Справа № 2-а-50/11
ПОСТАНОВА
іменем України
"02" лютого 2011 р. Тиврівський районний суд Вінницької області в складі:
судді Кіосак Н. О.
розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Тиврівському районі Вінницької області про зобов’язання перерахувати та виплатити недоотримане підвищення до пенсії як дитині війни , -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_2 звернулася до суду з вказаним позовом, в якому зазначила, що вона, відповідно до ст. 1 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни»є дитиною війни. Відповідно до ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни»має право на надбавку до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Однак така доплата їй виплачувалось не в повному обсязі, у здійсненні перерахунку їй відмовлено .
Просить визнати відмову УПФУ у Тиврівському районі у здійсненні перерахунку надбавки до її пенсії як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком неправомірною ;
зобов»язати відповідача здійснити перерахунок їй надбавки до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком згідно ст.. 3,6, 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни «виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність з 01.01.2006року по даний час та виплатити недоотриману надбавку;
зобов»язати відповідача обраховувати надбавку як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком згідно ст.. 3, 6, 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»з урахуванням положень ст.. 28 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування «№1058_ІУ від 09.07.2003р. із розрахунку прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян з наступним перерахунком згідно змін чинного законодавства і встановлення нових розмірів прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян.
Управління Пенсійного фонду України у Тиврівському районі надав суду заперечення проти позову , мотивуючи тим, що відповідач може здійснювати з бюджету платежі лише за наявності бюджетного призначення ; рішенням КСУ від 22.05.2008р. визнано неконституційними зміни до ст.. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», внесені ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008рік», а отже порядок обчислення пенсій залишився неврегульованим, дані виплати здійснюються згідно постанови КМУ від 28.05.2008р. №530 «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян».
Ухвалою Тиврівського районного суду від 17.01.2011р. позов в частині вимог за період з 01.01.2006р. по 12.07.2010р. залишено без розгляду.
Дослідивши матеріали справи, вважаю, що позов в решті вимог слід задоволити частково .
ОСОБА_1 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 р. в м. Новий –Донбас Донецької області , є громадянкою України, їй на час закінчення Другої світової війни було менше 18 років, відповідно вона має статус дитини війни, як його визначено в ст.1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з 12.09.2005р. включена до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги згідно із Законом України «Про соціальний захист дітей війни». .
ОСОБА_1 є пенсіонеркою, знаходиться на обліку в УПФУ у Тиврівському районі.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»№2195-ІУ від 18.11.2004 р. дітям війни пенсія або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачується замість пенсії підвищується на 30% мінімальної пенсії за віком.
Мінімальна пенсія за віком згідно ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування»встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії»№2017-ІІІ від 05.10.2000р. виключно законами України визначається мінімальний розмір пенсії за віком. Іншого нормативно-правового акту , який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Розміри прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність встановлювались Законами України «Про Державний бюджет України»на відповідний рік.
Таким чином, новий розмір мінімальної пенсії за віком, а відтак і підвищення до пенсії дітям війни залежить від нового розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Наявність такого права позивачу гарантується Конституцією України ( ст. 46 Конституції України).
Відповідно до ст. 52 ЗУ „Про Державний бюджет України на 2010 рік” прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність на 2010 рік складав: з 1 січня –695 грн., з 1 квітня -706 гривень, з 1 липня -709 гривень, з 1 жовтня -723 гривні, з 1 грудня –734 гривні. Згідно ст.. 21 Закону України «Про Державний бюджет України на 2011р.»прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність на 2011р. з 1 січня становить 750 гривень, з 01 квітня –764 гривні, з 1 жовтня -784 гривні, з 1 грудня –800 гривень..
Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Однак підвищення до пенсії як дитині війни позивачці виплачується на підставі постанови КМУ № 530 від 28.05.2008року «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян»», якою передбачено , що з 1.10.2008р. дане щомісячне підвищення складає 49, 80 грн. .
Статтею 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Відповідно до п.5 Постанови Пленуму ВСУ "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" №9 від 1.11.1996р. судам необхідно виходити з того, що нормативно-правові акти державного чи іншого органу ( в т.ч. постанови КМУ) підлягають оцінці на відповідність як Конституції так і закону . Якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню , не відповідає чи суперечить законові, суд зобов’язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.
Отже , за конституційними нормами , виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, підлягає застосуванню стаття 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни».
Слід також зазначити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 28.12.2007 року №107-УІ підпунктом 2 пункту 41 розділу ІІ викладено у новій редакції частину 1 статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»: »Дітям війни ( крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги , що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі у розмірі надбавки , встановленої для учасників війни.
Однак , рішенням Конституційного суду України від 22.05. 2008року №10-рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України ( є неконституційними) зміни, внесені до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»підпунктом 2 пункту 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України «від 28.12.2007р. № 107-УІ.
Відповідно до ч.2 ст. 152 Конституції України закони та інші правові акти або їх окремі положення , що визнані неконституційними , втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, а відтак ст.. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»в редакції до внесення змін Законом від 28.12.2007р. № 107-УІ відновлена з 22.05.2008р.
Згідно ч.1 ст.6 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»непрацездатні громадяни, крім пенсійних виплат із системи пенсійного забезпечення, мають право отримувати доплати, надбавки та підвищення до зазначених виплат, додаткову пенсію в порядку та за рахунок коштів, визначених законодавством.
Таким чином, на органи Пенсійного фонду в Україні покладено повноваження щодо призначення і виплати пенсій та доплат до них, в тому числі, і підвищення до пенсії дітям війни.
Вимоги позивачки про зобов’язання відповідача здійснювати нарахування щомісячного підвищення до пенсії як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком в майбутньому з наступним перерахунком задоволенню не підлягають, оскільки позивачем не представлено суду доказів порушення відповідачем її права, як дитини війни, в майбутньому.
Крім того, судове рішення має бути наслідком чинного регулювання суспільних відносин, не може обмежувати волю законодавчого органу змінювати правове регулювання суспільних відносин .
За змістом ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто до компетенції суду належить захист порушених, невизнаних чи оспорюваних прав фізичних осіб, які вже сталися, а отже захисту підлягає порушене право позивача на час розгляду справи.
Керуючись ст.ст. 2, 7-11 , 159-163, 183-2, 256 КАС України , ст. ст. 8, 19, 22, 46, 55, 57 Конституції України, ст. ст. 1, 2, 3, 4, 6, 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», ст. ст. 6, 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», ст. 10 Закону України «Про пенсійне забезпечення», -
постановив:
Позов задоволити частково .
Визнати відмову УПФУ у Тиврівському районі у здійсненні ОСОБА_3 перерахунку надбавки до пенсії як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за період з 13.07.2010 р. по 02.02.2010 р. неправомірною.
Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України у Тиврівському районі Вінницької області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 щомісячного підвищення до пенсії, встановленого статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком для відповідного періоду, передбаченої частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»за період з 13.07.2010р. по 02.02.2011 року з урахуванням фактично виплачених сум.
В задоволенні решти вимог ОСОБА_1 відмовити.
Постанову допустити до негайного виконання.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Тиврівський районний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови .
Суддя:
Н. О. Кіосак