Овруцький районний суд Житомирської області
Справа № 2-а-7231/11
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2011 року
Овруцький районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді Гришковець А. Л.
з секретарем Павленко Л. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Овручі справу за позовом ОСОБА_1 до відділу освіти Овруцької райдержадміністрації, управління праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації про зобов”язання донарахування та виплати коштів, передбачених Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, - , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач просить зобов’язати відділ освіти Овруцької райдержадміністрації провести донарахування та виплату доплати до заробітної плати у відповідності із ст. 39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, як особі яка працює в зоні гарантованого добровільного відселення з розрахунку 2-х мінімальних заробітних плат за період з 01.09.2010 року по 28.02.2011 року та з 01.03.2011 року виплачувати їх у вказаних розмірах щомісяця, а також зобов”язати управління праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації провести донарахування та виплату допомоги в зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування у відповідності із ст.37 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, виходячи з розміру 40% від мінімальної заробітної плати за період з 01.09.2010 року по 28.02.2011 року та з 01.03.2011 року виплачувати спірні виплати в зазначених розмірах щомісяця, мотивуючи тим, що вона є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи 3-ї категорії, має неповнолітніх дітей, які мають статус дитини потерпілої від Чорнобильської катастрофи, постійно проживає та працює в зоні гарантованого добровільного відселення, компенсації та доплати виплачувались їй на неї та дітей не в розмірах, встановлених Законом, а згідно Постанови КМУ №836 від 26.07.1996 року, що призвело до порушення її прав.
Позивач в судове засідання не з’явилася, але надала заяву, в якій просить справу розглядати без її участі.
Відповідачі – відділ освіти Овруцької райдержадміністрації та управління праці та соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації в судове засідання не з’явилися, не повідомивши про причини неявки, хоча своєчасно та належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи, що підтверджується розписками про отримання судових повісток.
Дослідивши докази, суд вважає, що позов слід задовольнити частково з наступних підстав.
Позивач є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи 3-ї категорії, працює в Словчанській ЗОШ відділу освіти Овруцької райдержадміністрації, проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1, має неповнолітніх дітей – ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_4, які мають статус дитини потерпілої від Чорнобильської катастрофи, отримувала спірні виплати в менших розмірах, ніж визначено Законом, що підтверджується копіями посвідчень, паспорту, свідоцтв про народження та довідками про проведені виплати.
Переліком населених пунктів Житомирської і Київської областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 106 від 23.07.91 року та розпорядженням КМ України № 17 від 12.01.93, с. Бігунь Овруцького району Житомирської області віднесено до зони гарантованого добровільного відселення.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.
Відповідно до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” передбачені серед інших і такі виплати:
- ст.37 Закону – громадянам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, виплачується щомісячна грошова допомога у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у зоні гарантованого добровільного відселення – 40 % від мінімальної заробітної плати;
- ст.39 Закону – громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата у зоні гарантованого добровільного відселення – в розмірі 2-х мінімальних заробітних плат.
Постановою КМ України № 836 від 26.07.96 усупереч Закону № 796-ХІІ, який визначив кратність одноразової компенсації в залежності від розміру мінімальної заробітної плати, яка визначається Законом, встановлено конкретні розміри таких компенсацій і, зокрема:
- для щомісячної грошової допомоги громадянам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва і особистого підсобного господарства у зоні гарантованого добровільного відселення – 210 тис.крб. (2,10 грн. за гр.реф.) ;
- для доплати громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення у зоні гарантованого добровільного відселення – 1050 тис.крб. (10,50 грн. за гр.реф.).
Розмір мінімальної заробітної плати в Україні становив: з 1 квітня 2010 року - 884 грн., з 1 липня 2010 року – 888 грн., з 1 жовтня 2010 року – 907 грн., з 01.01.2011 року – 941 грн..
Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (статті 62 та 67) Кабінету Міністрів надано право проводити лише роз’яснення порядку застосування цього Закону, якими є постанови КМ № 987 від 20.06.00, №936 від 20.09.05, та підвищувати розміри доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом, відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає Закону.
Відповідно до ст.8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Частиною 4 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
За таких обставин, коли підзаконний нормативний акт суперечить Закону, обмежуючи права громадян визначені останнім, застосування зазначеної постанови неможливе.
Пунктом 7 статті 3 КАС України визначено, що суб’єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Статтею 62 даного Закону визначено, що роз’яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов’язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами державної виконавчої влади України, місцевими органами державної виконавчої влади, всіма суб’єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
Відповідно до п.п. 2, 4 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 936 від 20.09.05, розпорядниками коштів за ст.37 Закону є управління праці та соціального захисту населення по місцю реєстрації громадян, а тому останні проводять нарахування і виплату вказаних коштів.
Згідно п.п. 5, 6 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 936 від 20.09.05, нарахування коштів за ст.39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” проводиться за місцем основної роботи (служби) громадян підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності без утворення юридичної особи, установами, організаціями та військовими частинами відповідно до розрахункових даних, поданих до уповноваженого органу за формою, затвердженою Мінпраці, а тому підприємства, установи, організації та фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності виступають в даних правовідносинах як суб’єкти владних повноважень на основі законодавства.
Керівники підприємств несуть персональну відповідальність за несвоєчасність подання розрахункових документів до уповноваженого органу та правильність призначення і нарахування компенсаційних виплат та допомоги певних видів.
Уповноважений орган перевіряє, реєструє, обліковує розрахунки та подає органам Державного казначейства платіжні документи для здійснення відповідних видатків, що проводяться в установленому законодавством порядку, а тому виходячи з викладеного відділ освіти Овруцької райдержадміністрації є належним відповідачем по виплатах, що стосуються нарахування коштів за ст.39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ”.
На підставі викладеного, розмір нарахованих відповідачами доплати та допомог за ст.ст.37, 39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” за період з 01.09.2010 по 28.02.2011 року не відповідає кратному розміру мінімальної заробітної плати, а тому вимоги про їх нарахування, виплату допомоги в зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування в розмірах, визначених Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» підлягають задоволенню.
Із змісту ст.ст.2, 6 КАС України вбачається, що суд розглядає справи про захист прав, свобод чи інтересів осіб, а тому вимоги про зобов’язання відділу освіти Овруцької райдержадміністрації виплати донараховані кошти позивачу, а також проводити відповідачам донарахування та виплату їх в перерахованому розмірі, починаючи з 01.03.2011 року щомісяця в подальшому є передчасними і задоволенню не підлягають, оскільки на даний час розмір коштів не перерахований відділом освіти Овруцької райдержадміністрації, платіжні документи не подавалися до управління праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації і спору між відповідачами не існує.
Від сплати судового збору сторони звільнені законом.
Керуючись ст.ст. 8-11, 18, 71, 122, 160, 161, 162, 1832 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити частково.
Зобов’язати відділ освіти Овруцької райдержадміністрації провести донарахування ОСОБА_1 доплати до заробітної плати громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, у відповідності до ст.39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, виходячи з розрахунку двох мінімальних заробітних плат, розмір якої визначено Законами України «Про Державний бюджет на 2010 рік» та «Про Державний бюджет на 2011 рік» за період з 01.09.2010 року по 28.02.2011 року щомісячно, пропорційно відпрацьованому часу.
Зобов’язати управління праці та соціального захисту населення Овруцької районної державної адміністрації провести донарахування та виплату ОСОБА_1 на неї та її дітей –– ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_4, щомісячної грошової допомоги у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у відповідності до ст.37 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, з розрахунку 40 % від мінімальної заробітної плати, розмір якої визначено Законами України «Про Державний бюджет на 2010 рік» та «Про Державний бюджет на 2011 рік» за період з 01.09.2010 року по 28.02.2011 року щомісячно.
В задоволенні решти вимог відмовити за безпідставністю.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана через Овруцький районний суд в Житомирський апеляційний адміністративний суд протягом 10 днів з дня отримання копії цієї постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя:ОСОБА_5