open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/1038/24
Моніторити
Ухвала суду /29.08.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.07.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /19.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.02.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/1038/24
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /29.08.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /15.07.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Рішення /19.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /23.02.2024/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2024 року справа №200/1038/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г.,

розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року у справі № 200/1038/24 (головуючий І інстанції Молочна І.С.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не застосування до перерахунку та виплати щомісячних пенсійних виплат, які належать ОСОБА_1 , належних коефіцієнтів збільшення (індексації) щомісячних пенсійних виплат, що були встановлені в Україні у розмірі: 1,11 для 2021 року; 1,14 для 2022 року; 1,197 для 2023 року, за період з 01 березня 2021 року по 01 березня 2024 року.

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, щодо не застосування до перерахунку та виплати щомісячних страхових виплат, які належать ОСОБА_1 , належного коефіцієнту збільшення (індексації) щомісячних страхових виплат, що був встановлений в Україні в розмірі 1,197 для 2023 року та протиправне обмеження їх розміру збільшення, виплати сумою в 1500 гривень, за період з 01 березня 2023 року по 01 березня 2024 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити належну індексацію (перерахунок) щомісячних пенсійних виплат, що належать ОСОБА_1 , з 01 березня 2021 року по 01 березня 2024 року з використанням встановлених коефіцієнтів збільшення (індексації) щомісячних пенсійних виплат в Україні у розмірі 1,11 для 2021 року; 1,14 для 2022 року; 1,197 для 2023 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити належну індексацію (перерахунок) щомісячних страхових виплат, що належать ОСОБА_1 , з 01 березня 2023 року по 01 березня 2024 року з використанням встановленого коефіцієнту збільшення (індексації) щомісячних страхових виплат в Україні у розмірі 1,197 для 2023 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити розрахунок виниклої заборгованості внаслідок їх не правомірних дій пов`язаних із незастосуванням належних коефіцієнтів збільшення (індексації) до щомісячних пенсійних виплат, які належать ОСОБА_1 у розмірі 1,11 для 2021 року; 1,14 для 2022 року; 1,197 для 2023 року та невідкладно виплатити ОСОБА_1 суму виниклої заборгованості по пенсійним виплатам, за період з 01 березня 2021 року по 01 березня 2024 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити розрахунок виниклої заборгованості внаслідок їх не правомірних дій пов`язаних із незастосуванням належного коефіцієнту збільшення (індексації) до щомісячних страхових виплат, які належать ОСОБА_1 у розмірі 1,197 для 2023 року та невідкладно виплатити ОСОБА_1 суму виниклої заборгованості по страховим виплатам, за період з 01 березня 2023 року по 01 березня 2024 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в ході проведення з 01 березня 2024 року наступних перерахунків (індексацій) пенсійних та страхових виплат, які належать ОСОБА_1 здійснювати визначення сум збільшення щомісячних пенсійних та страхових виплат із застосуванням встановлених в Україні коефіцієнтів збільшення (індексації) без врахування обмежень підвищення (виплати), які не відповідають та порушують вимоги Конституції та Законів України, для чого використовувати зроблені виводи в рішеннях та постановах судів України в справі № 200/1038/24.

В обґрунтування позову зазначив, що в період 2021-2023 років відповідач, при проведенні щорічних перерахунків (індексацій) щомісячних пенсійних та страхових виплат, не застосував до належних позивачу щомісячних пенсійних виплат (пенсійні виплати вперше були призначені з 01 березня 2020 року) коефіцієнти збільшення (індексації) в розмірі 1,11 для 2021 року; 1,14 для 2022 року; 1,197 для 2023 року та не застосував коефіцієнт збільшення 1,197 для перерахунку (індексації) належних позивачу щомісячних страхових виплат у 2023 році, обмеживши суму перерахунку (збільшення) щомісячних страхових виплат розміром в 1500,00 грн (страхові виплати вперше були призначені з 01 березня 2019 року).

Відповідач при проведенні індексації в 2021-2023 роках належних позивачу пенсійних і страхових виплат надав перевагу встановленим обмеженням його прав, які містяться в підзаконних постановах КМУ № 124 від 20 лютого 2019 року та № 168 від 24 лютого 2023 року.

Таким чином, права позивача на належну індексацію (перерахунок) пенсійних виплат у 2021-2023 роках та належну індексацію (перерахунок) страхових виплат у 2023 році були незаконно обмежені відповідачем.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не проведення індексації пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2021 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести індексацію пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2021 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11, та виплатити виниклу заборгованість з 01 березня 2021 року.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не проведення індексації пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2022 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести індексацію пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2022 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14, та виплатити виниклу заборгованість з 01 березня 2022 року.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не проведення індексації пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2023 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести індексацію пенсії ОСОБА_1 з 01 березня 2023 року, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197, та виплатити виниклу заборгованість з 01 березня 2023 року.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо обмеження розміру виплаченої ОСОБА_1 з 01 березня 2023 року індексації щомісячних страхових виплат відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році розміром 1500,00 грн.

Зобов`язано Головне управління пенсійного фонду в Донецькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 щомісячних страхових виплат з 01 березня 2023 року із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,197 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році, без обмеження її розміром 1500,00 грн, з урахуванням раніше виплачених сум.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Вирішено питання судових витрат по справі.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Позивач отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 1058 з 01 березня 2020 року.

При опрацюванні заяви про призначення пенсії заробітну плату враховано з 01 червня 2006 року по 28 лютого 2019 року, застосовано показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні за 2020 рік (2017-2019) в розмірі 7763,17 грн, індивідуальний коефіцієнт для обчислення 3,19547.

В 2021 році показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні збільшено з 4404,35 грн на 4888,83 грн, що є меншою за встановлену позивачу 7763,17 грн.

Пенсії, призначені у 2020-2022 роках з урахуванням показників середньої заробітної плати відповідно 7763,17 грн, 9118,81 грн, 10 846,37 грн, з 1 березня 2022 року та з 1 березня 2023 року не індексуються.

Проте, до таких пенсій встановлюється щомісячна доплата в розмірі 135,00 грн та 100,00 грн відповідно у межах максимального розміру пенсії.

Враховуючи, що позивачу призначено пенсію в 2020 році та застосовано показник середньої заробітної плати за 2020 рік в сумі 7763,17 грн, тому для застосування коефіцієнтів 1,11, 1,14 та 1,197 за періоди 2021, 2022 та 2023 роки відсутні підстави.

Позивачу в 2022 та 2023 роках додано щомісячні доплати в розмірі 135,00 грн та 100,00 грн відповідно. Також, позивачу проведено перерахунок Індексація заробітку з 01 березня 2024 року, в якому показник середньої заробітної плати збільшено з 7763,17 грн до 7994,47 грн.

Крім того, згідно з постановою КМУ від 24 березня 2021 року № 239 перерахунок щомісячних страхових виплат позивачу з 01 березня 2021 року здійснювався із застосування коефіцієнта 1,11, розмір виплат склав 13 507,04 х 1,11 = 14 992,81 грн.

Згідно із постановою КМУ від 05 березня 2022 року №200 перерахунок щомісячних страхових виплат позивачу з 01 березня 2022 року здійснювався із застосування коефіцієнта 1,14, розмір виплат склав 14 992,81 х 1,14 = 17091,80 грн.

Згідно з пп.1,9 постанови КМУ від 24 лютого 2023 року № 168 перерахунок щомісячних страхових виплат з 01 березня 2023 року був проведений із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197.

При цьому, розмір збільшення в результаті перерахування щомісячних страхових виплат не може перевищувати 1500,00 грн. Тому перерахунок щомісячних страхових виплат позивача з 01 березня 2023 року проводився наступним чином: 17 091,80 х 1,197 = 20 458,88 грн, 20 458,88 17 091,80 = 3367,08 грн >1500,00 грн, 17 091,80 + 1500,00 = 18 591,80 грн.

Виходячи з цього, розмір перерахованої страхової виплати позивача з 01 березня 2023 року становить 18 591,80 грн.

Позивачем рішення суду першої інстанції не оскаржується.

Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

З огляду на зазначене, суд надає оцінку законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції тільки в межах доводів апеляційної скарги відповідача.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 .

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області, отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 1058 з 01 березня 2020 року.

Згідно з розрахунком пенсії для розрахунку заробітку для обчислення пенсії позивача застосовувався середній заробіток за три попередні роки (за 2017-2019 роки) у розмірі 7763,17 грн.

Відповідно до протокольного рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 053130004511 про перерахунок пенсії ОСОБА_1 , дата-час розрахунку 03 червня 2022 року, вид перерахунку: індивідуально (масовий), індексація заробітку, станом на з 01 березня 2021 року не здійснювалась індексація пенсії позивача, що відповідачем не заперечується.

Відповідно до протокольного рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 053130004511 від 23 червня 2022 року про перерахунок пенсії ОСОБА_1 , вид перерахунку: індивідуально (масовий), індексація заробітку, позивачу встановлена надбавка 135,00 грн на індексацію з 01 березня 2022 року.

Відповідно до протокольного рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області № 053130004511 про перерахунок пенсії ОСОБА_1 , вид перерахунку: індивідуально (масовий), індексація заробітку, позивачу встановлена надбавка 100,00 грн на індексацію з 01 березня 2023 року.

Зазначене також підтверджується Інформацією щодо нарахованих ОСОБА_1 сум пенсії в розрізі складових за період з 01 березня 2021 року по 01 березня 2024 року, наданою відповідачем.

Відповідно до виписки з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби наданні медичної та соціальної допомоги до довідки серії 12ААА № 106700 ОСОБА_1 була встановлена втрата професійної працездатності в розмірі 30% з 08 червня 2022 року безстроково (враховано з 01 березня 2022 року).

Згідно з постановою Краматорського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області від 06 липня 2022 року № 14018/249978/4324/11 потерпілий ОСОБА_1 перебуває на обліку з 12 лютого 2019 року, має зареєстрований страховий випадок трудове каліцтво, що стався 30 січня 2018 року. За висновком МСЕК від 08 червня 2022 року, серія 12ААА № 106700 потерпілому встановлено стійку втрату професійної працездатності в розмірі 30% та ІІІ групу інвалідності, безстроково. Призначено потерпілому перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 17 091,80 грн з 01 березня 2022 року, безстроково.

Відповідно до розрахунку перерахованої щомісячно страхової виплати ОСОБА_1 розмір перерахованої щомісячної страхової виплати складає 14 992,81 грн х 1,14 = 17 091,80 грн.

Відповідно до протокольного рішення № 249978(04324.0) із підсистеми ІКІС ПФУ про призначення з 01 березня 2023 року ОСОБА_1 нараховано щомісячні страхові виплати у розмірі 18 591,80 грн.

Тобто, розмір щомісячних страхових виплат позивача склав 17 091,80 грн + 1500,00 грн (обмеження відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році).

Оцінка суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058), цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідно зі статтею 1 Закону № 1058 пенсія щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

На підставі частини першої статті 27 Закону № 1058 розмір пенсії за віком визначається за формулою:

П = Зп ? Кс, де:

П - розмір пенсії, у гривнях;

Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;

Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.

Як визначено частиною другою статті 40 Закону № 1058 заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою:

Зп = Зс х (Ск : К), де:

Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;

Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Тимчасово, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, заробітна плата (дохід) для призначення пенсії визначається із середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки;

Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn );

К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Відповідно до частини другої статті 42 Закону № 1058-IV для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абзацом другим цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок № 124).

Пунктом 1 Порядку № 124 передбачено, що цим Порядком відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон) визначено механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Пунктом 2 вказаного Порядку передбачено, що перерахунку підлягають пенсії, обчислені: відповідно до Закону; відповідно до статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у розмірі відшкодування фактичних збитків; з урахуванням заробітку (грошового забезпечення), який визначено відповідно до частини першої статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

З огляду на те, що позивачу призначена пенсія по інвалідності, розмір якої визначається відповідно до вимог Закону № 1058-IV, тому відповідно до вказаного Порядку пенсія позивача підлягає перерахунку, що не заперечується сторонами.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 124 коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається за такою формулою:

К=((ЗСЦ + ЗСЗ) х 50% + 1):100%

де ЗСЦ - показник зростання споживчих цін за попередній рік (у відсотках);

ЗСЗ - показник зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (у відсотках), що визначається за такою формулою:

ЗСЗ = Псзп (1) : Псзп (2) х 100 % - 100 %,

де Псзп (1) - показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення;

Псзп (2) - показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарні роки, що передують року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування коефіцієнт щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, може бути збільшено, але він не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за три календарних роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Розмір коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, визначається щороку Кабінетом Міністрів України у межах бюджету Пенсійного фонду України. При цьому в разі відсутності даних про заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, для визначення розміру коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, враховується наявна заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, з наступним перерахунком зазначеного коефіцієнта для підвищення пенсії відповідно до цього Порядку.

Перерахунок пенсій відповідно до цього Порядку проводиться щороку з 1 березня.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 124 у 2019 році перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 1 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.

Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Пенсії, які призначені відповідно до Закону та розмір яких не підвищено відповідно до пункту 4 цього Порядку, абзаців першого, другого цього пункту, з урахуванням абзаців першого, третього частини першої, частини другої статті 28, абзацу другого пункту 4-1 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону, пункту 4 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 3 жовтня 2017 року № 2148-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», а також з урахуванням щомісячної державної адресної допомоги до пенсії, що виплачується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. № 265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян», щороку підвищуються за рішенням Кабінету Міністрів України в межах бюджету Пенсійного фонду України. Підвищення встановлюється в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, і враховується під час подальших перерахунків пенсії. Відповідно до п. 6 Порядку № 124, під час перерахунку пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, призначених відповідно до Закону, застосовується величина оцінки одного року страхового стажу, визначена статтею 25 Закону на дату проведення перерахунку.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 124 під час перерахунку пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, призначених відповідно до Закону, застосовується величина оцінки одного року страхового стажу, визначена статтею 25 Закону на дату проведення перерахунку.

Під час перерахунку пенсій відповідно до цього Порядку враховуються суми доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, суми індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законодавством). Якщо внаслідок перерахунку розмір пенсії зменшується, пенсія перераховується під час наступного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

На виконання вимог вищезазначених норм у 2021, 2022 та 2023 роках Кабінетом Міністрів України прийнято постанови від 22 лютого 2021 року №127 Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році, від 16 лютого 2022 року № 118 Про індексацію пенсій та заходи підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році та від 24 лютого 2023 року № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 року № 127 Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році (далі Постанова № 127) встановлено, що у 2021 році, зокрема, перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році проводиться з 1 березня із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11;

у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Згідно з пунктом 2 Постанови № 127 якщо пенсії, призначені відповідно до Закону за зверненнями, які надійшли по 31 грудня 2020 р. включно, не підвищувалися відповідно до пункту 1 цієї постанови, а також не підвищувалися із січня по липень 2021 р. включно у зв`язку із збільшенням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність/мінімальної заробітної плати, визначених законом, з урахуванням абзаців першого, третього частини першої та частини другої статті 28, абзацу другого пункту 4-1 розділу XV Прикінцеві положення Закону, пункту 4 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 3 жовтня 2017 р. № 2148-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій, а також з урахуванням щомісячної державної адресної допомоги до пенсії, що виплачується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. № 265 Деякі питання пенсійного забезпечення громадян, з 1 липня 2021 р. до таких пенсій установлюється щомісячна доплата в розмірі 100 гривень у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до законодавства.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» (далі - Постанова № 118) установлено, що з 1 березня 2022 року:

перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

Пунктом 4 Постанови № 118 установлено, що з 1 березня 2022 р. до пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2021 р. включно, які не підвищуються з 1 березня 2022 р. згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), щомісячну доплату до пенсії в розмірі 135 гривень, яка виплачується додатково до встановленої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році» щомісячної доплати до пенсії, в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 5 Постанови № 118 установлено, що з 1 березня 2022 р. розміри щомісячних компенсаційних виплат, передбачених абзацом першим пункту 1 та абзацом першим пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2020 р. № 849 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат для окремих категорій осіб у 2021 році та в подальшому», підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї Постанови.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році (далі Постанова № 168) установлено, що з 1 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році, проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Абзацом 3 пункту 2 Постанови № 168 визначено, що підвищення на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, застосовується також у разі поновлення виплати пенсії, призначеної до 31 грудня 2022 р. відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та перерахунку пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім перерахунків у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за зазначеним Законом.

Пунктом 6 Постанови № 168 установлено, що з 1 березня 2023 р. до пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон) за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 р. включно, які не підвищуються з 1 березня 2023 р. згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», щомісячну доплату до пенсії в розмірі 100 гривень, яка виплачується додатково до щомісячних доплат до пенсії, встановлених пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 р. № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році та пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році», в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що при призначенні пенсії позивача відповідачем застосовано середній заробіток в Україні, з якого сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, в розмірі 7763,17 грн (за 2017-2019 роки), що підтверджується відповідним розрахунком та не заперечується відповідачем.

Разом із цим, як вбачається з протокольних рішень, що також не заперечується відповідачем, відповідач не здійснив індексацію пенсії позивача з 01 березня 2021 року із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,11, оскільки показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні збільшено з 4404,35 грн на 4888,83 грн, що є меншою за встановлену позивачу 7763,17 грн.

З 01 березня 2022 року автоматично проведено перерахунок пенсії позивача Індексація заробітку з урахуванням пункту 4 Постанови № 118 та встановлено доплату до пенсії в розмірі 135,00 грн, з 01 березня 2023 року автоматично проведено перерахунок пенсії Індексація заробітку з урахуванням пункту 6 Постанови № 168 та встановлено надбавку до пенсії в розмірі 100,00 грн.

Тобто, відповідач не здійснив індексацію пенсії позивача із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у розмірі 1,14 та 1,197 відповідно.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції послався на наступне.

Як пункт 1 Постанови № 127, так і пункт 1 Постанови № 118 та пункт 1 Постанови № 168 містять відсилочну норму до пунктів 2, 3 Порядку № 124.

Пунктом 2 Порядку № 124 передбачено, що перерахунку підлягають пенсії, обчислені:

відповідно до Закону;

відповідно до статті 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у розмірі відшкодування фактичних збитків;

з урахуванням заробітку (грошового забезпечення), який визначено відповідно до частини першої статті 43 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 124 перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли:

по 31 грудня включно року, що передує року, в якому проводиться перерахунок, крім тих, які на дату проведення перерахунку переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на умовах, визначених абзацом третім частини третьої статті 45 Закону (за зверненнями, які надійшли з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок);

в період з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок, до дати, з якої проводиться перерахунок, обчислені відповідно до статті 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у розмірі відшкодування фактичних збитків.

Як встановлено вище, з 01 березня 2020 року позивачу призначено пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 1058, а отже, з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року відповідач зобов`язаний був здійснити перерахунок пенсії позивача застосовуючи коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11, 1,14 та 1,197 відповідно, та розмір пенсії зі вказаних дат підвищується на такі коефіцієнти збільшення.

Отже, оскільки в матеріалах справи відсутні належні, достовірні та допустимі докази здійснення з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року індексації пенсії позивача із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11, 1,14 та 1,197 відповідно, відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо не проведення індексації пенсії із застосуванням вказаних вище коефіцієнтів збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та який враховується для обчислення пенсії, та порушив право позивача на належне пенсійне забезпечення з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року.

Проте, такі висновки суду першої інстанції є помилковими з огляду на наступне.

Відповідно до абзацу 1 частини другої статті 42 Закону № 1058 для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Згідно з абзацом 2 частини другої статті 42 Закону № 1058 показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абз.2 цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення, що передбачено абз.3 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058.

Аналіз вищезазначених положень свідчить, що індексація пенсії проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в України, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, а не шляхом безпосереднього збільшення розміру пенсії.

В свою чергу, показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, для цілей індексації збільшується за правилами, визначеними абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV.

Відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону № 1058-ІV заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою:

Зп = Зс х (Ск : К), де:

Зп заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;

Зс середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. […];

Ск сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn);

К страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Отже, одним із показників, який враховується для визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії, є середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три роки, що передуються року звернення за призначенням пенсії.

Порядок визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 01 лютого 2008 року № 4-4, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2008 року за № 146/14837, (далі - Порядок № 4-4).

Відповідно до пункту 1.1 Порядку № 4-4 цей Порядок розроблено з метою визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, для обчислення пенсії (далі заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії) відповідно до Закону № 1058.

Згідно з пунктом 1.2 Порядку № 4-4 Порядок визначає механізм розрахунку показників заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за місяць та за рік.

Порядком визначено:

показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за місяць використовується для розрахунку індивідуального коефіцієнту заробітної плати (доходу) застрахованої особи;

показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за рік використовується для визначення заробітної плати (доходу) застрахованої особи для обчислення пенсії, скоригованої згідно з ч. 2 ст. 40 Закону.

В пункті 2.2 Порядку № 4-4 наведена формула, за якою розраховується показник заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії за рік.

Відповідно до абзацу 1 пункту 5 Порядку № 124 показник середньої заробітної плати визначається станом на 01 жовтня 2017 року і становить 3764,40 грн.

(3149,45 грн + 3661,41 грн + 4482,35 грн) : 3 = 3764,40 грн, де 3149,45 грн середня заробітна плата за 2014 рік, 3661,41 грн середня заробітна плата за 2015 рік, 4482,35 грн середня заробітна плата за 2016 рік.

В 2019 році показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до абз.1 п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,17, що передбачено п. 2 Постанови № 124.

Як наслідок, в 2019 році показник середньої заробітної плати при перерахунку пенсій становив 4404,35 грн (3764,40 грн х 1,17).

Таким чином, механізм індексації пенсій, визначений ч. 2ст. 42 Закону № 1058-ІVта Порядком № 124, зводиться до збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в України, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, за правилами, визначеними абз.2 ч. 2ст. 42 Закону № 1058, на відповідний коефіцієнт.

При цьому для цілей індексації показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, обчислюється відповідно до п. 5 Порядку № 124.

01 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році» (далі- Постанова № 251).

Пунктом 2 Постанови № 251 було встановлено, що:

1) у 2020 році перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, який враховується для обчислення пенсії, в розмірі 1,11;

2) у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в цьому пункті, не досягає 100 гривень, встановлюється доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

3) перерахунок пенсій, передбачений цим пунктом, проводиться з 1 травня 2020 року.

Таким чином, в 2020 році для цілей індексації пенсії показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,11 і становив 4888,83 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11).

22 лютого 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 127 «Про додаткові заходи соціального захисту пенсіонерів у 2021 році» (далі- Постанова № 127).

Пунктом 1 Постанови № 127 було установлено, що у 2021 році:

перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться з 1 березня із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,11;

у разі, коли розмір підвищення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абз. 2 цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

з 1 березня у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсації в разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), в осіб, які отримують пенсію, призначену відповідно до Закону № 1058- ІV з урахуванням страхового стажу, передбаченого абз.1 ч. 1 ст. 28 Закону, не досягає 2200 гривень, таким особам надається щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсій.

Таким чином, в 2021 році для цілей індексації пенсії показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,11 і становив 5426,60 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11).

16 лютого 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 118 «Про індексацію пенсій за заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» (далі -Постанова № 118).

Пунктом 1 Постанови № 118 установлено, що з 1 березня 2022 року:

перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14;

у разі, коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, зазначеного в абзаці другому цього пункту, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії.

При цьому п. 4 Постанови № 118 установлена з 01 березня 2022 року до пенсій, призначених відповідно до Закону № 1058-ІV, за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2021 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2022 року згідно з Порядком № 124, щомісячна доплата до пенсії в розмірі 135 гривень, яка виплачується додатково до встановленої п. 2 Постанови № 127 щомісячної доплати до пенсії, в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, у 2022 році для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,14 і становив 6186,32 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14).

24 лютого 2023 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (далі - Постанова № 168).

Пунктом 1 Постанови № 168 установлено, що з 01 березня 2023 року перерахунок пенсій згідно з Порядком № 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

При цьому п. 6 Постанови № 168 установлена з 01 березня 2023 року до пенсій, призначених відповідно до Закону № 1058, за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2023 року згідно з Порядком № 124 щомісячна доплата до пенсії в розмірі 100 гривень, яка виплачується додатково до щомісячних доплат до пенсії, встановлених п. 2 Постанови № 127 та п. 4 Постанови № 118, в межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Зазначені щомісячні доплати враховуються під час наступних перерахунків пенсії у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, в 2023 році для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,197 і становив 7405,03 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 х 1,197).

Спірні правовідносини виникли щодо проведення перерахунку пенсії на підставі ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІVта Постанов КМУ № 127, № 118 та № 168 з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року відповідно.

Абзацом 1 частини другої статті 42 Закону № 1058 визначено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Зазначена норма не містить жодних виключень, і це дозволяє дійти висновку про те, що для забезпечення індексації перерахунку підлягають всі раніше призначені пенсії.

Частиною п`ятою статті 2 Закону № 1282 визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абз.абз. 2 і 3 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058.

В свою чергу, розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абз. 2 ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV).

Пунктом 3 Порядку № 124 установлено, що перерахунку підлягають пенсії, призначені за зверненнями, які надійшли по 31 грудня включно року, що передує року, в якому проводиться перерахунок, крім тих, які на дату проведення перерахунку переведено з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на умовах, визначених абз. 3 ч. 3 ст. 45 Закону (за зверненнями, які надійшли з 1 січня року, в якому проводиться перерахунок).

Як свідчать матеріали справи пенсія позивачу відповідно до Закону № 1058 призначена з 01.03.2020.

Отже, позивач має право на перерахунок пенсії з 01 березня 2021 року відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058, Порядку № 124, Постанови № 127, з 01 березня 2022 року відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058, Порядку № 124 і Постанови № 118, а також на перерахунок пенсії з 01 березня 2023 року відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058 Порядку № 124 і Постанови № 168.

Однак, такий перерахунок не призводить до підвищення його пенсії з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року.

Так, з 01 березня 2021 року при перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, Порядку № 124 і Постанови № 127 для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,11 і становив 4888,83 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11).

З 01 березня 2022 року при перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058-ІV, Порядку № 124 і Постанови № 118 для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,14 і становив 6186,32 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 = 6186,32 грн).

З 01 березня 2023 року при перерахунку пенсії відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону №1058, Порядку № 124 і Постанови № 168 для цілей індексації показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, підлягав збільшенню на коефіцієнт 1,197 і становив 7405,03 грн (3764,40 грн х 1,17 х 1,11 х 1,11 х 1,14 х 1,197 = 7405,03 грн).

Проте при обчисленні розміру пенсії позивача був застосований показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні за попередні три роки (2017-2019 роки), який становив 7763,17 грн, що є більшим за показник середньої заробітної плати, визначений відповідно до п. 5 Порядку № 124, збільшений на коефіцієнт 1,11 (в 2021 році), 1,14 (в 2022 році) і на коефіцієнт 1,197 (в 2023 році).

При цьому, приймаючи Постанови № 127, 118, 168, Уряд передбачав, що внаслідок перерахунку з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року певні пенсії, призначені відповідно до Закону № 1058, не будуть підвищуватися.

У зв`язку з цим для досягнення мети індексації пунктом 4 Постанови № 118 з 01 березня 2022 року установлена щомісячна доплата в розмірі 135 грн до пенсій, призначених відповідно до Закону № 1058 за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2021 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2022 року згідно з Порядком № 124, а п. 6 Постанови № 168 з 01 березня 2023 року установлена щомісячна доплата в розмірі 100 грн до пенсій, призначених відповідно до Закону № 1058 за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 року включно, які не підвищуються з 01 березня 2023 року згідно з Порядком № 124.

Отже, оскільки пенсія позивача не підвищились внаслідок перерахунків відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 1058, Порядку № 124 і Постанов № 127, № 118 та № 168, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області 01.03.2022 та 01.03.2023 встановлені надбавки на індексації у розмірі 135 грн та 100 грн відповідно.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що внаслідок перерахунку пенсії позивача з 01 березня 2021 року, з 01 березня 2022 року та з 01 березня 2023 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не допустило протиправної поведінки та не порушило право позивача на належне пенсійне забезпечення.

Тому в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Щодо застосування при перерахунку та виплати щомісячних страхових виплат позивача належного коефіцієнту підвищення (індексації) щомісячних страхових виплат в розмірі 1,197 для 2023 року та обмеження їх розміру збільшення, виплатою у сумі 1500,00 грн., суд зазначає наступне.

Закон України від 03.07.1991 № 1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон № 1282-XII) визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.

Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Статтею 2 вказаного Закону визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема пенсії.

Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Економічною підставою для проведення індексації грошових доходів населення згідно зі статтями 4, 6 Закону № 1282-ХІІ є факт, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Також ознаками, що характеризують індексацію доходів громадян, є місце отримання відповідних доходів, а також джерела їх фінансування (частина перша статті 9 Закону № 1282-XII).

Отже, індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, яка має систематичний характер, а тому індексація є невід`ємною складовою сум при розрахунку пенсії, зокрема військовослужбовцям.

Обов`язковий характер індексації визначається статтею 18 Закону України від 05.10.2000 № 2017-ІІІ «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (далі Закон № 2017-ІІІ), у якій зазначається, що законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (частина друга статті 19 Закону № 2017-ІІІ).

Підстави для проведення індексації визначено статтею 4 Закону № 1282-XII, відповідно до якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначає Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, за правилами пункту 4 якого частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

У свою чергу, у зв`язку із необхідністю вдосконалення пенсійного забезпечення громадян, визначення дати щорічної індексації пенсії та кола осіб, яким пенсії індексуються, 15.02.2022 було прийнято Закон України № 2040-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення пенсійного законодавства» (далі Закон № 2040-IX), яким, зокрема частину п`яту статті 2 Закону № 1282-XII було викладено в новій редакції.

Так, частиною п`ятою статті 2 Закону № 1282-XII в редакції Закону № 2040-IX визначено, що індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

При цьому, згідно із абзацом 2 пункту 5 Порядку № 124 кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Тобто, запровадивши удосконалений механізм щорічної індексації пенсій, зокрема, особам, пенсія яким призначена за Законом № 1058, для сталості пенсійного забезпечення громадян та видатків на його фінансування, держава взяла на себе зобов`язання забезпечити підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін шляхом підвищення пенсій із застосуванням нового уніфікованого механізму через збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який враховувався для обчислення пенсії, який не є сталим, та підвищення рівня матеріального забезпечення найбільш вразливих верств населення з числа пенсіонерів, незалежно від умов, з якими Закон № 1282-XII пов`язував підстави для проведення індексації доходів, зокрема, пенсій (грошові доходи населення підлягали індексації лише у межах розміру прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення у разі перевищення величиною індексу споживчих цін порогу індексації, який установлювався в розмірі 103 відсотка).

Системний аналіз вищевказаних нормативно-правових актів свідчить, що обмеження верхньої межі індексації здійснюється для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян, а також з урахуванням того, що в умовах дії воєнного стану видатки в першу чергу спрямовуються на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану.

При цьому, положеннями статті 42 Закону № 1058-IV Уряду надано право визначати розмір, умови та порядок здійснення індексації пенсій.

Отже, положеннями постанови № 168 визначено верхню межу розміру індексації пенсії у граничному розмірі 1500,00 грн, яку не може перевищувати сума індексації (підвищення) у разі здійснення перерахунку на виконання пункту 2 цієї постанови.

Тобто, це означає, що якщо сума індексації пенсії в результаті проведеного перерахунку перевищує 1500,00 грн, доплата до пенсії встановлюється у межах граничної суми - в розмірі 1500 грн.

При цьому колегія суддів зазначає, що загальновідомим є факт введення указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з 5 години 30 хвилин 24.02.2022 на території України воєнного стану.

Відповідно до статті 1 Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Отже, воєнний стан як особливий правовий режим вимагає вчинення уповноваженими суб`єктами стратегічних та оперативних заходів, спрямованих на захист держави, здійснення яких водночас пов`язане з небезпекою для життя і здоров`я.

Повномасштабна війна та погіршення матеріального становища українців завдали суттєвих втрат добробуту мільйонів домогосподарств в Україні. Саме тому підтримка фінансової платоспроможності громадян, особливо пенсіонерів - тобто тих, для кого виплати від держави є часто єдиним джерелом доходів - є вкрай важливою для Уряду.

Саме з цією метою Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про здійснення індексації пенсій з 01.03.2023 з обмеженням верхньої межі індексації для того, щоб збалансувати потреби та захистити якомога більшу кількість громадян через інструмент індексації, передусім тих громадян, пенсії яких є дуже низькими, і з іншого боку, щоб збалансувати фінансовий ресурс для проведення індексації для широких категорій осіб та утримати зростання нерівності між розміром пенсії громадян.

Зав матеріалами справи позивачу з 01.03.2023 підвищено пенсію на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 постанови № 168, в межах граничної суми збільшення, а саме на 1500,00 грн, у зв`язку із чим відсутні правові підстави вважати такі дії відповідача неправомірними, оскільки індексація пенсії позивача з 01.03.2023 проведена ГУ ПФУ із дотриманням вимог чинного законодавства.

Окрім того, позивачу під час проведення з 01.03.2023 підвищення (індексації) пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,197 згідно з постановою № 168, також враховано підвищення пенсії, передбачене постановою № 118, проведений із застосуванням коефіцієнта збільшення у розмірі 1,14.

Тобто, підвищення розміру пенсії позивача у 2023 році шляхом її індексації із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії в розмірі 1,197 із обмеженням верхньої межі індексації розміром 1500,00 грн, із одночасним збереженням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови № 118 із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії у 2022 році, у розмірі 1,14, відповідає частині другій статті 42 Закону № 1058-IV, оскільки у своїй сукупності він не є меншим за мінімальний розмір збільшення, визначеного абзацом другим частини другої статті 42 Закону № 1058-IV.

На підставі викладеного позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату щомісячних страхових виплат з 01 березня 2023 року із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у розмірі 1,197 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 168 без обмеження її розміром 1500,00 грн задоволенню не підлягають.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до положень частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального або порушення норм процесуального права.

Здійснюючі апеляційний розгляд справи в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини справи, судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позову у повному обсязі.

Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат по справі не здійснюється.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року у справі № 200/1038/24 задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року у справі № 200/1038/24 скасувати.

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 15 липня 2024 року.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст.328 КАС України.

Повне судове рішення складено 15 липня 2024 року.

Головуючий суддяІ.Д. Компанієць

СуддіА.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

Джерело: ЄДРСР 120378131
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку