Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2011 р. справа № 2а-24629/10/0570
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючогосудді Загацької Т.В.
при секретаріВ.О. Телешов
представника позивача Приходченко М.С.,
представника відповідача Шеховцова В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька до Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 56406,70 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька, звернувся до суду з позовом до Державного підприємства «З ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств «Укрвуглеторфреструктуризація» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 56406,70 грн.
Ухвалою суду від 15.11.2010 року первинний відповідач був замінений належним відповідачем Державним підприємством «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств».
Позов вмотивовано тим, що відповідач має заборгованість перед Управлінням Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій призначених особам, що працювали на шахті «Панфіловська», правонаступником якої є Державне підприємство «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» за період з 01.11.2009 року по 31.03.2010 року в розмірі 56406,70 грн.
Просив суд стягнути з відповідача суму позову в розмірі 56406,70 грн. на користь Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити у повному обсязі.
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував, просив суд у задоволені позовних вимог відмовити повністю та надав письмові заперечення на адміністративний позов, у яких зазначив, що Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт Державного підприємства «Донвуглереструктуризація» не є правонаступником шахт, що ліквідуються. До заходів з ліквідації гірничого підприємства не відноситься пенсійне забезпечення звільнених працівників шахт, частка основних фондів яких передано на ліквідацію. Відповідач вважає, що він не несе обовязків шахти «Панфіловська», і обовязок відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у нього відсутній, просив у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши надані докази, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Наказом Міністерства палива та енергетики № 280 від 5 червня 2003 року «Про вдосконалення структури управління процесом ліквідації вугледобувних, вуглепереробних і торфодобувних підприємств, що належать до сфери управління Мінпаливенерго»Державнепідприємство «Укрвуглереструктуризація»реорганізовано шляхом злиття з Міжрегіональною державною компанією з реструктуризації підприємств вугільної та торф'яної промисловості «Вуглеторфтеструктуризація»та створення на їх базі об'єднання - Українська державна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних торфодобувних підприємств «Укрвуглеторфреструктуризація».
На виконання п.2 наказу № 280 у складі зазначеного підприємства створено дирекцію Донецьквуглереструктуризація», яка є правонаступником майнових прав та обов'язків ДІЇ «Укрвуглереструктуризація»згідно з розподільчим балансом. Державне підприємство «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств»є юридичною особою, зареєстровано виконавчим комітетом Макіївської міської ради 03.07.2003р.
Наказом Мінвуглепрому України від 29 грудня 2007 року № 612 припинено діяльність Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств ДП «Донвутлереструктуризація» шляхом реорганізації - приєднання до новоутвореного Державного підприємства з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств ДП «Укрвуглетофреструктуризація». ДП «Донвуглереструктуризація» включено до ЄДРПОУ за №32442610.
Наказом ДП «Донвуглереструктуризація» від 14.04.2010 року №2 змінена структура управління, створений відокремлений підрозділ із самостійним балансом без права юридичної особи «Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт».
Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств»включено до ЄДРПОУ за№37112156 (без права юридичної особи), перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Пролетарському районі м. Донецька.
За період з 01.11.2009 року по 30.03.2010 року органами Пенсійного фонду України виплачено пільгових пенсій у сумі 56406,70 грн. особам, які працювали та мають пільговий стаж на шахті «Панфіловська», що підтверджено розрахунками суми заборгованості з відшкодування пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Заключних та перехідних положень Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» у частині пенсій, призначених відповідно до п.п. «б»-«з» ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» по Донецькій виконавчій дирекції з ліквідації шахт ДП «Донвуглереструктуризація» по шахті «Панфіловська».
Відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", порядок покриття витрат на виплату і доставку пільгових пенсій зберігається той, який діяв до набрана чинності цим законом.
Відповідно до п. 6 "Інструкції про порядок обчислення та сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України", затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. №21-1, (далі- Інструкція №21-1), відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених па пільгових умовах відповідно до ч. 2 Розділу 15 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до п. 6.4 вказаної Інструкції №21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствами до 20-го січня поточного року протягом десяти днів з новопризначених пенсій.
Відповідно до п. 6.8 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Відповідно до п. 6.9 Інструкції, не сплачені та/або несвоєчасно сплачені суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, зазначених в абзаці другому пункту 6.1 цієї Інструкції, стягуються з нарахуванням пені та штрафних санкцій відповідно до норм Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".
Відповідно до п. 6.10 Інструкції, відшкодування сум і фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється підприємством, на рахунки органу Пенсійного фонду за місцем його реєстрації.
Згідно приписів пункту 7 частини 1 статті 106 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» у разі реорганізації страхувальника зобов'язання із сплати недоїмки покладаються на осіб, до яких відповідно до закону перейшли його права та обов'язки (правонаступників страхувальника, що ліквідується).
Зазначена норма стосується сплати недоїмки зі страхових внесків, а не фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Таким чином, відповідач не є правонаступником шахти «Панфіловська» щодо обов'язків по відшкодуванню органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, оскільки Законом України «Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами та державними цільовими фондами» (далі Закон) визначено порядок списання заборгованості збиткових вугледобувних і вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються, за рішенням Кабінету Міністрів України, з метою скорочення видатків на ліквідацію таких підприємств.
Відповідно до частини 1 статті 1 зазначеного Закону заборгованість збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, які ліквідуються (далі - підприємств), по податках та зборах, передбачених Податковим кодексом України, інших обов'язкових платежах до Державного бюджету України і по внесках до державних цільових фондів (крім внесків до Пенсійного фонду України), а також по нарахованих відповідно до законодавства України та несплачених пені, фінансових санкціях на цю заборгованість списується за станом на дату прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про ліквідацію таких підприємств з урахуванням пасивів і активів цих підприємств.
Відповідно до ст.2 Закону заборгованість підприємств по внесках до Пенсійного фонду України погашається у першочерговому порядку перед задоволенням вимог інших кредиторів, у тому числі за рахунок реалізації майна таких підприємств.
Відповідно до статті 3 Закону порядок ліквідації підприємств, на які поширюється дія цього Закону, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 1997 року № 28 «Про хід структурної перебудови вугільної промисловості» затверджено Програму закриття неперспективних вугільних шахт і розрізів, шахта «Панфіловська» міститься у переліку шахт, на яких проводились роботи із закриття в 1996 році.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 1997 року № 939 «Про затвердження Порядку ліквідації збиткових вугледобувних і вуглепереробних підприємств» визначено особливості ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств, на які поширюється дія Закону України "Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетами та державними цільовими фондами" .
Відповідно до пункту 4 даного Порядку рішення про ліквідацію підприємства приймається Кабінетом Міністрів України за поданням Мінвуглепрому після узгодження в установленому порядку із заінтересованими органами виконавчої влади, в тому числі з обласними державними адміністраціями.
Відповідно до п.11 Порядку фізична ліквідація гірничого підприємства передбачає виконання робіт з демонтажу обладнання та устаткування, ліній електропередачі та технологічного зв'язку, засипання стовбурів,шурфів, свердловин, інших гірничих виробок, руйнування будівель,споруд та здійснення заходів, спрямованих на розв'язання проблем водовідливу.
Згідно Наказу Міністерства вугільної промисловості України №203 від 05.05.1999р. Компанія «Укрвуглереструктурізація» була призначена як підприємство з фізичної ліквідації шахти «Панфіловська». В подальшому правонаступником Компанії «Укрвуглереструктурізація» стало Державне Підприємство «Донвуглереструктуризація».
Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт ДП «Донвуглереструктуризація» згідно свого Положення створено з метою здійснення некомерційної (без мети одержання прибутку) господарської діяльності, а саме: для організації та виконання комплексу робіт з ліквідації шахт, ї є неприбутковою організацією. Основною метою діяльності дирекції є організація та виконання комплексу заходів щодо ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств, рекультивація промислових площ, охороні праці і навколишнього середовища, дотримання правил безпеки, здійснення заходів для соціального захисту працюючих у відповідності з кошторисом проекту з найменшими витратами.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку щодо відсутності у відповідача зобовязань перед Управлінням Пенсійного Фонду України в Пролетарському районі м.Донецька з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах колишнім працівникам шахти «Панфіловська» за період з 01.11.2009 року по 31.03.2010 року в сумі 56406,70 грн., у звязку з чим у задоволенні позовних вимог слід відмовити в повному обсязі.
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
У задоволені позову Управління Пенсійного фонду України в Пролетарському районі міста Донецька до Державного підприємства «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 56406,70 грн. відмовити.
Постанова постановлена у нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частини у судовому засіданні 22 лютого 2011 року в присутності представників сторін. Постанова виготовлена в повному обсязі 25 лютого 2011 року.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення через Донецький окружний адміністративний суд. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду
Суддя Загацька Т. В.