open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Головуючий І інстанції: Г.В. Костенко

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2024 р. Справа № 440/1984/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Ральченка І.М.,

Суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2024, по справі № 440/1984/24

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 разової грошової виплати до Дня Незалежності України у 2023 році в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч. 5 ст. 13 Закону України № 3551-XII в повному обсязі;

- зобов`язати Головне управління пенсійного фонду України у Полтавській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до Дня Незалежності України у 2023 році у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2024 позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 разової грошової виплати до Дня Незалежності України за 2023 рік у розмірі 1000 грн.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до Дня Незалежності України за 2023 рік у розмірі 1000 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору судом першої інстанції, зокрема апелянт вказав, що позивач не перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області, а відтак така допомога пенсійним органом позивачу правомірно не проводилася.

На підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судовим розглядом, ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій.

12.12.2023 позивач звернувся до Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області із заявою про виплату разової грошової виплати до Дня Незалежності України у 2023 році, передбаченої ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Головне управління пенсійного фонду України у Полтавській області листом від 28.12.2023 повідомило позивача, що на даний час він не перебуває на обліку в Головному управлінні пенсійного фонду України у Полтавській області як отримувач пенсії, а тому таку виплату не проведено.

Позивач, не погодившись із відмовою, звернувся до суду із даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності України за 2023 рік.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів частково погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 5 Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-XII учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Згідно з абз. 5 п. 22 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щороку до Дня Незалежності України учасникам бойових дій виплачується разова грошова виплата у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 № 754 «Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань» затверджено Порядок використання коштів державного бюджету для забезпечення соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань, що визначає механізм використання коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету за програмою «Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною».

Відповідно до п. 2 Порядку № 754 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

Згідно з підп. 2 п. 3 Порядку розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня, зокрема, є щодо напрямів, зазначених у підпунктах 3 і 4 пункту 4 цього Порядку, - Пенсійний фонд України.

Підпунктом 4 п. 4 Порядку № 754 визначено, що бюджетні кошти спрямовуються, зокрема, на здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України відповідно до Порядку здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 № 754.

Відповідно до підп. 4 п. Порядку № 754 бюджетні кошти розподіляються в межах бюджетних призначень і спрямовуються, зокрема, пенсійному фонду України за напрямом, визначеним підпунктом 4 пункту 4 цього Порядку, - на підставі заявки (за формою, визначеною Мінсоцполітики) на фінансування виплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої частиною п`ятою статей 12-15, пункту 1 частини першої статті 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і частиною третьою статей 6-1 - 6-4 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань» (далі - грошова допомога), і витрат на оплату послуг, пов`язаних з її виплатою та доставкою організаціями, які здійснюють виплату та доставку пенсій і грошової допомоги за місцем фактичного проживання.

Пенсійний фонд України перераховує кошти для виплати допомоги, зокрема, іншим отримувачам грошової допомоги - за місцем їх проживання на поточні рахунки таких отримувачів в уповноважених банках.

Відповідно до абз. 3 п. 2 Порядку № 754 здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 № 754, до осіб, які мають право на грошову допомогу (далі - отримувачі грошової допомоги), належать: учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності та колишні неповнолітні (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язні концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також діти, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків.

Згідно з підп. 2 п. 3 Порядку № 754 грошова допомога виплачується до 24 серпня 2023 року в такому розмірі: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1000 гривень.

Відповідно до п. 4 Порядку № 754 отримувачі грошової допомоги, зокрема ті, що набули відповідного статусу згідно із статтями 6, 7, 9, 10, 10-1, 11 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» до 24 серпня поточного року включно, яким грошову допомогу не виплачено станом на 1 жовтня, мають право звернутися щодо її виплати до Пенсійного фонду України (його територіального органу за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) та отримати її до 1 листопада поточного року.

Із матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .

Так, відмова пенсійного органу у виплаті позивачу разової грошової виплати до Дня Незалежності України обґрунтована тим, що ОСОБА_1 не перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області як отримувач пенсії.

З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п. 3 постанови Кабінету Міністрів України № 754 від 21.07.2023 «Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) інформація щодо осіб (за категоріями), які мають право на отримання разової грошової виплати до Дня Незалежності України і не перебувають на обліку в Пенсійному фонді України, подається Пенсійному фонду України до 1 серпня поточного року Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури, Головним управлінням Національної гвардії, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро, Державною податковою службою, Державною митною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Державним бюро розслідувань, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Службою судової охорони, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Офісом Генерального прокурора, Державною судовою адміністрацією, Державною спеціальною службою транспорту, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями.

У разі неможливості подання Пенсійному фонду України визначеної в абзаці першому цього пункту інформації до 1 серпня поточного року таку інформацію може бути подано до 1 жовтня поточного року.

У 2023 році у разі неподання Пенсійному фонду України визначеної в абзаці першому цього пункту інформації у строки, встановлені абзацами першим і другим цього пункту, таку інформацію може бути подано до 10 грудня 2023 року.

Із наведених норм слідує, що не перебування особи на обліку у пенсійному органі не є перешкодою для нарахування та виплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України, оскільки у такому випадку на інші формування, підприємства, установа чи організації покладено обов`язок інформування Пенсійного фонду України щодо осіб, які мають право на отримання разової грошової виплати до Дня Незалежності України.

Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає, що у спірних правовідносинах позивач мав законні сподівання на отримання щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності України за 2023 рік, як учасник бойових дій відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», втім така допомога не була виплачена внаслідок недотримання п. 3 постанови Кабінету Міністрів України № 754 від 21.07.2023 «Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань».

Стосовно посилань апелянта на те, що позивач звернувся до Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області із заявою про виплату разової грошової виплати до Дня Незалежності України після 01 грудня 2023, колегія суддів зазначає, що такі доводи не були підставою для відмови відповідача у нарахуванні разової допомоги, викладеної у листі Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області від 28.12.2023.

Отже, всупереч вимог чинного законодавства спірна виплата разової грошової допомоги не була здійснена позивачу.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми законодавства, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивач має право на отримання грошової допомоги до Дня Незалежності України в 2023 році, з огляду на що рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу є обґрунтованим.

Разом з тим, стосовно висновків суду першої інстанції про те, що не нарахування та невиплата позивачу разової грошової допомоги свідчить про допущення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області протиправної бездіяльності, колегія суддів зазначає наступне.

Так, протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків.

Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи".

Застосовуючи цей підхід із урахуванням відсутності у Головного управління пенсійного фонду України у Полтавській області відомостей щодо ОСОБА_1 як особи, який має право на отримання разової грошової виплати до Дня Незалежності України, інформацію про якого згідно з п. 3 постанови Кабінету Міністрів України № 754 від 21.07.2023 «Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань» мала бути надіслана до пенсійного органу, колегія суддів не вбачає підстав для висновку про те, що мала місце протиправна бездіяльність.

Враховуючи вище викладене, колегія суддів суд вважає помилковими висновки суду першої інстанції щодо визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 разової грошової виплати до Дня Незалежності України за 2023 рік у розмірі 1000 грн.

Таким чином, в цій частині рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

В іншій частині рішення суду першої інстанції є обґрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області - задовольнити частково.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2024 по справі № 440/1984/24 - скасувати в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 разової грошової виплати до Дня Незалежності України за 2023 рік у розмірі 1000 грн.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити.

В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2024 у справі № 440/1984/24 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов

Джерело: ЄДРСР 120488998
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку