open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"05" березня 2008 р.

Справа № 7а/1-66

15год. 30хв.

м. Тернопіль

Господарський суд Тернопільської області


у складі судді Стадник М.С.

при секретарі судового засідання Лисий Я.І.

Розглянув справу

за позовом Відкритого акціонерного товариства “Тернопільський облрибкомбінат”, с. Плотича, Козівський район, Тернопільська область, 476520.

Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство “Укрриба”, вул.. Тургєньєва, 82-А, м. Київ, 04050

до Гусятинської районної державної адміністрації, вул. Пушкіна, 1, смт. Гусятин, Густинський район, Тернопільська область, 48200.

За участю представників сторін:

позивача: Шмига Олексій Іванович, паспорт №МС598254 від 14.10.1999р.

Слободянюк В’ячеслав Васильович, довіреність №10 від 22.01.2008р.

відповідача: Марак Лілія Романівна, довіреність №01-232/01-14 від 19.02.2008р.


Суть справи:

Відкрите акціонерне товариство “Тернопільський облрибкомбінат” звернулося з позовом до Гусятинської районної державної адміністрації про скасування розпорядження голови Густинської районної державної адміністрації №748 від 23.10.2007 року.

Ухвалою суду від 06.02.2008р. призначено справу №7а/1-66 до судового розгляду.

Учасникам судового процесу роз’яснено їх процесуальні права і обов’язки, передбачені ст.ст. 49, 51, 130 КАС України.

У відповідності до ст.150 КАС України розгляд справи відкладався до 05.03.2008р. для надання сторонам можливості подати додаткові документи в підтвердження своїх вимог і заперечень.

Третя особа у поданому клопотанні №8/114 від 27.02.2008р. позовні вимоги позивача підтримує, мотивуючи тим, що вчиненими відповідачем неправомірними діями і рішеннями порушуються майнові інтереси орендодавця нерухомого майна –ДП “Укрриба”.

Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що розпорядження прийняте на законних підставах, оскільки ВАТ “Тернопільський облрибокомбінат” в супереч норм Земельного кодексу України та без правовстановлювальних документів використовує земельні ділянки, а також систематично не сплачує фіксованого сільськогосподарського податку.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи пояснення представників сторін, третьої особи, судом встановлено:

- головою Гусятинської районної державної адміністрації видано розпорядження №748 від 23.10.2007р. “Про припинення права користування земельними ділянками”, яким припинено право користування ВАТ “Тернопільський облрибокомбінат” земельними ділянками водного фонду загальною площею 202,72га, що знаходяться на території Крогулецької сільської ради - 23,8 га, Коцюбинської с/р -146,7 га, Котівської с/р -14,15 га, Жабинської с/р -18,07 га, та переведено дані земельні ділянки до земель запасу відповідних сільських рад.

Як стверджує відповідач, розпорядження прийнято на підставі ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.12,17,141 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України а також інформації Державної податкової інспекції у Гусятинському районі від 12.10.2007р. за №9866/19 -025 щодо несистематчної сплати позивачем фіксованого податку.

Позивач в обґрунтування своїх позовних вимог посилається на те, що Гусятинською райдержадміністрацією при прийнятті оспорюваного розпорядження порушенні норми Земельного кодексу України, не прийнято до уваги рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005р. по справі №2813-15 та просить суд врахувати, що ВАТ “Тернопільський облрибкомбінат” згідно плану приватизації є цілісним майновим комплексом, а вказані у розпорядженні водні об’єкти є лише частиною цього комплексу до складу якого також входять інженерні комунікації, що належать державному підприємству „Укрриба”, які товариство орендує.

Суд, керуючись ст. 86 КАС України, давши оцінку поданим сторонами доказам та наведеним доводам, прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню.

При цьому суд виходив з наступного:

- згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

- виконавчу владу в районі (в межах адміністративно - територіальної одиниці) здійснюють місцеві державні адміністрації, до повноважень яких згідно ст. 13, 21 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” від 09.04.1999р.,ст.17 Земельного кодексу України від 25.10.2001р.(далі ЗК України), належить вирішення питань, пов’язаних з використанням землі, природних ресурсів, охорони довкілля та розпорядження землями державної власності відповідно до закону;

- до земель державної власності , відповідно до ст.6 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" від 05.02.2004р.та ст.5 Закону України "Про приватизацію державного майна", відносяться водні ресурси, землі під водними об'єктами, землі на яких розташовані об'єкти державних підприємств та господарських товариств, в статутному фонді яких державі належать частки.

Земельні ділянки, які вилучені спірним розпорядженням, належать до земель державної власності, і дане право власності держава реалізує через відповідні органи державної влади - місцеві адміністрації.

Як випливає з матеріалів справи, позивач користується земельними ділянками наданими в постійне користування до моменту його приватизації, яка проводилася в порядку передбаченому Законів України "Про приватизацію державного майна" від04.03.1992р. (далі Закон про приватизацію), "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" від 10.07.1996р. (далі Закон України) та "Положення про порядок приватизації майна підприємств і організацій рибної галузі" (затв. наказами ФДМ України та Міністерством рибного господарства України від 11.10.1996р. №1218/174 далі Положення), а також інших нормативних актів прийнятих на їх виконання.

Даний факт підтверджується наступними доказами:

- наказ Фонду державного майна України від 27.01.1998 р. № 121 "Про затвердження планів-графіків робіт з підготовки до продажу об'єктів приватизації груп Б, В, Г у 1998 році", в перелік яких включено за ініціативою фонду Тернопільський обласний виробничий рибокомбінат ;

- наказ регіонального відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області від 16.03.1998 року №262 " Про приватизацію державного майна цілісного майнового комплексу Тернопільського обласного рибокомбінату", яким затверджено спосіб приватизації майна шляхом перетворення рибкомбінату у відкрите акціонерне товариство;

- наказ регіонального відділення від 28.05.1998 року № 510 "Про затвердження акта оцінки вартості цілісного майнового комплексу Тернопільського обласного виробничого рибокомбінату", відповідно до якого оціночна вартість цілісного майнового комплексу (далі ЦМК ) складає 4599758 грн.;

- план приватизації ЦМК розглянутий на зборах колективу комбінату 01.06.1998р., умови приватизації зазначені у ньому погоджені з Кабінетом Міністрів України ( лист від 7.09.98р. №16601/54) відповідно до ст.5 Закону про приватизацію, ст.25 Закону України та Положення, наказом регіонального відділення від 05.10.1998 р. №990 даний план приватизації затверджено;

- наказом регіонального відділення від 12.10.1998 № 1009 перетворено державне підприємство Тернопільський обласний виробничий рибокомбінат у відкрите акціонерне товариство «Тернопільський «Облрибокомбінат" з правами і обов’язками правонаступника, затверджено статут товариства та передано до статутного фонду нерухоме майно згідно акту передачі;

- відповідно до розділу 3 плану приватизації та розділу 5 статуту, до статутного фонду передано майно, що підлягало приватизації вартістю 363544 грн., статутний фонд товариства поділений на 1454176 простих іменних акцій, із яких 10,78% належать державі (умова передбачена ст.25 Закону України).

Слід зазначити, що ст.ст. 12,18 Закону України та норм Положення, передбачено, що у разі приватизації підприємств рибного господарства повинні зберігатися виробнича спеціалізація, технологічна єдність виробництва та цілісність майнових комплексів і технологій, не менш як 10 років. Дана норма передбачена планом приватизації підприємства (п.6.3), а також заборонено скорочувати або припиняти реалізацію своєї продукції, що тягне за собою відповідальність згідно антимонопольного законодавства.

Крім того, планом приватизації визначено, що:

- загальна земельна площа якою користується підприємство, обмежень стосовно користування якою не має, складає 4686,3 га (із яких в користуванні відділення -рибгосп Копиченці, знаходиться 219 га в Гусятинському районі), в тому числі ставковий фонд - 3586,5 га;

- земельними ділянками підприємство користувалося на підставі Актів на право постійного користування землею, виданих виконавчим комітетом Копичинської районної ради на право користування землею рибгоспу “Копиченці” площею 23,84 га. за станом на 20.12.1962року, Акт на право користування землею, виданий виконавчим комітетом Копичинської районної ради 01.12.1960р. на право користування землею Копичинському рибгоспу Тернопільського облрибтресту площею 174,86 га Акт на право користування землею, виданий виконавчим комітетом Гусятинської районної ради 30.05.1966р. на право користування землею рибгоспу “Копиченці” площею 28,13 га., які занесені в державну книгу реєстрації землекористувань, за користування якими підприємство станом на 1997р. сплачувало земельний податок (п.2.3 ); довідкою Управління земельних ресурсів у Гусятинському районі від 04.03.2008р. підтверджено, що у користуванні ВАТ "Тернопільрибкомбінат" перебували земельні ділянки загальною площею 202,72 га;

- ставки, включаючи інженерні та дамбові споруди до них, які не підлягають приватизації (вартість 2694035 грн.) є виключною власністю народу України та перебувають на балансі підприємства (п.5.4). Відповідно до даного майна між Державним підприємством “Укрриба”(орендодавець) та ВАТ “Тернопільський Облрибокомбінат” 01.08.2003р. укладений договір оренди майна № 4, що належить до державної власності, за умовами якого товариство прийняло в строкове платне користування нерухоме майно.

Приймаючи до уваги, що приватизація майна в агропромисловому комплексі здійснюється з врахуванням особливостей передбачених законодавством, так як основним видом діяльності сільськогосподарських підприємств є, в даному випадку, виробництво продукції рибного господарства, і станом на момент прийняття розпорядження та розгляду справи, товариство займається даним видом діяльності відповідно до вимог плану приватизації та норм чинного законодавства (десятирічний термін закінчується 10.12.2008р.), що не оспорюється відповідачем, а тому право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб, до яких відноситься рибне господарство, припиняється виключно у випадках передбачених ст.412 Цивільного кодексу України, а саме :

1/ поєднання в одній особі власника земельної ділянки та землекористувача ( власник - держава, землекористувач - суб'єкт господарювання);

2/ спливу строку, на який було надано право користування (постійне користування, яке відповідно до п.6 Перехідних Положень Земельного кодексу України від 25.10.2001р. мало бути переоформлено юридичними особами, які згідно даного кодексу не можуть їх мати на таких правах в строк до 01.01.2005р., даний строк змінювався шляхом внесення змін в п.6 постанови Верховної ради України "Про земельну реформу". Оскільки п. .6 Перехідних Положень Земельного кодексу України та п.6 постанови Верховної ради України "Про земельну реформу" визнанні неконституційними рішенням Конституційного суду України від 22.09.2005р. то термін користування земельною ділянкою не закінчився );

3/ викупу земельної ділянки у зв'язку із суспільними потребами (землі розпорядженням передані до земель запасу, без зазначення будь - яких потреб, що суперечить ст. 149 Земельного кодексу та порушує права товариства як с/г підприємства);

4/ за рішенням суду або в інших випадках передбачених законом (відповідач прийняв розпорядження на підставі ст.141 Земельного кодексу, без посилання на конкретний пункт цієї статті, як на підставу припинення права землекористування, а в запереченнях послався на акти перевірки дотримання земельного законодавства та приписи Управління з контролю за використанням та охороною земель у Тернопільській області від 07.03.2007р., в яких зазначено про користування товариством земельними ділянками без правовстановлюючих документів, що не відповідає дійсності, також не підтверджена систематична несплата товариством земельного (фіксованого) податку, що є однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою).

Крім того, в процесі судового розгляду, відповідач не надав доказів врегулювання питання землекористування з державним підприємством "Укрриба" власністю якого є нерухоме майно передане в оренду товариства та на яку земельну ділянку (земельні ділянки на якій знаходиться приватизоване нерухоме майно) відмовляється укласти договір товариство.

Приймаючи до уваги, що:

- відповідно до ст.58 Конституції, ст.5 ЦК України, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності і не мають зворотної дії в часі, тільки у випадках коли пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи;

- право землекористування у товариства виникло до прийняття ЗК України, відповідно до ст.92 якого, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають тільки підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;

- чинним законодавством не врегульовано питання порядку переоформлення права користування земельними ділянками відповідно до вимог даної норми закону, про що доведено вищезазначеним рішенням Конституційного суду;

- відповідач не довів правомірність прийнятого розпорядження належними доказами, а тому позовні вимоги позивача про скасування розпорядження голови Густинської районної державної адміністрації №748 від 23.10.2007 р. підлягають задоволенню, як обґрунтовано заявлені .

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 2, 6 ,7, 86, 160-163, п. 6 розділу Прикінцеві та перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд


ПОСТАНОВИВ:


1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Скасувати розпорядження голови Густинської районної державної адміністрації №748 від 23.10.2007 року “Про припинення права користування земельними ділянками” з моменту його прийняття.

3.Стягнути з Гусятинської районної державної адміністрації, вул. Пушкіна, 1, смт. Гусятин, Густинський район, Тернопільська область, 48200 –85 (вісімдесят п’ять) грн. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. інформаційних витрат .


Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження. На постанову суду сторони мають право подати заяву про апеляційне її оскарження протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі („31” березня 2008р.) до Львівського адміністративного апеляційного суду, а протягом 20 днів після подання заяви подати апеляційну скаргу.


Суддя М.С. Стадник

Джерело: ЄДРСР 1950663
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку