Номер провадження 2/243/961/2024
Номер справи 243/2971/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2024 року м.Слов`янськ
Слов`янський міськрайонний суд Донецької області у складі:
головуючого судді Дюміної Н.О.,
за участю секретаря судового засідання Петруся Д.О.,
розглянувши в порядку загального позовного провадженняу відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області,
вимоги позивача: про визнання права власності в порядку спадкування за законом та за заповітом, стягнення недоотриманої пенсії,
учасники справи: не з`явилися,
негайно після закінчення судового розгляду, перебуваючи в нарадчій кімнаті, ухвалив рішення про наступне:
І. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
1.18 квітня 2024 ОСОБА_1 звернувся до Слов`янського міськрайонного суду Донецької області із позовною заявою в інтересах ОСОБА_2 про визнання права власності в порядку спадкування за законом та за заповітом, стягнення недоотриманої пенсії.
Свої позовні вимоги представник позивача обґрунтував тим, що батько ОСОБА_2 - ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , після його смерті залишилася спадщина у виді недоотриманої пенсії. На запит нотаріуса органом Пенсійного фонду України було надано відомості щодо наявності недоотриманої пенсії за період з 21.11.2019 по 31.12.2021 у сумі 441343,33 грн. з вказівкою, що нарахування здійснювалося відповідно до вимог ч.1 ст.46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а саме нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії, після чого нотаріусом було видано позивачеві свідоцтво про право на спадщину за заповітом на 1/2 частку вказаної суми недоотриманої пенсії та свідоцтво про право на спадщину за законом на 1/2 частку вказаної суми недоотриманої пенсії. Позивач через представника звернувся із заявою про виплату недоотриманої пенсії на підставі свідоцтва про право на спадщину, але до теперішнього часу виплата здійснена не була. Водночас, виплата пенсії спадкодавцеві була призупинена з 01.04.2016. Отже, інформація, надана нотаріусу щодо загальної суми заборгованості по пенсії, яка мала бути успадкована позивачем, не відповідала дійсності, оскільки виплата пенсії померлому була припинена з 01.04.2016.
Позивач вважає такі дії відповідача незаконними, посилаючись на положення ст.ст.328, 1216, 1218, 1227 ЦК України та ст.52 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та зазначаючи, що законодавством не визначено строк протягом якого члени сім`ї спадкодавця мають право на одержання соціальних платежів, та зауважуючи, що суми пенсії, які перейшли у спадщину, передаються спадкоємцям у повному обсязі, без будь-яких часових обмежень.
Посилаючись на порушення прав позивача, представник позивача просить визнати за позивачем в порядку спадкування за заповітом право власності на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 20.11.2019 у сумі 304328,33 грн., визнати за позивачем в порядку спадкування за законом право власності на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 20.11.2019 у сумі 304328,33 грн. та стягнути в порядку спадкування за законом та за заповітом недоотриману пенсію у сумі 441343,33 грн. на підставі свідоцтв про право на спадщину.
2.Відповідачем надано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги не визнаються в повному обсязі. На обґрунтування своєї позиції представник відповідача зазначає, що ОСОБА_3 перебував на обліку в ГУ ПФУ в Донецькій області та отримував пенсію за віком. З 01.04.2016 виплата пенсії призупинена на підставі Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Знятий з обліку у зв`язку зі смертю, що настала ІНФОРМАЦІЯ_1 . Нараховані суми, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії, тобто розмір пенсії зменшується в залежності від дати звернення до територіального органу Пенсійного фонду особи, яка має право на спадщину із оформленим свідоцтвом про право на спадщину.
На запит нотаріуса управлінням проведено розрахунок сум недоотриманої пенсії та надано відомості про суму недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю ОСОБА_3 з урахуванням вимог статті 46 Закону №1058. 06.02.2023 із заявою про виплату недоотриманої пенсії звернулася позивачка, відповідачем розраховано суму недоотриманої пенсії за період з 05.02.2020 по 31.12.2021 - 401110,69 грн., оскільки позивачка згідно свідоцтв успадкувала 1/2 частину, то розмір пенсії становитиме 200555,35 грн. Вказана сума недоотриманої пенсії включена до переліку отримувачів пенсій, виплата буде проведена на умовах Порядку № 1165 після надходження відповідного фінансування.
Щодо власного розрахунку суми пенсії спадкодавця, наданого представником позивача за змістом позовної заяви, відповідач зазначає, що зміст позовних вимог фактично зводиться до включення до складу спадщини того майна, якого не існує, та право на яке спадкодавець за життя не набув.
З урахуванням наведеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
ІІ. Заяви (клопотання) учасників справи.
3.Представник позивача не використав свого права на безпосередню участь у судовому засіданні, надав суду заяву з проханням розглянути справу у його відсутність та відсутність позивача.
ІІІ. Процесуальні дії у справі.
4.Ухвалою суду від 19.04.2024 провадження по справі відкрито, призначено справу до підготовчого судового засідання за правилами загального позовного провадження, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області надати на електронну адресу суду відомості з Підсистеми призначення та виплати пенсій про призначену, нараховану та виплачену пенсію ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з 01.04.2016 по 20.11.2019 помісячно і розрахунок нарахованої та фактично виплаченої пенсії по його особовому рахунку за вказаний період, зобов`язано Першу тернопільську державну нотаріальну контору надати на електронну адресу суду належним чином засвідчену копію спадкової справи № 656/2022, заведеної до майна померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , запропоновано відповідачу у п?ятнадцятиденний строк подати відзив на позов, позивачеві у п?ятнадцятиденний строк з дня отримання відзиву подати відповідь на відзив.
5.Ухвалою суду від 24.07.2024 підготовче провадження по справі закрито, справу призначено до судового розгляду.
IV. Фактичні обставини, встановлені судом.
6. Відповідно до свідоцтва про смерть ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 у м.Луганську Луганської області у віці 96 років.
7.Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , її батьками є ОСОБА_3 та ОСОБА_5 .
8.ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , 16 грудня 1983 року зареєструвала шлюб з ОСОБА_6 та змінила прізвище на " ОСОБА_2 ".
9.25.11.2008 ОСОБА_3 склав заповіт, що посвідчений секретарем Лозівської селищної ради народних депутатів Слов`яносербського району Луганської області, за змістом якого на випадок своєї смерті всі свої права на все його майно заповів ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , у рівних долях.
10.04.02.2023 державним нотаріусом Першої тернопільської державної нотаріальної контори видане свідоцтво про право на спадщину за заповітом № 346, за змістом якого спадкоємцем майна ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 . Спадщина, на яку видано це свідоцтво, складається з 1/2 частки грошових коштів у виді недоотриманої пенсії в сумі 441343,33 грн.
11.04.02.2023 державним нотаріусом Першої тернопільської державної нотаріальної контори видане свідоцтво про право на спадщину за законом № 347, за змістом якого спадкоємцем майна ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , є його донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 . Спадщина, на яку видано це свідоцтво, складається з 1/2 частки грошових коштів у виді недоотриманої пенсії в сумі 441343,33 грн.
12.За відомостями ГУ ПФУ в Донецькій області від 13.11.2023, наданими у відповідь на звернення позивача, 06.02.2023 ОСОБА_2 надано заяву про виплату недоотриманої пенсії ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Сума недоотриманої пенсії розрахована з урахуванням ч.1 ст.46 Закону України № 1058, а саме з 05.02.2020 по 31.12.2021 та становить 401110,69 грн. Згідно свідоцтва про право на спадщину ОСОБА_2 успадкувала 1/2 частку недоотриманої пенсії, тому розмір недоотриманої пенсії становитиме 200555,35 грн. Вказана сума недоотриманої пенсії включена до переліку отримувачів та буде виплачена відповідно до Порядку № 1165 в межах бюджетних призначень.
13.Відповідно до відомостей ГУ ПФУ в Донецькій області від 12.03.2024, наданих у відповідь на адвокатський запит, за матеріалами електронної пенсійної справи ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на обліку в Головному управлінні (з дислокацією в м. Бахмут), як внутрішньо переміщена особа, та отримував пенсію за віком відповідно до Закону №1058. Виплата пенсійних коштів проведена по 31.03.2016. За життя ОСОБА_3 особисто за поновленням виплати пенсії не звертався, тобто пенсійні кошти не нараховувались. Пенсійна справа знята з обліку з 01.01.2022 у зв`язку зі смертю пенсіонера ІНФОРМАЦІЯ_1 . На запит від 22.11.2022 вх. №11296/8 нотаріуса першої Тернопільської державної нотаріальної контори надана довідка від 01.12.2022 за №0500-0218-5/70956 про суму недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю ОСОБА_3 з урахуванням вимог статті 46 Закону №1058. 06.02.2023 ОСОБА_2 надала до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області заяву №1317 про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера та долучила свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 04.02.2023 по спадковій справі №656/2022 (свідоцтво № НОМЕР_2 ) та свідоцтво про право на спадщину за законом від 04.02.2023 по спадковій справі №656/2022 (свідоцтво № НОМЕР_3 ). Сума недоотриманої пенсії ОСОБА_3 розрахована з урахуванням частини 1 статті 46 Закону №1058, тобто за три роки до дня звернення за отриманням пенсії, де датою звернення є день надання спадкоємцем заяви від 06.02.2023 про виплату недоотриманої пенсії, яка увійшла до складу спадщини, з усіма необхідними документами.
14.Відповідно до відомостей Підсистеми призначення та виплати пенсій, наданих ГУ ПФУ в Донецькій області на виконання ухвали суду, ОСОБА_3 з 12.07.1985 отримував пенсію за віком, у квітні 2016 розмір призначеної пенсії становив 5961,53 грн., однак розмір виплаченої пенсії становив 0,00 грн., у період з 01.05.2016 по 30.11.2016 розмір призначеної пенсії становив 6036,01 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, у період з 01.12.2016 по 30.04.2017 розмір призначеної пенсії становив 6191,62 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.05.2017 по 30.09.2017 розмір призначеної пенсії становив 6278,07 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.10.2017 по 31.12.2017 розмір призначеної пенсії становив 10740,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.01.2018 по 30.06.2018 розмір призначеної пенсії становив 13730,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.07.2018 по 30.11.2018 розмір призначеної пенсії становив 14350,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.12.2018 по 30.06.2019 розмір призначеної пенсії становив 14970,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.07.2019 по 30.11.2019 розмір призначеної пенсії становив 15640,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, з 01.12.2019 по 31.01.2020 розмір призначеної пенсії становив 16380,00 грн., розмір виплаченої пенсії становив 0, у лютому 2020 розмір призначеної пенсії становив 16380,00 грн., розмір нарахованої пенсії становив 14120,69 грн., далі з 01.03.2020 по 31.12.2021 розмір призначеної та нарахованої пенсії становить 386990 грн. Вказані щомісячні розміри пенсійних призначень відповідають розмірам пенсії, визначеним у протоколах перерахунків пенсії за відповідний період. Загалом розмір нарахованої недоотриманої пенсії становить 401110,69 грн., сума недоотриманої пенсії до виплати нарахована 200555,35 грн.
15.Відповідно до інформаційної довідки зі Спадкового реєстру від 11.06.2024, наданої Першою тернопільською державною нотаріальною конторою на виконання ухвали суду, свідоцтво про право на спадщину № 346, видане 04.02.2023, (бланк НСТ 422236) та свідоцтво про право на спадщину № 347, видане 04.02.2023 (бланк НСТ 422237) у спадковій справі № 69624807, заведеній до майна померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , є чинними.
16.З матеріалів спадкової справи, заведеної Першою тернопільською державною нотаріальною конторою до майна померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 вбачається, що із заявою про прийняття спадщини звернулась донька спадкодавця - ОСОБА_2 . Спадкодавець за життя залишив заповіт, згідно якого все своє майно заповів у рівних частках ОСОБА_8 та ОСОБА_2 . У встановлений законом строк ОСОБА_8 спадщину не прийняв, тому єдиним спадкоємцем за заповітом та за законом, що прийняв спадщину, є ОСОБА_2 , інших спадкоємців немає. 04.12.2023 ОСОБА_2 були видані свідоцтва про право на спадщину за заповітом на 1/2 частку недоотриманої пенсії спадкодавця та про право на спадщину за законом на 1/2 частку недоотриманої пенсії спадкодавця.
V. Оцінка суду.
17. Відповідно до положень статті 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
18. Згідно статті 1217 ЦК України спадкування здійснюється за заповітом або за законом.
19. До складу спадщини, як це передбачено статтею 1218 ЦК України, входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті, крім прав і обов`язків що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, зокрема: 1) особисті немайнові права; 2) право на участь у товариствах та право членства в об`єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами; 3) право на відшкодування шкоди, завданої каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 4) права на аліменти, пенсію, допомогу або інші виплати, встановлені законом; 5) права та обов`язки особи як кредитора або боржника, передбачені статтею 608 ЦК України (стаття 1219 ЦК України).
20.Відповідно до ст. 1227 Цивільного кодексу України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.
21.Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у постанові від 14 лютого 2022 року у справі № 243/13575/19 (провадження № 61-11268сво20) зазначив, що тлумачення статті 1227 ЦК України доводить, що:
- цією правовою нормою встановлено сингулярне правонаступництво членів сім`ї спадкодавця на отримання належних йому та не отриманих ним за життя грошових сум заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, інших соціальних виплат. Указані суми включаються до складу спадщини лише у разі відсутності у спадкодавця членів сім`ї чи їх відмови від права на отримання вказаних сум. Специфіка правонаступництва прав на отримання сум заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат обґрунтовується необхідністю: а) створення умов для охорони майнових інтересів членів сім`ї спадкодавця в разі, коли вони не є його спадкоємцями; б) забезпечення можливості реалізації права на одержання членами сім`ї спадкодавця належних йому грошових коштів без дотримання передбаченої ЦК України процедури оформлення спадщини;
- право на одержання грошових сум заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, інших соціальних виплат виникає у членів сім`ї спадкодавця внаслідок вказівки закону (стаття 1227 ЦК України) та додаткового юридичного факту - смерті спадкодавця. Окрім цього, звичайно, необхідно, щоб спадкодавець не реалізував належне йому право на отримання певних сум. Причини, через які ці суми не були отримані, можуть бути різноманітними, але закон не надає їм юридичного значення. Моментом, з якого виникатимуть права на отримання виплат, буде момент смерті спадкодавця. Законодавець не вказує, що перехід права на отримання цих сум є спадкуванням, а члени сім`ї - спадкоємцями. Це має важливе значення, оскільки дозволяє зробити висновок, що на набуття права на одержання грошових сум відповідно до статті 1227 ЦК України не поширюються норми про спадкування за заповітом або законом, зокрема, щодо усунення від спадкування (стаття 1224 ЦК України), прийняття, строків прийняття та оформлення спадщини, врахування цих сум при визначенні розміру обов`язкової частки (стаття 1241 ЦК України), задоволення вимог кредиторів (стаття 1281 ЦК України). Відповідно, при включенні зазначених прав до складу спадщини їх спадкування має відбуватися за правилами, встановленими для спадкування за заповітом або законом;
- право на перерахунок певних виплат, яке мав винятково спадкодавець, що був їх одержувачем, оскільки така можливість пов`язана з його суб`єктивним правом (зокрема, право на страхові виплати). Саме тому у членів сім`ї спадкодавця або ж у спадкоємців не виникає права вимагати перерахунку відповідних сум. Теж саме стосується і випадку вимагати призначення тієї чи іншої виплати. Тому потрібно відмежовувати ситуації при застосуванні положень статті 1217 ЦК України, за яких члени сім`ї чи спадкоємці вимагають перерахунку чи призначення певних виплат, та випадки, за яких спадкодавцю неправомірно припиняють ті чи інші виплати.
22.Відповідно до ст. 52 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв`язку з його смертю, виплачується - по місяць смерті включно членам його сім`ї, які проживали разом з пенсіонером на день його смерті, у тому числі непрацездатним членам сім`ї, зазначеним у частині другій статті 36 цього Закону, які знаходилися на його утриманні, незалежно від того, проживали вони разом з померлим пенсіонером чи не проживали. Члени сім`ї, зазначені в частині першій цієї статті, повинні звернутися за виплатою суми пенсії померлого пенсіонера протягом шести місяців з дня відкриття спадщини. У разі звернення кількох членів сім`ї, які мають право на отримання суми пенсії, зазначеної у частині першій цієї статті, належна їм відповідно до цієї статті сума пенсії ділиться між ними порівну. У разі відсутності членів сім`ї, зазначених у частині першій цієї статті, або у разі незвернення ними за виплатою вказаної суми в установлений частиною другою цієї статті строк сума пенсії, що належала пенсіонерові і залишилася недоотриманою у зв`язку з його смертю, входить до складу спадщини.
23.За змістом цієї норми, можна дійти висновку, що законодавцем встановлено альтернативний механізм набуття права власності на недоотриману пенсію померлого пенсіонера, а саме пріоритет наданий членам сім`ї спадкодавця, які проживали з ним на момент смерті, та непрацездатним членам сім`ї, які перебували на його утриманні. Зазначені особи мають звернутися за виплатою цих грошових коштів протягом шести місяців з дня відкриття спадщини, тобто з моменту смерті спадкодавця. Якщо такі особи відсутні або не звернулися у встановлений строк із заявами, недоотримана пенсія входить до складу спадщини і успадковується спадкоємцями померлого на загальних підставах.
24.Відповідно до ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно ч. 1 ст. 317 цього Кодексу власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Відповідно до ч. 1 ст. 321 цього Кодексу право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
25.Згідно ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч. 1 ст.16 цього Кодексу кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів, зазначеним у п. 5 ч. 2 цієї статті, може бути примусове виконання обов`язку в натурі.
26.Як зазначається представником позивача за змістом позовної заяви та визнається відповідачем за змістом відзиву на позов, спадкодавець ОСОБА_3 був пенсіонером та отримував пенсію за віком у органі ПФУ Донецької області. Виплата пенсії востаннє була проведена у березні 2016, у квітні 2016 та в подальшому пенсія була призначена, але не виплачена у зв`язку з призупиненням виплати. Згідно зі статтею 49 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду припиняється, зокрема, у разі смерті пенсіонера. Рішення стосовно припинення виплати пенсії ОСОБА_3 з інших підстав суду не надано, в той час як відповідач зазначає про "призупинення" виплати пенсії спадкодавцеві, яке відбулося з 01.04.2016 і вказує, що за поновленням виплати пенсіонер не звертався, тому пенсія йому не нараховувалася.
27.Статтею 24 Конституції України встановлено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
28.Європейська соціальна хартія (переглянута) від 03 травня 1996 року, ратифікована Законом України від 14 вересня 2006 року № 137-V, яка набрала чинності з 01 лютого 2007 року (далі - Хартія), визначає, що кожна особа похилого віку має право на соціальний захист (пункт 23 частини І). Ратифікувавши Хартію, Україна взяла на себе міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися права та принципи, що закріплені у частині І Хартії.
Отже, право особи на отримання пенсії як складова частина права на соціальний захист є її конституційним правом, яке гарантується міжнародними зобов`язаннями України.
29.Однак, відповідно до статті 92 Конституції України (норми якої є нормами прямої дії та водночас мають найвищу юридичну силу) виключно законами України визначаються, зокрема: права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки (пункти 1, 6).
30.Визначення поняття внутрішньо переміщеної особи наведено у абзаці першому частини першої статті 1 Закону України від 20.10.2014 №1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Так, внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, який постійно проживає в Україні, якого змусили або який самостійно покинув своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Як зазначено в статті 2 цього Закону, Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, повернення таких осіб до їх покинутого місця проживання в Україні та їх реінтеграції.
31.Відповідно до ст. 2 Закону України від 18.01.2018 № 2268-VІІІ "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" визначено, що за фізичними особами незалежно від перебування їх на обліку як внутрішньо переміщених осіб чи від набуття ними спеціального правового статусу та за юридичними особами зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, якщо таке майно набуте відповідно до законів України.
32.Жодним законом України не визначено такої підстави для припинення пенсії, як відсутність у особи її реєстрації як внутрішньо переміщеної особи, не підтвердження місця фактичного проживання.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.09.2018 у справі № 243/3505/16-ц, постанові Верховного Суду від 17.12.2018 у справі № 243/5697/16-ц, постанові Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 227/2802/16-ц та у постанові Верховного Суду від 18.05.2022 у справі № 638/8368/19 зазначено про те, що, підтверджуючи майнові права фізичних осіб незалежно від перебування їх на обліку як внутрішньо переміщених осіб чи від набуття ними спеціального статусу, закон не передбачає жодних обмежень інших прав таких осіб, які вони можуть реалізувати на території України.
33.Таким чином, посилання відповідача, що спадкодавець за життя не виявив бажання поновити йому виплату пенсії та не звертався з відповідною заявою до відповідача, тому пенсія не отримана з вини пенсіонера, не заслуговують на увагу з огляду на вищенаведене. З наданих відповідачем відомостей вбачається, що спадкодавець ОСОБА_3 отримував пенсію за життя до 01.04.2016, з квітня 2016 пенсія призначалася щомісячно, але не була виплачена.
34.Рішення про скасування вже призначеної довічної пенсії спадкодавцеві ОСОБА_3 суду не надано, за змістом наданих пояснень таке рішення відповідачем не приймалось, в той час як було вирішено призупинити виплату пенсії спадкодавцеві з 01.04.2016. Розмір пенсії станом на місяць припинення її виплати - квітень 2016 складав 5961,53 грн., в подальшому розмір пенсії збільшувався. Отже, призначена спадкодавцеві довічна пенсія за віком у спірний період нараховувалася, обліковувалася (її розмір був збільшений під час періоду невиплати), але не була виплачена, і обліковувалася навіть за умови її не нарахування та не виплати (внаслідок призупинення виплати).
35.Однак, на запит нотаріуса, відповідач надав відомості лише про наявність недоотриманої пенсії за період з 11.11.2019 по 31.12.2021 у сумі 441343,33 грн., обмежившись трирічним періодом згідно ст.46 Закону України № 1058, на підставі яких видані свідоцтва про право на спадщину за заповітом та про право на спадщину за законом.
36.Суд зазначає, що ЦК України не визначає строк, протягом якого члени сім`ї спадкодавця мають право на одержання соціальних платежів. Положення частин другої, третьої статті 52 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", які є спеціальними стосовно правовідносин про спадкування сум пенсії, теж не обмежують право на отримання сум пенсії, що належала пенсіонерові і не була ним отримана у зв`язку з його смертю. Ці положення тільки визначають подію, умови, час, коло осіб і їх правове становище, предмет правовідносин, із настанням яких можлива виплата недоотриманої пенсії померлого пенсіонера.
37.Аналіз наведених норм матеріального права дає можливість дійти висновку про те, що суми пенсії, які перейшли у спадщину, передаються спадкоємцям у повному обсязі, без будь-яких часових обмежень. Норми ч. 1 ст. 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", які регулюють виплату пенсіонеру певних сум пенсії не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії, не розповсюджуються на правовідносини з приводу отримання спадкоємцями померлого пенсіонера тих сум пенсії, які перейшли у спадщину.
38.Заперечення відповідача не спростовують підстав позову і не приймаються судом до уваги, оскільки право позивача на вищевказану суму недоотриманої пенсії посвідчене свідоцтвами про право на спадщину (одне з яких на 1/2 частку суми за заповітом, а інше - на другу половину цієї суми в порядку спадкування за законом), які в контексті положень ст.66 Закону України "Про нотаріат" є процесуальними нотаріальними актами, що засвідчують перехід права власності на майно спадкодавця до спадкоємця та є для спадкоємця основними правовстановлюючими документами. На час розгляду справи свідоцтва про право на спадщину за заповітом та за законом недійсними не визнані, неоспорені та є чинними, доказів визнання їх недійсним чи внесення до них змін відповідачем не надано. За таких обставин, сума недоотриманої пенсії, яка увійшла до складу спадщини, відповідає сумі, визначеній нотаріусом у свідоцтвах про право на спадщину, та становить 441343,33 грн.
39.Як було встановлено судом, відповідачем утримується належне позивачеві спадкове майно у виді суми недоотриманої пенсійної виплати в розмірі 441343,33 грн., нарахованої пенсіонеру ОСОБА_3 і не виплаченої йому за життя, право власності на яку в порядку спадкування за законом перейшло до позивача та посвідчено свідоцтвами про право на спадщину за заповітом та за законом. Тим самим відповідач порушує право власності позивача на вказану суму грошей, яке підлягає судовому захисту.
40.Що ж до посилань відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 №1165, якою затверджено Порядок виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території, суд звертає увагу на такі обставини.
У силу абзацу другого пункту 1 названого Порядку, пенсійні виплати за минулий період, у тому числі нараховані на виконання рішень суду, що набрали законної сили, проводяться отримувачам за окремою програмою, передбаченою в бюджеті Пенсійного фонду України на відповідну мету, за рахунок коштів державного бюджету України на відповідний рік.
Пунктом 4 згаданого Порядку передбачено, що пенсійні виплати за минулий період згідно з цим Порядком проводяться щомісяця отримувачам, яких включено до переліку станом на 1 січня відповідного року. На забезпечення пенсійних виплат за минулий період щомісяця спрямовується частина бюджетних призначень, передбачених абзацом другим пункту 1 цього Порядку, відповідно до бюджетного розпису.
Розмір пенсійної виплати за минулий період отримувачам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, визначається в сумі, що відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленому законом на 1 січня календарного року, в якому здійснюється пенсійна виплата за минулий період, але не може бути більшим від належної до виплати отримувачу суми, що обліковується в переліку отримувачів.
У разі недостатності бюджетних призначень для забезпечення пенсійної виплати за минулий період у розмірі, передбаченому абзацом другим цього пункту, виплата проводиться в сумі, що визначається пропорційно виділеним на пенсійні виплати за минулий період бюджетним призначенням, але не більшій належної до виплати суми, що обліковується в переліку отримувачів.
За результатами виконання бюджету Пенсійного фонду України за дев`ять місяців відповідного року зазначений в абзаці другому цього пункту розмір пенсійної виплати за минулий період може бути збільшений пропорційно залишку бюджетних призначень, але не може перевищувати належної до виплати суми, що обліковується в переліку отримувачів.
41.Отже, Порядок 1165 визначає додаткові умови виплати недоотриманої пенсії у зв`язку із смертю пенсіонера з числа внутрішньо переміщених осіб та осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України і не були взяті на облік як внутрішньо переміщені особи на контрольованій Україною території, що не передбачені Конституцією України та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
42.Конституційний Суд України у Рішенні від 09.07.2007 №6-рп/2007 вказав на те, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави (підпункт 3.2).
Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України, до повноважень якого належить прийняття законів.
У свою чергу, Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який забезпечує проведення державної політики у соціальній сфері, повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту.
Водночас, за змістом конституційних норм, Кабінет Міністрів України не наділений правом вирішувати питання, які належать до виключної компетенції Верховної Ради України, як і приймати правові акти, які підміняють або суперечать законам України.
Конституційне поняття "Закон України", на відміну від поняття "законодавство України", не підлягає розширеному тлумаченню. За загальним правилом "закон" - це нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, який приймається відповідно до особливої процедури парламентом та регулює найважливіші суспільні відносини. Зміни до закону вносяться за відповідно встановленою процедурою Верховною Радою України шляхом прийняття закону про внесення змін.
43.Таким чином, Кабінет Міністрів України не наділений правом вирішувати питання, які належать до виключної компетенції Верховної Ради України, як і приймати правові акти, які підміняють або суперечать законам України. Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України є підзаконними, а тому не можуть обмежувати права громадян, які встановлено законами.
Суд враховує, що Верховною Радою України не приймались зміни до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з приводу особливостей виплати недоотриманої пенсії пенсіонерів, які є внутрішньо переміщеними особами.
44.Суд вважає необхідним звернути увагу на ту обставину, що внаслідок застосування Порядку 1165 виплата недоотриманої пенсії, належної спадкодавцеві ОСОБА_3 до теперішнього часу не відбулася. Так, у разі застосування вказаного Порядку 1165 виплата заборгованості буде здійснюватися щомісячними платежами у розмірі, що відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, і лише у разі достатності відповідних бюджетних призначень. Отже, зазначеною постановою звужуються права на отримання неодержаних за життя пенсійних виплат спадкодавця ОСОБА_3 як внутрішньо переміщеної особи у порівнянні з встановленим законом порядком отримання недоотриманої пенсії інших осіб. В силу статті 1 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" від 06.09.2012 непряма дискримінація - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.
Крім того, відповідно до частин першої - другої статті 8 цього Закону розроблення проектів нормативно-правових актів здійснюється з обов`язковим урахуванням принципу недискримінації; з метою виявлення у проектах нормативно-правових актів норм, що містять ознаки дискримінації, проводиться антидискримінаційна експертиза проектів нормативно-правових актів; результати антидискримінаційної експертизи проектів нормативно-правових актів підлягають обов`язковому розгляду під час прийняття рішення щодо видання (прийняття) відповідного нормативно-правового акт; обов`язковій антидискримінаційній експертизі підлягають проекти законів України, актів Президента України, інших нормативно-правових актів, що розробляються міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними колегіальними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
45.Як визначено статтею 2 ЦПК України, суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі. Принцип верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, є одним з головних завдань цивільного судочинства.
Положенням ст.10 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України. Суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
46.Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до статті 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 28.03.2006 у справі "Броньовський проти Польщі" зазначив, що принцип верховенства права, на якому будується Конвенція, та принцип законності, про який ідеться в статті 1 Першого протоколу, вимагає від держав не лише поважати і застосовувати, у передбачуваний і узгоджуваний спосіб, запроваджені ними закони, а ще й - що безпосередньо випливає з цього обов`язку - забезпечувати правові та практичні умови для втілення їх в життя.
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Щокін проти України" від 14.10.2010 зазначено, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Так, друге речення першого пункту передбачає, що позбавлення власності можливе тільки "на умовах, передбачених законом", а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення "законів". Більш того, верховенство права, один із основоположних принципів демократичного суспільства, притаманний усім статтям Конвенції. Таким чином, питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним (параграф 50).
З огляду на викладене, суд критично оцінює доводи відповідача про виплату позивачу недоотриманих сум пенсії згідно Порядку 1165, адже наведене свідчить про невиконання державою взятих на себе позитивних зобов`язань.
47. Окрім того, відповідачем не визнається за позивачем право власності на недоотриману пенсію спадкодавця ОСОБА_3 за період, який не охоплюється свідоцтвом про право на спадщину (з 01.04.2016 по 10.11.2019). На вказану суму недоотриманої пенсії ОСОБА_3 відповідачем відомостей нотаріусу не надано, без чого нотаріус був позбавлений можливості видати свідоцтво про право на спадщину, оскільки відповідно до п. 4.14. Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5, при видачі свідоцтва про право на спадщину нотаріус обов`язково перевіряє, крім іншого, склад спадкового майна, на яке видається свідоцтво про право на спадщину.
48.Отже, оскільки за життя батько позивачки недоотримав пенсію також за період з 01.04.2016 по 10.11.2019, яка увійшла до складу спадщини, а позивачка є його спадкоємицею та у встановленому законом порядку прийняла спадщину, тому суд приходить до переконання, що позивачка як спадкоємиця набула право на отримання невиплаченої пенсії, при цьому, як було зазначено вище, спадкоємець має право на отримання всієї нарахованої та невиплаченої за життя пенсії спадкодавця, без обмеження будь-яким часом.
49.На виконання ухвали суду відповідачем надано відомості про нараховану, але не виплачену за життя пенсію, з яких можливо встановити, що сума призначеної пенсії за період з 01.04.2016 по 31.12.2021 склала 916032,05 грн., в той час як відповідачеві надано нотаріусу відомості за менший період (з 11.11.2019 по 31.12.2021) на суму 441343,33 грн. Таким чином, розмір пенсії спадкодавця за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 становитиме 474688,72 грн. (916032,05 грн. - 441343,33 грн.). Оскільки відповідач не визнає наявність у нього заборгованості перед спадкодавцем, відомостей про розмір спірної заборгованості за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 нотаріусу не надав, в той час як надав нотаріусу відомості за менший період, тобто вказані обставини у їх сукупності унеможливлюють виконання нотаріусом своїх повноважень щодо видачі такого свідоцтва на всю суму спадщини. За наведених обставин наявні підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання за позивачкою права власності в порядку спадкування за заповітом на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 в сумі 474688,72 грн., та визнання за позивачкою права власності в порядку спадкування за законом на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 в сумі 474688,72 грн., оскільки позивачка є єдиною спадкоємицею як за заповітом, так і за законом після смерті ОСОБА_3 , а, отже, вона є такою, що прийняла спадщину в цілому (ч. 2 ст. 1268 ЦК України).
50.Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме з відповідача на користь позивачки слід стягнути недоотриману пенсію за період з 11.11.2019 по 31.12.2021 у сумі 441343,33 грн на підставі свідоцтв про право на спадщину за заповітом та за законом, а на частку недоотриманої пенсії за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 у сумі 474688,72 грн за позивачкою слід визнати право власності у порядку спадкування, а саме на 1/2 частку - в порядку спадкування за заповітом, а на іншу 1/2 частку - в порядку спадкування за законом.
VІ. Розподіл судових витрат між сторонами.
51.Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Частиною 2 цієї статті передбачено, що інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову на відповідача.
52.Позивачем при зверненні до суду із зазначеним позовом сплачено судовий збір у сумі 10500 грн, тому з огляду на часткове задоволення позовних вимог, з відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір пропорційно до задоволеної частини вимог. Так, ціна позову становить 1050000 грн, що відповідає розміру заявлених позовних вимог, в той час як судом задоволено вимоги у загальному розмірі 916032,05 грн., тому з відповідача на користь позивача слід стягнути судові витрати у сумі 9160,32 грн. Іншу частину судових витрат слід залишити за позивачем.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 76-81, 258, 259, 264, 265, 268 ЦПК України, ст.ст. 321, 1216-1218, 1227 ЦК України, суд,
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про про визнання права власності в порядку спадкування за законом та за заповітом, стягнення недоотриманої пенсії, - задовольнити частково.
2. Визнати за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , право власності в порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 у сумі 474688,72 грн., що становить 237344 (двісті тридцять сім тисяч триста сорок чотири) гривні 36 копійок.
3. Визнати за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , право власності в порядку спадкування за законом після смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , на 1/2 частку недоотриманої пенсії ОСОБА_3 за період з 01.04.2016 по 10.11.2019 у сумі 474688 грн., що становить 237344 (двісті тридцять сім тисяч триста сорок чотири) гривні 36 копійок.
4. Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код юридичної особи: 13486010, місцезнаходження: Донецька область, м.Слов`янськ, пл.Соборна, 3) на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , в порядку спадкування за заповітом та за законом недоотриману пенсію, яка була нарахована ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з 11.11.2019 по 31.12.2021 у сумі 441343 (чотириста сорок одна тисяча триста сорок три) гривні 33 коп., що входить до складу її спадщини на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом серії НСТ № 422236 від 04.02.2023, виданого державним нотаріусом Першої тернопільської державної нотаріальної контори, та свідоцтва про право на спадщину за законом серії НСТ № 422237 від 04.02.2023, виданого державним нотаріусом Першої тернопільської державної нотаріальної контори.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код юридичної особи: 13486010, місцезнаходження: Донецька область, м.Слов`янськ, пл.Соборна, 3) на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_4 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , понесені нею судові витрати по сплаті судового збору у сумі 9160 грн. 32 коп.
Учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Н.О.Дюміна