open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/681/24 Суддя першої інстанції: Віталіна ГАЙДАШ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача - Шведа Е.Ю.,

суддів - Ганечко О.М., Заїки М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на прийняте у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА:

У січні 2024 року ОСОБА_1 (далі - Позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - Відповідач, ГУ ПФ в Черкаській області), в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Черкаській області щодо обмеження з 01.03.2022 збільшення пенсії ОСОБА_1 , перерахованої з метою її індексації згідно постанови Кабінету Міністрів України № 118 від 16.02.2022 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» з урахуванням коефіцієнту збільшення 0,14;

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Черкаській області щодо обмеження з 01.03.2023 сумою 1500 гривень розміру збільшення пенсії ОСОБА_1 , перерахованої з метою її індексації згідно постанови Кабінету Міністрів України №168 від 24.02.2023 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» з урахуванням коефіцієнту збільшення 0,197;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Черкаській області здійснити з 01.03.2022 перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,14 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 118 від 16.02.2022 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» без обмеження розміру збільшення в результаті перерахунку пенсії та без зменшення доплати, визначеної пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 за № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб»;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Черкаській області здійснити з 01.03.2023 перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,197 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 від 24.02.2023 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» без обмеження розміру збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, максимальним (граничним) розміром 1500 грн та без зменшення доплати визначеної пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 за № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб».

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 21.02.2024 у задоволенні позову відмовлено повністю. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що матеріалами справи підтверджується підвищення Позивачу з 01.03.2022 та з 01.03.2023 пенсії на коефіцієнти збільшення 1,14 та 1,197, однак розмір такого підвищення з 01.03.2023 правомірно не перевищував 1 500 грн, оскільки запровадження такого обмеження передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 не призвело до зменшення розміру пенсії Позивача; до того ж на 2023 рік індексація грошових доходів населення взагалі зупинена. Окремо суд звернув увагу на помилковості ототожнення Позивачем максимального розміру пенсії із граничним розміром доплати до неї.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та винести нове, яким задовольнити позовну заяву у повному обсязі. Свою позицію обґрунтовує тим, що судом не враховано, що, по-перше, за чинного правового регулювання Кабінет Міністрів України не вправі визначати розмір індексації пенсії, оскільки встановлює лише порядок її здійснення, по-друге, в силу неодноразово висловленої Конституційним Судом України позиції обмеження пенсії військовослужбовців максимальним розміром є неконституційним, по-третє, обмеження індексації пенсії граничним розміром є незаконним втручанням у вільне володіння майном.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2024 відкрито апеляційне провадження у справі та встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу, а також витребувано матеріали справи з суду першої інстанції, які надійшли 03.04.2024.

Відзиву на апеляційну скаргу не надійшло.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2024 призначено справу до розгляду у порядку письмового провадження.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.04.2024 задоволено клопотання ОСОБА_1 та зупинено апеляційне провадження у справі №580/681/24 до набрання законної сили рішенням Київського окружного адміністративного суду у справі №320/8511/23.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.09.2024 поновлено апеляційне провадження у справі, витребувано у ГУ ПФ в Черкаській області матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 та призначено справу до розгляду у порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що остання підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з такого.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є особою з інвалідністю 2 групи внаслідок війни, перебуває на обліку у ГУ ПФ в Черкаській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену 31.12.2010 відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», у розмірі 68 % грошового забезпечення.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» (далі - Постанова №713) ОСОБА_1 з 01.07.2021 встановлено щомісячну доплату у розмірі 2 000 грн.

Крім того, з 01.03.2022 Позивачу на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» (далі - Постанова №118) Відповідачем проведено індексацію пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14 в сумі 3 219,05 грн.

Також, з 01.03.2023 ОСОБА_1 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (далі - Постанова №168) ГУ ПФ в Черкаській області проведено індексацію пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197 з урахуванням п. 10 Постанови №168 в сумі 1 500 грн.

У грудні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФ в Черкаській області із заявами, в яких просив здійснити з 01.03.2022 нарахування та індексацію пенсії без обмеження у межах максимального розміру відповідно до Постанови №118 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,14.

Листом від 09.01.2024 №553-17952/К-02/8-2300-24 Відповідач повідомив Позивача, що розмір пенсії обчислений у відповідності до вимог чинного законодавства, а відповідно до п. 10 Постанови №168 розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії не може перевищувати 1 500 грн.

Крім того, у грудні Позивач звернувся до Відповідача із заявою, в якій просив здійснити з 01.03.2023 нарахування та виплату пенсії за вислугу років без обмеження максимальним розміром пенсії відповідно до п. 2 Постанови №168 і застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197, що становить 4 529,66 грн у розмірі її фактичного нарахування в повному обсязі без обмежень.

Листом від 11.01.2024 №649-18173/К-03/8-2300/24 ГУ ПФ в Черкаській області повідомило ОСОБА_1 , що на виконання рішення суду у справі №580/1131/22 перерахунок пенсії останньому проведено без обмеження максимальним розміром і з серпня така виплачується в сумі 22 993,21 грн, яка залишилася незмінною й після виконання рішення суду у справі №580/7956/23.

На підставі встановлених вище обставин, виходячи з системного аналізу приписів ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», а також Постанов №118 і №168, суд першої інстанції прийшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що нарахування та виплата індексації пенсії здійснювалася у відповідності до вимог чинного законодавства.

З такими висновками суду першої інстанції не можна не погодитися з огляду на таке.

Повноваження щодо визначення розміру та порядку проведення індексації пенсії шляхом її перерахунку через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у межах бюджету Пенсійного фонду надано Кабінету Міністрів України на виконання вимог частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у зв`язку із чим з 2019 року Порядком перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 124 (далі - Порядок № 124), з метою визначення механізму проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески впроваджено, зокрема, формулу обчислення коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески.

При цьому, згідно із абз. 2 п. 5 Порядку № 124 кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Перерахунок пенсій відповідно до цього Порядку проводиться щороку з 1 березня.

Тобто запровадивши удосконалений механізм щорічної індексації пенсій, зокрема, особам, пенсія яким призначена за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», для сталості пенсійного забезпечення громадян та видатків на його фінансування, держава взяла на себе зобов`язання забезпечити підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін шляхом підвищення пенсій із застосуванням нового уніфікованого механізму через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який враховувався для обчислення пенсії, який не є сталим, та підвищення рівня матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення з числа пенсіонерів, незалежно від умов, з якими Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» пов`язував підстави для проведення індексації доходів, зокрема, пенсій (грошові доходи населення підлягали індексації лише у межах розміру прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення у разі перевищення величиною індексу споживчих цін порогу індексації, який установлювався в розмірі 103 відсотка).

Так, пунктом 1 Постанови №118 установлено, що з 1 березня 2022 року:

- перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

- у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Пунктом 2 згаданої Постанови приписано, що з 1 березня 2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2021 року включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.

Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» (Офіційний вісник України, 2021 р., № 57, ст. 3525).

Крім того, пунктом 1 Постанови №168 установлено, що з 1 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Положеннями п. 2 Постанови №168 установлено, що з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом (положення щодо перерахунку у межах максимального розміру пенсії визнано протиправним та нечинним рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.01.2024 у справі №320/8511/23, яке набрало законної сили 04.09.2024).

Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб» (Офіційний вісник України, 2021 р., № 57, ст. 3525).

Підвищення на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, застосовується також у разі поновлення виплати пенсії, призначеної до 31 грудня 2022 р. відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та перерахунку пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім перерахунків у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за зазначеним Законом.

Підвищення пенсії, передбачене цим пунктом, враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до п. 10 Постанови №168 у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії; розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

При цьому приписи цього пункту Постанови №168 в частині обмеження розміру збільшення 1 500 грн визнані правомірними постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.09.2024 у справі №320/8511/23, до вирішення якої зупинялося провадження у справі, рішення в якій є предметом апеляційного перегляду.

Отже, з 01.03.2022 та з 01.03.2023 поводиться перерахунок пенсій із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14 та у розмірі 1,197 (але не більше 1 500 грн) відповідно.

Матеріали справи свідчать, що з 01.03.2022 Позивачу проведено перерахунок пенсії на підставі Постанови №118 та обчислено розмір підвищення в сумі 3 219,05 грн, що відповідає визначеному цією Постановою коефіцієнту підвищення 1,14 (33 813,55 х 68% х 0,14). Крім того, з 01.03.2023 ОСОБА_1 проведено перерахунок пенсії на підставі Постанови №168 та обчислено розмір підвищення в сумі 1 500 грн, що відповідає визначеному згаданою Постановою коефіцієнту підвищення з урахуванням її пункту 10 в частині обмеження розміру такого підвищення - 1,197 (33 813,55 х 68% х 0,14 х 0,197). Зазначення у протоколах перерахунку пенсії коефіцієнтів 0,14 та 0,197 замість 1,14 та 1,197 відповідно, всупереч доводів Позивача, не впливають на правильність обчислення Відповідачем розміру такого підвищення, що підтверджується наведеними вище розрахунками. Відтак твердження ОСОБА_1 про неправильне визначення ГУ ПФ в Черкаській області коефіцієнтів підвищення пенсії є необґрунтованим.

Крім того, як вже було зазначено вище, з 01.03.2023 проводиться перерахунок пенсій із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197. Однак, п. 2 Постанови № 168 містить застереження про граничний розмір суми індексації.

Системний аналіз вищевказаних законодавчих положень свідчить про те, що обмеження верхньої межі індексації здійснюється для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян, а також з урахуванням того, що в умовах дії воєнного стану видатки в першу чергу спрямовуються на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану.

При цьому, як нормами ст. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV), так і положеннями ст. 64 Закону Уряду надано право визначати розмір, умови та порядок здійснення індексації пенсій.

Отже, приписами Постанови № 168 визначено верхню межу розміру індексації пенсії у граничному розмірі 1500,00 грн, яку не може перевищувати сума індексації (підвищення) у разі здійснення на виконання п. 2 цієї Постанови.

Тобто, це означає, що якщо сума індексації пенсії в результаті проведеного перерахунку перевищує 1500,00 грн, доплата до пенсії встановлюється у межах граничної суми - в розмірі 1500 грн.

При цьому колегія суддів зазначає, що загальновідомим є факт введення Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з 5 години 30 хвилин 24.02.2022 на території України воєнного стану.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Отже, воєнний стан як особливий правовий режим вимагає вчинення уповноваженими суб`єктами стратегічних та оперативних заходів, спрямованих на захист держави, здійснення яких водночас пов`язане з небезпекою для життя і здоров`я.

Повномасштабна війна та погіршення матеріального становища українців завдали суттєвих втрат добробуту мільйонів домогосподарств в Україні. Саме тому підтримка фінансової платоспроможності громадян, особливо пенсіонерів - тобто тих, для кого виплати від держави часто є єдиним джерелом доходів - вкрай важливою для Уряду.

Саме з цією метою Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про здійснення індексації пенсій з 01.03.2023 з обмеженням верхньої межі індексації для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян.

Матеріали справи свідчать, що з березня 2023 року Позивачу підвищено пенсію на коефіцієнт збільшення, установлений п. 1 Постанови № 168, в межах граничної суми збільшення, а саме на 1 500,00 грн, у зв`язку із чим відсутні правові підстави вважати такі дії Відповідача неправомірними, оскільки індексація пенсії ОСОБА_1 з березня 2023 року проведена ГУ ПФ в Черкаській області із дотриманням вимог чинного законодавства.

Окрім того, Позивачу під час проведення з березня 2023 року підвищення (індексації) пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,197 згідно Постанови № 168, також враховано підвищення пенсії, передбачене Постановою № 118, проведеного із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,14.

Тобто, підвищення розміру пенсії ОСОБА_1 у 2023 році шляхом її індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,197 із обмеженням верхньої межі індексації розміром 1500,00 грн, із одночасним збереженням розміру підвищення пенсій відповідно до п. 2 Постанови № 118 із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у 2022 році, у розмірі 1,14, відповідає ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-IV, оскільки у своїй сукупності він не є меншим за мінімальний розмір збільшення, визначеного абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-IV.

Як було встановлено раніше, на виконання Постанови № 168 ГУ ПФ в Черкаській області здійснило проведення індексації пенсії ОСОБА_1 із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197, розмір якої визначено з урахуванням п. 10 Постанови №168 в сумі 1500 грн. При цьому загальний розмір нарахованої з 01.03.2023 пенсії Позивача збільшився на відповідну суму.

Водночас, всупереч доводів Апелянта, встановлення граничної суми індексації пенсії не можна ототожнювати з обмеженням максимального розміру такої пенсії.

Так, закріплене абз. 3 п. 10 Постанови №168 обмеження максимальної суми індексації пенсії у розмірі 1 500 грн у період спірних правовідносин, які виникли у 2023 році, відповідає приписам чинного правового регулювання, зокрема, з урахуванням норм п. 8 розд. «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» та з огляду на те, що п. 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» взагалі зупинено дію Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

Судова колегія звертає увагу, що відповідно до позиції Конституційного Суду України, викладеної у рішенні від 26.12.2011 №20-рп/2011, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Розміри соціальних виплат залежать від соціально-економічних можливостей держави.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово висловлював правову позицію щодо можливості обмеження розміру соціальних виплат. ЄСПЛ не заперечує право держав зменшувати такий розмір, не сформулював правової позиції щодо достатнього розміру таких соціальних виплат. Така практика свідчить про достатньо широке "поле" для розсуду, яке ЄСПЛ залишає державам у питаннях соціального забезпечення.

ЄСПЛ визнає можливість, що виплати соціального страхування можуть бути зменшені або припинені, однак, розглядаючи питання відповідності таких дій, у кожній конкретній справі ураховує всі відповідні обставини справи й з`ясовує, чи було законним таке втручання, чи мало легітимну мету таке втручання та чи не поклало таке втручання надмірний тягар на особу, якої це стосується.

За аналогічних обставин ЄСПЛ не констатує порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції (справа «Valkov and Others v. Bulgaria» (заява N 2033/04); справа «Khoniakina v. Georgia» (заява N 17767/08)).

З урахуванням наведеного суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність у ГУ ПФ в Черкаській області правових підстав для перерахунку індексації пенсії ОСОБА_1 без застосування абз. 3 п. 10 Постанови №168.

Аналогічна позиція щодо застосування абз. 3 п. 10 Постанови №168 висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07.06.2024 у справі № 420/25804/23 та від 12.09.2024 у справі № 380/25970/23.

З приводу доводів Позивача про те, що при здійсненні перерахунку пенсії з 01.03.2022 та з 01.03.2023 до її складових, всупереч вимог абз. 2 п. 2 Постанови №118 та абз. 2 п. 2 Постанови №168, не було включено доплату у розмірі 2 000 грн, передбаченою Постановою №713, судова колегія вважає за необхідне зазначити таке.

Дійсно, із змісту наявних у матеріалах справи протоколів про перерахунок пенсії від 22.07.2022 (з 01.03.2022) та від 06.06.2023 (з 01.03.2023) вбачається, що нарахування доплати у розмірі 2 000 грн, встановленої на підставі Постанови №713, було припинено. Разом з тим, із змісту протоколів від 20.02.2024 про перерахунок пенсії з 20.07.2022 та з 01.03.2023 вбачається, що на виконання рішень судів, зокрема, у справі №580/1976/23, передбачена Постановою №713 доплата у розмірі 2 000 грн відновлена Позивачу до виплати поряд з індексацією згідно Постанови №118 та №168, яка, як було встановлено вище, нараховується і виплачується ОСОБА_1 у визначених законодавством порядку і розмірі.

До того ж суд апеляційної інстанції звертає увагу, що позовні вимоги про нарахування та виплату ОСОБА_1 доплати, передбаченої Постановою №713, за період з 01.07.2021 по 19.07.2022 залишені без розгляду постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2024 у справі №580/1976/23.

З урахуванням наведеного колегія суддів приходить до висновку, що на час вирішення цього спору судом першої інстанції права ОСОБА_1 в частині необхідності виплати індексації пенсії поряд з доплатою, передбаченою Постановою №713, порушені ГУ ПФ в Черкаській області не були, оскільки їх відновлено постановою суду від 29.01.2024 у справі №580/1976/23, що підтверджується наявними у матеріалах пенсійної справи документами.

Судова колегія підкреслює, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Суддя-доповідач Е.Ю. Швед

Судді О.М. Ганечко

М.М. Заїка

Повний текст постанови складено та підписано 01 жовтня 2024 року.

Джерело: ЄДРСР 122006279
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку