КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4197/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 з 01.05.2024 року без врахування архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , Реєстраційний номер облікової картки платника податків № НОМЕР_1 ) призначеної пенсії за віком з 01.05.2024 року з врахуванням архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки., з урахуванням виплачених сум.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач з 2013 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області та отримує пенсію. У травні 2024 року звернувся до територіального органу ПФУ із заявою щодо зарахування та проведення перерахунку його пенсії на підставі показників заробітної плати, яку отримував за період здійснення підприємницької діяльності та отримання заробітної плати в період з 21.08.1980 року по 21.08.1983 рік включно. Але відповідач листом від 23.05.2024 року № 5372-5102/К-02/В-1100/24 відмовив позивачу в перерахунку пенсії та зарахуванні показників заробітної плати, яку отримував за період здійснення підприємницької діяльності та отримання заробітної плати в період з 21.08.1980 року по 21.08.1983 рік включно, посилаючись, зокрема на те, що відсутні первинні документи, які б підтверджували підставу видачі довідки про заробітну плату від 04.09.2018 №2/87600, виданої федеральною державною казенною установою «центральний архів міністерства оборони російської федерації», внаслідок чого коефіцієнт зарплати значно зменшено, що призвело до зменшення розміру зарплати, з якої обчислюється пенсія, і відповідно зменшено розмір пенсії. Дії відповідача щодо не включення заробітної плати за страховий стаж з період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки року, за яким обчислена заробітна плата для перерахунку розміру пенсії є протиправними, оскільки не відповідають вимогам закону, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Відповідачем подано відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні вимог вказавши, що позивач отримує пенсію за віком з 12.11.2013. Обчислення розміру пенсії проведено з урахуванням страхового стажу 34 роки 5 місяців 9 днів (порахований по 30.11.2021). При цьому, період підприємницької діяльності за 2001 рік, не зараховано до страхового стажу, у зв`язку з відсутністю в Реєстрі застрахованих осіб інформації про сплату страхових внесків. Окрім того, в матеріалах пенсійної справи також відсутні документи, які підтверджують провадження позивачем підприємницької діяльності у 2001 році та сплату страхових внесків за означений період.
Коефіцієнт страхового стажу, обчислений відповідно до статті 25 Закону, становить 0,34417.
Заробітна плата за період з 01.07.1984 по 30.06.1989 та за всі періоди страхового стажу з 01.07.2000 по 31.12.2013, обчислена згідно із статтею 40 Закону, складає 10911,17 грн. (7994,47 грн. х 1,36484, де: 7994,47 грн. - проіндексована середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачені страхові внески, обчислена як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки (3764,40 грн х 1,17 х 1,11х 1,11 х 1,14 х 1,197 х 1,0796); 1,36484 - індивідуальний коефіцієнт заробітної плати).
Розмір пенсії позивача станом на 01.05.2024 складає 4055,30 грн, де:
3755,30 грн. - розмір пенсії за віком (10911,17 грн х 0,34417);
300,00 грн. - щомісячна компенсаційна виплата особам, які досягли 70- річного віку.
Водночас вказано, що в матеріалах пенсійної справи наявна архівна довідка про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87600, видана федеральною державною казенною установою «центральний архів міністерства оборони російської федерації», за період роботи з 21.08.1980 по 21.08.1983.
Первинні документи, які б підтверджували підставу видачі вказаної довідки позивачем не надавались.
Крім того в довідці зазначено, що документи з обліку робітників і службовців військової частини (польова пошта 73660) на зберігання до архіву не надходили, місце знаходження архіву невідомо ( а.с.24-25).
Суд, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив таке.
Позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській з 12.11.2013 області та отримує пенсію за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Розмір пенсії, який обчислено при страховому стажі становить 34 роки 5 місяців 9 днів (порахований по 30.11.2021) та станом на 01.05.2024 складає 4055,30 грн.
У травні 2024року позивач звернувся до територіального органу ПФУ із заявою щодо зарахування та проведення перерахунку його пенсії на підставі показників заробітної плати, яку отримував за період здійснення підприємницької діяльності та отримання заробітної плати в період з 21.08.1980 року по 21.08.1983 рік включно.
Відповідач листом від 23.05.2024 року № 5372-5102/К-02/В-1100/24 відмовив позивачу в перерахунку пенсії та зарахуванні показників заробітної плати, яку отримував за період здійснення підприємницької діяльності та отримання заробітної плати в період з 21.08.1980 року по 21.08.1983 рік включно, посилаючись, зокрема на те, що відсутні первинні документи, які б підтверджували підставу видачі довідки про заробітну плату від 04.09.2018 №2/87600, виданої федеральною державною казенною установою «центральний архів міністерства оборони російської федерації».
З метою проведення перевірки відповідності сум заробітної плати, зазначених у довідці, первинним документам, до відповідного територіального органу Пенсійного фонду російської федерації направлено лист від 10.10.2018 № ЕЛ-11-02/9848. Відповідь про результати розгляду зазначеного листа до головного управління не надходила.
