open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/34122/23
Моніторити
Ухвала суду /13.09.2024/ Касаційний адміністративний суд Додаткове рішення /21.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /08.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /11.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /01.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/34122/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /13.09.2024/ Касаційний адміністративний суд Додаткове рішення /21.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /08.08.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2024/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /11.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Рішення /01.04.2024/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.12.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 серпня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/34122/23

Перша інстанція: суддя Пекний А.С.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів Джабурії О.В.,

- Ступакової І.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А:

07 грудня 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області № 9927081/42469968, № 9927091/42469968 та № 9927092/42469968 від 14.11.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних № 53 від 20.10.2023, №36 та № 37 від 19.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 36, № 37 від 19.10.2023, № 53 від 20.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» зазначило, що ним у встановленому законодавством порядку складено та направлено до контролюючого органу податкові накладні № 36, № 37 та № 53, реєстрацію яких з посиланням на вимоги п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України необґрунтовано зупинено. Підставою для зупинення Комісією Головного управління ДПС в Одеській області визначено п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На підтвердження правомірності та реальності господарської операції, відображеній у податковій накладній, позивачем направлено до податкового органу пояснення та первинні документи. Однак, не надаючи оцінки первинним документам та поясненням, без врахування специфіки господарських операцій позивача, комісією прийнято оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

ГУ ДПС в Одеській області заперечувало проти задоволення позову, зазначаючи, що рішення, яким позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних є правомірними та законними, з огляду на ненадання платником податків всіх необхідних первинних документів для реєстрації спірної податкової накладної.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року позовну заяву ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, ГУ ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Крім того, апелянт зазначив, що суд першої інстанції не надав належної оцінки тому факту, що разом з повідомленнями про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Головного управління ДПС в Одеській області позивачем надані банківські виписки, які складені з порушеннями чинного законодавства, а саме: відсутні обов`язкові реквізити, зокрема, підпис надавача платіжних послуг та підпис платника.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» (код ЄДРПОУ 42469968) зареєстровано, як юридична особа з 12.09.2018 року з основним видом економічної діяльності за КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

29 червня 2023 між ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ (Орендодавець) та ППТФ «АНТОШКА» (Суборендар) укладено договір суборенди № 23/12, відповідно до якого Орендодавець передає, а суборендар приймає в тимчасове платне користування (суборенду) секцію (надалі іменовану «Об`єкт суборенди») загальною площею 1120,00 кв.м. на першому поверсі торгового корпусу місцезнаходження якої визначено Додатком №2 до даного Договору. Орендодавець за цим Договором є Орендарем за Договором оренди №23 від 23.06.2023, укладеним між ним та власником Об`єктну суборенди - Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий центр «Середньофонтанський».

Відповідно до п. 6.1 Договору №23/12 Суборендар зобов`язаний здійснювати оплату за користування Об`єктом Суборенди (надалі - «Платежі») в розмірах і терміни, визначені цим Договором.

16.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» виставлено на оплату ПП ТФ «АНТОШКА» рахунок-фактуру № СВ-0000133 на суму 140336,00 грн з ПДВ за «відшкодування експлуатаційних витрат за листопад 2023 р.».

16.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» виставлено на оплату ПП ТФ «АНТОШКА» рахунок-фактуру № СВ-0000185 на суму 262080,00 грн з ПДВ за «Суборенда приміщень за листопад 2023 р.».

16.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» виставлено на оплату ПП ТФ «АНТОШКА» рахунок-фактуру № СВ-0000115 на суму 32454,00 грн. з ПДВ за «Відшкодування витрат по активній електроенергії за жовтень 2023 р.».

19.10.2023 та 20.10.2023 ПП ТФ «АНТОШКА» здійснило оплату послуг згідно виставлених рахунків-фактур.

Позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» направлено на реєстрацію податкові накладні № 36 від 19.10.2023, № 37 від 19.10.2023 та № 53 від 20.10.2023.

Згідно Квитанції з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» від 27.10.2023 № 9286080000 про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що надійшла на адресу позивача документ прийнято, реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 19.10.2023 №36 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 68.20, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=7.9906%, «Р»=5357.56. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Згідно Квитанції з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» від 27.10.2023 № 9286104728 про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що надійшла на адресу позивача документ прийнято, реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 19.10.2023 № 37 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 68,20, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=7.9906%, «Р»=5357.56. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Згідно Квитанції з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» від 27.10.2023 № 9286101946 про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що надійшла на адресу позивача документ прийнято, реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.10.2023 № 53 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 68.20, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п,1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=7,9906%, «Р»=6033.48. Пропонуємо надати пояснення та копи документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

30 жовтня 2023 року позивач через електронний кабінет направив відповідачу повідомлення № 10, № 11 та № 12 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено.

14 листопада 2023 року позивачем шляхом електронного зв`язку отримано рішення № 9927092/42469968 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 19.10.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної визначено: «ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

14 листопада 2023 року позивачем шляхом електронного зв`язку отримано рішення № 9927091/42469968 про відмову в реєстрації податкової накладної № 37 від 19.10.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної визначено: «ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

14 листопада 2023 року позивачем шляхом електронного зв`язку отримано рішення № 9927081/42469968 про відмову в реєстрації податкової накладної № 53 від 20.10.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної визначено: «ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Вважаючи оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом, не зважаючи на надані позивачем пояснення та документи, які є достатніми для реєстрації спірної податкової накладної, прийнято необґрунтоване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яке не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії.

Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).

Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165.

У постановах від 03.06.2021 по справі №822/2095/18, від 24.06.2021 по справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а, від 06 липня 2023 року № 140/1986/22 наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності.

Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду, в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, суд апеляційної інстанції надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкових накладних та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятих Комісією рішень про відмову в їх реєстрації.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Як вже зазначалося колегією суддів, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що обсяг постачання товару/послуги 69.20 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з цим, в порушення п. 11 Порядку №1165, в квитанції відсутній обґрунтований розрахунок за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також вона містить вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.

У постановах від 03.11.2021р. у справі №360/2460/20, від 29.06.2022р. у справі №380/5383/21, від 27.07.2022р. у справі №520/15348/2020, від 16.09.2022р. у справі №380/7736/21, від 25.11.2022р. №320/3484/21 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Колегія суддів вважає, що зупинення реєстрації податкової накладної без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про її реєстрацію в ЄРПН, не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.

Разом з тим, вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, без здійснення відповідних розрахунків, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

З наведеного вбачається, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправність дій податкового органу при зупиненні поданих позивачем податкових накладних у зв`язку із відповідністю їх п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операції по податковим накладним та первинні документи, які відповідають вимогам ст.ст.187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу

На переконання колегії суддів, зазначені пояснення і надані документи у сукупності є достатніми для підтвердження реальності здійснення спірних господарських операцій.

В свою чергу, податковим органом прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку із ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній. Графа «Додаткова інформація» в оскаржуваних рішеннях залишена податковим органом не заповненою.

Судом першої інстанції також вірно встановлено, що відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з даної підстави можливе лише тоді, коли контролюючим органом було направлено платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження зазначеної у податковій накладній інформації, а платник податку таких пояснень та копій документів не надав або надав не в повному обсязі. Між тим, у даному випадку комісія на виконання вимог пункту 9 Порядку № 520 такого повідомлення з переліком документів, які необхідно додатково надати, ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» не направляла, а прийняла оскаржувані рішення на підставі направлених позивачем повідомлень про надання пояснень та копій документів на виконання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних.

Лише при розгляді справи в суді першої інстанції, податковий орган зазначив про те, що надані позивачем банківські виписки складені з порушеннями чинного законодавства, а саме відсутні обов`язкові реквізити, зокрема підпис надавача платіжних послуг та підпис платника.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» надані відповідачу виписки з особового рахунку в АТ «ОТП Банк», які були сформовані позивачем в електронному вигляді з системи «Клієнт-Банку» і такі виписки складені з дотриманням чинного законодавства.

Обмін електронними фінансовими документами з банком регламентований Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг» та ЗУ «Про електронні довірчі послуги». Відповідно до ст. 5 Закону, «електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа».

За приписами ч. 1 ст. 7, ч.1 ст.8, ч.2 ст.9 цього Закону, оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги. Якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу.

Юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму. Допустимість електронного документа як доказу не може заперечуватися виключно на підставі того, що він має електронну форму.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо».

Як вірно встановлено судом першої інстанції, ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» укладено з АТ «ОТП Банк» договір про банківське обслуговування на підставі заяви про надання банківських послуг №514/001135/20 від 25.05.2020 року, відповідно до розділу 4 якої ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» приєднався до умов банківського обслуговування, розміщених на офіційному сайті банку.

Відповідно до п. 18.1 Правила користування рахунками та надання платіжних послуг (публічні)( Затверджено наказом № 224 від 24.07.2023 року, клієнт має можливість в будь-який зручний для себе час безкоштовно сформувати виписку з рахунку Клієнта в Cистемі Інтернет-банкінгу (для Клієнтів фізичних осіб) або Системі Клієнт-Банк (для Клієнтів фізичних осіб-підприємців). Виписка з рахунку може бути сформована за заданий Клієнтом період та містить відомості про всі проведені Клієнтом операції за рахунком Клієнта» (витяг додається)». Комплекс «Клієнт-Банк» є системою, яка реалізує електронне розрахункове обслуговування клієнтів банку - юридичних осіб за допомогою засобів електронної пошти. Наявність такої системи дає змогу клієнту, відправляти до банку платіжне доручення, оперативно отримати інформацію щодо проходження платежу, стану поточного рахунку, а також документів, проведених за рахунком в будь-який момент часу. «Клієнт-банк» відноситься до систем віддаленого банківського обслуговування.

Сформовані ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» в системі «Клієнт-Банку» виписки з особового рахунку містять усі необхідні реквізити, такі як: назва документа, дата складання, найменування клієнту, зміст та обсяг операцій та інформацію про банк, який формував виписку (його назва, фірмовий логотип та інші реквізити).

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що подана ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» копія електронної банківської виписки з особового рахунку в АТ «ОТП Банк» відповідає вимогам чинного законодавства, а тому є належним первинним документом, який підтверджує факт отримання від ППТФ «АНТОШКА» авансу за надані послуги.

Наведене повністю спростовує доводи апелянта про те, що банківські виписки складені позивачем з порушеннями чинного законодавства».

Крім того, податковим органом не враховано що ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» відповідно до згаданих вище норм чинного законодавства та укладеного з АТ «ОТП Банк» договору, отримало від банку електронний документ - виписку з особового рахунку, яка містить в собі усі наявні реквізити, що стосуються електронного документу і в такому ж вигляді з дотриманням відповідних вимог електронного документообігу направив його контролюючому органу разом з поясненнями, а в подальшому і разом із адміністративною скаргою на рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації ПН.

У зв`язку із цим, виписка банку не містила та могла містити «живого» відбитку штампу банку та/або підпису, що не суперечить вимогам, які пред`являються до електронного документу.

Окрім того, як зазначив позивач, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 6811 та іншими документами підтверджено, що ППТФ «АНТОШКА» перерахувало кошти, в такій же сумі, як зазначено в банківській виписці на рахунок позивача.

Більш того, відповідачем не заперечується ані факт оплати ППТФ «АНТОШКА» авансу за надання послуг, ані факт отримання ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» цих коштів та надання послуг.

За статтею 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 р. № 996-XIV неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним у постанові по справі № 420/20757/21 від 19.04.2023.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Додатково колегія суддів враховує правовий висновок Верховного суду, викладений у постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

До того ж, пунктом 9 Порядку №520 контролюючому органу надано право направлення платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Таким правом Комісія не скористалася та прийняла спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, яке належним чином не обґрунтувала.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відмову у реєстрації податкових накладних № 36, № 37 та № 53 в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню.

Також, колегія суддів вважає обґрунтованим задоволення судом першої інстанції вимог позову про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні

Аналогічну правову позицію щодо способу відновлення порушеного права платника податків висловлено Верховним Судом у постановах від 12.04.2023р. по справі №500/1836/22, від 27.04.2023р. по справі №460/8040/20, від 20.04.2023р. у справі №380/4746/22, від 06.03.2024р. по справі №440/3706/23, від 11.04.2024р. по справі №500/4244/22.

Підсумовуючи викладене, судова колегія приходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 05 квітня 2024 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:І.Г. Ступакова

Джерело: ЄДРСР 120898593
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку