Cправа № 127/21922/24
Провадження № 1-кс/127/9437/24
ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
Іменем України
25 липня 2024 року м. Вінниця
Вінницький міський суд Вінницької області в складі
слідчого судді: ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання: ОСОБА_2 ,
особи, яка подала скаргу, ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Вінниці скаргу ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області щодо ненадання їй процесуального статусу викривача корупції у кримінальних провадженнях: №42021020000000369 від 13.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України; №42021020000000341 від 02.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000539 від 06.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42021022110000218 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000546 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000555 від 13.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; у об`єднаному кримінальному провадженні №12022020050000150 від 28.04.2022 (№12022020050000150 від 28.04.2022 та №42022020000000251 від 21.06.2022) за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 366 КК України; №42023022110000732 від 05.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42023020000000064 від 20.02.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України; №42024020000000047 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42024020000000048 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулася до Вінницького міського суду Вінницької області з даною скаргою, обгрунтовуючи свої доводи тим, що в лютому 2021 року вона створила і зареєструвала громадську організацію «Агрономічне без корупції. Громадський контроль». Повідомлена нею інформація та факти про можливі корупційні правопорушення посадових осіб, уповноважених на виконання функції держави та органів місцевого самоврядування, їй стали відомі у зв`язку з її громадською діяльністю. У всіх заявах поданих нею про вчинення кримінальних правопорушень були надані фактичні дані про місце, час вчинення правопорушення, осіб, які вчинили корупційні дії, надавалися документи, що підтверджували вчинення злочинів. Повідомлення стосувалися кримінальних корупційних злочинів згідно КК України. Змістом її повідомлень була конкретна інформація про можливі факти порушення закону України «Про запобігання корупції»: відомості про обставини правопорушення, місце і час його вчинення, особу, яка вчинила правопорушення тощо.
Згідно зі ст. 532 Закону України «Про запобігання корупції» викривач самостійно визначає, які канали використовувати для повідомлення про можливі факти корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, а саме: внутрішні, регулярні або зовнішні канали; повідомлення має містити фактичні дани, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення, інших порушень цього Закону, які можуть бути перевірені; повідомлення про вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення, інших порушень цього Закону через регулярні або внутрішні канали повідомлення такої інформації підлягає попередній перевірці у строк не більше як десяти робочих днів. Таким чином, якщо особа, що повідомила про корупційне порушення, дотрималася трьох умов, вона вважається викривачем. Якщо ж хоча б один з пунктів не врахований під час повідомлення про корупцію особа є заявником. Отже, ОСОБА_3 вважає, що нею як викривачем корупції дотримано всі три умови під час повідомлення про корупційні правопорушення, які були зареєстровані в Єдиному реєстрі досудових розслідувань, а саме: №42021020000000369 від 13.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України; №42021020000000341 від 02.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000539 від 06.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42021022110000218 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000546 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000555 від 13.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; об`єднане кримінальне провадження №12022020050000150 від 28.04.2022 (№42022020000000251 від 21.06.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 366 КК України; №42022020000000252 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України) за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191 КК України та ч. 2 ст. 366 КК України; №42023022110000732 від 05.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42023020000000064 від 20.02.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України; №42024020000000047 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42024020000000048 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України.
28 травня 2024 року вона звернулась до Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області із заявою щодо визнання її викривачем корупції по вищевказаним кримінальним провадженням, відомості про які були внесені за її заявами до Єдиного реєстру досудових розслідувань, реєстраційний номер заяви №С-1112 від 28.05.2024. 28 червня 2024 року через Укрпошту поштовим листом вона отримала відповідь про відсутність підстав для надання їй статусу викривача.
Одночасно, 28 травня 2024 року вона звернулася на особистому прийомі до керівника Вінницької окружної прокуратури ОСОБА_4 щодо стану досудового розслідування у вищезазначених кримінальних провадженнях та визнання її викривачем корупції у зазначених кримінальних провадженнях, на що отримала відповідь, що у кримінальних провадженнях її можливо визнати викривачем у разі наведення саме нею характеру та суми реально спричиненої шкоди в результаті вчинення кримінальних правопорушень, які є предметом розслідування кримінальних проваджень №12022020050000150, №42023022110000732. Отже, враховуючи, що нею не наведено реальної суми спричиненої шкоди, а досудове розслідування на теперішній час її встановлює, то вказане призводить до сумнівної необхідності визнання її викривачем. Отже, питання про визнання її викривачем належить до компетенції слідчого, дізнавача, детектива, але не належить до компетенції прокуратури.
Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_3 просила зобов`язати уповноважених осіб Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області залучити її у якості викривача корупції та підтвердити статус викривача корупції у вказаних вище кримінальних провадженнях, що стосується корупційних та пов`язаних з корупцією правопорушень, закріплених у КК України; проінформувати Національне агенство із запобігання корупції про підтвердження її як викривача корупції та про початок досудових розслідувань за її участю, як викривача корупції.
В судовому засіданні ОСОБА_3 , пославшись на вищезазначені обставини, скаргу підтримала та просила вимоги скарги задовольнити.
Представник Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду скарги повідомлявся належним чином. Відповідно до ч. 3 ст. 306 КПК України його відсутність не є перешкодою для розгляду скарги.
Заслухавши пояснення ОСОБА_3 в обґрунтування доводів та вимог скарги, вивчивши скаргу та долучені до неї матеріали, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Забезпечення права на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності слідчого, прокурора є однією із загальних засад кримінального провадження. Відповідно до ст. 24 КПК України це право гарантується кожному.
Згідно з п. 18 ч. 1 ст. 3 КПК України, до повноважень слідчого судді належить здійснення у порядку, передбаченому цим Кодексом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні під час проведення досудового розслідування в кримінальному провадженні.
В судовому засіданні встановлено, що слідчими СВ Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021020000000555 від 13.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, відомості про яке були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою ОСОБА_3 .
Крім того, слідчими СВ відділу поліції №3 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у об`єднаному кримінальному провадженні №12022020050000150 від 28.04.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 191, ч. 2 ст. 366, ч. 5 ст. 191 КК України, та здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № №42023022110000732 від 05.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, відомості про які були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою ОСОБА_3 .
Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва у зазначених вище кримінальних провадженнях здійснюється прокурорами Вінницької окружної прокуратури Вінницької області.
Також слідчими СВ відділення поліції №2 Тульчинського районного відділу поліції ГУНП у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023020000000064 від 20.02.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, відомості про яке були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою ОСОБА_3 . Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва у вказаному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Тульчинської окружної прокуратури Вінницької області.
Кримінальне провадження №42024020000000047 об`єднано із кримінальними провадженнями №42020020000000061 та №42020020000000036 та досудове розслідування у даному кримінальному провадженні здійснюється слідчими СУ ГУНП у Вінницькій області за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 191, ч. 1 ст. 364, ч. 2 ст. 367 КК України, відомості про які були внесені за заявами громадських організацій, в т.ч. ОСОБА_3 . Також слідчими СУ ГУНП у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024020000000048 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, відомості про яке були внесені за заявами громадських організацій, в т.ч. ОСОБА_3 . Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням здійснюється прокурорами Вінницької обласної прокуратури.
Крім того, СУ ГУНП у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021022110000218 від 10.12.2021 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, яке постановою прокурора від 28.06.2022 було об`єднано з кримінальним провадженням №42021020000000546 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, відомості про які були внесені до ЄРДР за заявою ОСОБА_3 .
Крім того, слідчими четвертого слідчого відділу (з дислокацією у м. Вінниці) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021020000000539 від 06.12.20-21 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 191, ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 382 КК України, відомості про яке були внесені до ЄРДР за заявою ГО "Агрономічне без корупції. Громадський контроль, яке об`єднано із кримінальним провадженням №42021022110000225 від 17.12.2021. Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва у даному кримінальному провадженні здійснються прокурорами Вінницької обласної прокуратури.
Слідчим відділом Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області здійснюються досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021020000000369 від 13.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України, та у кримінальному провадженні №42021020000000342 від 03.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, відомості про які були внесені до ЄРДР за заявою ОСОБА_3
В Законі України «Про запобігання корупції» містяться норми, що регламентують діяльність викривачів.
Згідно із роз`ясненнями Національного агентства з питань запобігання корупції «Щодо правового статусу викривача у кримінальному провадженні» від 26.10.2020 №10, відповідно до п. 162 ч. 1 ст. 3 КПК України викривач це фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, звернулася із заявою або повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення до органу досудового розслідування.
Наявність у викривача внутрішнього переконання, що інформація є достовірною, - це стан упевненості особи в тому, що інформація, яку вона повідомляє, свідчить про можливі факти вчинення корупційного правопорушення, і цей стан ґрунтується на її знанні ознак корупційного правопорушення, життєвому чи професійному досвіді або інших обставинах. Достовірність інформації її властивість підтверджувати наявність чи відсутність фактичних даних про можливі факти корупційних правопорушень, заснована на внутрішньому переконанні викривача. У випадку якщо у повідомленні викривача наведена інформація про вчинення корупційного кримінального правопорушення, але органом досудового розслідування внесено відомості до ЄРДР за статтею кримінального закону, про кримінальне правопорушення, яке не є корупційним, особа не набуває процесуального статусу викривача, але набуває статус заявника.
Формами звернення викривача до органу досудового розслідування є заява (повідомлення) про корупційне кримінальне правопорушення. Заява (повідомлення) може бути письмовою або усною і наданою безпосередньо під час особистого звернення заявника до органу досудового розслідування. Усні заяви (повідомлення) викривача уповноважена службова особа органу досудового розслідування вносить до протоколу прийняття заяви про кримінальне правопорушення.
Фактичні дані у заяві викривача мають складатися з інформації про конкретний факт кримінального корупційного правопорушення.
Заява (повідомлення) викривача про кримінальне корупційне правопорушення має містити усі відомі, зокрема, про: обставини правопорушення; місце і час його вчинення; спосіб вчинення; особу, яка вчинила правопорушення; вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням тощо.
Частиною 9 статті 214 КПК України передбачено, що слідчий, дізнавач протягом 24 годин з моменту внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань у письмовій формі повідомляє Національне агенство з питань запобігання корупції про початок досудового розслідування за участю викривача, підставу початку досудового розслідування та інші відомості, передбачені частиною п`ятою цієї статті. Копія зазначеного повідомлення Національному агентству з питань запобігання корупції надається викривачу.
Отже,питання провизнання особивикривачем належитьдо компетенціїслідчого,дізнавача,детектива.Слідчий є процесуально самостійною фігурою, наділеною певними повноваженнями для прийняття процесуальних рішень у кримінальному провадженні, визначення напрямку слідства, обрання процесуальних засобів для забезпечення повноти розслідування.
Однак, як вбачається із матеріалів скарги та встановлено в судовому засіданні, ОСОБА_3 не зверталася до слідчих, які здійснюють досудове розслідування у кримінальних провадженнях по фактам вчинення корупційних кримінальних правопорушень, відомості про які були внесені до ЄРДР за її заявами, з питанням про визнання її викривачем у даних кримінальних провадженнях.
Враховуючи вищевикладене, слідчий суддя вважає, що у задоволенні скарги ОСОБА_3 слід відмовити за безпідставністю.
Керуючись ст.ст. 3, 7, 24, 303, 307, 309 КПК України, ЗУ «Прозапобігання корупції», слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні скарги ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області щодо ненадання їй процесуального статусу викривача корупції у кримінальних провадженнях: №42021020000000369 від 13.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України; №42021020000000341 від 02.08.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000539 від 06.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42021022110000218 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000546 від 10.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42021020000000555 від 13.12.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; у об`єднаному кримінальному провадженні №12022020050000150 від 28.04.2022 (№12022020050000150 від 28.04.2022 та №42022020000000251 від 21.06.2022) за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 366 КК України; №42023022110000732 від 05.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України; №42023020000000064 від 20.02.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України; №42024020000000047 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України; №42024020000000048 від 27.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, - відмовити.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя Вінницького міського суду
Вінницької області ОСОБА_5