open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.12.11 Справа № 15/5009/6170/11

Суддя Горохов І.С.

За позовом Першого заступника прокурора м. Запоріжжя, 69035 м. Запоріжжя, вул. Я. Новицького, 5, в інтересах держави в особі, органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Управління державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжя Запорізької області, 69037 м. Запоріжжя, вул. Зелінського, 3

До відповідача-1 Запорізької міської ради, 69105 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206

До відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю “АРТ-БІЛДІНГ”, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 2

про визнання недійсним та скасування рішення №62/6 від 24.09.2008 та визнання недійсним договору оренди

Суддя Горохов І.С.

Представники:

від прокуратури: Костяновська Ю.О., старший помічник прокурору м. Запоріжжя, посвідчення № 152 від 13.01.2009р.

від позивача: ОСОБА_1 представник дов. №12-03/1241 від 05.10.2011р.

від відповідача 1: ОСОБА_2., представник дов. №01-38/2295 від 27.12.2010р.

від відповідача 2: ОСОБА_3 представник дов. б/н від 01.11.2011

Суть спору:

Розглядається позовна заява Першого заступника прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Управління державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжя до відповідачів Запорізької міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю “АРТ-БІЛДІНГ” про визнання недійсним та скасування рішення № 62/6 від 24.09.2008 та визнання недійсним договору оренди

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 14.10.2011 порушено провадження у справі, розгляд якої призначено на 17.11.2011. Розгляд справи відкладався.

В судовому засіданні 12.12.2011р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позовні вимоги заявлені з наступних підстав: Запорізькою міською радою прийнято рішення №62/6 від 24.09.2008 «Про передачу в оренду ТОВ «АРТ-БІЛДІНГ»земельної ділянки по трасі Харків-Сімферополь в районі вул. Складської) для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу», на підставі якого в подальшому було укладено договір оренди землі від 05.12.2008. позивач вважає, що зазначене рішення прийнято з порушенням вимог Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі», а саме: земельна ділянка передана в оренду без проведення відповідного аукціону, а також за відсутності позитивних висновків органу по земельних ресурсах та державної землевпорядної експертизи. За таких обставин, рішення Запорізької міської ради №62/6 від 24.09.2008 є незаконним та підлягає скасуванню, а договір оренди землі, укладений га підставі зазначеного рішення, має бути визнаний недійсним.

Відповідач-1 проти позову не заперечив, відзив на позов не надав.

Відповідач-2 проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві. Зазначив, що відповідно до діючого законодавства набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціоні, крім, зокрема, набуття права на оренду земельної ділянки під об’єкти соціального призначення. Земельна ділянка надана в оренду під розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу, а останній віднесено до об’єктів соціальної сфери (спільний лист Головної Державної податкової інспекції та Міністерства України у справах будівництва і архітектури №34-100 від 09.04.1993 «Про пільги до податку на добавлену вартість», яким визначено Тимчасовий перелік об’єктів, які відносяться до соціальної сфери). Крім того, Запорізькою міською радою прийнято рішення №19 від 13.02.2008, за умовами якого земельні ділянки по яким до 01.01.2008 отримані відповідні доручення на підготовку землевпорядної документації або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об’єкту або проект відведення земельної ділянки, передаються в оренду у відповідності до норм земельного законодавства та рішень Запорізької міської ради, що діяли до 01.01.2008, тобто без проведення аукціону. Також посилання прокурора на те, що рішення прийнято без позитивного висновку експертизи не відповідає дійсності, оскільки у висновку державної землевпорядної експертизи та у висновку Управління земельних ресурсів в м. Запоріжжя було зазначено, що землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства та повертається на доопрацювання. Після доопрацювання зазначена землевпорядна документація в повній мірі відповідала законодавству, про що свідчить напис на висновку «Зауваження усунуто», засвідчений підписом начальника управління земельних ресурсів в м. Запоріжжя та скріплений печаткою.

Просить в задоволенні позовних вимог відмовити.

За клопотанням представників сторін та прокуратури розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін суд встановив наступне.

29.08.2007р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №77/419 яким Товариству з обмеженою відповідальністю «АРТ-Білдінг»надано дозвіл на розроблення матеріалів погодження місця розташування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу по трасі Харків - Сімферополь (в районі вул. Складської). Затверджено матеріали погодження місця розташування багатофункціонального торговельно-виставкового та логістичного комплексу по трасі Харків –Сімферополь (в районі вул.. Складської). Дозволено вести проектування багатофункціонального торговельно - виставкового та логістичного комплексу на протязі одного року по трасі Харків –Сімферополь на земельній ділянці (кадастровий номер 2310100000:03:030:0159) орієнтовною площею 3,8943 га (інші відкриті землі, зелені насадження загального користування (спеціального призначення)), в межах згідно з планом, що додається, на землях Запорізької міської ради.

13.02.2008р. Запорізька міська рада прийняла рішення №19 «Про регулювання питань реалізації земельних ділянок по яким до 28.12.2007р. отримані доручення на підготовку землевпорядної документації, або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об’єкту або проект відведення земельної ділянки»яким вирішено: у зв’язку із набранням чинності 01.01.2008р. Закону України «Про Державний бюджет У5країни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким передбачено внесення змін до порядку надання земель в оренду та на підставі ст. 58 Конституції України щодо заборони зворотної дії в часі нормативно-правових актів, які погіршують стан особи, земельні ділянки, по яких до 01.01.2008 отримані відповідні доручення на підготовку землевпорядної документації, або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об’єкту або проект відведення земельної ділянки, передавати в оренду у відповідності до норм земельного законодавства та рішень Запорізької міської ради, які діяли до 01.01.2008р.

24.09.2008 Запорізькою міською радою (відповідач-1 у справі) винесено рішення №62/6 «Про передачу в оренду ТОВ «АРТ-БІЛДІНГ»земельної ділянки по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської) для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу».

На підставі зазначеного рішення 05.12.2008 між Запорізькою міською радою –Орендодавець та ТОВ «АРТ-БІЛДІНГ»- Орендар (відповідач-2) укладено договір оренди землі, за умовами якого Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу.

Прокурор та позивач вважають, що рішення не відповідає вимогам чинного земельного законодавства України, а саме: земельна ділянка передана в оренду без проведення відповідного аукціону, а також за відсутності позитивних висновків органу по земельних ресурсах та державної землевпорядної експертизи.

Суд не погоджується з доводами прокурора та позивача з наступних підстав.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об’єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п. 12 Земельного кодексу України).

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов’язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Нормами ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції станом на 04.06.2008р.) було передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).

Не допускається проведення аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які виставляються на аукціон, виготовляється на замовлення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Спільним листом Головної Державної Податкової Інспекції та Міністерства України у справах будівництва і архітектури № 34-100 від 9.04.1993 «Про пільги по податку на добавлену вартість»визначено Тимчасовий перелік об'єктів, які відносяться до соціальної сфери, а саме: громадсько-торгівельні центри (будівлі, споруди та комплекси) для обслуговування населення, а також промислові, будівельні, сільськогосподарські та інші виставки. Крім того, віднесення багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу, як об'єкту торгівлі і виставки, до об'єктів соціального призначення передбачено Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики «Про затвердження Правил визначення вартості будівництва (ДБН Д. 1.1-1-2000)»№ 174 від 27.08.2000.

Також наказом Фонду Державного майна України «Про затвердження Класифікатора державного майна»від 15.03.2006р. №461 затверджено Класифікатор державного майна України, відповідно до Додатку 2 якого до майна, що відносяться до соціальної сфери, зокрема включено торгівельні комплекси (центри, магазини, крамниці, павільйони та інше), павільйони для ярмарок, бази складські підприємств торгівлі та громадського харчування.

Згідно зі ст. 16 Закону України «Про оренду землі»особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання).

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок здійснюється за проектами відведення в порядку, установленому ст. ст. 118, 123 вищезазначеного кодексу.

Згідно зі ст. 118 Земельного кодексу України, міська рада розглядає проект відведення і приймає рішення про передачу земельної ділянки.

З викладеного вбачається, що багатофункціональний торгівельно-виставковий та логістичний комплекс є об’єктом соціального призначення, а відтак земельна ділянка під його розташування передана в оренду без проведення аукціону в повній відповідності до діючого на момент винесення оспорюваного рішення законодавства України.

Крім того, як вже зазначалось рішенням Запорізької міської ради №19 від 13.02.2008 «Про врегулювання питань реалізації земельних ділянок по яким 28.12.2007 року отримані доручення на підготовку землевпорядної документації, або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об’єкту або проект відведення земельної ділянки»було визначено, що земельні ділянки, по яких до 01.01.2008 отримані відповідні доручення на підготовку землевпорядної документації або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об'єкту або проект відведення земельної ділянки, передаються в оренду у відповідності до норм земельного законодавства та рішень Запорізької міської ради, що діяли до 01.01.2008, тобто без проведення аукціону.

Вказане рішення в судовому порядку не оскаржено та самою радою не скасовано, на день вирішення спору в суді є чинним.

Рішенням сесії Запорізької міської ради від 29.08.2007 № 77/419 ТОВ «АРТ-БІЛДІНГ»погоджено місце розташування багатофункціонального торгівельно-виставкового та логістичного комплексу та надано дозвіл на розробку проекту відведення.

Посилання прокурора на винесення рішення Запорізькою міською радою за відсутності позитивних висновків експертизи не відповідає дійсності.

У висновку державної землевпорядної експертизи від 15.09.2008 р. № 3561, а також у висновку Управління земельних ресурсів в м. Запоріжжі від 10.09.2008 р. № 01-02/63434 зазначено, що надана на експертизу та погоджена землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства, у зв’язку з чим повертається на доопрацювання.

Після доопрацювання землевпорядна документація в повній мірі відповідала законодавству, про що свідчить напис на висновку державної землевпорядної експертизи «Зауваження усунуті», засвідчено підписом начальника управління земельних ресурсів у м. Запоріжжя та скріплено печаткою.

У висновку зазначено, окрім п. 10.6 в якому вказано, що надання земельної ділянки проводити згідно особливостей оформлення права оренди, визначених Кабінетом Міністрів України (Закон України №309 від 03.06.2008р.). Надання земельної ділянки в оренду з урахуванням проведення процедури аукціону.

Щодо цього погодження судом викладено позицію з посиланням на норми чинного законодавства України вище та вважає, що на час здійснення відповідачем –2 процедури з отримання земельної ділянки в оренду в даному випадку не розповсюджувалось на відповідача 2.

За приписами ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України, погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання висновку державної землевпорядної експертизи є підставою для прийняття міською радою рішення про надання земельної ділянки у користування.

Дослідивши всі надані сторонами докази у їх сукупності, вислухавши пояснення представників сторін та прокуратури, суд дійшов висновку, що рішення Запорізької міської ради №62/6 від 24.09.2008 не суперечить Земельному кодексу України, Закону України «Про оренду землі»та іншим законодавчим актам України, які діяли на час його прийняття.

Відповідно до ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави та суспільства, його моральним засадам.

Згідно із ч. 1 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою –третьою, п’ятою та шостою статі 203 цього Кодексу.

Позивач зазначає, що проектна документація із землеустрою, яка є невід’ємною частиною оспорюваного договору не відповідає ч. 6 ст. 213 Земельного кодексу України щодо надання в оренду земельної ділянки без проведення аукціону, що є підставою для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Таке твердження позивача є безпідставним в силу викладеного.

Оскільки рішення Запорізької міської ради №62/6 від 24.09.2008 не суперечить чинному законодавству України, підстави для визнання договору оренди землі від 05.12.2008, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «АРТ-БІЛДІНГ», відсутні. Спірний договір укладено з урахуванням вимог чинного законодавства України, які діяли на час його укладення та він не суперечить їм. Проектна документація землеустрою щодо відведення земельної ділянки також складена та затверджена з урахуванням вимог законодавства України, погоджена з контролюючими органами. Підстав для визнання спірного договору недійсним судом не встановлено.

Враховуючи викладене, суд вважає позов безпідставним, не доведеним належними та допустимими засобами доказування, а відтак таким, що задоволенню не підлягає.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Першого заступника прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Управління державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжя Запорізької області до відповідачів Запорізької міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «АРТ-БІЛДІНГ»про визнання недійсним та скасування рішення №62/6 від 24.09.2008 та визнання недійсним договору оренди землі відмовити.

Суддя І.С. Горохов

Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 19.12.2011р.

19.12.2011

Джерело: ЄДРСР 19981793
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку