open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/3330/24
Моніторити
emblem
Справа № 200/3330/24
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Рішення /09.08.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.07.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.07.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 серпня 2024 року Справа№200/3330/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

27 травня 2024 року ОСОБА_1 через свого представника (адвоката) та підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому, після зміни позовних вимог, просив:

- визнати незаконною та скасувати відмову Військової частини НОМЕР_1 у переміщені військовослужбовця ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_2 ;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 видати наказ про переміщення військовослужбовця ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_2 .

Позов обґрунтовував тим, що проходить військову службу у відповідача.

12 квітня 2024 року подав командуванню Військової частини НОМЕР_1 рапорт на переміщення до Військової частини НОМЕР_2 , до якого додав довідку від 01 серпня 2023 року №1432, якою його визнано обмежено придатним до військової служби, та лист (запрошення) командира зазначеної військової частини.

У зв`язку із відсутністю відповіді на рапорт, він через свого представника подав до Міністерства оборони України скаргу на бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 .

За результатами розгляду скарги Військовою частиною НОМЕР_3 ( НОМЕР_4 окрема бригада територіальної оборони у Донецькій області), яка здійснює керівництво Військовою частиною НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ), надана відповідь від 14 травня 2024 року №1553/4955 про те, що його рапорт розглянуто командиром Військової частини НОМЕР_1 і прийнято рішення про відмову у переміщені позивача до іншої військової частини. Підставою для прийняття рішення про відмову є розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року №760/30435, відповідно до якого відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) зі складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ з противником, слід здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності. Законних підстав для скасування вказаного рішення командира Військової частини НОМЕР_1 на даний час не вбачається.

Про вказаний лист-відповідь (з якого позивачу стало відомо про прийняте відповідачем рішення про відмову у переміщенні) позивачу стало відомо 16 травня 2024 року, коли цей лист він надійшов на електрону адресу представника позивача.

При цьому письмова відмова у переміщенні від відповідача не надходила.

Вважав відмову у його переміщені до іншої військової частини (Військової частини НОМЕР_2 ) незаконною, оскільки:

- її прийнято з порушення п. 82 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, що затверджено указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008, та пп. «г» п. 20.3 гл. 20 розд. ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, які мають вищу юридичну силу, ніж розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України;

- не враховано те, що Військова частина НОМЕР_1 залучається до виконання бойових завдань в районі ведення бойових дій в Донецькій області з відбиття військової агресії Російської Федерації, і позивач продовжує проходити військову службу у складі зазначеної військової частини та продовжує виконувати бойові розпорядження із захисту Батьківщини, хоча позбавлений можливості їх виконувати за станом здоров`я, що підтверджено висновком військово-лікарської комісії;

- не враховано те, що 23 березня 2024 року командиром Військової частини НОМЕР_2 позитивно розглянуто питання прийняття його на посаду старшого стрільця-зенітника зенітного ракетного відділення зенітного ракетно-артилерійського взводу роти охорони та оборони НОМЕР_5 об`єднаного центру ремонту озброєння та військової техніки сил логістики Збройних Сил України у складі зазначеної військової частини (лист-погодження командира Військової частини НОМЕР_2 від 23 березня 2024 року №457).

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому, з урахуванням письмових пояснень, зазначав, зокрема, що позивач проходить військову службу у відповідача Військовій частині НОМЕР_1 , яка є окремою військовою частиною, що входить до складу Військової частини НОМЕР_3 .

Позивач подав по команді у Військовій частині НОМЕР_1 рапорт про переведення (переміщення) його на вакантну посаду старшого стрільця - зенітника ракетного відділення зенітного ракетно-артилерійського взводу роти охорони та оборони НОМЕР_5 об`єднаного центру ремонту озброєння та військової техніки Сил логістики Збройних Сил України. Тобто, звернувся з рапортом про переведення між видами Збройних Сил України та військовими частинами, які підпорядковані начальникам структурних підрозділів Генерального штабу Збройних Сил України, у період дії воєнного стану, та не на рівнозначну посаду - з «шпк (штатно-посадова категорія) «старший сержант» на шпк «старший солдат».

Рапорт позивача був розглянутий командуванням Військової частини НОМЕР_1 - в його задоволенні відмовлено з підстав виконання розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року №760/30435, розпоряджень командира Військової частини НОМЕР_6 від 17 листопада 2023 року №1542/13131 та командира Військової частини НОМЕР_3 від 21 листопада 2023 року №1553/4729, а саме відповідно до п. 1.1 розпорядження, яким наказано: «Відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) із складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання зі захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником (завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ із противником у районах ведення активних бойових дій), здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності (із підпорядкування командирів (командувачів) ОСУВ (ОТУ,ОУВ))», та у зв`язку з низькою укомплектованістю військової частини.

Це було доведено позивачу, і листом командира Військової частини НОМЕР_3 від 14 травня 2024 року № 1554/4955 повідомлено представника позивача (адвоката) у відповідь на його адвокатський запит від 01 травня 2024 року.

Отже, на рапорт позивача, через його представника, була надана вичерпана відповідь через командування Військової частини НОМЕР_3 .

Відповідачем було враховано і те, що довідкою військово-лікарської комісії (при Військовій частині НОМЕР_7 ) від 01 серпня 2023 року №1432 позивача визнано обмежено придатним до військової служби; непридатним до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах; приданим до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.

Підрозділи забезпечення - підрозділи військових частин, загонів об`єднаних сил, які призначені для зберігання, приймання (видачі), технічного обслуговування, ремонту та транспортування засобів (п. 2 Порядку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2018 року № 772).

У складі Сил Територіальної оборони України є частини та підрозділи забезпечення, в тому числі вони є і у Військовій частині НОМЕР_1 та у Військовій частині НОМЕР_3 . Єдиним документом, що підтверджує наявність підрозділів забезпечення у військовій частині - є ШПС (Штатно-посадовий список). ШПС (Штатно-посадовий список) - є документом, в якому зазначено кількісний склад військової частини, озброєння за посадою, підрозділи військової частини. Вказаний документ - є документом із грифом ДСК (для службового користування), тому не може бути наданий суду як доказ.

Крім того, 04 травня 2024 року набрали чинності зміни до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, яким скасовано статус «обмежено придатний». Разом із цим, усі військовослужбовці, які мають цей статус, повинні повторно пройти військово-лікарську комісію протягом 9 місяців з моменту вступу в силу положень Закону, тобто до 04 лютого 2025 року.

На час розгляду рапорту та прийняття рішення по ньому вказана норма була чинною і також була взята до уваги.

Із урахуванням вказаних змін, з метою встановлення придатності до військової служби позивача було направлено на медичний огляд військово-лікарською комісією.

Після проходження ним військово-лікарської комісії та повернення його до Військової частини НОМЕР_1 - рішення військово-лікарської комісії буде реалізоване відповідно до чинного законодавства в межах та компетенції командира Військової частини НОМЕР_1 .

Вважав, що діяв в межах компетенції та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України, в межах наданих йому дискреційних повноважень.

Просив в задоволенні позову відмовити.

Відповідач також подав до суду заяву, в якій зазначав, що до Військової частини НОМЕР_1 надійшов наказ командира Військової частини НОМЕР_6 від 02 серпня 2024 року №198-РС (по особовому складу) про переміщення молодшого сержанта ОСОБА_1 , головного сержанта командира протитанкового відділення протитанкового взводу роти вогневої підтримки Військової частини НОМЕР_1 , на посаду командира інженерного відділення інженерного взводу інженерної роти Військової частини НОМЕР_8 .

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 27 лютого 2022 року проходить військову службу за призовом під час мобілізації у воєнний час, зокрема з 01 квітня 2023 року - у Військовій частині НОМЕР_1 (яка є окремою військовою частиною, що входить до складу Військової частини НОМЕР_3 ) у званні молодшого сержанта на посаді головного сержанта - командира протитанкового відділення протитанкового взводу роти вогневої підтримки (підтверджується, зокрема військовим квитком серії НОМЕР_9 , що виданий 05.10.2018 року (розд. 17 «Проходження військової служби» військового квитка)); є учасником бойових дій (посвідчення серії НОМЕР_10 , видане 21 жовтня 2015 року).

11 серпня 2022 року в результаті артилерійського обстрілу оборонних позицій, що розташовані в передмісті м. Бахмут Донецької обл., військовослужбовець ОСОБА_1 отримав вибухову травму, акубаротравму; травмування відбулося під час виконання наказу Військової частини НОМЕР_1 та пов`язано із безпосередньою участю в забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, захистом Батьківщини (довідка від 11 вересня 2023 року №7270/4252).

Довідкою військово-лікарської комісії (при Військовій частині НОМЕР_7 ) від 01 серпня 2023 року №1432 його визнано обмежено придатним до військової служби; непридатним до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах; приданим до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.

12 квітня 2024 року він подав за підпорядкуванням командиру роти вогневої підтримки Військової частини НОМЕР_1 рапорт про переміщення до Військової частини НОМЕР_2 . В рапорті просив клопотати перед вищим командуванням про переведення його на вакантну посаду старшого стрільця-зенітника зенітного ракетного відділення зенітного ракетно-артилерійського взводу роти охорони та оборони НОМЕР_5 об`єднаного центру ремонту озброєння та військової техніки сил логістики Збройних Сил України.

Рапорт обґрунтовував неможливістю виконання ним бойових завдань у складі Військової частини НОМЕР_1 згідно з висновком військово-лікарської комісії від 01 серпня 2023 року №1432.

До рапорту додав наступні документи:

- довідку військово-лікарської комісії від 01 серпня 2023 року №1432;

- лист-погодження командира Військової частини НОМЕР_2 від 23 березня 2023 року №457 на переміщення його до цієї частини (в ньому зазначено, що згода дійсна 3 місяці з дня її видачі).

Того ж дня тимчасово виконуючим обов`язки командира роти вогневої підтримки Військової частини НОМЕР_1 на рапорті надрукований напис «Клопочу по суті рапорту молодшого сержанта ОСОБА_2 », який засвідчений його підписом.

17 квітня 2024 року позивач через свого представника (адвоката) засобами поштового зв`язку направив до Міністерства оборони України скаргу на бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 (підтверджується описом вкладення у цінний лист зі штампом АТ «Укрпошта» від 17 квітня 2024 року).

12 травня 2024 року рапорт позивача від 12 квітня 2024 року зареєстрований відповідачем під вх. №1902.

В задоволенні рапорту було відмовлено, як пояснив відповідач, з підстав виконання розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року №760/30435, розпоряджень командира Військової частини НОМЕР_6 від 17 листопада 2023 року №1542/13131 та командира військової частини НОМЕР_3 від 21 листопада 2023 року №1553/4729, а саме відповідно до п. 1.1 розпорядження, яким наказано: «Відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) із складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання зі захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником (завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ із противником у районах ведення активних бойових дій), здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності (із підпорядкування командирів (командувачів) ОСУВ (ОТУ,ОУВ))», та у зв`язку з низькою укомплектованістю військової частини.

Як пояснив відповідач, це доведено позивачу.

Письмове рішення про відмову в переміщенні позивача не приймалося.

Листом іншої військової частини - Військової частини НОМЕР_3 (до складу якої входить відповідач як окрема військова частина) від 14 травня 2024 року №1553/4955 на запит адвоката позивача щодо розгляду рапортів військовослужбовця Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_3 щодо переміщення до інших військових частин повідомлено про те, що, зокрема, що рапорт від 12 квітня 2024 року розглянуто командиром Військової частини НОМЕР_1 і прийнято рішення про відмову у переміщені позивача до іншої військової частини. Підставою для прийняття зазначеного рішення про відмову є розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року №760/30435, відповідно до якого відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) зі складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ з противником, слід здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності. Законних підстав для скасування вказаного рішення командира Військової частини НОМЕР_1 на даний час не вбачається.

Судом також встановлено, що до виникнення спірних правовідносин командиром Військової частини НОМЕР_3 до інших військових частин, в тому числі до відповідача Військової частини НОМЕР_1 , було надіслано лист від 21 листопада 2023 року № 1553/4729, в пп. 1.1 п. 1 якого на виконання розпорядження командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року № 760/30435, розпорядження командира військової частини НОМЕР_6 від 17 листопада 2023 року №1542/13131, з метою підтримання визначеного рівня укомплектованості особовим складом військових частин (підрозділів) Сил територіальної оборони Збройних Сил України, які виконують завдання за призначенням в районах ведення бойових дій на першій лінії зіткнення військ із противником, вимагалося: командирам військових частин відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) зі складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником (завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ із противником у районах ведення активних бойових дій), здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності (із підпорядкування командирів (командувачів) ОСУВ (ОТУ,ОУВ)).

До вказаного листа додано лист командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року № 760/30435, п. 1 якого з метою підтримання визначеного рівня укомплектованості особовим складом військових частин (підрозділів) Сил територіальної оборони Збройних Сил України, які виконують завдання за призначенням в районах ведення бойових дій на першій лінії зіткнення військ із противником, вимагалося: командирам військових частин відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) зі складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником (завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ із противником у районах ведення активних бойових дій), здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності (із підпорядкування командирів (командувачів) ОСУ13 (ОТУ, ОУВ)).

Судом також встановлено, що після виникнення спірних правовідносин - 26 червня 2024 року командиром Військової частини НОМЕР_1 щодо позивача на ім`я командира Військової частини НОМЕР_11 ( АДРЕСА_2 ) оформлено направлення на медичний огляд військово-лікарською комісією з метою встановлення придатності до військової служби в Збройних Силах України (направлення від 26 червня 2024 року №1554/108).

На підставі зазначеного направлення командиром Військової частини НОМЕР_1 прийнято наказ від 26 червня 2024 року № 183 (по стройовій частині), згідно з яким позивач вважається таким, що з 26 червня 2024 року вибув у Військову частину НОМЕР_11 ( АДРЕСА_2 ) на медичний огляд військово-лікарською комісією з метою визначення ступеню придатності до військової служби в Збройних Силах України.

Після проходження медичного огляду наказом командира Військової частини НОМЕР_6 від 02 серпня 2024 року №198-РС (по особовому складу) позивача звільнено із займаної посади головного сержанта командира протитанкового відділення протитанкового взводу роти вогневої підтримки Військової частини НОМЕР_1 та призначено на посаду командира інженерного відділення інженерного взводу інженерної роти Військової частини НОМЕР_8 (з шпк «старший сержант» на шпк «молодший сержант»).

Як пояснив відповідач, позивача переміщено до іншої військової частини.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про оборону України» у разі збройної агресії проти України або загрози нападу на Україну Президент України приймає рішення про загальну або часткову мобілізацію, введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, застосування Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, подає його Верховній Раді України на схвалення чи затвердження, а також вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни.

З 24 лютого 2022 року Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», що затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан, який діє і натепер.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію», що затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2105-IX, оголошено проведення загальної мобілізації.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 9 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

Щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

Згідно з ч.ч. 1, 2, 6 ст. 2 цього Закону військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Видами військової служби, є, зокрема: військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Згідно з ч. 4 ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з ч. 7 та 13 ст. 6 Закону порядок призначення на військові посади встановлюється Конституцією України, законами України, положеннями про проходження військової служби, про проходження громадянами України служби у військовому резерві.

Військовослужбовці у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби, можуть бути направлені для подальшого проходження військової служби з одного військового формування до іншого з виключенням із списків особового складу формування, з якого вибули, та включенням до списків особового складу формування, до якого прибули.

Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України затверджено Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008.

Пунктом п. 82 зазначеного Положення визначено, що призначення військовослужбовців на посади здійснюється:

1) на вищі посади - у порядку просування по службі;

2) на рівнозначні посади, зокрема, за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії;

3) на нижчі посади, зокрема, за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії.

Відповідно до п. 110 зазначеного Положення переміщення військовослужбовців здійснюється в разі, коли звільнення їх із посад або призначення на інші посади належить до номенклатури призначення різних посадових осіб.

