ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.12.11 Справа№ 12/16
Суддя О.Запотічняк при секретарі Р.Джус розглянула матеріали справи
За позовом: Управління культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, м. Львів,
до відповідача: Інспекції державно будівельного контролю у Львівській області, м. Львів,
про визнання недійсною постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування № 1/23-ш від 03.11.09 р., виданого Інспекцією держаного архітектурно будівельного контролю у Львівській області.
За участю представників:
Від позивача: ОСОБА_1 (довіреність у справі);
Від відповідача : ОСОБА_2 (довіреність у справі);
Сторонам, розяснено зміст ст.22 ГПК України, а саме їх процесуальні права та обовязки, зокрема, право заявляти відводи. За клопотанням представників сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалась.
Суть спору: Позов заявлено Управлінням культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради до відповідача Інспекції державно будівельного контролю у Львівській області про визнання недійсною постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування № 1/23-ш від 03.11.09 р., виданого Інспекцією держаного архітектурно будівельного контролю у Львівській області.
Обставини справи: Ухвалою суду від 29.01.2010 року порушено провадження у справі та призначено слухання на 17.02.2010 року.
Подальший хід розгляду справи викладено в ухвалах суду.
Ухвалою від 08.04.10р. суд зупиняв провадження у справі та призначав проведення будівельно технічної експертизи. Проведення експертизи було доручено Львівському НДІСЕ. На вирішення експертизи ставились наступні питання:
- Чи відповідає обсяг фактично виконаних підрядних робіт у Львівській державній музичній школі № 3 по вул. Замарстинівській, 219, які проводилися ТзОВ “Гусак” інформації, яка міститься у довідках форми № КБ - 3 про вартість виконаних підрядних робіт за серпень та листопад 2008 року і квітень та червень 2009 року?
- Яка вартість виконаних будівельних робіт окремо по поточному та капітальному ремонту?
- Чи проведені роботи з ремонту приміщень та системи опалення Львівської державної школи № 3 (м. Львів, вул. Замарстинівська, 219) відносяться до поточного чи капітального ремонту будівель та споруд без зміни призначення приміщень, згідно пункту 4 Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Держбуду України від 05.12.2000 р. № 273?
Однак, експертиза проведена не була у звязку з неоплатою її вартості. Згідно ухвали суду від 08.04.10р. витрати на проведення експертизи було покладено на позивача.
В судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд їх задоволити з підстав наведених в позовній заяві, матеріалах справи та поясненнях наданих в судових засіданнях.
Зокрема, представник позивача просить визнати недійсною постанову від 03.11.2009 р. № 1/21-л про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування, якою на позивача накладено штраф у сумі 257558,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що на підставі договору між Управлінням культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради та ТзОВ фірма «ГуСаК»від 27.06.2008 р. № 27/01 проведено капітальний ремонт системи опалення та приміщень Львівської ЛМШ №3 по вул.Замарстинівській, 219 в м.Львові.
Представник позивача посилається на п. 4 Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 05.12.2000 року № 273, яким передбачено перелік будівельних робіт, на виконання яких не вимагається дозвіл. Зокрема, не вимагається дозвіл на поточний ремонт будівель та споруд без зміни їх цільового призначення.
Також, представник позивача посилається на Лист Державного комітету України з будівництва та архітектури від 30.04.2003 р. № 7/7-401 “Щодо віднесення ремонтно-будівельних робіт до капітального та поточного ремонтів”, яким передбачено, що капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будівлі в цілому або її частин. Поточний ремонт це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій інженерного обладнання. Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікують як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі). Поточний ремонт повинен проводитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або обєкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту поставки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).
Представник стверджує, що при проведенні робіт в Львівській дитячій музичній школі № 3, експлуатація будівлі по вул. Замарстинівській,219 не припинялася, проведені роботи були комплексом ремонтно-будівельних робіт, що передбачали систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей будівлі. А отже мав місце поточний ремонт, на проведення якого не вимагається отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Крім того, посилаючись на ст. 3 Закону України “Про відповідальність підприємств, їх обєднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування”, та на п.4 Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 р. № 244, позивач стверджує підставою для розгляду справи про правопорушення у сфері містобудування є відповідний протокол, складений за результатами перевірки. Разом з протоколом складається припис про усунення допущених порушень. Проте при складанні протоколу від 23.10.2009 р. інспектором інспекції ДАБК не складено припис про усунення допущених порушень. Такий припис було складено ще 23.07.09р.
Заперечуючи позовні вимоги, відповідач зазначив, що при проведені перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері архітектури та будівництва з приводу ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської дитячої музичної школи № 3 на вул. Замарстинівській,219 в м.Львові, складено акт проведення перевірки від 22.07.09р. №15/ш, який підписано та отримано начальником управління культури та туризму ОСОБА_3., без жодних пояснень та зауважень, що свідчить про факт незаперечення вчиненого правопорушення. На основі перевірки інспекцією ДАБК у Львівській області винесено припис від 23.07.2009 р. № 1/49-ш, яким запропоновано будівельні роботи з ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської ДМШ № 3 не здійснювати та зобовязано позивача в 30-ти денний строк з дня отримання припису, у встановленому законом порядку, погодити проектну документацію та подати документи для отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
23.10.2009 р. інспекцією проведено позапланову перевірку з питань виконання вимог припису від 23.07.2009 р. №1/49-ш, якою встановлено, що вимоги припису позивач не виконав, чим порушив вимоги ст. 29 Закону України “Про планування і забудову територій” та ст. 9 Закону України “Про архітектурну діяльність”, про що складено акт проведення перевірки від 23.10.2009 р. № 79-шл та протокол про правопорушення у сфері містобудування від 23.10.2009 р. № 74-ш.
Крім того, відповідач зауважив, що управлінням культури і туризму під час проведення перевірки надано довідку про вартість виконаних підрядних робіт на суму 499 632,00 грн., відповідно до “Правил визначення вартості будівництва” (ДБН Д.1.1-1-2000) та п. 2 Наказу Державного комітету статистики України і Державного комітету України з будівництва та архітектури від 21.06.2002 р. № 237/5 “Про затвердження типових форм первинних документів з обліку в будівництві”, в якому передбачено типову форму № КБ-3 на усі будівельні підприємства та будівельні структурні підрозділи підприємств усіх видів економічної діяльності незалежно від форм власності, що виконують будівельні та монтажні роботи, роботи з капітального та поточного ремонту будівель і споруд та інші підрядні роботи за рахунок усіх джерел фінансування. Правила визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000) носять обовязковий характер при визначенні вартості обєктів, будівництво, яких здійснюється із залученням бюджетних коштів підприємств, установ і організацій державної власності.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази і оцінивши їх в сукупності, суд встановив наступне:
27.06.08р. між Управлінням культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (замовник) та ТзОВ Фірма «ГуСаК»(підрядник) було укладено договір № 27/01 за умовами якого підрядник зобовязався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм і правил виконати роботи з капітального ремонту по обєкту «Ремонт системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської ЛМШ №3 по вул. Замарстинівській,219 у м.Львові», а замовник зобовязався прийняти та оплатити виконані роботи.
22.07.09р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю було проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері архітектури та будівництва за період з 10.07.09р. по 22.07.09р. з приводу ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської державної музичної школи № 3 на вул. Замарстинівській,219 в м.Львові. За результатами перевірки було складено акт проведення перевірки від 22.07.09р. №15/ш.
На основі проведеної перевірки, інспекцією ДАБК у Львівській області винесено Управлінню культури і туризму Департаменту гуманітарної політики припис від 23.07.2009 р. № 1/49-ш, яким запропоновано будівельні роботи з ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської ДМШ № 3 не здійснювати та зобовязано позивача в 30-ти денний строк з дня отримання припису, у встановленому законом порядку, погодити проектну документацію та подати документи для отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
23.10.2009 р. інспекцією проведено позапланову перевірку з питань виконання вимог припису від 23.07.2009 р. №1/49-ш, якою встановлено, що вимоги припису позивач не виконав, чим порушив вимоги ст. 29 Закону України “Про планування і забудову територій” та ст. 9 Закону України “Про архітектурну діяльність”, про що складено акт проведення перевірки від 23.10.2009 р. № 79-ш та протокол про правопорушення у сфері містобудування від 23.10.2009 р. № 74-ш. Зокрема, даним протоколом встановлено порушення, яке пролягає у ремонті системи опалення та капітальному ремонті приміщень Львівської державної музичної школи №3 на вул.Замарстинівській,219 без дозволу інспекції ДАБК у Львівській області, та запропоновано накласти штраф у розмірі 50% від вартості виконаних робіт в сумі 249816,00 грн.
03.11.09р. Інспекцією державно архітектурнобудівельного контролю у Львівській області було винесено постанову №1/23-ш про накладененя штрафу за правопорушення у сфері містобудування а саме за порушення ст. 29 Закону України «Про планування і забудову територій», ст.ст.9,27 Закону України «Про архітектурну діяльність»при організації будівельно виробництва з ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської державної музичної школи №3 по вул. Замарстинівській,219, якою накладено на Управління культури і туризму Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради штраф в сумі 249816,00 грн.
Управління культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради не погоджується з постановою Інспекції державно архітектурнобудівельного контролю у Львівській області №1/23-ш від 03.11.09р. та звернулося до суду з позовом про визнання даної постанови недійсною.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного:
Відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій всіх форм власності за правопорушення у сфері містобудування передбачена Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування».
Державний нагляд за додержанням підприємствами вимог містобудівної документації відповідно до ст.2 Закону України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування»здійснюють Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю. До компетенції останніх в силу закону належить накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування.
27.06.08р. між Управлінням культури і туризму департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (замовник) та ТзОВ Фірма «ГуСаК»(підрядник) було укладено договір № 27/01 за умовами якого підрядник зобовязався власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проектно-кошторисної документації, будівельних норм і правил виконати роботи з капітального ремонту по обєкту «Ремонт системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської ЛМШ №3 по вул. Замарстинівській,219 у м.Львові», а замовник зобовязався прийняти та оплатити виконані роботи.
22.07.09р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю було проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері архітектури та будівництва за період з 10.07.09р. по 22.07.09р. з приводу ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської державної музичної школи № 3 на вул. Замарстинівській,219 в м.Львові. За результатами перевірки було складено акт проведення перевірки від 22.07.09р. №15/ш.
На основі проведеної перевірки, інспекцією ДАБК у Львівській області винесено Управлінню культури і туризму Департаменту гуманітарної політики припис від 23.07.2009 р. № 1/49-ш, яким запропоновано будівельні роботи з ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської ДМШ № 3 не здійснювати та зобовязано позивача в 30-ти денний строк з дня отримання припису, у встановленому законом порядку, погодити проектну документацію та подати документи для отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування»підставою для розгляду справи про правопорушення у сфері містобудування є протокол, складений уповноваженою на те особою інспекції державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки, разом з протоколом складається припис про усунення допущених порушень.
23.10.2009 р. інспекцією проведено позапланову перевірку з питань виконання вимог припису від 23.07.2009 р. №1/49-ш, якою встановлено, що вимоги припису позивач не виконав, чим порушив вимоги ст. 29 Закону України “Про планування і забудову територій” та ст. 9 Закону України “Про архітектурну діяльність”, про що складено акт проведення перевірки від 23.10.2009 р. № 79-ш та протокол про правопорушення у сфері містобудування від 23.10.2009 р. № 74-ш. Зокрема, даним протоколом встановлено порушення, яке пролягає у ремонті системи опалення та капітальному ремонті приміщень Львівської державної музичної школи №3 на вул.Замарстинівській,219 без дозволу інспекції ДАБК у Львівській області, та запропоновано накласти штраф у розмірі 50% від вартості виконаних робіт в сумі 249816,00 грн.
03.11.09р. Інспекцією державно архітектурнобудівельного контролю у Львівській області було винесено постанову №1/23-ш про накладененя штрафу за правопорушення у сфері містобудування а саме за порушення ст. 29 Закону України «Про планування і забудову територій», ст.ст.9,27 Закону України «Про архітектурну діяльність»при організації будівельно виробництва з ремонту системи опалення та капітального ремонту приміщень Львівської державної музичної школи №3 по вул. Замарстинівській,219, якою накладено на Управління культури і туризму Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради штраф в сумі 249816,00 грн.
Згідно з положеннями ст. 29 Закону України «Про планування і забудову територій» дозвіл на виконання будівельних робіт - документ, що засвідчує право замовника та підрядника на виконання підготовчих (якщо підготовчі роботи не були виконані раніше відповідно до дозволу на виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд.
Дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" ( 3038-17 ).
Згідно з «Переліком будівельних робіт, на виконання яких не вимагається дозвіл»затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2009 р. № 1104 «Деякі питання надання дозволів на виконання підготовчих і будівельних робіт», не вимагається дозвіл на:
- Відновлення або посилення чи поліпшення окремих конструкцій будівель та споруд, зокрема таких, що перебувають в аварійному стані, без зміни їх функціонального призначення і архітектурного вигляду.
- Капітальний ремонт та реконструкція інженерних мереж (газопостачання, водопостачання, водовідведення, теплопостачання, зв'язку, повітряних лінійних електромереж) в межах існуючої мережі.
- Переоснащення систем опалення, вентиляції, водопостачання, водовідведення, газопостачання, енергопостачання, зв'язку, ліфтового обладнання, які забезпечують основне функціональне призначення будівель та споруд, заміна технологічного обладнання без збільшення допустимих навантажень на перекриття та фундаменти.
Відповідно до п. 4 Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 05 грудня 2000р. № 273 передбачено перелік будівельних робіт, на виконання яких не вимагається дозвіл, зокрема, не вимагається дозвіл на поточний ремонт будівель та споруд без зміни призначення приміщень.
Проводячи ремонт системи опалення в Львівській державній музичній школі №3, експлуатація будівлі по вул. Замарстинівській,219 не припинялася. Таким чином, виходячи з наведених вище положень чинного законодавства, ремонт системи опалення не є роботою на виконання якої необхідно отримувати дозвіл ІДАБК.
Натомість, відповідач накладаючи штраф виходив з загальної вартості виконаних робі в тому числі й тих, на які не вимагається дозвіл.
Відповідачем при нарахуванні штрафу вартість будівельних робіт взято з довідки про вартість виконаних робіт за листопад 2008р. форми КБ-3.
Положенням про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 244 від 06.04.1995р. встановлено порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, передбачених Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування».
Відповідно до п. 5 Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, протягом трьох днів після оформлення протоколу, інші необхідні матеріали (висновки експертів, дані лабораторних досліджень, фотографії, відомості про попередні порушення, розрахунок розміру штрафу тощо) подаються посадовій особі, уповноваженій накладати штраф.
Тобто Відповідач зобов'язаний був при розгляді справи про накладення штрафних санкцій за порушення у сфері містобудування з'ясувати обставини цієї справи, засновуючи свої рішення на ряді документів, зокрема фотографій, розрахунку розміру штрафу.
Проте Відповідач (Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області) використовує виключно довідку про вартість виконаних робіт за листопад 2008р. (Типова форма № КБ-3), яка по своїй суті є виключно статистичним документом і лише опосередковано вказує на об'єми виконаних робіт.
Натомість, відповідачем не взято до уваги акт приймання виконаних підрядних робіт №2 за листопад 2008р.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень(ст. 33 ГПК України).
Враховуючи наведені обставини суд прийшов до висновку, що позовні вимоги слід задоволити та визнати недійсною постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування № 1/23-ш від 03.11.09 р., видану Інспекцією держаного архітектурно будівельного контролю у Львівській області.
Враховуючи наведене вище та керуючись Закону України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування», постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2009 р. № 1104 «Деякі питання надання дозволів на виконання підготовчих і будівельних робіт», ст. ст.28, 33, 43, 44, 48, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задоволити повністю.
2. Визнати недійсною постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування № 1/23-ш від 03.11.09р., видану Інспекцією держаного архітектурно будівельного контролю у Львівській області.
3. Рішення суду може бути оскаржено згідно ст.ст. 91-95 ГПК України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 26.12.11р.
Суддя Запотічняк О.Д.