open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06.12.11р.Справа № 31/5005/12899/2011

За позовомПрокурора Заводського району міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сюрприз", м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область

про внесення змін до договору оренди


Суддя Єременко А.В.

Представники:

Прокурорне з'явився;

Від позивача не з'явився;

Від відповідачаОСОБА_1, дов. № 1ю від 24.11.2011 р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Заводського району м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області та просить суд внести зміни до п.3.1 договору оренди земельної ділянки від 11.03.2005 року (державна реєстрація від 17.03.2005 №02098), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сюрприз", виклавши його в наступній редакції: «п.3.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету. Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється на рівні чотирикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України".

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди землі.

Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області підтримує позовні вимоги прокурора в повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечує та вказує, що ТОВ "Сюрприз" є власником лише 4/25 частин магазину, розташованого на земельній ділянці за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Пеліна,11, що підтверджується технічним паспортом на вказаний магазин. Відповідач зазначає, що прокурор необґрунтовано просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2005 року, виходячи з коефіцієнту, що застосовується для розрахунку річної орендної плати для земель житлової та громадської забудови, посилаючись на підрозділ 03.07 відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2011р., № 548, та без урахування податкової пільги. Також відповідач зазначає, що прокурором не надано доказів направлення відповідачу пропозиції щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі.

Ухвалою господарського суду від 28.11.2011 р. строк вирішення спору продовжено на 14 днів.

В судовому засіданні 06.12.2011 року оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши прокурора та пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

11.03.2005р. між Дніпродзержинською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сюрприз" (Орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі –договір оренди земельної ділянки), відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0284 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Пеліна, 11, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 23.12.2004р., №467-17/ІV (п.1.2. Договору).

Згідно п.1.3. договору оренди земельної ділянки цільове призначення земельної ділянки: землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг (1.11.3).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору становить 149719,18 грн. Земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання для фактичного розміщення об’єкту торгівлі (магазин) (п.1.4., 1.5. договору оренди земельної ділянки).

Відповідно до п.3.1. договору оренди земельної ділянки орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 1826,64 грн./рік, що становить 152,22 грн./міс, і вноситься на рахунок місцевого бюджету. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.3.2. договору оренди земельної ділянки).

Умовами договору оренди земельної ділянки (п.3.3.) сторони передбачили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки проведена 17.03.2005р. за №02098.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5.1).

Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2005р., що є причиною спору.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов’язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

За ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю- це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому, у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 27.05.2011 року № 116-08/УІ "Про плату за землю" було вирішено встановити єдині коефіцієнти, що застосовуються до розрахунку річної орендної плати у співвідношенні до земельного податку, а саме: мінімальний - 3, максимальний -5, що відповідає вимогам ст. 288 Податкового кодексу України.

Згідно з додатком до рішення міської ради від 27.05.2011 року №116-08/УІ "Про плату за землю", коефіцієнт, що застосовується для розрахунку річної орендної плати за землю визначається відповідно до класифікації видів цільового призначення земель.

Відповідно до п. 1.3. договору оренди земельної ділянки, категорія земельної ділянки, наданої в користування ТОВ "Сюрприз" під розміщення об’єкту торгівлі (магазин) - землі роздрібної торгівлі і комерційних послуг.

Таким чином, згідно додатку до рішення від 27.05.2011 № 116-08/УІ коефіцієнт, що застосовується для розрахунку річної орендної плати для земель житлової та громадської забудови, які надані під будівництво та обслуговування будівель торгівлі, відповідає підрозділу 03.07 (згідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Держкомзему від 23.07.2011 №548) та становить 4.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

Як вбачається з матеріалів справи, сторонами в договорі оренди земельної ділянки передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанова Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10).

За таких обставин, господарський суд зазначає, що встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Орендодавець вправі вимагати від Орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін (постанови Вищого господарського суду України у справах № 11/14-ПД-10 від 28.09.2010 року, № 1/125 пд від 15.11.2010 року, № 19/132 пд від 17.11.2010 року, № 54/91-10 від 25.11.2010 року, № 11/171-10 від 23.12.2010 року).

Крім того, внесення змін до договору здійснюється судом не за умови з'ясування додержання стороною процедурного порядку запропонування змін, а в разі наявності відповідних підстав, передбачених законодавством (постанова Вищого господарського суду України від 02.02.2010 року у справі № 32/175-09).

Заперечення відповідача щодо відсутності у договорі оренди земельної ділянки умов щодо надання пільги у розмірі 20% від суми, що зараховується до місцевого бюджету, суд вважає необґрунтованими з огляду на наступне.

Рішенням №116-08/УІ від 27.05.2011р. "По плату за землю" Дніпродзержинська міська рада встановила з 01.07.2011р. до 31.12.2012р. пільгу з земельного податку у розмірі 20 відсотків від суми, що зараховується до місцевого бюджету для платників плати за землю, які використовують землі комерційного використання та розмір річної орендної плати у місті має бути визначений у співвідношенні до земельного податку з урахуванням пільги.

Відповідно до ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Статтею 286 Податкового кодексу України встановлений порядок обчислення плати за землю, зокрема, встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Довідка про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що була виконана на час укладання спірного договору втратила чинність у зв’язку з зазначеним рішенням міської ради.

Отже, в договорі не може бути визначений розмір орендної плати у співвідношенні до земельного податку з урахуванням пільги з земельного податку в розмірі 20%.

Доводи відповідача щодо укладання Дніпродзержинською міською радою договору оренди земельної ділянки лише з ТОВ "Сюрприз" у порушення вимог ст.120 Земельного кодексу не можуть бути підставою для відмови у позові, оскільки встановлення обставин щодо правомірності визначення права відповідача на земельну ділянку, на якій розміщений об’єкт нерухомого майна, що перебуває у власності кількох осіб, є поза межами даного спору.

Враховуючи наведене, суд вбачає наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру річної орендної плати, яка визначена з урахуванням чинного на дату вирішення спору законодавства та рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.05.2011р. № 116-08/VI.

Заявлені прокурором вимоги є правомірними та підлягають задоволенню.

          Судові витрати по справі на підставі ст. 49 ГПК України слід покласти на відповідача, оскільки позов задоволено.

На підставі наведеного та керуючись ст., ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п.3.1. договору оренди земельної ділянки від 11.03.2005р., укладеного між Дніпродзержинською міською радою (51931, Дніпропетровська обл., м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, буд. 2, код ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сюрприз" (51925, Дніпропетровська обл., пр. Пеліна, буд.11, код ЄДРПОУ 13468696), виклавши його у наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету. Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється на рівні чотирикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сюрприз" (51925, Дніпропетровська обл., пр. Пеліна, буд.11, код ЄДРПОУ 13468696):

- в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління державного казначейства України у Дніпропетровській області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, рахунок 31118095700005 в УДКУ в Дніпропетровській області, код ЗКПО 24246786, МФО 805012) державне мито в розмірі 85,00 грн.;

- в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління державного казначейства України у Дніпропетровській області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, рахунок 31217264700005 в Дніпропетровській області, КБКД 22050003 "Надходження від оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах", ЗКПО 24246786, МФО 805012) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 236,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.



Суддя                                                                                           А.В.Єременко



Джерело: ЄДРСР 20922396
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку