КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2-а-7847/11 Головуючий у 1-й інстанції: Сердинський В.С.
Суддя-доповідач: Троян Н.М.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"20" вересня 2011 р. м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючий суддя Троян Н.М.
суддів: Костюк Л.О., Твердохліб В.А.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області на постанову Броварського міськрайонного суду Київської області від 29 червня 2011 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області про перерахунок та стягнення недоплаченої пенсії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернуся до Броварського міськрайонного суду Київської області з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України у місті Броварах Київської області про зобов’язання провести перерахунок та виплату пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2004 року №894 «Про підвищення розмірів пенсії ,призначених відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян , що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , якою передбачено збільшення розміру пенсії призначеної відповідно до вищевказаного закону збільшення на 12 % починаючи з 01.01.2011 року, а також про проведення йому перерахунку та виплату пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2005 року №1293 «Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», якою передбачено збільшення основного розміру пенсії , призначеної відповідно до ст.54 вищевказаного закону , починаючи з 01.01. 2011 року.
Постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 29 червня 2011 року позовні вимоги задоволені в повному обсязі.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою в якій вказує на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права ,просить скасувати оскаржувану постанову і прийняти нове рішення , яким відмовити в адміністративному позові.
Відповідно до ч.1 ст. 197 КАС України апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю доповідача , перевіривши матеріали справи , та обговоривши доводи апеляційної скарги ,колегія суддів вважає ,що апеляційна скарга підлягає задоволенню , а постанова суду першої інстанції скасуванню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено ,що вимоги позивача щодо зобов»язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії призначеної в порядку ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»є обґрунтованими та підлягають задоволенню,оскільки позивач має право на перерахунок пенсії згідно постанов Кабінету Міністрів України «Про підвищення розмірів пенсії ,призначених відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян , що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», та «Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії , інвалідом 2 групи, у зв»язку з чим , відповідно до постанови Броварського міськрайонного суду Київської області отримує основну державну пенсію в розмірі 8 прожиткових мінімумів.
Відповідно до правил ст. 46 Конституції України , громадяни мають право на соціальний захист включаючи право на їх забезпечення у разі повної , часткової або тимчасової втрати працездатності , втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин , а також у старості та в інших випадках передбачених законом.
Статтею 49 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»(Закон №796-Х11) - передбачено , що пенсії особам віднесеним до категорії 1,2,3,4 встановлюються у вигляді : а) державної пенсії,б)додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров»ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування , їх посадові особи зобов»язані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.
Відповідно до ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», під час визначення розміру пенсій та щомісячної додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров»ю , за основу їх нарахування береться розмір мінімальної пенсії за віком.
В той же час , відповідно до ч.1 ст.54 Закону №796-Х11 пенсії по інвалідності , що настала внаслідок каліцтва чи захворювання і пенсії у зв»язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку , одержаного в зоні відчудження в 1986-1990 роках у розмірі відшкодування фактичних збитків , який визначається згідно з законодавством.
Відповідно до п.4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів , щодо яких встановлений зв»язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими : по другій групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком.
Постановою Кабінету Міністрів України №894 від 13 липня 2004 року «Про підвищення розмірів пенсій призначених відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено збільшення пенсій призначених відповідно до ст. 54 Закону 796-Х11 на 12 відсотків.Суд першої інстанції задовольняючи вимогу позивача про збільшення його пенсії на 12 відсотків з посиланням на вказану постанову ,не звернув увагу на п.2 цієї постанови , згідно з яким кошти Державним бюджетом України для підвищення пенсій інвалідам щодо яких встановлено зв»язок з Чорнобильською катастрофою на 12 відсотків , передбачались виключно на 2005 рік, у зв»зку з чим ця вимога позивача не підлягає задоволенню.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності , що настала внаслідок каліцтва чи захворювання і пенсії у зв»язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України.Такий порядок було визначено постановою Кабінету Міністрів України №523 від 30 травня 1997 року.
За змістом цієї постанови для обчислення пенсій середньомісячний фактичний заробіток визначається за будь-які 12 місяців підряд роботи в зоні відчудження в 1986- 1990 роках.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2005 року №1293»Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, передбачено збільшення розміру пенсії , обчисленої із заробітку у 3,5 та 2,5 рази.
Згідно п.п.1 п.2 зазначеної постанови встановлений мінімальний розмір пенсії передбачений ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не може бути нижчим для інвалідів з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС , щодо яких встановлено причинний зв»язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою : 1 групи -540 грн.,2 група -500 грн., 3 група 467 грн.
Відповідно до п.п.2 п.2 вказаної постанови розмір пенсії громадянам , які подають заяву щодо призначення пенсії відповідно до ст.54 вищезазначеного закону , визначається з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України «Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Пунктом 3 постанови №1293 зобов»язано Пенсійний фонд України забезпечити проведення з дня набрання чинності цією постановою перерахунку пенсії за матеріалами пенсійної справи громадянам , що отримують пенсію відповідно до ст. 54 Закону і які на даний час отримують пенсію відповідно до до інших законів (за їх заявою).
Таким чином ,оскільки позивачеві виплачується 8 мінімальних пенсій за віком відповідно до ст. 54 Закону №796-Х11, підстав для збільшення його пенсії в 3,5 рази та на 12 відсотків не вбачається.
Колегія суддів вважає, що відповідач діяв на підставі та у спосіб ,що передбачені Конституцією України та чинним законодавством України.
За змістом ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України –підставами для скасування судового рішення першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права що призвело до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладене , колегія суддів вважає , що апеляційну скаргу слід задовольнити постанову від 29 червня 2011 року Броварського міськрайонного суду Київської області - скасувати , оскільки рішення суду першої інстанції постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, та постановити нове , яким відмовити в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 2, 197, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у місті Бровари Київської області задовольнити.
Постанову Броварського міськрайонного суду Київської області від 29 червня 2011 року скасувати , ухвалити нову постанову , якою в задоволенні позовних вимог –відмовити .
Постанова набирає законної сили через п’ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст. 212 КАС України.
Головуючий суддя:
Судді: