open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2024 року м. Житомир справа № 240/28774/23

категорія 109020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Майстренко Н.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Житомирської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Житомирської міської ради (далі - Рада, відповідач) про визнання протиправною бездіяльності Ради щодо неприйняття рішення з питання розгляду по суті клопотання (заяви) ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо безоплатного відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,1 га за адресою: АДРЕСА_1 (біля земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:01:005:0047) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); зобов`язання Ради розглянути по суті таке клопотання (заяву) й прийняти відповідне рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначає, що 08.08.2023 в порядку статті 19 Конституції України, статей 116, 118, 121 Земельного кодексу України, Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" звернувся до Ради із заявою (клопотанням) про надання йому дозволу на розробку проєкту землеустрою, до якої додав всі необхідні документи, проте на даний час відповідачем заяву (клопотання) не розглянуто й відповідного рішення не прийнято.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти доводів та вимог останньої заперечує, вважаючи їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. При цьому, вказує, що ОСОБА_1 було порушено порядок звернення за вирішенням питання надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою, про що Рада його повідомила листом від 09.08.2023 № 25/П-6750.

Згідно з частиною 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі її фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Так, судом встановлено, що ОСОБА_1 08.08.2023 за допомогою сервісу поштового зв`язку "Gmail" надіслав на електронну поштову адресу Ради mvk@zt-rada.gov.ua клопотання (заяву), в якій, посилаючись на положення статті 19 Конституції України, статей 116, 118, 121 Земельного кодексу України, Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", просив надати йому дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо безоплатного відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,1 га за адресою: АДРЕСА_1 (біля земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:01:005:0047) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

До заяви позивачем додано копії паспорту, картки платника податків про присвоєння РНОКПП та посвідчення ветерана війни - учасника бойових дій, а також графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Листом від 09.08.2023 № 25/П-6750 Рада, керуючись приписами статті 12 Закону України "Про адміністративні послуги" від 06.09.2012 № 5203-VI (далі - Закон № 5203), Положенням та Регламентом Центру надання адміністративних послуг Житомирської міської ради, повідомила ОСОБА_1 про те, що для отримання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд необхідно звертатись до Центру надання адміністративних послуг Житомирської міської ради (м. Житомир, вул. Михайлівська, 4; тел.: 47-06-15) для заповнення відповідної заяви встановленого зразка із зазначенням місця розташування земельної ділянки, її цільового призначення та орієнтовних розмірів.

Крім того, в своєму листі Рада зауважила, що визначена позивачем в графічних матеріалах земельна ділянка розташована на території зелених насаджень спецпризначення (розрахунковий етап).

Вказаний лист був надісланий позивачу за адресою: АДРЕСА_2 , тобто за тією адресою для листування, яка визначена особисто ним в заяві від 08.08.2023.

Не погоджуючись з бездіяльністю Ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду його клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у цій справі.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 ЗК України).

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (пункт "в" частини 3 статті 116 ЗК України).

За змістом частин 6 та 7 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

В пункті 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) закріплено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради відповідно до закону вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Виходячи з положень частин 1 та 5 статті 46 Закону № 280/97, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Отже, питання, зокрема, безоплатного відведення фізичним особам присадибних земельних ділянок (у тому числі і надання дозволів на розроблення проєкту землеустрою) вирішується сільськими, селищними, міськими радами на пленарних засіданнях їх сесій на підставі поданих заявниками клопотань та доданих до них документів.

Разом з тим, правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг визначає Закон № 5203, відповідно до статті 1 якого адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону; суб`єкт звернення - фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг; суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.

Згідно із частинами 1 - 3 статті 9 Закону № 5203 адміністративні послуги надаються суб`єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг.

Адміністративні послуги в електронній формі надаються з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування. Порядок та вимоги щодо інтеграції інформаційних систем державних органів та органів місцевого самоврядування до Єдиного державного вебпорталу електронних послуг затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері надання адміністративних послуг.

Заява на отримання адміністративної послуги (далі - заява) подається в порядку, встановленому Законом України "Про адміністративну процедуру".

Забороняється вимагати від суб`єкта звернення для надання адміністративної послуги документи або інформацію, не передбачені законом.

Центр надання адміністративних послуг - це постійно діючий робочий орган або виконавчий орган (структурний підрозділ) органу місцевого самоврядування або місцевої державної адміністрації, що зазначені у частині другій цієї статті, в якому надаються адміністративні послуги згідно з переліком, визначеним відповідно до цього Закону (частина 1 статті 12 Закону № 5203).

За змістом частин 6 та 7 статті 12 Закону № 5203 перелік адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, визначається органом, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг.

Надання адміністративних послуг, суб`єктом надання яких є відповідна рада (її виконавчі органи або посадові особи), здійснюється виключно через центр надання адміністративних послуг.

Кабінет Міністрів України затверджує перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг.

Наприклад, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523 затверджено Перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг, й пунктами 162 - 163 до таких послуг включено схожі послуги - надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для послідуючого продажу, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування.

В той же час, рішенням 23 сесії VI скликання Житомирської міської ради від 30.05.2013 за № 545 "Про затвердження Положення та Регламенту Центру надання адміністративних послуг Житомирської міської ради" (зі змінами та доповненнями) затверджено вказані Положення і Регламент, а також визначено Перелік адміністративних послуг, що надаються через Центр надання адміністративних послуг Житомирської міської ради.

Пунктом 6 згаданого Переліку до складу адміністративних послуг, що надаються через Центр надання адміністративних послуг Житомирської міської ради, включено рішення про надання дозволу громадянам на виготовлення технічної документації із землеустрою або розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Послуга надається громадянам України та є безкоштовною.

Натомість, як вже вказувалось в цьому рішенні та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 своє клопотання (заяву) від 08.08.2023 про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою надіслав за допомогою сервісу поштового зв`язку "Gmail" зі своєї електронної пошти безпосередньо на електронну поштову адресу Ради ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).

Проте, ані Земельним Кодексом України, ані Законами № 280/97 та № 5203 не передбачено права громадян вирішувати питання щодо виділення їм земельних ділянок шляхом надсилання відповідних клопотань (заяв) за допомогою засобів електронного зв`язку безпосередньо на офіційну електронну адресу міської ради.

При цьому, виявивши наявність такого клопотання (заяви), Рада листом від 09.08.2023 № 25/П-6750 роз`яснила ОСОБА_1 необхідність звернення за отриманням дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд безпосередньо до Центру надання адміністративних послуг Житомирської міської ради, повідомила адресу та засоби зв`язку цього Центру, а також звернула увагу на необхідності заповнення заяви встановленого зразка із зазначенням місця розташування земельної ділянки, її цільового призначення та орієнтовних розмірів.

Підсумувавши наведене, суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 не було дотримано передбаченого законодавством порядку (процедури) звернення до органу місцевого самоврядування з питання надання дозволу на розробку проєкту землеустрою з метою подальшого безоплатного виділення земельної ділянки.

Як наслідок, відповідачем не було допущено протиправної бездіяльності при розгляді клопотання (звернення) ОСОБА_1 , а надано останньому відповідь в порядку розгляду звернень громадян з рекомендаціями щодо дій, які йому необхідно вчинити задля ініціювання розгляду і вирішення спірного питання.

Як визначено частинами 1 та 2 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно із частинами 1 - 4 статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, з`ясувавши всі обставини справи у їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, підсумувавши викладене вище, суд дійшов висновку про відсутність, у даному випадку, правових підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Керуючись статями 2, 9, 77, 90, 139, 242 - 246, 250, 255, 262, 263, 295 КАC України, суд

вирішив:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Житомирської міської ради (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 4/2, код ЄДРПОУ 13576954) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Майстренко

Джерело: ЄДРСР 120152399
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку