open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.11.2011 № 13/5026/1766/2011

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Корсакової Г.В.

суддів:

при секретарі судового засідання – Зайцевій А.І

за участю представників сторін:

від позивача: не з’явились,

від відповідача: не з’явились

розглянувши апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Черкаській області на рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011 року

по справі № 13/5026/1766/2011 (суддя Скиба Г.М.)

за позовом Державної екологічної інспекції в Черкаській області

до Геронимівської сільської ради, с. Геронимівська, Черкаського району

про стягнення 8958,11 грн. шкоди, заподіяної внаслідок забруднення повітря,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Черкаської області від 08.09.2011р. в позові відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Державна екологічна інспекція в Черкаській області звернулась до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011р. по справі № 13/5026/1766/2011 скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Скаржник вважає, що місцевим господарським судом невірно застосовані норми матеріального та процесуального права, а тому висновки суду не відповідають обставинам справи.

На підставі апеляційної скарги Державної екологічної інспекції в Черкаській області на рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011 року, згідно ст. 98 ГПК України, Київським апеляційним господарським судом ухвалою від 06.10.2011р. порушено апеляційне провадження.

Геронимівською сільською радою подано відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач просить в задоволенні апеляційної скарги відмовити.

Також Геронимівською сільською радою подана заява, в якій відповідач просить розглянути справу без участі свого представника.

На підставі Розпорядження Секретаря палати від 26.10.2011р., розгляд справи здійснено судовою колегією у складі: головуючий по справі суддя – Корсакова Г.В., судді – Сулім В.В., Чорногуз М.Г.

Представники позивача та відповідача в судове засідання 09.11.2011р. не з'явились, про час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.

Пунктом 3.6 Роз’яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 18.09.1997р. №02-5/289 із змінами «Про деякі питання практики застосування господарського процесуального кодексу України» передбачено, що у випадку нез’явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них, справа може бути розглянута без її участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи, що наявні в матеріалах справи документи достатні для її розгляду, участь представників позивача та відповідача в судовому засіданні обов’язковою не визнавалась, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що неявка представників сторін не перешкоджає розгляду апеляційної скарги.

Перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів Київського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією в Черкаській області проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства Геронимівською сільською радою, за результатами якої складено акт перевірки від 30.06.2011р., в якому встановлено що Геронимівська сільська рада здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від котелень дитячого садку «Сонечко» та адмінбудівлі сільської ради, без відповідного дозволу, що є порушенням ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (а.с.6-8).

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення №001688 від 30.06.2011 року та постанови про накладення адміністративного стягнення від 30.06.2011 року № 001185 (а.с.12,13), складеними Державною екологічною інспекцією в Черкаській області, сільський голова Геронимівської сільської ради ОСОБА_1 визнаний винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», яке полягає у тому, що він, будучи відповідальною посадовою особою, допустив здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди, та на нього накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 136 грн.

Державною екологічною інспекцією в Черкаській області відповідачу внесено припис про усунення виявлених порушень №120 з вимогою отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря для сільської ради та дитячого садка в строк до 30.11.2011р. (а.с.14).

В Довідці від 30.06.2011р. №693 Геронимівська сільська рада повідомила, що з 01.04.2009р. по 30.06.2011р. по сільській раді та по дошкільному навчальному закладу «Сонечко» використано 99,535 тис. куб. м природного газу.

Згідно розрахунку, здійсненого Державною екологічною інспекцією в Черкаській області, на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 року № 639, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 року за № 48/16064, розмір шкоди, завданої відповідачем наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферу за період з 01.04.2009 року по 30.06.2011 року становить 8 958,11грн.( а.с. 11), стягнення якої є предметом позовних вимог у даній справі.

Згідно з статтями 16, 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 19.12.2006 року за № 548 Державна екологічна інспекція в областях, містах Києві та Севастополі в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної безпеки на відповідній території.

Відповідно до пункту 4 вказаного Положення інспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органами виконавчої влади, суб'єктами господарювання, фізичними особами; додержанням правил, нормативів, стандартів у сфері охорони навколишнього природного середовища; додержанням умов виданих дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище.

Інспекція має право, зокрема, обстежувати у встановленому порядку підприємства, установи, організації з метою дотримання ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища, складати акти перевірок.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» та іншими нормативно-правовими актами.

Порядок регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарних джерел визначено Законом України «Про охорону атмосферного повітря». Зокрема, відповідно до ч. 5 ст. 11 названого Закону, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров’я.

Перелік видів порушень законодавства в галузі охорони атмосферного повітря визначено у ст. 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», зокрема, до них віднесено викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону.

З матеріалів справи вбачається та відповідачем не заперечується встановлений в акті перевірки від 30.06.2011р. факт здійснення Геронимівською сільською радою викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу на викиди, що є порушенням вимог законодавства про охорону атмосферного повітря.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.

Згідно зі ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до ч.4 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 року № 639, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 року за № 48/16064 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Згідно з п.1.2 ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).

Ця Методика поширюється на державних інспекторів України з охорони навколишнього природного середовища та державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання вимог природоохоронного законодавства (п.1.4. Методики).

За загальним правилом, встановленим частиною 1 статті 8 Господарського кодексу України, держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання. Положеннями спеціальних законодавчих актів може бути встановлено інше (наприклад, за Законом України "Про захист економічної конкуренції", Законом України "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" суб'єктами господарювання визнаються також органи місцевого самоврядування в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності), однак законодавчі акти, що визначають розмір відповідальності за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища таких положень не містять.

Таким чином, відмовляючи у позові, суд першої інстанції вірно встановив, що відповідач не є суб'єктом господарювання та розрахунок заподіяних ним збитків не може ґрунтуватися на Методиці розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 року № 639.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011р. прийняте на підставі фактичних обставин справи, з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні. Апеляційна скарга є необгрунтованою та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 99, 101 - 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Черкаській області на рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011 року у справі № 13/5026/1766/2011 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду Черкаської області від 08.09.2011р. у справі № 13/5026/1766/2011 залишити без змін.

3. Матеріали справи № 13/5026/1766/2011 повернути до господарського суду Черкаської області.

Головуючий суддя

Судді

Джерело: ЄДРСР 19918796
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку