Справа№ 953/5557/24
н/п 3/953/1856/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" вересня 2024 р. м.Харків
Суддя Київськогорайонного судум.Харкова ДемченкоС.В.,розглянувши матеріали, що надійшли з Харківської митниці Державної митної служби України стосовно
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, реєстраційний номер облікової картки платника НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ,
за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України,
УСТАНОВИВ:
12 липня 2023 року ОСОБА_1 в зоні діяльності митного поста «Устилуг» Волинської митниці ввіз на митну територію України легковий транспортний засіб AUDI A6, S6, (LT) JJ0974 VIN: НОМЕР_2 .
Під час проходження митного оформлення ОСОБА_1 надав митному органу: декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 12 липня 2023 року, де в розділі 6 «Отримувач» зазначена Благодійна організація «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» (код ЄДРПОУ 39488268), в розділі 9 «Вид допомоги» зазначено транспортний засіб AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 ; звернення Благодійної організації «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» від 10 липня 2023 року № 14/11-01, адресоване керівнику Львівської обласної ВЦА голові Львівської ОДА ОСОБА_2 щодо сприяння ввезенню транспортного засобу AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 на митну територію України громадянином ОСОБА_1 для доставки його як гуманітарної допомоги для задоволення потреб Збройних Сил України через пункт пропуску «Устилуг».
Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил спільно з відділом внутрішньої безпеки Харківської митниці провели перевірочні заходи та 07 травня 2024 року направили на адресу Благодійної організації «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» запит за № 7.14-4/20-01/14/3239 щодо підтвердження факту надходження на адресу організації зазначеного транспортного засобу та факту видачі документів щодо сприяння його ввезення на митну територію України уповноваженою особою від Благодійної організації «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» як гуманітарної допомоги для забезпечення потреб Збройних сил України.
На адресу Харківської митниці Державної митної служби України надійшов лист БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» № 0502/3Г/24-в від 08.05.2024, в якому зазначалося, що БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» не є одержувачем транспортних засобів, зазначених в переліку,у тому числі транспортного засобу AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 , та не зверталася до керівника Львівської обласної ВЦА голови Львівської ОДА ОСОБА_2 та начальника Львівської митниці щодо сприяння ввезенню вказаного транспортного засобу на митну територію України ОСОБА_1 для його доставки як гуманітарної допомоги для забезпечення потреб Збройних сил України.
Крім того на адресу Харківської митниці Державної митної служби України надійшов лист БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» № 1203/3Г від 14.12.2023, в якому зазначалося, що 11.10.2023 СУ ГУНП в Харківській області за заявою БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» були внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом незаконного ввезення на територію України гуманітарної допомоги невстановленими особами із використанням підроблених документів, виданих від імені БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ».
Відповідно до висновку експерта Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса» від 23.04.2024 № 1460 за результатами проведення транспортно - товарознавчої експертизи за матеріалами кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12023220000001178, середня ринкова вартість ввезеного транспортного засобу AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 , становить 76653,10 грн.
Дії ОСОБА_1 суд кваліфікує за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме - переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товарів.
Представник митниці Харківської митниці Державної митної служби України Тупікова О. О. у судове засідання не з`явилася, на адресу суду надійшла заява, в якій просила притягнути громадянина України ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил.
ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином та своєчасно, причину неявки суду не повідомив.
Положеннями ч. 1, 4 ст. 526 МК України встановлено, що справа про порушення митних правил розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, та/або її представника. Справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.
Враховуючи положення ч. 4 ст. 526 МК України, вважаю можливим проводити розгляд справи у відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, що не з`явилася на виклик суду, хоча належним чином була повідомлена про час і місце розгляду справи.
Суд, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, в результаті всебічного, повного та об`єктивного їх дослідження, вивчивши матеріали справи, дійшов такого висновку.
Відповідно до вимог ст. ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП, ст. ст. 486, 489 МК України, суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і, в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
За приписами статті 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього кодексу, а в частині, що не регулюється ним - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до вимог ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюється наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків, поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта , іншими документами.
Оцінка доказів, здійснюється за внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності.
За змістом ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, що містить протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Частиною 1 ст. 483 МК України передбачена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Відповідно до п. 5 Постанови Пленуму Верховного суду України від 03 червня 2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.
Згідно з ч. 1 ст. 318 Митного кодексу України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Статтею 257 МК визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Відповідно до ст. 266 МК декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.
Частинами 6 та 8 статті 264 МК України визначено, що митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо). З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Згідно з п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду України від 03 червня 2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Суд встановив, що автомобіль марки AUDI A6, S6, (LT) JJ0974 VIN: НОМЕР_2 , ввезений 12 липня 2023 року на територію України на підставі декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, яка заповнена та підписана ОСОБА_1 , копії паспорта громадянина України ОСОБА_1 для виїзду за кордон № НОМЕР_3 та звернення Благодійної організації «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» № 14/11-01 від 10.07.2023.
Згідно з декларацією про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 12.07.2023, у графі 6 «Отримувач» зазначено БО «ХАРКІВ З ТОБОЮ» код ЄДРПОУ 39488268, у графі 7 «Фактичне місце призначення розвантаження вантажу» вказано м. Харків, у графі 9 «Вид допомоги» зазначений технічний засіб AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 , кількість місць - 1, орієнтовна вага - 17 т.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв`язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
За змістом ст. 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання. Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», яка була чинна на час ввезення транспортного засобу через митний кордон України, передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності та підлягають взяттю в установленому порядку на облік в Збройних Силах, правоохоронних органах, інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, або в інших суб`єктах, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону.
Зі змісту звернення «БФ «ХАРКІВ З ТОБОЮ» № 14/11-01 від 10.07.2023 вбачається, що у зв`язку із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України для задоволення потреб Збройних Сил України Фонд просить сприяти ввезенню на митну територію України уповноваженій особі від Благодійної Організації «Благодійний фонд Харків з Тобою» - ОСОБА_3 для доставки транспортного засобу як гуманітарну допомогу для задоволення потреб Збройних Сил України через пункт пропуску «Устилуг». Транспортний засіб: марка AUDI, модель - A6, S6 колір blue (блакитний), VIN: НОМЕР_2 .
Зі змісту листа Благодійної організації «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» № 0502/3Г/24-в від 08.05.2024 слідує, що: 1) БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» не є одержувачем транспортних засобів, ввезених на митну територію України в якості гуманітарної допомоги, перелік яких додано до листа; 2) БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» не надавала звернення керівнику Львівської обласної ВЦА голові Львівської ОДА ОСОБА_2 щодо сприяння ввезенню на митну територію України транспортних засобів нібито уповноваженими особами від БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» для доставки цих транспортних засобів. Додатково повідомляють, що БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» не співпрацює з особами, які вказані перевізниками транспортних засобів.
Відповідно до протоколу опитування в справах про порушення митних правил, у тому числі № 0020/80700/24 від 15.05.2024, директор БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» Рофе ОСОБА_4 зазначила, що громадянин України ОСОБА_1 їй невідомий, щодо транспортного засобу AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 ні вона, ні працівники БО «Благодійний фонд «ХАРКІВ З ТОБОЮ» звернення щодо сприяння ввезення на митну територію України не надавали.
Суд встановив,що вина ОСОБА_1 підтверджується матеріаламисправи пропорушення митнихправил,а саме:протоколом пропорушення митнихправил №0020/80700/24від 15.05.2024,листом БО«Благодійний фонд«ХАРКІВ ЗТОБОЮ» №1203/3Гвід 14.12.2023,листом СУГУНП вХарківській області№ 33006/119-24/03/2023від 25.12.2023,витягом зАСМО «Інспектор»,декларацією проперелік товарів,що визнаютьсягуманітарною допомогою,зверненням БО«ХАРКІВ ЗТОБОЮ» №14/11-01від 10.07.2023,висновком експерта№ 1460за результатамипроведення транспортно-товарознавчоїекспертизи заматеріалами кримінальногопровадження №12023220000001178від 23.04.2024,відповіддю БО«Благодійний фонд«ХАРКІВ ЗТОБОЮ» № 0502/3Г/24-в від 08.05.2024, протоколом опитування в справах про порушення митних правил.
Оцінюючи вищеописані зібрані по справі, досліджені та перевірені в судовому засіданні докази, суд визнає їх такими, що знаходяться у об`єктивному взаємозв`язку з інкримінованим правопорушенням, не спростовані в ході судового розгляду, передбачені як джерела доказування чинним законодавством та зібрані у відповідності з процесуальними нормами.
З огляду на викладене, приходжу до висновку про доведеність вини ОСОБА_1 у вчиненні митного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а саме - переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товарів.
Вирішуючи питання про призначення виду стягнення за порушення митних правил, суддя приймає до уваги, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобіганню вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Санкцією ч. 1 ст. 483 МК України передбачено накладення на винну особу штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.
Згідно з протоколом про порушення митних правил № 0020/80700/24 від 15.05.2024, транспортний засіб AUDI A6, VIN: НОМЕР_2 , не вилучався, його вартість відповідно до висновку експерта Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса» від 23.04.2024 № 1460 за результатами проведення транспортно - товарознавчої експертизи за матеріалами кримінального провадження № 12023220000001178, становить 76653,10 грн.
Відповідно до ст. 29 КУпАП конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об`єктом адміністративного правопорушення, полягає в примусовій безоплатній передачі цього предмета у власність держави за рішенням суду. Конфісковано може бути лише предмет, який є у приватній власності порушника, якщо інше не передбачено законами України.
Оскільки вказаний транспортний засіб згідно з протоколом про порушення митних правил № 0020/80700/24 від 15.05.2024 не вилучався, його місцезнаходження не встановлено, а тому конфіскація не може бути застосована.
Беручи до уваги характер вчиненого правопорушення, особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, ступінь її вини, суд приходить до висновку, що на ОСОБА_1 слід накласти стягнення у виді штрафу у розмірі 50 % вартості товару, що складає 38326,55 грн без конфіскації предмету порушення митних правил.
Крім того, відповідно до ст. 40-1 КУпАП та Закону України "Про судовий збір" з ОСОБА_1 необхідно стягнути на користь держави судовий збір у розмірі 605, 60 грн.
Керуючись ст. 40 КпАП України, ст.ст. 373, 483, 527-529 МК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товару, що становить 38326 (тридцять вісім тисяч триста двадцять шість) гривень 55 копійок без конфіскації предмету порушення митних правил.
Роз`яснити ОСОБА_1 ,що відповіднодо вимогч.1ст.539МК України штраф повинен бути сплачений особою, яка вчинила порушення митних правил, не пізніше 15 днів з дня вручення або надіслання їй копії постанови митного органу про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови - не пізніше 15 днів з дня залишення скарги (адміністративного позову) без задоволення.
Стягнути зі ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 копійок.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного суду шляхом подання апеляційної протягом 10 днів з дня винесення такої постанови.
Суддя С.В. Демченко