає можливість здійснювати діяльність в сфері водопостачання.
Крім того, правовідносини щодо регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян регулюються положеннями Кодексу України про надра, що вбачається зі статті 2 цього Кодексу.
Так, статтею 15 Кодексу встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до п’яти років) і довгостроковим (до двадцяти років).
Поряд з цим, приписами статті 16 Кодексу встановлено, що на користування надрами у межах конкретних ділянок надаються спеціальні дозволи спеціалізованим підприємствам, установам і організаціям, а також громадянам, які мають відповідну кваліфікацію, матеріально-технічні та економічні можливості для користування надрами. Надання спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється після попереднього погодження з відповідною Радою народних депутатів питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби. У разі виконання окремих видів робіт, пов’язаних з користуванням надрами, особами, не зазначеними у спеціальному дозволі, відповідальність за виконання умов, передбачених спеціальними дозволами, несе суб'єкт, що отримав спеціальний дозвіл. Щодо окремих видів користування надрами чи окремих користувачів надр можуть встановлюватись певні обмеження, передбачені законодавством України. Спеціальні дозволи на користування надрами надаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, як правило, на конкурсних засадах в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Проте, статтею 67 Закону України від 2007.12.28 „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” зупинено на 2008 рік дію частин другої та шостої статті 16 (щодо умов надання спеціальних дозволів на користування надрами) та частини першої статті 34 (щодо визначення розміру збору за видачу спеціальних дозволів на користування надрами) Кодексу України про надра.
Отже, необхідність отримання дозволів на користування надрами у 2008 році не є обов’язковою, а тому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню частково, а саме в частині спонукання відповідача до продовження дозволу на спеціальне водокористування строком на час дії статті 67 Закону України від 2007.12.28 „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” –на 2008 рік.
На підставі зазначених правових норм і керуючись статтями 158-163, пунктом 3 Прикінцевих та Перехідних положень КАС України,
п о с т а н о в и в :
1.Позовні вимоги задовольнити частково.
2.Спонукати державне управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області подовжити дію дозволу на спеціальне водокористування колективному підприємству „Джерело” на 2008 рік.
3.В іншій частині позову в задоволенні позовних вимог відмовити.
4.Роз’яснити сторонам, що дана постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не буде подано. Якщо буде подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не буде подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи. Заява про апеляційне оскарження постанови суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Дата підпису постанови –28 травня 2008 року.
Суддя М.К. Закурін