open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №760/14644/24

2-о/760/466/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 червня 2024 року суддя Солом`янського районного суду м. Києва Букіна О.М., розглянувши цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Служба у справах дітей та сім`ї Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації, про зміну опікуна над недієздатною особою,-

В С Т А Н О В И В:

25.04.2024 року до Солом`янського районного суду м. Києва надійшли матеріали заяви ОСОБА_1 , заінтересована особа: Служба у справах дітей та сім`ї Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації, про зміну опікуна над недієздатною особою, у якій заявник просить суд:

у зв`язку із смертю ОСОБА_2 . Призначити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , новим опікуном недієздатної ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ).

24.06.2024 на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями дану справу було передано до провадження судді Букіної О.М.

Статтею 2 ЦПК України визначено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільний справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч. 3 ст. 294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.

Перевіривши заяву на відповідність вимогам ЦПК України, суд вважає, що її потрібно залишити без руху з таких підстав.

Згідно п. 5, п. 8 ч. 3 ст. 175 ЦПК України позовна заява повинна містити, у тому числі: виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності).

Так, у заяві зазначено, що рідна сестра заявника ОСОБА_1 - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , є особою з інвалідністю 2 групи довічно, страждає стійким хронічним психічним розладом та потребує сторонньої опіки.

Рішенням Залізничного районного суду міста Києва від 21.05.1997 (справа № 2-488) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнано недієздатною особою.

Розпорядженням Залізничної районної державної адміністрації міста Києва від 24.07.1997 № 1053, недієздатній ОСОБА_3 призначено опікуна її матері ОСОБА_2 .

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 померла, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 від 26.09.2023, актовий запис № 707.

Враховуючи те, що опікун ОСОБА_3 померла, виникла необхідність у зміні опікуна.

Стаття 300 ЦПК України визначає правові підстави призначення особі опікуна одночасно із визнанням його недієздатним, звільнення опікуна від його повноважень, призначення іншого опікуна.

Водночас уже за наявності рішення суду про визнання особи недієздатною та вирішення питання про заміну та призначення нового опікуна з такою заявою до суду має право звернутися лише орган опіки та піклування або особи, вже призначені опікуном (ч. 2 ст. 300 ЦПК України).

Згідно зі ст. 60 ЦПК України визначено, що суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

У поданій заяві зазначається про те, що рішенням Залізничного районного суду міста Києва від 21.05.1997 (справа № 2-488) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнано недієздатною особою.

Розпорядженням Залізничної районної державної адміністрації міста Києва від 24.07.1997 № 1053, недієздатній ОСОБА_3 призначено опікуна її матері ОСОБА_2 .

Відповідно до положень ст. 65 ЦК України до встановлення опіки або піклування і призначення опікуна чи піклувальника опіку або піклування над фізичною особою здійснює відповідний орган опіки та піклування.

Отже, виходячи з вищевказаних правових норм, у даному випадку, після визнання ОСОБА_3 недієздатною, опіку над нею до призначення опікуна здійснює держава в особі відповідного органу опіки та піклування.

Призначення опікуна та піклувальника повнолітній недієздатній особі здійснюють органи опіки та піклування відповідно до Правил опіки та піклування, що затверджені спільним Наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України 26.05.99 № 34/166/131/88, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.06.1999 за № 387/3680.

Відповідно до п. 2.1. Правил опіка установлюється над неповнолітніми, які не досягли п`ятнадцяти років і залишились без піклування батьків, а також над громадянами, визнаними судом недієздатними внаслідок психічних захворювань.

Відповідно до п. 3.3. Правил документом, за наявності якого органи опіки і піклування призначають опікуна, якщо опіка призначається над повнолітньою особою, є рішення суду про визнання даної особи недієздатною.

Таким чином, із системного аналізу вищезазначених норм права вбачається, що із заявою про звільнення від повноважень опікуна і /або/ призначення опікуна може звернутися вичерпне коло осіб, а саме: орган опіки та піклування або особа, призначена опікуном. Особи, які виявили бажання стати опікунами, до складу можливих заявників не належать.

Разом з тим, станом на момент ухвалення рішення Залізничного районного суду міста Києва від 21.05.1997 (справа № 2-488), чинним на той момент ЦПК України не було передбачено строку дії рішення про визнання фізичної особи недієздатною, а відтак і його продовження в майбутньому. Необхідність продовження строку дії рішення суду про визнання фізичної особи недієздатною було впроваджено змінами до ЦПК України, які набрали чинності з 15.12.2017, тобто після ухвалення та набранням законної сили рішення від 21.05.1997.

Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до вимог ст. 60 ЦК України суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

Відповідно до ч. 2 ст. 300 ЦПК України суд за заявою органу опіки та піклування чи особи, призначеної піклувальником або опікуном, у місячний строк звільняє її від повноважень піклувальника або опікуна і призначає за поданням органу опіки та піклування іншу особу, про що постановляє ухвалу. Суд за заявою особи, над якою встановлено піклування, може звільнити піклувальника від його повноважень і призначити за поданням органу опіки та піклування іншого піклувальника, про що постановляє ухвалу.

Згідно з ч. 1 ст.75 ЦК України суд, якщо він призначив опікуна чи піклувальника, за заявою особи звільняє її від повноважень опікуна або піклувальника. Ця заява розглядається протягом одного місяця. Особа виконує повноваження опікуна до винесення рішення про звільнення її від повноважень опікуна чи до закінчення місячного строку від дня подання заяви, якщо вона не була розглянута протягом цього строку.

Згідно п. 5.1 Правил опіки та піклування затверджених Наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства освіти України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України 26.05.99 № 34/166/131/88, опікуни та піклувальники на їх прохання можуть бути звільнені від виконання своїх обов`язків, якщо орган опіки та піклування за місцем проживання підопічного визнає, що дане прохання викликане поважною причиною.

Отже, законом встановлений порядок звільнення від опіки, для реалізації подальшої зміни опікуна.

Виходячи з вищевикладеного, заявнику необхідно обґрунтувати підстави звернення до суду саме з заявою про зміну опікуна над недієздатною особою, оскільки з такою заявою може звернутися орган опіки та піклування чи особа, призначена піклувальником або опікуном.

Разом з тим, вбачається, що станом на день звернення до суду з заявою про зміну опікуна недієздатній особі - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , опікун останній не призначений.

При цьому, суд звертає увагу на те, що в силу ст. 55 ЦК України опіка та піклування встановлюються з метою забезпечення особистих немайнових і майнових прав та інтересів малолітніх, неповнолітніх осіб, а також повнолітніх осіб, які за станом здоров`я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати обов`язки.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 ЦК України, суд встановлює опіку над фізичною особою у разі визнання її недієздатною і призначає опікуна за поданням органу опіки та піклування.

Згідно ч. 1 ст. 300 ЦПК України, суд, ухвалюючи рішення про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи (у тому числі обмеження або позбавлення права неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїми доходами) чи визнання фізичної особи недієздатною, встановлює над нею відповідно піклування або опіку і за поданням органу опіки та піклування призначає їй піклувальника чи опікуна.

За правилами частини четвертої статті 294 ЦПК України справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.

Відповідно до ч.3 ст.42 ЦПК України у справах окремого провадження учасниками справи є заявники, інші заінтересовані особи.

Поняття заінтересованих осіб в окремому провадженні обмежене за змістом. Заінтересованими будуть лише ті особи, взаємовідносини яких із заявником залежать від обставин, що підлягають встановленню і можуть вплинути на їх права та обов`язки.

Заінтересовані особи мають матеріально-правову заінтересованість у справах окремого провадження у випадку, коли рішення суду створює, змінює або припиняє певні права чи обов`язки цих осіб.

Для забезпечення правильного і швидкого вирішення справи суд з урахуванням конкретних її обставин повинен вирішити питання про склад осіб, які братимуть участь у справі та інших учасників процесу. Суду необхідно також встановити осіб, які можуть брати участь у справі.

Неправильне визначення фактів, які необхідно встановити для правильного вирішення спору, приводить до того, що не всі особи, прав яких безпосередньо стосуються вирішення спору, притягуються до участі у справі, що у свою чергу приводить до ухвалення незаконних судових рішень.

За загальним правилом цивільного процесуального законодавства України та положень статті294 ЦПК Українина заявника покладено обов`язок визначати заінтересованих осіб у справі.

Суд при розгляді справи має виходити зі складу осіб, які залучені до участі у справі заявником.

Суд не вправі за своєю ініціативою і без згоди заявника залучати інших заінтересованих осіб до участі у справі та зобов`язується вирішити справу за тією заявою, що пред`явлена, і стосовно тих осіб, які зазначені у ній.

Заявником у поданій заяві в якості заінтересованої особи визначено - Службу у справах дітей та сім`ї Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації.

Відповідно до частини 1 ст. 177 ЦПК України встановлено, що позивач повинен додати до позовної заяви її копії та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості відповідачів і третіх осіб.

Разом з тим, в порушення вимог ч. 1 ст. 177 ЦПК України, заявником не додано копії заяви та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно для заінтересованої особи.

Також, згідно ч.5 ст.293 ЦПК України у випадках, встановлених пунктами 1, 9 і 10 частини другої цієї статті, розгляд справ проводиться судом за обов`язковою участю адвоката особи, стосовно якої розглядається справа. Враховуючи положення вказаної норми, у вказаній заяві відсутні відомості щодо наявності чи відсутності адвоката в особи, стосовно якої розглядається справа, а також підстави не залучення їй адвоката.

Зазначені недоліки позбавляють суд можливості відкрити провадження за цією справою.

Відповідно до ч.1 ст.185 ЦПК України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 175 і 177 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху, в якій зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо ухвала про залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави несплати судового збору у встановленому законом розмірі, суд в такій ухвалі повинен зазначити точну суму судового збору, яку необхідно сплатити (доплатити).

Виходячи з наведеного вважаю, що вищезазначену заяву необхідно залишити без руху з наданням заявнику строку для усунення вказаних недоліків.

На виконання ухвали про залишення заяви без руху заявнику необхідно надати заяву в новій редакції з її копією та копіями всіх документів, що додаються до неї, відповідно по кількості для учасників справи.

При таких обставинах, керуючись ст.ст. 175, 177, 185, 293, 294 ЦПК України, суддя,-

У Х В А Л И В:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Служба у справах дітей та сім`ї Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації, про зміну опікуна над недієздатною особою, - залишити без руху, надавши заявнику строк для усунення недоліків, який не може перевищувати п`яти днів з дня отримання ухвали, шляхом подання до суду нової заяви з додатками, їх копій по кількості для заінтересованих осіб.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Суддя О.М.Букіна

Джерело: ЄДРСР 120158051
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку