П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 травня 2011 року суддя Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська Кудрявцева Т.О. розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська про зобов’язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач 24.03.2011 року звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив постановити рішення, яким визнати дії відповідача при проведенні перерахунку йому пенсії з 01.04.2010 року не по нормі ч.4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням середнього заробітку по Україні для призначення і перерахунку пенсії, що передує року звернення за перерахунком пенсії, а за 2007 рік –незаконними; зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська провести перерахунку пенсії з 01.04.2010 року по нормі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням показника середньої заробітної плати на одного працюючого в цілому по Україні за 2009 рік. В обґрунтування своїх вимог позивач вказує на те, що, перебуваючи на пенсії продовжує працювати та має страховий стаж у відповідності до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Він звернувся до відповідача з заявою здійснити перерахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2009 рік, але його звернення залишено без задоволення У зв’язку з цим, він вимушений звернутися до суду для відновлення своїх порушених прав, передбачених Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Вивчивши матеріали справи, вважаю, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Позивач звернувся до суду із вказаними вимогами. Ухвалою суду зазначений адміністративний позов в частині вимог за період з 01.04.2010 року по 23.09.2010 року включно залишено без розгляду в зв'язку з пропуском строку на звернення до суду, в іншій частині вимог за період з 24.09.2010 року відкрито скорочене провадження.
Як встановлено, позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська та отримує пенсію за віком, відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, продовжує працювати.
В квітні 2010 року позивач звернувся до відповідача для перерахунку пенсії. Відповідачем було здійснено перерахунок пенсії, при цьому були застосовані показники заробітної плати в середньому на одну особу по Україні за 2007 рік, що становило 1197, 91 грн.
На звернення позивача до відповідача від 04.03.2011 року про перерахунок пенсії із застосуванням показника за 2009 рік, відповідач листом від 09.03.2011 року повідомив його про відсутність підстав для здійснення такого перерахунку.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України - громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також старості та в інших випадках передбачених законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” - у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії проводиться не раніше як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст.40 цього Закону.
Згідно ст. 40 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” - заробітна плата для обчислення пенсії визначається за формулою, де враховується середня заробітна плата працівників зайнятих у галузі економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначення пенсії.
Відповідно до положення ст. 102 Закону України „Про державний бюджет на 2007 рік” було встановлено: установити, що у 2007 році перерахунок пенсії відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” проводиться з урахуванням не менше ніж 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
У п.10 ст. 35 Закону України „Про державний бюджет України на 2008 рік” були внесені зміни в ст. 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (1058-IV) і частина четверта була викладена в такій редакції: „у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсій незалежно від перерв в роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсій, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно з абзацом 3 ч. 1 ст. 40 цього Закону”.
Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 року положення підпунктів1-6,8-12 пункту 35 розділу ІІ „Внесення змін до деяких законодавчих актів України” визнано такими, що не відповідають Конституції України.
Відповідно до ч. 2 ст.152 Конституції України закони, інші правові акти або окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року №530 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”, зі змінами внесеними Постановою КМ України № 355 від 14.04.2009 року визначено, підпункт 3 п. 11: У разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону (1058-IV) продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок, пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону (1058-IV), із застосуванням показника середньої заробітної працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-IV) враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період, що настає після призначення пенсії, не підлягає виключенню, згідно з абзацом 3 ч. 1 ст. 40 Закону (1058-IV).
Спільним Листом Міністерства праці та Соціальної політики України та Пенсійного Фонду України від 11.03.2009 року №20/0/18-09/039, 4096/02-1 вказано, що до законодавчого врегулювання питання показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсій у 2009 році відповідно до пункту 11 Постанови КМ України від 28.05.530 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” проводиться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за 2007 рік (1197,91 грн.).
Відповідно до ст. 8 Конституції України - в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Суд приймає до уваги те, що оскільки після прийняття Рішення Конституційного суду України від 22.05.2008 року, знову почали діяти положення ст.ст. 40, 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, відповідно до яких при здійсненні перерахунку пенсії, застосовується показник середньої заробітної працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-IV) враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, спільний же Лист Міністерства праці та Соціального захисту населення і Пенсійного Фонду України від 11.03.2009 року № 20/0/18-09/039, № 4096/02-01 не має юридичної сили.
Відповідно до п. 6 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Виходячи із вищевикладеного прихожу до висновку, що дії відповідача щодо перерахування розміру пенсії позивачу із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік є незаконними, а тому суд вважає необхідним зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська здійснити перерахунок пенсії позивачу, починаючи з 24.09.2010 року, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, яка враховується для обчислення пенсії за 2009 рік тобто 1650,43 гривень та провести відповідні виплати з урахуванням виплачених сум.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, позивачем був сплачений судовий збір в розмірі 3 грн. 40 коп., які необхідно стягнути з бюджету м. Дніпропетровська на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, Законом України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», Законом України «Про Державний бюджет України на 2009 рік», Постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року № 530 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”, ст. ст. 94, 104, 105, 106, 158-163, 167, пунктом 5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України, суддя, -
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська про визнання дій неправомірними та зобов’язання вчинити певні дії –задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська при здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1.
Зобов’язати Управління пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 згідно з вимогами ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, починаючи з 24 вересня 2010 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, яка враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, тобто за 2009 рік тобто 1650, 43 гривень з урахуванням проведених виплат.
Стягнути з місцевого бюджету м. Дніпропетровська судові витрати на користь ОСОБА_1 в сумі 03 грн. 40 коп.
Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського адміністративного апеляційного суду через Бабушкінський районний суд протягом десяти днів з дня отримання її копії. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Т.О. Кудрявцева