ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2011 р Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
в складі
головуючого Івашковича ІІ
при секретарі Лосяков СГ
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА до Закарпатського обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності протиправною стягнення заборгованості
ВСТАНОВИВ
ОСОБА звернувся в суд із даним позовом посилаючись на те що наказом начальника Генерального штабуГоловнокомандувача Збройних Сил України від 14.10.2010 р за № він був звільнений в запас з посади начальника 159 територіального центру комплектування військовослужбовцями за контрактом за віком за ч п“в” ст Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” та виключений зі списків особового складу військової установи 22.10.2010 року наказом військового комісара Закарпатського обласного військового комісаріату
Постановою Ужгородського міськрайонного суду від 02.08.2007 року задоволено його позов
Визнано неправомірною недоплату ОСОБА Закарпатським обласним військовим комісаріатом грошової компенсації за неотримане матеріальне забезпечення під час проходження військової служби
Стягнуто з Закарпатського обласного військового комісаріату на його користь 37764,93 грн компенсації замість недоотриманих продовольчих пайків з урахуванням коефіцієнта індексації грошових доходів шляхом списання коштів з рахунку Закарпатського обласного військового комісаріату зі ст кошторису МО України КЕКВ 1112 (грошове забезпечення
Зобов»язано Закарпатський обласний військовий комісаріат в подальшому виплачувати компенсацію замість продовольчого пайка з врахуванням вартості продуктів за нормою № продовольчого пайка у торгівельній мережі мУжгорода
Однак починаючи з 01.01.2008 року Закарпатський ОВК не нараховував та не виплачував йому компенсацію замість продовольчого пайка чим не виконував зобов’язання яке передбачено постановою суду від 02.08.2007 року
Враховуючи приписи ч ст КАС України повертатися до обставин які були встановлені судовим рішенням в адміністративній справі що набрало законної сили не доцільно з причин їх доведеності
Відповідно до ч ст КАС України постанови та ухвали суду в адміністративних справах що набрали законної сили є обов’язковими до виконання на всій території України
У період з 01 січня 2008 року по 22 жовтня 2010 року виникла заборгованість по виплаті компенсації замість продовольчого пайка в розмірі 34419,46 грн згідно поданого розрахунку на підставі рішення суду що набрало законної сили
Посилаючись на вказані обставини просив стягнути з відповідача на його користь 34419,46 грн компенсації замість продовольчого пайка з врахуванням вартості продуктів за нормою № продовольчого пайка у торгівельній мережі мУжгорода
Крім того пояснив що на підставі виконавчого листа від 17.09.2007 року №п та ухвали суду від 23.04.2008 року про зміну способу та порядку виконання постанови Ужгородського міськрайонного суду виконавчою службою було стягнуто компенсації за не отриманий пайок з відповідача станом на 01.01.2008 року
Враховуючи що резолютивною частиною постанови суду було визначено обовязок відповідача в подальшому виплачувати компенсацію замість продовольчого пайка з врахуванням вартості продуктів за нормою № у торгівельній мережі мУжгорода заборгованість по компенсації утворилася за період з 01 січня 2008 року по 22.10.2010 року включно Про розмір компенсації не виплаченого боргу надані розрахунки які базуються на середній вартості продуктів в торгівельній мережі м Ужгорода на підставі довідки Головного управління статистики в Закарпатській області
Згідно ст Конституції України встановлені основні засади судочинства одним із яких є обовязковість рішення суду
Ст КАС України постанови та ухвали суду в адміністративних справах що набрали законної сили є обов язковими до виконання на всій території України Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність встановлену законом
Згідно ч ст КАС України встановлено що постанова суду яка набрала законної сили обовязкова для осіб які беруть участь у справі для їхніх правонаступників а також для усіх органів підприємств установ та організацій посадових чи службових осіб інших фізичних осіб і підлягають виконанню на всій території України Тим більше делегування функцій судів а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускається у відповідності до ст 5 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Також заявив клопотання про поновлення строку звернення до суду посилаючись на те що із приводу невиконання рішення суду він звертався 21.11.2010 року із заявою про зміну способу та порядку виконання постанови Ужгородського міськрайонного суду від 02.08.2007 року
У березні 2011 року у задоволенні заяви було відмовлено з тих підстав що право на отримання компенсації за рішенням суду яке набрало законної сили може бути відновлено за позовною заявою так як статус його змінився із військовослужбовця на військовослужбовця запасу і захист порушеного права в цьому випадку здійснюється за правилами позовного провадження
Тобто причини пропуску звернення до суду є поважними ці причини є об»єктивними та не залежали від його волі
Представник відповідача заперечив щодо задоволення позову та пояснив що ОСОБА був звільнений з посади начальника 159 територіального центру комплектування військовослужбовцями за контрактом із 22.10.2010 року та виключений зі списків особового складу військової установи
Згідно Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей у редакції що діяла до 1 січня 2007 року та постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 1996 року № "Про норми забезпечення продовольчими пайками військовослужбовців Збройних Сил України та інших військових формувань утворених відповідно до законодавства військовослужбовців та осіб рядового складу Міністерства внутрішніх справ військовослужбовцям Збройних Сил України надавалось право отримувати пайок за нормою № - "Пайок для видачі на руки генералам адміралам офіцерам прапорщикам мічманам військовослужбовцям які проходять службу за контрактом або грошову компенсацію замість нього
11 березня 2000 року у звязку з набранням чинності Закону України "Про деякі заходи щодо економії бюджетних коштів дію вищезазначеної норми за винятком окремих категорій військовослужбовців було призупинено
Згідно ст Закону України "Про деякі заходи щодо економії бюджетних коштів призупинено дію ч ст 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей в частині одержання військовослужбовцями продовольчих пайків або за їх бажанням грошової компенсації замість них та замість речового майна (за винятком військовослужбовців Міністерства оборони України Служби безпеки України Служби зовнішньої розвідки України Державної прикордонної служби України Управління державної охорони та Головного управління внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України що використовують цивільний одяг який зашифровує особу та відомчу належність військовослужбовців а також дію абз ч ст 14 зазначеного Закону в частині забезпечення військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей безплатного проїзду у відпустку
В подальшому втратила чинність й постанова Кабінету Міністрів України від 12 березня 1996 р № (підстава - постанова КМУ від 29 березня 2002 р №
Починаючи з 2001 року в Державному бюджеті України кошти на придбання продуктів харчування військовослужбовцям за нормою № або на компенсацію Міністерству оборони України вже не виділялись Виключення склали лише окремі категорії військовослужбовців які мають право на безкоштовне харчування згідно з наказом Міністра оборони України від 9 грудня 2002 року № Це особи офіцерського складу військовослужбовці військової служби за контрактом які забезпечуються продпайком за нормою № (льотна а також ті які проходять службу на кораблях
03 листопада 2006 року з прийняттям Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань соціального захисту військовослужбовців військовозобовязаних та резервістів які призвані на навчальні (або перевірочні та спеціальні збори і деяких інших осіб Як уже зазначалося редакція набрала чинності 01 січня 2007 року
Згідно Закону положення щодо права військовослужбовців на отримання продовольчого пайку або компенсації замість нього були виключені із Закону Натомість введено положення про те що продовольче та речове забезпечення здійснюється за нормами і в терміни які встановлює Кабмін
Таким чином зважаючи на відсутність цільових бюджетних призначень для видачі продовольчого пайка а також враховуючи вимоги статті 23 Бюджетного кодексу України Міністерство оборони України починаючи з 11 березня 2000 року на законодавчому рівні було позбавлене можливості не тільки здійснювати але й планувати такі виплати
Позиція Міністерства оборони України повною мірою узгоджується з оцінками Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України
Правова позиція судових колегій Вищого адміністративного суду України при касаційному розгляді даної категорії справ полягає в тому що Законом України "Про деякі заходи щодо економії бюджетних коштів від 17 лютого 2000 року який набрав чинності 11 березня 2000 року призупинено дію ч ст Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей якою передбачено одержання військовослужбовцями продовольчих пайків або за їх бажанням грошової компенсації замість них та замість речового майна
Позовні вимоги військовослужбовців про стягнення грошової компенсації задоволенню не підлягають Інших за змістом рішень які б не відповідали цій правовій позиції Вищим адміністративним судом не приймалось Дана правова позиція Вищого адміністративного суду України викладена у статті опублікованій у офіційному науковопрактичному виданні «Вісник Вищого адміністративного суду України»№ під назвою «Деякі питання щодо забезпечення військовослужбовців речовим майном та продовольчим пайком Аналіз судової практики розгляду даної категорії справ».
Таку ж позицію підтримує Верховний Суд України листом якого до голів військових судів регіонів та ВійськовоМорських Сил України від 08 квітня 2003 р № окрім вже наведених аргументів зазначається й наступне військовослужбовці мають право на одержання продовольчих пайків або за їх бажанням грошової компенсації замість них лише до набрання чинності Закону України "Про деякі заходи щодо економії бюджетних коштів тобто до 11 березня 2000 року Зі вступом його в силу дію цієї пільги призупинено Разом з цим Верховний Суд України наголосив що зазначений Закон не скасований Конституційним Судом України неконституційним не визнаний а тому він діє Позиція Верховного Суду України підтверджена ухвалою колегії суддів Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 18 грудня 2003 р яка була направлена до Міністерства оборони України офіційним листом
Крім того ч ст КАС України зазначає що адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду встановленого цим Кодексом або іншими законами а ч цієї статті вказує що для звернення до адміністративного суду щодо оскарження рішення субєкта владних повноважень на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів встановлюється місячний строк
Так відповідно до ст КАС України адміністративний позов поданий після закінчення строківустановлених законом залишається без розгляду
Оскільки як вбачається з матеріалів справи позивача було виключено з списків особового складу Закарпатського ОВК та знято з усіх видів забезпечення з 22.10.2010 року то очевидно пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду дослідивши матеріали справи суд констатує наступне
Згідно наказу начальника Генерального штабуГоловнокомандувача Збройних Сил України від 14.10.2010 р за № ОСОБА був звільнений в запас з посади начальника 159 територіального центру комплектування військовослужбовцями за контрактом за віком за ч п“в” ст Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” та виключений зі списків особового складу військової установи 22.10.2010 року наказом військового комісара Закарпатського обласного військового комісаріату
Згідно постанови Ужгородського міськрайонного суду від 02.08.2007 року по справі №п визнано неправомірною недоплату ОСОБА Закарпатським обласним військовим комісаріатом грошової компенсації за неотримане матеріальне забезпечення під час проходження військової служби
Стягнуто з Закарпатського обласного військового комісаріату на користь ОСОБА 37764,93 грн компенсації замість недоотриманих продовольчих пайків з урахуванням коефіцієнта індексації грошових доходів шляхом списання коштів з рахунку Закарпатського обласного військового комісаріату зі ст кошторису МО України КЕКВ 1112 (грошове забезпечення
Зобов»язано Закарпатський обласний військовий комісаріат в подальшому виплачувати компенсацію замість продовольчого пайка з врахуванням вартості продуктів за нормою № продовольчого пайка у торгівельній мережі мУжгорода
На підставі вказаного рішення що набрало законної сили було видано виконавчий лист від 17.09.2007 року
У судовому засіданні встановлено що в період з 01.01.2008 року по 22.10.2010 року компенсації замість продовольчого пайка позивачу не виплачувалась
Згідно доданих розрахунків заборгованість складає 34419,46 грн
Враховуючи що обов»язок щодо нарахування та виплати вказаної компенсації випливає з рішення що набрало законної сили таке на час розгляду справи не скасоване вимоги щодо стягнення зазначеної у позові компенсації підлягають до задоволення
При цьому суд бере до уваги що вказаним вище рішенням суду було встановлено і спосіб його виконання А саме стягнення заборгованості шляхом списання коштів з рахунку Закарпатського обласного військового комісаріату зі ст кошторису МО України КЕКВ 1112 (грошове забезпечення
Пояснення представника відповідача щодо змін у правовому врегулюванні вказаному питання не спростовують висновків суду оскільки згідно ч ст КАС України встановлено що постанова суду яка набрала законної сили обовязкова для осіб які беруть участь у справі для їхніх правонаступників а також для усіх органів підприємств установ та організацій посадових чи службових осіб інших фізичних осіб і підлягають виконанню на всій території України
Суд поновлює строк звернення позивача до суду вважаючи що причини зазначені у заяві є поважними Посилання позивача на те що він не міг передбачити обставини за яких рішення що набрало законної сили не буде виконуватись є обґрунтованими
У зв»язку з наведеним позов підлягає до задоволення
Керуючись стст КАС України Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», суд
ПОСТАНОВИВ
Поновити строк звернення до суду
Позов задовольнити
Визнати протиправною бездіяльність Закарпатського обласного військового комісаріату щодо невиконання судового рішення в адміністартивній справі від 02.08.2007 року №п постановленого Ужгородським міськрайонним судом про зобов»язання Закарпатського обласного військового комісаріату в подальшому виплачувати ОСОБА компенсацію замість продовольчого пайка з врахуванням вартості продуктів за нормою № продовольчого пайка у торгівельній мережі мУжгорода
Стягнути із Закарпатського обласного військового комісаріату на користь ОСОБА недоотриману суму за період з 01.01.2008 року по 22.10.2010 року компенсації за проводольчий пайок у розмірі 34419,46 грн з урахуванням коефіцієнта індексації грошових доходів шляхом списання коштів з рахунку Закарпатського обласного військового комісаріату зі ст кошторису МО України КЕКВ 1112 (грошове забезпечення
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови
Суддя Івашкович ІІ