Крім того в довідці зазначено, що документи з обліку робітників і службовців військової частини (польова пошта 73660) на зберігання до архіву не надходили, місце знаходження архіву невідомо.
У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, акціонерним товариством "Укрпошта" з 24.02.2022 тимчасово припинено приймання всіх видів міжнародних поштових відправлень призначенням до російської федерації та республіки білорусь.
З огляду на зазначене, на даний час, направлення запиту до компетентних органів Пенсійного фонду російської федерації про підтвердження відповідності сум заробітної плати, зазначених у довідці, первинним документам є неможливим ( а.с.13-15).
Вважаючи протиправними дії відповідача, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003.
Відповідно до частини 2 статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно частини 2 статті 4 Закону № 1058-IV якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством України про пенсійне забезпечення, то застосовуються норми міжнародного договору.
Відповідно до вимог частини 4 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно з частиною першою статті 56 Закону №1788-ХІІ до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.
Статтею 62 Закону №1788-ХІІ встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так само, пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 №637 (надалі - Порядок №637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 названого Порядку передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
У відповідності до абзаців першого, другого пункту 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Відповідно до статті 40 Закону для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 01.07.2000. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 01.07.2000 становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30.06.2000 незалежно від перерв.
Пунктом 3 статті 44 Закону передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
Підтвердження довідок про заробітну плату здійснюється шляхом перевірки відповідності сум заробітної плати, зазначених у довідках, первинним документам (особові рахунки, платіжні відомості та інші документи про нараховану та сплачену заробітну плату).
Відмовляючи позивачу у перерахунку призначеної пенсії відповідач послався на неможливість направлення запиту до компетентних органів Пенсійного фонду російської федерації про підтвердження відповідності сум заробітної плати, зазначених у довідці, первинним документам.
Однак, суд зазначає, що силу пункту 2 статті 13 Угоді про гарантії прав громадян держав-учасниць співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992. пенсійні права громадян держав-учасниць Співдружності, що виникли відповідно до положень цієї Угоди, не втрачають своєї сили і в разі виходу із Угоди держави-учасниці, на території якої вони проживають.
Тож, припинення участі російської федерації в Угоді, так само, як і набрання чинності Законом №2783-ІХ «Про зупинення дії та вихід з Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах та Протоколу до Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року», не є підставою для відмови у врахуванні інформації про заробітну плату позивача вказаної у архівній довідці від 04.09.2018 № 2/87600, за період роботи з 21.08.1980 по 21.08.1983, адже вона була отримана до ухвалення відповідних рішень.
Крім того, суд зазначає, що надані позивачем первинні документи не можуть піддаватися сумніву та позбавляти особу права на отримання пенсії тільки з тих міркувань, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації припинено співробітництво з країною-агресором.
Позиція відповідача суперечить принципу верховенства права, оскільки право позивача на призначення пенсії не пов`язується з такими чинниками, як припинення дипломатичних відносин з однією з держав-учасниць Угоди.
А тому, заробіток (дохід) на території будь-якої з держав-учасниць за періоди роботи, які зараховуються до трудового стажу, враховуються при встановленні права на пенсію і її обчисленні.
Суд зауважує, що факт роботи позивача на підприємстві не заперечується відповідачем, зараховано до загального стажу та підтверджується записами в трудовій книжці ( а.с.54-55).
Невідоме місце знаходження документів, які вказані в архівній довідці від 04.09.2018 № 2/87599, а так само і відсутність документів по цьому підприємству на зберіганні в архівних установах, не спростовує відомостей, вказані у архівній довідці від 04.09.2018 № 2/87599.
При цьому, прошу суд врахує, що відповідачем не надано доказів вчинення жодних дій, спрямованих на перевірку відомостей, зазначених довідці від 04.09.2018 № 2/87599.
Тому за встановлених фактичних обставин справи, суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивача буде визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області щодо перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 з 01.05.2024 року без врахування архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки та зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 призначеної пенсії за віком з 01.05.2024 року з врахуванням архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки., з урахуванням виплачених сум.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Здійснені позивачем судові витрати на сплату судового збору у сумі 1211,20 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (вул. Соборна, 7А, м. Кропивницький, 25009, ЄДРПОУ 20632802) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в
Кіровоградській області щодо перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 з 01.05.2024 року без врахування архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , Реєстраційний номер облікової картки платника податків № НОМЕР_1 ) призначеної пенсії за віком з 01.05.2024 року з врахуванням архівної довідки про заробітну плату від 04.09.2018 № 2/87599, виданої Федеральною державною казенною установою "Центральний архів Міністерства оборони Російської Федерації", за період роботи 21.08.1980 по 21.08.1983 роки., з урахуванням виплачених сум.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати на оплату судового збору в сумі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 20632802).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. САГУН