Справа № 344/10401/24
Провадження № 1-кп/344/998/24
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2024 року м.Івано-Франківськ
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
з участю секретаря ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
захисника ОСОБА_4 ,
обвинуваченої ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Івано-Франківську матеріали кримінального провадження з обвинувальним актом щодо:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Новомиколаївка Високопільської ОТГ Бериславського району Херсонської області, жительки АДРЕСА_1 , одруженої, непрацюючої, українки, громадянки України, з середньою спеціальною освітою, раніше не судимої,
якій повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
Обвинувачена ОСОБА_5 вчинила добровільну участь в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території.
Кримінальне правопорушення скоєно за наступних обставин. Так, ОСОБА_5 , проживаючи на тимчасово окупованій території с. Новомиколаївка Бериславського району Херсонської області, не пізніше 11 вересня 2022 року, прийняла пропозицію т.зв. голови дільничної виборчої комісії АДРЕСА_2 ОСОБА_6 та надала добровільну згоду щодо своєї участі в організації і проведенні незаконного референдуму в якості члена виборчої комісії на території вказаних населених пунктів Херсонської області за приєднання Херсонської області до складу російської федерації.
24 вересня 2022 року, близько 9 год. 00 хв., член виборчої комісії № 826 ОСОБА_5 прибула на подвір`я домоволодіння ОСОБА_7 за адресою: АДРЕСА_1 , де отримала від голови вказаної виборчої комісії ОСОБА_6 скриньку (урну) для голосування та разом із членом вказаної ДВК ОСОБА_8 , котра отримала від ОСОБА_6 списки місцевих жителів та бюлетені для голосування, виконуючи покладені на них ОСОБА_6 повноваження, добровільно, у супроводі 2 озброєних військових рф, які прибули до подвір`я ОСОБА_7 автомобілем білого кольору і забезпечували їх охорону як членів виборчої комісії, попрямували, автомобілем марки ВАЗ 2109, д.н.з. НОМЕР_1 , під керуванням ОСОБА_9 , до АДРЕСА_1 , для організації проведення вищевказаного незаконного референдуму за перехід Херсонської області зі складу України до російської федерації.
Член незаконної виборчої комісії ОСОБА_5 24.09.2022 вчинила дії щодо проведення на тимчасово окупованій території Херсонської області незаконного референдуму з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, та забезпечили проведення голосування шляхом проведення подвірного обходу серед місцевих жителів по АДРЕСА_1 , закликаючи їх прийняти участь в голосуванні та надаючи для цього отримані у ОСОБА_6 бюлетені.
По завершенню проведення 24 вересня 2022 року подвірних обходів АДРЕСА_1 ОСОБА_5 та ОСОБА_8 у супроводі військовослужбовців збройних сил рф, автомобілем марки ВАЗ 2109, д.н.з. НОМЕР_1 , під керуванням ОСОБА_9 , повернулись до подвір`я домоволодіння ОСОБА_7 , де надали ОСОБА_6 скриньку для голосування з використаними бюлетенями, яка у свою чергу передала їх військовослужбовцям збройних сил рф, що забезпечували охорону членів виборчої комісії, для подальшого їх доставлення до територіальної виборчої комісії в АДРЕСА_1 .
Після виконання вищевказаних дій, спрямованих на організацію підготовки до участі в проведенні незаконного референдуму, у період з 23 по 27 вересня 2022 року на тимчасово окупованій частині території Херсонської області пройшла незаконна, тобто з порушенням всіх положень Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 26 січня 2021 року № 1135-IX процедура проведення голосування серед жителів Херсонської області, у якому за участі озброєних військових та правоохоронців РФ, незаконно сформованої поліції сумісно з членами незаконної ДВК, ОСОБА_5 як учасник незаконного органу народного волевиявлення, взяла активну участь в якості члена дільничної виборчої комісії № 826, шляхом здійснення подвірних обходів мешканців АДРЕСА_1 , забезпечення видачі їм бюлетенів, форму яких затвердила незаконна ЦВК, та без дотримання основних принципів вільної участі та добровільного таємного голосування, публічності та відкритості референдуму.
В судовому засіданні обвинувачена ОСОБА_5 свою вину визнала повністю, послідовно та в повній мірі розказала суду згадані вище обставини вчиненого нею кримінального правопорушення, зокрема зазначила, що у вересні 2024 року вона проживала в АДРЕСА_1 та під час окупації прийняла пропозицію т.зв. голови дільничної виборчої комісії АДРЕСА_2 ОСОБА_6 та надала добровільну згоду щодо своєї участі в організації і проведенні незаконного референдуму в якості члена виборчої комісії на території вказаних населених пунктів Херсонської області за приєднання Херсонської області до складу російської федерації. Зокрема суду зазначила, що вона разом з ОСОБА_8 24 вересня 2022 року в супроводі військових російської федерації, шляхом проведення подвірного обходу серед місцевих жителів по АДРЕСА_1 , розпитувала хто бажає брати участь в референдумі, надаючи для цього отримані у ОСОБА_6 бюлетені. За вказану роботу їй обіцяли грошову винагороду в розмірі 50000 російських рублів. Обвинувачена у вчиненому щиро розкаялась, просила суд суворо її не карати.
Дослідження фактичних обставин справи було обмежено допитом обвинуваченої.
Відповідно до вимог ст.349 КПК України, суд, визнав недоцільним дослідження доказів стосовно тих фактичних обставин провадження, які ніким з учасників процесу не оспорюються. При цьому судом встановлено, що учасники процесу правильно розуміють зміст згаданих обставин, у суду немає сумнівів у добровільності їх позиції, а також судом було роз`яснено, що у такому випадку вони будуть позбавлені права оскаржити ці обставини в апеляційному порядку.
Таким чином, суд приходить до висновку, що дії обвинуваченої ОСОБА_5 слід кваліфікувати за ч.5 ст.111-1 КК України, оскільки вона вчинила добровільну участь в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території
Відповідно до ст.65 КК України, особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначене покарання, необхідне й достатнє для її виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. Більш суворий вид покарання з числа передбачених за вчинене кримінальне правопорушення призначається лише у разі, якщо менш суворий вид покарання буде недостатній для виправлення особи та попередження вчинення нею нових кримінальних правопорушень. Підстави для призначення більш м`якого покарання, ніж це передбачено відповідною статтею Особливої частини цього Кодексу за вчинене кримінальне правопорушення, визначаються статтею 69 цього Кодексу.
Визначаючи обвинуваченій покарання, суд також виходить з вимог ст.50 КК України, відповідно до якої покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами. Покарання не має на меті завдати фізичних страждань або принизити людську гідність.
При призначенні обвинуваченій покарання суд враховує ступінь тяжкості вчиненого злочину, особу винної, а саме, те, що вона негативно ставиться до вчиненого.
До обставин, що пом`якшують покарання обвинуваченій ОСОБА_5 суд відносить повне визнання вини, її щире каяття, активне сприяння розкриттю кримінального правопорушення, обвинувачена вперше притягується до кримінальної відповідальності.
Обставин, що обтяжують обвинуваченій ОСОБА_5 є вчинення злочину з використанням умов воєнного стану.
Сукупність наведених вище декількох обставин, що пом`якшують покарання, що істотно знижують ступінь суспільної небезпечності вчиненого кримінального правопорушення, дають підставу суду для пом`якшення покарання обвинуваченій ОСОБА_5 , і відповідно до ч.1 ст.69 КК України, призначення основного покарання у виді позбавлення волі нижче від найнижчої межі, встановленої в санкції ч.5 ст.111-1 КК України з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах державної влади та місцевого самоврядування, без конфіскації майна. Суд вважає, що таке покарання буде необхідним та достатнім для виправлення обвинуваченої та попередження вчинення нових злочинів.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст.368, 370, 374, 375 КПК України, суд, -
У Х В А Л И В :
ОСОБА_5 визнати винуватою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, та з застосуванням ч.1 ст.69 КК України, призначити покарання у виді позбавлення волі на строк два роки з позбавленням права обіймати посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій в органах державної влади та місцевого самоврядування на строк десять років, без конфіскації майна.
Запобіжний захід обвинуваченій ОСОБА_5 тримання під вартою залишити без зміни до набрання вироком законної сили.
Строк відбуття покарання обвинуваченій ОСОБА_5 рахувати з 22 квітня 2024 року, з моменту затримання.
Долю речових доказів вирішити наступним чином: мобільний телефон марки «Ergo» ІМЕІ 1: НОМЕР_2 , ІМЕІ 2: НОМЕР_3 , згідно постанови про визнання речовими доказами від 15 травня 2024 року повернути обвинуваченій ОСОБА_5 .
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку суду.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Вирок може бути оскаржено до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, шляхом подачі апеляційної скарги через Івано-Франківський міський суд.
Суддя ОСОБА_10