Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 серпня 2024 року Справа№200/5057/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
У липні 2024 року ОСОБА_1 через свого представника (адвоката) та підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернулася до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнення позову та позовних вимог, просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 17 липня 2024 року № 971010195307;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити їй перерахунок з 01 січня 2024 року щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці згідно з довідкою Територіального управлінні Державної судової адміністрації України в Донецькій області від 22 червня 2024 року № 04-1068-24 в розмірі 66 відсотків суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити їй виплати перерахованого щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, починаючи з 01 січня 2024 року з урахуванням фактично виплачених сум.
Позов обґрунтовувала тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області як отримувач довічного грошового утримання судді у відставці, що призначене на підставі Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у розмірі 66 відсотків суддівської винагороди; є внутрішньо переміщеною особою.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 вона, як суддя, яка перебуває у відставці, має право на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання залежно від зміни розміру складових суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді судді.
09 липня 2024 року через веб-портал Пенсійного фонду України подала заяву про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання з 01 січня 2024 року на підставі нової довідки.
Проте рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 17 липня 2024 року № 971010195307 (прийнято за принципом екстериторіальності) в перерахунку щомісячного довічного грошового утримання відмовлено з посиланням на те, що у 2024 році в Законі України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» не змінився прожитковий мінімум, з якого обраховується посадовий оклад судді місцевого суду.
Вважаючи, що порушено її право на належне щомісячне довічне грошове утримання, звернулася до суду з даним позовом.
Відповідачем Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області відзив на позовну заяву подано не було.
Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, що подану позивачем заяву розглянуто за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області, і за наслідками її розгляду прийнято оскаржене рішення. Оскільки оскаржене рішення прийнято іншим органом Пенсійного фонду України, тому позовні вимоги до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області є безпідставними.
Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області є самостійною юридичною особою та не несе відповідальності за рішення, дії чи бездіяльність інших територіальних органів Пенсійного фонду, а тому не є належним відповідачем у даній справі. Публічно-правовий спір між Головним управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області та позивачем відсутній.
Просив в задоволенні позову до нього відмовити.
Позивач через свого представника (адвоката) подала відповідь на відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, якою підтримав доводи позовної заяви. Також зазначала, що позовна вимога до зазначеного відповідача є похідною, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги). Так, здійснити перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці позивачу повинен той пенсійний орган, чиє рішення, як неправомірне, буде скасовано. А виплату повинен здійснити орган за місцем реєстрації або фактичного проживання пенсіонера, яким в даному випадку є Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, де знаходиться пенсійна справа позивача. Обов`язок виплати напряму пов`язаний з обов`язком проведення перерахунку.
Вважала, що без вирішення позовних вимог саме в одному провадженні рішення суду не буде мати сенсу і не буде виконано, і це викличе додаткові труднощі для позивача в реалізації конституційного права на соціальний захист.
Правомірність заявлених позивачем вимог підтверджена правовою позицією, що сформульована в постанові Верховного Суду від 25 липня 2023 року у справі № 640/1873/22.
Просила задовольнити позов.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року у вказаній адміністративній справі відкрито провадження, вирішено справу розглянути суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні (ст. 263 КАС України))
Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, починається через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області як отримувач щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, що призначене на підставі Закону України «Про судоустрій і статус суддів» з 01 січня 2011 року у розмірі 66 відсотків суддівської винагороди; є внутрішньо переміщеною особою.
Довічне грошове утримання судді у відставці позивачу виплачується (перерахунок на виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2021 року у справі № 580/5233/21) виходячи зі складових, що зазначені у довідці Територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області від 22 червня 2021 року № 04-1068-21 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, в якій зазначено, що станом на 18 лютого 2020 року її суддівська винагорода, яка враховується при призначенні/перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці, становила 110 985,60 грн., у тому числі:
- посадовий оклад 69 366 грн.;
- доплата за вислугу років (60 відсотків) 41 619,60 грн.
Розмір щомісячного довічного грошового утримання з 19 лютого 2020 року становить 73 250,50 грн (110 985,60 грн х 66 відсотків).
Вказані обставини не є спірними і також встановлені рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2024 року у справі № 200/1205/24.
Так, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2024 року у справі № 200/1205/24, яке набрало законної сили 19 червня 2024 року, позов ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, задоволено частково: визнано протиправними дії Територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області щодо невидачі ОСОБА_1 довідки про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, виходячи з базового розміру посадового окладу судді місцевого суду, визначеного із застосуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 3028,00 грн, встановленого на 01.01.2024 року абзацом 4 статті 7 Закону України « Про Державний бюджет України на 2024 рік»; зобов`язано Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області надати ОСОБА_1 за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25.01.2008 року № 3-1, довідку про суддівську винагороду за станом на 01.01.2024 року для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці, виходячи з базового розміру посадового окладу судді місцевого суду, визначеного на підставі частини 2 статті 130 Конституції України, частини 3 статті 135 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» із застосуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 3028,00 грн, встановленого на 01.01.2024 року абзацом 4 статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік»; в задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
На виконання зазначеного судового рішення Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Донецькій області позивачу видано довідку від 22 червня 2024 року № 04-1068-24 про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці.
09 липня 2024 року позивач через веб-портал Пенсійного фонду України подала заяву про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання з 01 січня 2024 року на підставі зазначеної довідки.
До заяви додала вказану довідку, в якій зазначено, що станом на 01 січня 2024 року її суддівська винагорода, яка враховується при призначенні/перерахунку щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці, становила 159 878,40 грн., у тому числі:
- посадовий оклад 99 924 грн.;
- доплата за вислугу років (60 відсотків) 59 954,40 грн.
Згідно з вказаною довідкою, на відміну від попередньої довідки (від 22 червня 2021 року № 04-1068-21), на підставі якої було проведено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання позивача, суддівська винагорода позивача збільшилася.
Подану заяву за принципом екстериторіальності (відповідно до Порядку, що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1) розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 17 липня 2024 року № 971010195307 в перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці відмовлено.
Відмова мотивована тим, що згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді, за 2024 рік не змінювався і становить 2102 грн. Тому підстав для проведення перерахунку із урахуванням суддівської винагороди, яка визначена із прожиткового мінімуму для працездатних осіб в розмірі 3028 грн., немає.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Щодо права позивача як судді у відставці на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (від 02 червня 2016 року № 1402-VIII) судді, який вийшов у відставку, після досягнення чоловіками віку 62 років, жінками - пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", виплачується пенсія на умовах, визначених зазначеним Законом, або за його вибором щомісячне довічне грошове утримання. До досягнення зазначеного віку право на пенсію за віком або щомісячне довічне грошове утримання мають чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 1) 61 рік - які народилися з 1 січня 1954 року по 31 грудня 1954 року; 2) 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 року по 31 грудня 1955 року.
При цьому, суддя у відставці, який не досяг віку, встановленого частиною першою цієї статті, отримує щомісячне довічне грошове утримання. При досягненні таким суддею віку, встановленого частиною першою цієї статті, за ним зберігається право на отримання щомісячного довічного грошового утримання або, за його вибором, призначається пенсія на умовах, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Згідно з ч. 3 ст. 142 вказаного Закону щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у відставці в розмірі 50 відсотків суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на два відсотки грошового утримання судді.
Частинами 4 та 5 ст. 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.
Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), отримуваного суддею після виходу у відставку. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів Державного бюджету України.
Досліджуючи поняття «щомісячне довічне грошове утримання судді» Конституційний Суд України у мотивувальній частині рішення від 14 грудня 2011 року №18-рп/2011 вказав, що це утримання є самостійною гарантією незалежності судді та складовою його правового статусу, а правова природа щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та щомісячного грошового утримання діючого судді однакова, а самі ці поняття однорідні та взаємопов`язані, ідентичні, відрізняються лише за способом фінансування: судді у відставці виплату одержують з Пенсійного фонду України за рахунок Державного бюджету, діючі судді - виключно з Державного бюджету України. У цьому ж рішенні Конституційний суд України також вказав про неможливість звуження змісту та об`єму гарантій незалежності суддів, а відповідно, матеріального та соціального забезпечення.
У рішенні Конституційного Суду України від 03 червня 2013 року № 3-рп/2013 (справа щодо змін умов виплати пенсій і щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці) зазначено, що визначені Конституцією та законами України гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом. Такими гарантіями є надання їм за рахунок держави матеріального забезпечення (суддівська винагорода, пенсія, щомісячне довічне грошове утримання тощо) та надання їм у майбутньому статусу судді у відставці. Право судді у відставці на пенсійне або щомісячне довічне грошове утримання є гарантією належного здійснення правосуддя і незалежності працюючих суддів та дає підстави висувати до суддів високі вимоги, зберігати довіру до їх компетентності і неупередженості. Щомісячне довічне грошове утримання судді спрямоване на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня, оскільки суддя обмежений у праві заробляти додаткові матеріальні блага, зокрема, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу. Конституційний принцип незалежності суддів означає, в тому числі, конституційно обумовлений імператив охорони матеріального забезпечення суддів від його скасування чи зниження досягнутого рівня без відповідної компенсації як гарантію недопущення впливу або втручання у здійснення правосуддя.
Конституційний Суд України неодноразово висловлював аналогічні правові позиції у відношенні гарантій незалежності суддів, їх матеріального та соціального забезпечення у своїх рішеннях, а саме: від 24 червня 1999 року № 6-рп/99, від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 (справа про пільги, компенсації та гарантії), від 01 грудня 2004 року № 19-рп/2004 (справа про припинення дій чи обмеження пільг, компенсацій та гарантій), від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (справа про пенсії та щомісячне довічне грошове утримання), від 18 червня 2007 року № 4-рп/2007 (справа про гарантії незалежності суддів), від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, а також у рішенні від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020.
Відставка судді є особливою формою звільнення його з посади за власним бажанням та обумовлена наявністю в особи відповідного стажу роботи на посаді судді; наслідком відставки є, зокрема, припинення суддею своїх повноважень з одночасним збереженням за ним звання судді і гарантій недоторканності, а також набуттям прав на виплату вихідної допомоги та отримання пенсії або щомісячного довічного грошового утримання (абзац четвертий підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 19 листопада 2013 року № 10-рп/2013).
Визначені Конституцією та законами України гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом; такими гарантіями є надання їм за рахунок держави матеріального забезпечення (суддівська винагорода, пенсія, щомісячне довічне грошове утримання тощо) та надання їм у майбутньому статусу судді у відставці; право судді у відставці на пенсійне або щомісячне довічне грошове утримання є гарантією належного здійснення правосуддя і незалежності працюючих суддів та дає підстави висувати до суддів високі вимоги, зберігати довіру до їх компетентності і неупередженості; щомісячне довічне грошове утримання судді спрямоване на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня, оскільки суддя обмежений у праві заробляти додаткові матеріальні блага, зокрема обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу; конституційний принцип незалежності суддів означає, в тому числі, конституційно обумовлений імператив охорони матеріального забезпечення суддів від його скасування чи зниження досягнутого рівня без відповідної компенсації як гарантію недопущення впливу або втручання у здійснення правосуддя; конституційний статус судді передбачає достатнє матеріальне забезпечення судді як під час здійснення ним своїх повноважень (суддівська винагорода), так і в майбутньому у зв`язку з досягненням пенсійного віку (пенсія) чи внаслідок припинення повноважень і набуття статусу судді у відставці (щомісячне довічне грошове утримання); статус судді та його елементи, зокрема матеріальне забезпечення судді після припинення його повноважень, є не особистим привілеєм, а засобом забезпечення незалежності працюючих суддів і надається для гарантування верховенства права та в інтересах осіб, які звертаються до суду та очікують неупередженого правосуддя (абзаци п`ятий, шостий підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 03 червня 2013 року № 3-рп/2013).
Як вже зазначалося, відповідно до ч.ч. 4 та 5 ст. 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів Державного бюджету України.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 січня 2008 року №3-1 відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» затверджено Порядок подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами Пенсійного фонду України.
Згідно з п. 1 розд. І вказаного Порядку судді у відставці, в тому числі судді Конституційного Суду України у відставці, судді Конституційного Суду України, повноваження якого припинено з підстав, встановлених пунктами 1, 2 частини першої статті 149-1 Конституції України, або якого звільнено з підстав, встановлених пунктами 1, 4 частини другої статті 149-1 Конституції України, за наявності стажу роботи, що дає право на відставку (далі - суддя Конституційного Суду України), призначається щомісячне довічне грошове утримання.
Пунктом 1 розд. І вказаного Порядку визначено, що про призначення / перерахунок щомісячного довічного грошового утримання (додаток 1) подається до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання) суддею особисто або через уповноважену особу суду за останнім місцем роботи.
Згідно з п. 2 розд. ІІ Порядку до заяви про призначення щомісячного довічного грошового утримання додаються, зокрема:
- довідка про суддівську винагороду для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці (додаток 2) (далі - довідка про суддівську винагороду) / довідка про винагороду судді Конституційного Суду України для обчислення щомісячного довічного грошового утримання судді Конституційного Суду України (додаток 3) (далі - довідка про винагороду судді Конституційного Суду України), видана судом, з якого суддя вийшов у відставку, або Конституційним Судом України (далі - відповідний суд), з урахуванням суддівської винагороди (винагороди судді) судді, який працює на відповідній посаді;
- розрахунок стажу судді, який дає право на відставку та отримання щомісячного довічного грошового утримання (додаток 4).
Питання перерахунок щомісячного довічного грошового утримання органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, врегульовано розділом IV зазначеного Порядку, яким визначено наступне:
« 1. Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться відповідно до частини четвертої статті 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини другої статті 27 Закону України «Про Конституційний Суд України» органами, що призначають щомісячне довічне грошове утримання.
Про наявність підстав для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання (зміну розміру складових суддівської винагороди працюючого судді, винагороди працюючого судді Конституційного Суду України) Пенсійний фонд України повідомляється Конституційним Судом України, Верховним Судом, Вищим судом з питань інтелектуальної власності, Вищим антикорупційним судом - щодо суддів цих судів, Державною судовою адміністрацією України - щодо суддів місцевих та апеляційних судів, судів, що перебувають в процесі ліквідації, у місячний строк з дня виникнення таких підстав.
2. Пенсійний фонд України протягом трьох робочих днів після отримання повідомлення інформує органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, про підстави для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання та про необхідність підготовки списків одержувачів щомісячного довічного грошового утримання (далі - список).
3. Органи, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, протягом 5 робочих днів з дня надходження інформації Пенсійного фонду України складають списки за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку та подають їх відповідним судам, ліквідаційним комісіям, що здійснюють заходи із ліквідації відповідних судів, або територіальним органам Державної судової адміністрації України (далі - відповідні органи).
4. На підставі списків відповідні органи видають довідки про суддівську винагороду працюючого судді / довідки про винагороду працюючого судді Конституційного Суду України за відповідною посадою станом на дату, з якої відбулось підвищення розміру суддівської винагороди / винагороди судді Конституційного Суду України, що враховується для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання, для кожного судді, зазначеного в списку.
Відповідні органи можуть звертатись до органів, що призначають щомісячне довічне грошове утримання, із запитами щодо отримання додаткових відомостей, необхідних їм для видачі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України.
5. Довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України надсилаються відповідними органами органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, який надав список, та судді у відставці (судді Конституційного Суду України), щодо якого видана довідка, у місячний строк з дня надходження списку.
6. Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, на підставі довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, надісланої відповідним органом (без звернення судді у відставці, судді Конституційного Суду України), або за зверненням судді у відставці, судді Конституційного Суду України.
Звернення судді за перерахунком щомісячного довічного грошового утримання здійснюється шляхом подання до органу, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання та довідки про суддівську винагороду судді у відставці / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України, в тому числі через вебпортал або засобами Порталу Дія з використанням суддею електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), або надсилання поштою.
Заява про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання приймається органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, за наявності в судді всіх необхідних документів та оформляється відповідно до вимог розділу III цього Порядку.
Днем звернення за перерахунком щомісячного довічного грошового утримання вважається день прийняття органом, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання та довідки про суддівську винагороду / довідки про винагороду судді Конституційного Суду України.
У разі надсилання заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання і документів для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання поштою днем звернення за перерахунком вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення цієї заяви (у разі подання заяви про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання через вебпортал або засобами Порталу Дія - дата реєстрації цієї заяви на вебпорталі або засобами Порталу Дія разом із сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення тексту документа та його реквізитів).
7. Документи про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання розглядає орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку щомісячного довічного грошового утримання.
8. Орган, що приймає рішення про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання, не пізніше 10 днів після винесення рішення інформує особу про перегляд щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням його розміру або про відмову в перегляді щомісячного довічного грошового утримання із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
9. Перерахунок щомісячного довічного грошового утримання проводиться з дня виникнення права на відповідний перерахунок.
У разі якщо внаслідок перерахунку розмір щомісячного довічного грошового утримання зменшується, щомісячне довічне грошове утримання виплачується в раніше встановленому розмірі, про що орган, що призначає щомісячне довічне грошове утримання, повідомляє суддю.»
Отже, підставою для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці є зміна розміру складових суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді судді.
Підставою для вчинення органом Пенсійного фонду України дій, спрямованих на такий перерахунок, може бути як відповідна заява судді у відставці та додані до неї документи, так і надіслана відповідним органом (після відповідної взаємодії відповідних суб`єктів владних повноважень між собою) до органу Пенсійного фонду України довідка про суддівську винагороду.
При цьому відсутність взаємодії відповідних суб`єктів владних повноважень між собою, яка була би спрямована на проведення такого перерахунку, не позбавляє суддю у відставці права подати заяву про перерахунок разом з оновленою довідкою про суддівську винагороду.
Спірні правовідносини між позивачем та відповідачем виникли на підставі заяви позивача про перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці та доданої до неї оновленої довідки про суддівську винагороду.
В поданій до органу Пенсійного фонду України, із заявою про перерахунок, оновленій довідці розмір складових суддівської винагороди працюючого на відповідній посаді судді (на відміну від попередньої довідки, на підставі якої колись було проведено перерахунок щомісячного довічного грошового утримання позивача як судді у відставці) збільшився.
З огляду на це відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області - зобов`язаний був провести перерахунок щомісячного довічного грошового утримання позивача як судді у відставці.
Відмовою в проведенні такого перерахунку оскарженим рішенням відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області - порушив право позивача на належне довічне грошове утримання судді у відставці.
З огляду на наведене порушені права позивача підлягають захисту шляхом задоволення позову з урахуванням наведених положень законодавства шляхом, який гарантував би повне їх відновлення (п. 10 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України).
При обранні способу відновлення порушених прав позивача судом враховано те, що відсотковий розмір суддівської винагороди судді, який застосовується для визначення розміру щомісячного довічного грошового утримання позивача, не є предметом спірних правовідносин в даній справі, з огляду на що не потребує відображення в резолютивній частині судового рішення.
Посилання органу Пенсійного фонду України в оскарженому рішенні на те, що він не погоджується з розміром складових суддівської винагороди, які зазначені в довідці, що видана на виконання рішення суду, - є неприйнятними, оскільки оцінка такої довідки не входить до компетенції органу Пенсійного фонду України. Крім того, відповідачем в цій частині не враховані правові висновки Верховного Суду, що викладені в постановах від 30 листопада 2021 року у справі №360/503/21, від 10 листопада 2021 року у справі №400/2031/21, від 22 червня 2023 року у справі №400/4904/21, від 24 липня 2023 року у справі №280/9563/21, від 25 липня 2023 року у справі №120/2006/22-а, від 26 липня 2023 року у справі №240/2978/22, від 27 липня 2023 року у справі №240/3795/22, від 02 серпня 2023 року у справі № 560/5597/22, згідно з якими заміна гарантованої Конституцією України однієї зі складових суддівської винагороди - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня відповідного року (для визначення базового розміру посадового окладу судді), на іншу розрахункову величину, яка Законом України «Про судоустрій і статус суддів» не передбачена (прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді - 2102 грн), на підставі відповідних положень Законів України про Державний бюджет України на відповідний рік - є неправомірним.
Щодо похідних позовних вимог до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про зобов`язання виплати перераховане щомісячне довічне грошове утримання судді у відставці, починаючи з 01 січня 2024 року з урахуванням фактично виплачених сум.
Суд вважає такі вимоги передчасними, оскільки оскаржене рішення прийнято іншим органом Пенсійного фонду України, який в разі скасування такого рішення уповноважений вчиняти відповідні дії щодо заяви позивача, яка стала підставою для прийняття такого рішення.
Крім того, предметом спору в даній справі є право позивача на перерахунок щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці на підставі оновленої довідки з 01 січня 2024 року, а не правомірність виплати/невиплати коштів після такого перерахунку, який ще не проведений іншим органом Пенсійного фонду України, а лише має бути проведений на виконання даного судового рішення.
Отже, відповідні правовідносини, які могли би бути предметом розгляду в судовому порядку, між позивачем та зазначеним суб`єктом владних повноважень в цій частині ще не виникли, і, відповідно, права позивача в цій частині ще не порушені.
Захист непорушених прав на майбутнє, про що просив позивач в цій частині, не відповідає завданню та меті адміністративного судочинства, які визначені ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
З огляду на наведене правові підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.
Посилання представника позивача в цій частині на постанову Верховного Суду від 25 липня 2023 року у справі № 640/1873/22 є неприйнятними, оскільки постанова винесена у справі, де, на відміну від даної справи, один відповідач, а не два, і предмет спору є інший (оскаржуються окремі положення Порядку, подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1), ніж в даній адміністративній справі.
Отже, позов підлягає задоволенню частково.
Оскільки суд дійшов висновку про повне задоволення основних позовних вимог, тому судові витрати у вигляді судового збору, які оплачені позивачем в сумі 968,96 грн., підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб`єкта владних повноважень (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
При обчисленні розміру судового збору судом враховані положення ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», згідно з якою при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Позов ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; адреса взяття на облік в якості внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, м. Ужгород, Площа Народна, 4; код ЄДРПОУ 20453063), Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 23; код ЄДРПОУ 21366538) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 17 липня 2024 року № 971010195307, прийняте щодо ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області з 01 січня 2024 року провести перерахунок щомісячного довічного грошового утримання ОСОБА_1 як судді у відставці згідно з довідкою Територіального управлінні Державної судової адміністрації України в Донецькій області від 22 червня 2024 року № 04-1068-24.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88000, м. Ужгород, Площа Народна, 4; код ЄДРПОУ 20453063) на користь ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; адреса взяття на облік в якості внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) здійснені нею документально підтверджені судові витрати в розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) грн. 96 (дев`яносто шість) коп.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 19 серпня 2024 року.
Суддя Т.В. Логойда