КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 вересня 2024 року № 320/34708/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН"
доГоловного управління ДПС у Київській області
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "СІПАН" із позовом до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми "Р" №16456/0401 від 06.09.2023.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне податкове повідомленнярішення ґрунтується на помилкових судженнях суб`єкта владних повноважень, що викладені в акті перевірки № 4259/10-36-04-01/32981239 від 22.03.2023 року, оскільки всі показники податкової декларації позивача з плати за землю за 2023 рік ґрунтуються на нормах податкового законодавства та відповідають їм, відтак, відсутні підстави для наявності діях позивача порушень норм ст. 287, п.288.1, п.2884, п.288.5 ст.288, п.289.2 статті 289 Податкового кодексу України.
Позивач зауважив, що є гірничодобувним підприємством, яке на підставі спеціального дозволу на користування надрами та акту гірничого відводу здійснює промислову розробку Кощіїївського родовища гранітів на території Дорогинського старостинського округу Томашівської ОТГ Фастівського району Київської області. З урахуванням зазначеного, позивач при визначенні своїх податкових зобов`язань з орендної плати за землю за 2023 рік керувався нормами п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14, п.274.1 ст.274 та п.284.4 ст.284 Податкового кодексу України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.
Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому стосовно заявлених позовних вимог заперечив. У відзиві зазначив, що податкове повідомлення форми «Р» від 06.09.2023 року №16456/0401 винесене відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства, а підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній зауважує на відсутності заперечень проти наведених позивачем у позовній заяві доводів щодо відсутності законних підстав для індексації в податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності) за 2023 роки від 18.02.2023 №902836225 розміру нормативної грошової оцінки шести земельних ділянок, які перебувають в орендному користуванні товариства на коефіцієнт індексації 2022 року (115%), що на думку останнього свідчить про визнання зазначених доводів. Додатково позивачем наголошено на відведенні земельних ділянок в оренду товариства саме для потреб розробки Кощіївського родовища гранітів, що прямо вказано в договорах оренди відповідних земельних ділянок. Відтак, на думку позивача, особливий порядок визначення орендної плати гірничодобувним підприємствам за земельні ділянки державної та комунальної власності, встановлений нормами п.284.4 ст. 284 Податкового кодексу України поширюється як на земельні ділянки безпосередньо під кар`єром, так і земельні ділянки, а яких розміщені основні, підсобні та допоміжні будівлі та споруди, які забезпечують функціонування кар`єру.
Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "СІПАН" зареєстроване у відповідності до вимог чинного законодавства України як суб`єкт господарювання.
Як вбачається з матеріалів справи, посадовими особами Головного управління ДПС у Київській області, на підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 с. 20 пункту 54.3 ст. 54, п.п75.1.1, п.75.1 ст. 75, ст.76 з урахуванням ст. 102 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку повноти нарахування плати за землю на 2023 рік платником податку Товариство з обмеженою відповідальністю "СІПАН", за результатами якої складено акт перевірки №4259/10-36-04-01/32981239 від 22.03.2023 року.
При перевірці використано: податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендну плату за земельні ділянки державної або комунальної власності) ТОВ «СІПАН» на 2023 рік (податкова декларація від 18.02.2023 №9028362258) надана Фастівська ДПІ ГУ ДПС у Київській області та бази даних ДПС України; лист Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області від 31.01.2023 №02-20/197; лист ГУ ДПС у Київській області від 02.03.2023 №4038/10/36-04-01 «Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень)».
Згідно висновків Акту, перевіркою встановлено заниження податкового зобов`язання з плати за землю, орендної плати з юридичних осіб за 2023 рік у розмірі 940 591,65 грн по податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 18.02.2023 року №902836225, чим порушено ст. 287, п.288.1, п.288.4, п288.5 ст.288, п. 289.2 ст. 289 Кодексу.
На підставі Акту перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №6515/0401 від 28.04.2023.
Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивачем було оскаржено спірне рішення до Державної податкової служби України.
За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України скасовано податкове повідомлення-рішення №6515/0401 від 28.04.2023 в частині донарахування орендної плати за земельні ділянки у сумі 4 333 699,00 грн та застосування штрафу в сумі 433 369 грн, в іншій частині залишено без змін.
На підставі Акту перевірки №4259/10-36-04-01/32981239 від 22.03.2023 року та рішення Державної податкової служби України №21501/6/99-00-06-03-02-06 від 04.08.2023, якими встановлено порушення позивачем ст. 287, п. 288.1, п.288.4, п.288.5 ст. 288, п.289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, Головним управлінням ДПС у Київській області винесено податкове повідомлення рішення №16456/0401 від 06.09.2023, яким товариству збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «Орендна плата з юридичних осіб» на суму 953 413,78 грн.
Не погоджуючись із даним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальності за порушення податкового законодавства врегульовані ПК України.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - ЗК України), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно п.п.9.1.10 п.9.1 ст.9 Податкового Кодексу України (далі - ПК України), плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України, платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов`язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).
Згідно підпункту 14.1.147 пункту14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п.285.1 ст.285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
У статті 271 Податкового кодексу України зазначено: « 271.1.Базою оподаткування є: 271.1.1. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; 271.1.2. площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено. База оподаткування по земельних частках (паях) визначається згідно із даними земельних ділянок, на які фізичні особи мають право як власники земельних часток (паїв), з урахуванням підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 цього пункту. …».
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПК України).
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України: « 288.1.Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. … 288.4.Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами). 288.5.Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; 288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. 288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. …».
У статті 289 Податкового кодексу України зазначено: « 289.1.Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. 289.2.Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок. 289.3.Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом частини 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі», орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.14 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно матеріалів справи 15 січня 2008 року між Фастівською районною державною адміністрацією Київської області за дорученням Київської обласної державної адміністрації (далі по тексту - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СІПАН», код ЄДРПОУ 32981239 (далі по тексту - Орендар), укладено договір оренди земельної ділянки.
Згідно пункту 1.1. цього договору Орендодавець на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 11 січня 2008 року №7 «Про передачу в оренду земельної ділянки» ТОВ «СІПАН» від 13 жовтня 2006 року №24-848 надає, а Орендар приймає в тимчасове платне володіння та користування земельну ділянку, яка розташована за межами населеного пункту села Дорогинка Фастівського району Київської області.
В оренду передається земельна ділянка площею 8,0103 га, з них землі промисловості 8,0103 га для розробки Кощіївського родовища гранітів, яке знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області (пункт 1.2 договору). Нормативна грошова оцінка вартості землі складає 1 598 054 (один мільйон п`ятсот дев`яносто вісім тисяч п`ятдесят чотири) грн. 85 коп. (пункт 1.4).
Плата за оренду земельної ділянки встановлюється і узгоджується сторонами у вигляді орендної плати визначеної згідно грошової оцінки землі збільшеної у відповідності із Законом України «Про плату за землю» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про методику грошової оцінки земель», і не є менше ставки земельного податку, та становить 10 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, а саме 159 805 (сто п`ятдесят дев`ять тисяч вісімсот п`ять) грн. 49 коп. на рік (підпункт 2.3.2 пункту 2.3).
Згідно із додатковою угодою №2 до цього договору від 13.04.2018 року, сторонами внесено зміни до пункту 1.4 Договору оренди, виклавши його в наступній редакції: « 1.4. Нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки загальною площею 8.0103 га складає 1 598 054.85 грн. (один мільйон п`ятсот дев`яносто вісім тисяч п`ятдесят чотири гривні) 85 коп., без врахування індексації, в тому числі:
1.4.1. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 7,9588 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0026) складає 1 587 780 грн, 60 коп. (без врахування індексації); 1.4.2. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0515 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0025) складає 10 274 грн. 25 коп. (без врахування індексації);
1.4.3. Індексація розміру нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок здійснюється у встановленому чинним законодавством порядку».
II. 2.2.1 Договору викладено в такій редакції: « 2.2.1. Договір укладається на строїв до 15 січня 2028 року».
11.03.2009 між Товариством з обмеженою відповідальністю "СІПАН" (надалі -позивач, орендар) та Фастівською районною державною адміністрацією Київської області укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір оренди №1), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 13.11.2008 № 1433 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «СІПАН» за рахунок то земель державної власності надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення - землі добувної промисловості (для розробки Кощіївського родовища гранітів), яка знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області (п. 1.1).
Пунктом 2 договору оренди №1 сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,9897 гектарів (надалі - земельна ділянка), у тому числі: рілля- 1,9897 гектарів.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки затверджена рішенням сесії Фастівської районної ради від 27.02.2009 р. № 10-23-V становить 457 233,06 грн (чотириста п`ятдесят сім тисяч двісті тридцять три гривни 06 копійок) (п. 5 договору оренди №1).
Відповідно до пункту 8 договору оренди №1, договір укладено на 10 (десять) років починаючи з дати його державної реєстрації 'у відповідності до чинного законодавства. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно умов пункту 9 та 9.1. договору оренди №1, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 45 723 ,31 грн (сорок п`ять тисяч сімсот двадцять три гривни 31 копійка) на рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендар сплачує орендну плату щомісячно рівними частинами по 3 810,28 грн (три тисячі сімсот десять гривень 28 копійок) на місяць шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Дорогинської сільської ради.
Додатковою угодою № 1 від 30.05.2018 сторони внесли зміни до договору оренди земельної ділянки від 11.03.2009, а саме визначили, зокрема, що Київська обласна державна адміністрація, надалі іменована - орендодавець, від якої на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 1433 від 13.11.2008 діє Фастівська районна державна адміністрація Київської області, в уповноваженого керівника Фастівської РДА.
Також, пункт 2 договору оренди земельної ділянки від 11.03.2009 сторонами викладено в наступній редакції: «в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,9897 га (кадастровий 3224983300:02:003:0030, надалі - земельна ділянка), цільове призначення - землі добувної промисловості, для розробки Кощіївського родовища гранітів, яке знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області».
28.12.2009 між Товариством з обмеженою відповідальністю "СІПАН" та Фастівською районною державною адміністрацією Київської області укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір оренди №2), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 17.12.2009 № 1134 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «СІПАН» за рахунок то земель державної власності надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення - землі добувної промисловості (для розробки Кощіївського родовища гранітів), яка знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області за межами населеного пункту (п. 1.1).
Пунктом 2 договору оренди №2 сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,9780 гектарів, кадастровий номер 3224983300:02:003:0033, у тому числі: пасовища - 3,7589 гектарів, внутрішні води - 0,2191 га.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки затверджена рішенням сесії Фастівської районної ради від 25.12.2009 р. № 06-31-У становить 1275744,60 грн (один мільйон двісті сімдесят п`ять тисяч сімсот сорок чотири гривні 60 копійок) (п. 5 договору оренди №2).
Відповідно до п. 8 договору оренди №2, договір укладено на 10 (десять) років починаючи з дати його державної реєстрації у відповідності до чинного законодавства. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно умов п. 9 та 9.1. договору оренди №2, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 127574,46 грн (сто двадцять сім тисяч п`ятсот сімдесят чотири гривні 46 копійок) на рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендар сплачує орендну плату щомісячно рівними частинами по 10631,21 грн (десять тисяч шістсот тридцять одна гривна 21 копійок) на місяць шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Дорогинської сільської ради.
Додатковою угодою № 1 від 20.03.2018 сторони внесли зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009, а саме визначили, зокрема, що Київська обласна державна адміністрація, надалі іменована - орендодавець, від якої на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 1134 від 17.12.2009 діє Фастівська районна державна адміністрація Київської області, в уповноваженого керівника Фастівської РДА.
Також, пункт 2 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009 сторонами викладено в наступній редакції: «в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,9780 га (кадастровий 3224983300:02:003:0030».
28.12.2009 між Товариством з обмеженою відповідальністю "СІПАН" та Фастівською районною державною адміністрацією Київської області укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір оренди №3), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 17.12.2009 № 1133 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «СІПАН» за рахунок земель державної власності надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення - землі добувної промисловості (код УКЦВЗ 3.1.1. для розробки Кощіївського родовища гранітів), яка знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області (п. 1.1).
Пунктом 2 договору оренди №3 сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,6237 гектарів, кадастровий номер 3224983300:02:003:0031, у тому числі: рілля- 5,6237 гектарів.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки затверджена рішенням сесії Фастівської районної ради від 25.12.2009 р. № 07-31-У становить 1803520,59 грн (один мільйон вісімсот три тисячі п`ятсот двадцять гривень 59 копійок) (п. 5 договору оренди №3).
Відповідно до п. 8 договору оренди №3, договір укладено на 10 (десять) років починаючи з дати його державної реєстрації у відповідності до чинного законодавства. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно умов п. 9 та 9.1. договору оренди №3, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 180352,06 грн (сто вісімдесят тисяч триста п`ятдесят дві гривні 06 копійок) на рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендар сплачує орендну плату щомісячно рівними частинами по 15029,34 грн (п`ятнадцять тисяч двадцять дев`ять гривень 34 копійок) на місяць шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Дорогинської сільської ради.
Додатковою угодою № 1 від 22.06.2018 сторони внесли зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009, а саме визначили, зокрема, що Київська обласна державна адміністрація, надалі іменована - орендодавець, від якої на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 1133 від 17.12.2009 діє Фастівська районна державна адміністрація Київської області, в уповноваженого керівника Фастівської РДА.
Також, пункт 2 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009 сторонами викладено в наступній редакції: «в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,6237 га (кадастровий 3224983300:02:003:0031), цільове призначення - землі добувної промисловості, для розробки Кощіївського родовища гранітів, яке знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області».
28.12.2009 між Товариством з обмеженою відповідальністю "СІПАН" та Фастівською районною державною адміністрацією Київської області укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір оренди №4), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 17.12.2009 № 1134 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «СІПАН» за рахунок земель державної власності надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення - землі добувної промисловості (код УКЦВЗ 3.1.1. для розробки Кощіївського родовища гранітів), яка знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області (п. 1.1).
Пунктом 2 договору оренди №4 сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 16,1182 гектарів, кадастровий номер 3224983300:02:003:0032, у тому числі: пасовища - 15,5419 гектарів, внутрішні води - 0,5763 га.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки затверджена рішенням сесії Фастівської районної ради від 25.12.2009 р. № 06-31-У становить 5169106,74 грн (п. 5 договору оренди №4).
Відповідно до п. 8 договору оренди №4, договір укладено на 10 (десять) років починаючи з дати його державної реєстрації у відповідності до чинного законодавства. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 (шістдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно умов п. 9 та 9.1. договору оренди №4, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 516910,67 грн на рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендар сплачує орендну плату щомісячно рівними частинами по 43 075,89 грн на місяць шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Дорогинської сільської ради.
Додатковою угодою № 1 від 22.06.2018 сторони внесли зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009, а саме визначили, зокрема, що Київська обласна державна адміністрація, надалі іменована - орендодавець, від якої на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації № 1134 від 17.12.2009 діє Фастівська районна державна адміністрація Київської області, в уповноваженого керівника Фастівської РДА.
Також, пункт 2 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2009 сторонами викладено в наступній редакції: «в оренду передається земельна ділянка загальною площею 16,1182 га (кадастровий 3224983300:02:003:0032), цільове призначення - землі добувної промисловості, для розробки Кощіївського родовища гранітів, яке знаходиться на території Дорогинської сільської ради Фастівського району Київської області».
28 грудня 2009 року між Фастівською районною державною адміністрацією Київської області за дорученням Київської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю «СІПАН», укладено договір оренди земельної ділянки.
В оренду передасться земельна ділянка загальною площею 3,9780 га, кадастровий номер - 3224983300:02:003:0033, у тому числі: пасовища - 3,7589 га. внутрішні води - 0.2191 га (пункт 2 договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки затверджена рішенням сесії Фастівської районної ради від 25.12.2009 року №06-31-У становить 1 275 744 (один мільйон двісті сімдесят п`ять тисяч сімсот сорок чотири гривні) 60 коп. (пункт 5).
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 127 574 грн. (сто двадцять сім тисяч п`ятсот сімдесят чотири гривні) 46 коп. на рік, що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9).
Орендар сплачує орендну плату щомісячно рівними частинами по 10 631 (десять тисяч шістсот тридцять одна гривня) 21 коп. на місяць шляхом перерахування грошових коштів на рахунок (пункт 9.1).
Договір укладено на 10 (десять) років, починаючи з дати його реєстрації у відповідності до чинного законодавства України (пункт 8).
Як слідує з тексту мотивувальної частини рішення Господарського суду міста Києва від 15.09.2020 року у справі № 910/8535/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СІПАН» до Київської обласної державної адміністрації про визнання поновленими договорів оренди земельних ділянок суд прийшов до висновку, що договір оренди земельної ділянки від 28.12.2009 року продовжує діяти на той же строк на тих же умовах.
Листом від 31 січня 2023 року №02-20/198 Томашківської сільської ради Фастівського району Київської області контролюючому органу було надано перелік орендованих земельних ділянок ТОВ «СІПАН».
Відтак, на підставі наданих даних ГУ ДПС у Київській області проведено нарахування орендної плати за 2023 рік та в подальшому винесено податкове повідомлення-рішення форми «Р» від 06.09.2023 року №16456/0401, яким позивачу нараховано податкове зобов`язання у сумі 866 739 грн. 80 коп. та штрафні санкції на суму 86 673 грн. 98 коп.
Згідно з частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Частиною першою статті 21 цього Закону передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Поняття плати за землю наведено у підпункті 147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, відповідно до якого плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Тобто, поняття плати за землю має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, а з іншого - є однією із форм плати за землю як загальнодержавного податку на рівні із земельним податком.
Законом України від 07.12.2017 № 2245-VIII, який набрав чинності з 01.01.2018, статтю 284 Податкового кодексу України доповнено пунктом 284.4, згідно з яким плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
Отже, пунктом 284.4 статті 284 Податкового кодексу України визначено розмір плати за землю відповідної категорії у виді орендної плати, що має наслідком внесення змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок таких категорій.
При цьому імперативні положення Податкового кодексу України мають пріоритет у частині визначення розміру орендної плати.
Так, з 01.01.2018 для гірничодобувних підприємств установлено спеціальну ставку плати за землю, яка використовується ними для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин.
За приписами статей 1, 12 Гірничого закону України гірниче підприємство - це цілісний технічно та організаційно відокремлений майновий комплекс засобів і ресурсів для видобутку корисних копалин, будівництва та експлуатації об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахти, рудники, копальні, кар`єри, розрізи, збагачувальні фабрики тощо). Місця розташування гірничих підприємств визначаються до початку проектних робіт цих підприємств.
За змістом статті 17 Кодексу України «Про надра» гірничим відводом є частина надр, надана користувачам, зокрема, для промислової розробки родовищ корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.
Позивач є гірничодобувним підприємством, що здійснює діяльність з добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю (код КВЕД 08.11)., а здійснення ним гірничої діяльності на спірних земельних ділянках підтверджується наявними у справі документами.
Всі земельні ділянки відводились в оренду позивача саме для потреб розробки Кощіївського родовища гранітів, що прямо вказано в договорах оренди відповідних земельних ділянок. Цільове призначення кожної з вищевказаної земельних ділянок - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код згідно КВЦПЗД - 11.01).
Положеннями статті 53 Кодексу України про надра встановлено, що «У проектах будівництва гірничодобувних об`єктів повинні передбачатися: 1) розташування наземних і підземних споруд, що забезпечує найбільш раціональне та ефективне використання запасів корисних копалин; -раціональне використання розкривних порід при розробці родовищ корисних копалин; -рекультивація порушених земель, максимальне збереження ґрунтового покриву, Забороняється проектування і будівництво населених пунктів, промислових комплексів та інших об`єктів без попереднього геологічного вивчення ділянок надр, що підлягають забудові.
Згідно статті 58 Кодексу України про надра Забудова площ залягання корисних копалин загальнодержавного значення, а також будівництво на ділянках їх залягання споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, допускаються у виняткових випадках лише за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. При цьому повинні здійснюватися заходи, які забезпечать можливість видобування з надр корисних копалин.» Відповідно до вимог вищевказаних норм ст. 53 та 58 Кодексу України про надра та з урахування розробки Кощїївського родовища грантів відкритим ( кар`єрним ) способом розміщення основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд Позивача (відвалів, адміністративно-побутового комплексу, об`єктів електропостачання кар`єру, системи водовідливу кар`єру, ремонтної служби і т.д.) було здійснено поза межами площі злягання корисних копалин ( поза межами гірничого відводу) на прилеглих ділянках площею 5,6237 га та 3,9780 га, які були відведені саме для цілей розробки Кощїївського родовища гранітів. Позивач здійснює користування вказаною ділянкою саме для вищевказаних цілей.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що гірничодобувне підприємство повинно застосовувати ставку у розмірі 25 % до орендної плати за земельні ділянки гірничодобувного підприємства, яка є складовою плати за землю.
Відтак, плата за спірні земельні ділянки, які надані ТОВ «СІПАН» для розробки Кощіївського родовища гранітів була розрахована виходячи з максимально можливої ставки земельного податку, передбаченої п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України, виходячи зі ставки 3% від ї нормативної грошової оцінки, з застосуванням п. 284.4 ст.284 Податкового кодексу України, а саме 25 % від ставки податку 3%, що становить 0,75% від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки.
Додатково суд наголошує, що норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов`язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі зміни ставок земельного податку.
З огляду на встановлені обставини справи та їх нормативне регулювання в сукупності, суд дійшов висновку про відсутність в діях товариства з обмеженою відповідальністю «СІПАН» порушень вимог податкового законодавства, відтак податкове повідомлення-рішення форми "Р" №16456/0401 від 06.09.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Також суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява N 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява N 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява N 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
На думку суду, позивач надав належні та допустимі докази в обґрунтування заявлених ним позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування спірного рішення, а тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору підтверджено квитанціями про сплату судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою на суму 14 301,21 грн, відтак, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись вимогами статей 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН" задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області форми "Р" №16456/0401 від 06.09.2023.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІПАН" (код ЄДРПОУ 32981239) понесені судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14 301,21 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 44096797, адреса 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, буд. 5, корп.А).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Колеснікова І.С.