Переміщення осіб рядового складу, сержантського та старшинського складу за наявності обґрунтованих підстав з урахуванням висновків атестування, рекомендацій їх безпосередніх і прямих начальників на підставі клопотань командирів (начальників), які порушили питання про переміщення, здійснюється:

між з`єднаннями, військовими частинами, оперативними командуваннями - наказами посадової особи, якій підпорядковані відповідні з`єднання, військові частини та оперативні командування;

між видами Збройних Сил України та військовими частинами, які підпорядковані начальникам структурних підрозділів Генерального штабу Збройних Сил України, - наказом Головнокомандувача Збройних Сил України. У період дії - воєнного стану таке переміщення здійснюється наказом начальника Генерального штабу Збройних Сил України;

між військовими частинами видів, родів військ (сил) Збройних Сил України та військовими частинами, які підпорядковані Міністерству оборони України, - наказом керівника служби персоналу Міністерства оборони України.

Форма та порядок надання клопотання визначаються Міністерством оборони України.

Переміщення осіб офіцерського складу між видами Збройних Сил України, з`єднаннями, військовими частинами та оперативними командуваннями, здійснюється наказами посадової особи, якій підпорядковані відповідні види Збройних Сил України, з`єднання, військові частини та оперативні командування, крім посад, що належать до повноважень вищої посадової особи.

Призначення на посади, що належать до номенклатури посад нижчої посадової особи, здійснюється наказами тих командирів (начальників), до номенклатури призначення яких належать посади, з яких переміщуються військовослужбовці.

Пунктом 112 зазначеного Положення визначено, що військовослужбовець може бути переміщений на нове місце військової служби з однієї військової частини до іншої у випадках, визначених пунктом 82 цього Положення, а також якщо з урахуванням вчиненого правопорушення військовослужбовець, якому призначено покарання у виді службового обмеження для військовослужбовців, не може бути залишений на посаді, пов`язаній із керівництвом підлеглими особами.

Зазначене переміщення здійснюється без згоди військовослужбовця, крім таких випадків:

неможливість проходження військовослужбовцем військової служби у місцевості, до якої його переміщують, відповідно до висновку (постанови) військово-лікарської комісії;

неможливість проживання членів сім`ї військовослужбовця за станом здоров`я в місцевості, до якої його переміщують, відповідно до документів, які це підтверджують;

потреба у догляді за непрацездатними чи хворими батьками, дружиною (чоловіком) або особами, які виховували його з дитинства замість батьків і були визнані опікунами та мешкають окремо від сім`ї військовослужбовця, відповідно до документів, які це підтверджують.

Військовослужбовець, який проходить військову службу за призовом, переміщується у зв`язку із службовою необхідністю та за станом здоров`я на нове місце військової служби без його згоди.

Згідно з п. 113 зазначеного Положення переміщення військовослужбовця за станом здоров`я або за станом здоров`я членів його сім`ї здійснюється за рапортом військовослужбовця та за наявності відповідного медичного висновку.

Аналогічні положення містяться в Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, що затверджена наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170 (зареєстрована у Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за № 438/16454).

Так, відповідно до п. 4.15 розд. IV зазначеної Інструкції переміщення по службі в іншу місцевість військовослужбовців, які мають потребу за станом свого здоров`я або за станом здоров`я членів сімей змінити місце служби і проживання, а також за сімейними обставинами та з інших поважних причин, або на нижчу на один ступінь посаду за ініціативою військовослужбовця (крім військовослужбовців, які займають посади, за якими передбачені військові звання старший лейтенант або молодший сержант (старшина 2 статті)) провадиться на особисте прохання відповідно до підпунктів 2, 3 пункту 82 Положення (Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, що затверджено Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008), за рапортом військовослужбовця, поданим за підпорядкуванням.

Сімейними обставинами та іншими поважними причинами для переміщення військовослужбовця можуть бути:

виховання матір`ю (батьком) - військовослужбовцем, яка (який) не перебуває у шлюбі, дитини або кількох дітей, що з нею (ним) проживають, без батька (матері);

утримання матір`ю (батьком) - військовослужбовцем, яка (який) не перебуває у шлюбі, повнолітньої дитини віком до 23 років, якщо вона є особою з інвалідністю І або II групи або продовжує навчання і у зв`язку з цим потребує матеріальної допомоги матері (батька);

хвороба військовослужбовця або члена його сім`ї, якщо така хвороба згідно з висновком військово-лікарської або лікарсько-експертної комісії перешкоджає військовослужбовцю проходити службу в даній місцевості чи проживати в ній членові його сім`ї;

наявність у військовослужбовця трьох і більше дітей;

переміщення дружини (чоловіка) військовослужбовця, які проходять військову службу за контрактом, на нове місце служби в порядку, визначеному пунктом 114 Положення.

Крім рапорту військовослужбовця, підставами для прийняття рішення щодо його переміщення за станом здоров`я, сімейними обставинами чи з інших поважних причин є постанова (висновки) військово-лікарської та лікарсько-консультативної комісій, акт обстеження сімейного стану, документи, що підтверджують наявність і вік дітей, наявність житла, розміри доходів тощо.

Згідно з п. 83 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, що затверджено Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008, військовослужбовці призначаються на посади і переміщуються по службі за основною або спорідненою спеціальністю з урахуванням досвіду служби, рівня їх професійної компетентності, особистих якостей і досягнень та відповідності характеристикам посад, визначених Міністерством оборони України.

Відповідно до п. 90 цього Положення необхідність і терміновість переміщення військовослужбовців, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі і визнані військово-лікарською комісією за станом здоров`я обмежено придатними до військової служби, з посад, що вони займають, на інші посади, на яких вони можуть виконувати обов`язки військової служби з урахуванням стану здоров`я, підготовки і досвіду служби, визначаються командирами (начальниками), які мають право призначати військовослужбовців на відповідні посади.

Згідно з п. 91 Положення переміщення по службі в іншу місцевість військовослужбовців, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі і визнані придатними або обмежено придатними до військової служби, але при цьому вони самі чи члени їх сімей мають потребу за станом здоров`я у зміні місця служби (проживання), здійснюється на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії.

Отже, військовослужбовець може бути переміщений на нове місце військової служби з однієї військової частини до іншої у випадках, визначених пунктом 82 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, що затверджено Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008. Переміщення за станом здоров`я здійснюється за рапортом військовослужбовця та за наявності відповідного медичного висновку.

При цьому необхідність і терміновість переміщення військовослужбовців, які визнані військово-лікарською комісією за станом здоров`я обмежено придатними до військової служби, визначаються командирами (начальниками), які мають право призначати військовослужбовців на відповідні посади.

Отже, питання переміщення військовослужбовців є правом, а не обов`язком, яке належить до дискреційних повноважень відповідача, і, в даному випадку, таке питання вирішено:

1) з урахуванням складних обставин, в яких перебуває військова частина (виконання бойових (спеціальних) завдань безпосередньо на першій лінії зіткнення військ з противником; низької укомплектованості військової частини), та розпорядження командуванні Сил територіальної оборони Збройних Сил України від 15 листопада 2023 року №760/30435, яким наказано, що відправку військовослужбовців до нових місць проходження військової служби (переміщення) зі складу військових частин, що виконують бойові (спеціальні) завдання безпосередньо на першій лінії зіткнення військ з противником, слід здійснювати після виведення таких військових частин з лінії зіткнення з противником, виведення для проведення заходів відновлення боєздатності;

2) з урахуванням того, що згідно з довідкою військово-лікарської комісії (при Військовій частині НОМЕР_7 ) від 01 серпня 2023 року №1432 позивача визнано приданим до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах. А у Військовій частині НОМЕР_1 є підрозділи забезпечення.

Відповідно до п. 2 Порядку забезпечення Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції, розвідувальних органів, органів прокуратури, Державної служби з надзвичайних ситуацій, працівників закладів охорони здоров`я необхідними засобами та ресурсами під час їх залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2018 року № 772, підрозділи забезпечення - підрозділи військових частин, загонів об`єднаних сил, які призначені для зберігання, приймання (видачі), технічного обслуговування, ремонту та транспортування засобів;

3) з урахуванням того, що з 04 травня 2024 року (так і на час розгляду рапорту позивача) набрали чинності зміни, що внесені до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» (зміни внесенні Законом України від 21 березня 2024 року

№ 3621-IX) та до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 40 (зміни внесені наказом Міністерства оборони України від 27 квітня 2024 року № 262), згідно з якими статус «обмежено придатний» до військової служби не передбачений.

Суд не є фахівцем в галузі військової справи під час воєнного стану, проте з урахуванням наданих Військовою частиною НОМЕР_1 доказів та пояснень вважає, що суб`єкт владних повноважень в спірних правовідносинах діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, і не порушив права та законні інтереси позивача в сфері публічно-правових відносин.

Щодо посилань позивача на порушення відповідачем пп. «г» п. 20.3 гл. 20 розд. ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402.

Відповідно до пп. «г» п. 20.3 гл. 20 «Постанови ВЛК» розд. ІІ зазначеного Положення (в редакції, яка діяла на час подання рапорту) при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту: "Обмежено придатний до військової служби".

Одночасно з постановою ВЛК в індивідуальному порядку з урахуванням військової спеціальності, займаної посади, віку, роботи, що фактично виконується, пристосованості до неї того, хто пройшов медичний огляд, у постанові у довільній формі вказується, які види служби та роботи протипоказані цій особі. Особи, визнані обмежено придатними до військової служби, - непридатні до служби у Десантно-штурмових військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах (за винятком підрозділів забезпечення). Військовослужбовці, визнані обмежено придатними до військової служби, придатні до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, ТЦК та СП, установах, організаціях, навчальних закладах.

Одночасно з постановою про обмежену придатність до військової служби ВЛК приймає постанову про придатність до військової служби за військовою спеціальністю.

Порядок проходження військової служби військовослужбовцями, які визнані ВЛК обмежено придатними до військової служби, визначається Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153 та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 19 травня 2009 року за № 438/16454.

У разі визнання ВЛК військовослужбовця обмежено придатним до військової служби та непридатним до військової служби за військовою спеціальністю, командир (начальник) від командира окремої військової частини, йому рівних та вище, перед переміщенням військовослужбовця на іншу посаду, для визначення можливості військовослужбовця за станом здоров`я на посаді виконувати обов`язки військової служби, може направити його на медичний огляд ВЛК із обов`язковим зазначенням у направленні мети медичного огляду ВЛК - визначення придатності до військової служби за військовою спеціальністю (із зазначенням посади, на яку переміщується військовослужбовець, виду, роду військ (сил)).

З метою медичної та соціальної реабілітації зазначені особи можуть бути переоглянуті госпітальними (гарнізонними) ВЛК ВМКЦ, але не раніше ніж через 3 роки після прийняття постанови про обмежену придатність до військової служби (пп. «г» п. 20.3 гл. 20 розділу II Положення, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402).

На час розгляду рапорту позивача слова «обмежено придатний» до військової служби (в усіх відмінках) з відповідного законодавства та із зазначеного Положення були виключені.

Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, що затверджено наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, визначає процедуру проведення військово-лікарської експертизи військово-лікарськими комісіями (пп. 1.1 розд. І цього Положення), з огляду на що посилання позивача на його порушення з боку відповідача військової частини є неприйнятними.

З огляду на наведене правові підстави для задоволення позову із зазначених в ньому підстав - відсутні.

Крім того, після виникнення спірних правовідносин позивача було направлено до іншої військової частини в інше місто (м. Чернівці, яке розташовано далеко від лінії зіткнення військ з противником) на медичний огляд військово-лікарською комісією з метою встановлення придатності до військової служби в Збройних Силах України.

Після проходження медичного огляду, з урахуванням його результату, наказом командира Військової частини НОМЕР_6 від 02 серпня 2024 року №198-РС (по особовому складу) позивача звільнено із займаної посади головного сержанта командира протитанкового відділення протитанкового взводу роти вогневої підтримки Військової частини НОМЕР_1 і призначено на посаду командира інженерного відділення інженерного взводу інженерної роти Військової частини НОМЕР_8 (з шпк «старший сержант» на шпк «молодший сержант»).

Як пояснив відповідач, позивача переміщено до іншої військової частини.

Виходячи з вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при відмові в задоволенні позову понесені позивачем судові витрати стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб`єкта владних повноважень не підлягають.

Керуючись статтями 32, 139, 243 246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_12 ) до Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_13 ) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 09 серпня 2024 року.

Суддя Т.В. Логойда

Джерело: ЄДРСР 120916517
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку