open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

номер провадження справи <Текст >

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.01.12 Справа № 8/5009/7933/11

Суддя Попова І.А.

за позовом Прокурора Шевченківського району м.Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - позивач Запорізька міська рада (69015, м.Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Ікар Плюс»(69000, м. Запоріжжя, вул. Базова, 3)

про внесення змін в п. 9 договору оренди земельної ділянки від 20.02.2006 р. (зареєстрований 13.03.2006 р. за № 040626100167)

Суддя І. А. Попова

Представники:

Позивача не з'явився

Відповідача ОСОБА_1 дов. № 1/12 від 01.12.2011 р.

ОСОБА_2, дов від 09.03.2011 р.

Прокурор Сивоконь О.М.,посв. від 01.08.2011 р.


Заявлено позовні вимоги про внесення змін в п. 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами по справі 20.02.2006 р. (зареєстрований 13.03.2006 р. за № 040626100167).

Вступну та резолютивну частини рішення оголошено в засіданні 18.01.2012 р.

Прокурор підтримує вимоги з підстав, викладених у позові, в обґрунтування вказує, що Запорізькою міською радою з ТОВ «Ікар Плюс»20.02.2006 р. укладено договір оренди землі, за яким позивач передав в оренду земельну ділянку площею 1,0234 га по вул. Базова, 3 в м. Запоріжжя. Земельну ділянку надано в оренду для розташування бази металопрокату та будматеріалів орендаря строком на десять років. Відповідно до п. 9 договору орендна плата за один календарний рік вноситься орендарем у розмірі 13620 грн. 43 коп. за календарний рік в цінах 2006 року. Вказана земельна ділянка пройшла нормативну оцінку, яка складає відповідно до даних Держкомзему у м. Запоріжжя 6482317 грн. 94 коп. Таким чином, орендна плата, що повинна сплачуватися за земельну ділянку, передану відповідачу в оренду за договором від 20.02.2006 р., відповідно до вимог Податкового кодексу України повинна складати трикратний розмір земельного податку. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», згідно якого, зокрема, впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. У відповідності до ст. 188 ГК України Запорізька міська рада направила на адресу відповідача пропозицію № 01.-32/1684 від 12.03.2011 р. про приведення договору оренди землі до вимог законодавства та розрахунок орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 2011 рік. Відповідні зміни до договору оренди відповідачем не внесено. Прокурор просить змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного з відповідачем 20.02.2006 р. (зареєстрованого 13.03.2006 р.) в редакції, запропонованій Запорізькою міською радою, а саме: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 194469 грн. 54 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах на 2011 рік та вноситься орендарем рівними частинами щомісячно, рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33213812700009 ва Управлінні Держказначейства у Шевченківському районі м. Запоріжжя ГУДКУ в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676911, код 13050200».

Позивач свого представника в судове засідання не направив, про причини неявки не сповістив, заявлені позовні вимоги підтримав, про що надав пояснення від 17.01.2012 р.

Відповідач заявлені позовні вимоги не визнав. У відзиві на позов вказує, що відповідно витягу від 28.12.2011 р. № 1792 до технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель, виготовленої Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя Запорізької області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передана в оренду ТОВ «Ікар Плюс», складає 3467176 грн. 86 коп. Відповідно розмір орендної плати становить 104015 грн. 31 коп. Також відповідач зазначає, що позивачем не дотримано визначеного законом порядку внесення змін до договору оренди, а саме, відповідачу не надсилався проект додаткової угоди стосовно зміни розміру орендної плати.

Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, суд встановив, що Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ікар Плюс»(орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого позивач відповідно до рішення Запорізької міської ради №29/73 від 30.11.2005 р. надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,0234 га для розташування бази металопрокату та будматеріалів, яка знаходиться в м. Запоріжжя, по вул. Базова, 3 строком на 10 років. Вказаний договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2006 р. № 040626100167. Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1362043 грн. 06 коп. (в цінах 2006 року).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 13620 грн. 43 коп. за календарний рік в цінах 2006 року.

Як встановлено, 03 березня 2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р.

Рішенням Запорізької міської ради № 9 від 18.01.2008 р. встановлено орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжя такою, що не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». 27 липня 2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16, яким визнано таким, що втратило чинність рішення № 9 від 18.01.2008 р. При цьому, рішенням № 16 від 27.07.2011 р. затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт «3».

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України «Про плату за землю»(що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (ст. 288.5 Податкового кодексу України). Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обовязковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Таким чином, внаслідок зміни ставки оподаткування змінюється розрахунок орендної плати.

Згідно ст. 20 Закону України «Про оцінку земель»за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Позивач вважає, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 9 договору в частині розрахунку розміру орендної плати, якою встановити, що орендна плата вноситься в розмірі 194469 грн. 54 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах на 2011 рік. Відповідно до технічного завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки, яке надано прокурором, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої в оренду за договором від 20.02.2006 р., складає 6482317 грн. 94 коп.

Судом встановлено, що на замовлення відповідача Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя Запорізької області виготовлено технічну документацію щодо нормативної грошової оцінки земель, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Запоріжжя, вул. Базова, 3, на якій розташована база металопрокату та будматеріалів, складає 3467176 грн. 86 коп. Управлінням Держкомзему в м. Запоріжжя 28.12.2011 р. видано відповідний витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель.

Оскільки підставою для обрахування земельного податку та орендної плати відповідно розділу ХІІІ Податкового кодексу України, розділу ІІІ Закону України «Про оцінку земель»є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, виданий відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, наданий відповідачем по справі витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки від 28.12.2011 р. судом приймається як належний. Таким чином, суд вважає обґрунтованими доводи відповідача щодо того, що розмір орендної плати за земельну ділянку складає 104015 грн. 31 коп.

Відповідно до частини другої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. у справі щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення ч. 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. За таких обставин недотримання сторонами вимог частити 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну чи розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчиненням прямого позову до відповідача про внесення змін до договору. (Таку правову позицію викладено в Інформаційному листі ВГС України №01-8/471 від 06.08.2008 р.)

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом. Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Приписами ст.. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Крім того, статтею 651 ЦК України визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі, внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу. Згідно ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Таким чином, зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обовязковості внесення змін до договору оренди землі.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які

встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до п. 32 договору оренди землі від 20.02.2006 р. зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Таким чином, оскільки судом встановлено, що рішення № 16 від 27.07.2011 р. про затвердження коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, та рішення № 79 від 03.03.2008 р. про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя прийняті уповноваженим органом, договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, вимоги про внесення змін в п. 9 договору оренди землі від 20.02.2006 р. підлягають задоволенню з урахуванням, що річна орендна плата за договором оренди землі від 20.02.2006 р. встановлюється в розмірі 104015 грн. 31 коп.

При цьому суд зазначає, що порядок внесення орендної плати передбачено п. 11 договору оренди землі від 20.02.2006 р. та вказаний пункт не був предметом спору у даній справі.

Позовні вимоги задовольняються.

Судові витрати покладаються на сторін порівну.

На підставі викладеного, ст. 188 ГК України, ст.ст. 651 ЦК України, ст.ст. 274, 288 Податкового кодексу України, Закону України “Про оренду землі”, керуючись ст.ст. 49, 82-84 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 20.02.20006 р., укладеного Запорізькою міською радою та ТОВ «Ікар Плюс», задовольнити.

Внести зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного 20.02.2006 р. Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ікар Плюс»(зареєстрований 13.03.2006 р. за № 040626100167), виклавши його в наступній редакції:

«Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 104015 грн. 31 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах на 2011 рік».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ікар Плюс»(69000, м. Запоріжжя, вул. Базова, 3, ЄДРПОУ 25475796) в доход державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Орджонікідзевського району, банк одержувача: Головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області, р/р 3121020600007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145) 470 грн. 50 коп. судового збору. Видати наказ.

Суддя І.А. Попова

Рішення підписано 26 січня 2012 року.


26.01.2012















Джерело: ЄДРСР 22065720
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку