open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

03 липня 2024 р. Справа № 120/3952/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Плазол" до Київської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Плазол» (далі ТОВ «Плазол», позивач) з адміністративним позовом до Київської митниці (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що 07.12.2021 між ТОВ «Плазол» (Замовник) та METAL CONVERTER SPAIN, S.L. (Виконавець) укладено Контракт №18-12/21, згідно п. 1.1. якого Замовник постачає Виконавцю відпрацьовані автомобільні каталізатори, що містять дорогоцінні метали (каталізатор). У відповідності до п. 1.2. Виконавець зобов`язується прийняти від Замовника каталізатор, забезпечити вилучення з нього дорогоцінні металів та поставити Замовнику вилучені дорогоцінні метали (платину та паладій) у вигляді банківського сертифікованого металу (злитків та/або порошку (губки)). У відповідності до п. 2.8. Контракту Виконавець переробляє поставлений Замовником каталізатор, добуває платину і паладій, що міститься в ньому, і повертає Замовнику протягом 365 календарних днів з моменту перетину каталізатором митного кордону України у вигляді сертифікованого банківського металу.

Представник позивача зазначає, що вказаний у Контракті товар (відпрацьовані автомобільні каталізатори) відправлено до METAL CONVERTER SPAIN, S.L. (Іспанія) 10.02.2022 згідно митної декларації №UA100040/2022/604513 у митному режимі «переробка за межами митної території України».

Згідно з п. 3.1. Контракту Сертифікована платина у вигляді банківського металу постачається Замовнику повітряним транспортом. База постачання СІР аеропорт «Бориспіль», м. Київ.

Як зазначає представник позивача, 25.01.2023 ТОВ «Плазол» звернулось до начальника ВМО №5 митного поста «Бориспіль» Київської митниці із заявою за вих. №15/1 про надання дозволу на продовження строку переробки товарів за межами митної території України до 01.02.2024 у зв`язку виникненням додаткових операцій з переробки відпрацьованого автомобільного каталізатора у вигляді регенерації (доочищення від шкідливих та небезпечних домішків), що спричинило неможливість своєчасного повернення товару (реімпорт) у строки визначені митним органом. За наслідками розгляду вищевказаної заяви уповноваженими особами ВМО №5 митного поста «Бориспіль» Київської митниці було прийнято рішення про надання дозволу на продовження строку переробки товарів за межами митної території України до 01.02.2024.

Представник позивача звертає увагу, що враховуючи загальновідомий факт збройну агресію російської федерації проти України, та цілковите закриття повітряного простору для цивільної та вантажної (окрім товарів військового призначення) авіації, Замовник ТОВ «Плазол» позбавлений можливості виконати умови контракту в частині повернення продуктів переробки у спосіб визначений Контрактом (п. 3.1). У зв`язку із наведеним Позивачем 27.02.2024 отримано Сертифікат Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати № 3200-24-0428 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

На підставі Сертифікату Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0428 від 27.02.2024, позивачем складено та направлено Начальнику Київської митниці заяву № 31/3 від 27.02.2024 про надання дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) - військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 відповідно до Указу Президента України за №64/2022, що спричинило неможливість своєчасного повернення товару (реімпорт) у строки визначені митним органом.

У свою чергу, Київської митницею прийнято рішенням №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024, яким відмовлено позивачу у наданні дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин, відповідно до частини 4 статті 166 Митного кодексу України.

Вважаючи протиправним рішення відповідача щодо відмови у наданні дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Одночасно з позовною заявою позивачем подано заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Київської митниці №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 до набрання законної сили рішення у адміністративній справі про визнання протиправним та скасування рішення Київської митниці №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024.

Ухвалою суду від 29.03.2024 задоволено заяву представника товариства з обмеженою відповідальністю «Плазол» про забезпечення позову та вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Київської митниці №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №120/3952/24.

Ухвалою від 02.04.2024 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, встановлено сторонам строки для подачі заяв по суті справи.

12.04.2024 представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому Київська митниця просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, що товариством подано заяву від 27.02.2024 №31/3 (вхідний №6529/13 від 28.02.2024 та №7212/13 від 05.03.2024) щодо надання дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин, відповідно до частини 4 статті 166 Митного кодексу України, а саме військовою агресією російської федерації проти України.

Київською митницею відмовлено у зупиненні строку переробки товару за межами митної території, про що позивача повідомлено листом від 26.03.2024 №7.8-3/28-02-05/13/5352. Причиною відмови стало те, що сама військова агресія, не є тією обставиною, яка фактично унеможливлювала виконання наданого митниці зобов`язання, оскільки відсутній причинно-наслідковий зв`язок між агресією та неможливістю повернення товару. Крім того, підприємству ніщо не заважало також оформити його і в митний режим експорт.

При цьому, представник відповідача звертає увагу, що у листі позивачу наголошено на необхідності вчинення заходів щодо завершення режиму переробки за межами митної території відповідно до статті 173 МК України у строк до 31.03.2024, та повідомлено, що у разі невиконання вимог цієї статті, дозвіл на переробку товарів за межами митної території України може бути відкликано митним органом відповідно до частини дев`ятої статті 165 Кодексу.

Оскільки, ТОВ «Плазол» не виконано вимоги щодо завершення режиму переробки за межами митної території відповідно до статті 173 МК України, у відповідності до частини дев`ятої статті 165 МК України, дозвіл на поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території України від 02.02.2022 №027 (вхідний №7.8-28.2-21/207 від 02.02.2022), як зазначає представник відповідача, був відкликаний шляхом направлення підприємству листа від 02.04.2024 №7.8-3/28-02-05/13/5746. У вказаному листі зазначено, що дозвіл вважається відкликаним з 10.04.2024.

Щодо доводів позивача про неправомірність рішення Київської митниці про відмову у наданні дозволу на зупинення строку переробки у відповідності до частини 4 статті 166 Митного кодексу України, стороною відповідача зазначено наступне.

Норма ч. 4 ст. 166 МК України передбачає можливість зупинки митного режиму через неможливість товару бути своєчасно реімпортованим внаслідок арешту, аварії або дії обставин непереборної сили.

На переконання відповідача, законодавець підставою для зупинення митного режиму передбачив не саму дію непереборної сили, а саме неможливість повернення товару внаслідок дії такої сили. Аргументуючи необхідність зупинення строку переробки товарів, разом із заявою від 27.02.2024 №31/3 щодо надання дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин, ТОВ «Плазол» надавало митниці сертифікат №3200-24-0428 Київської обласної торгово-промислової палати.

Водночас, Київська митниця зазначає, що сам факт введення на території України воєнного стану не є безумовною підставою вважати, що для заявника настала форс-мажорна обставина (обставина непереборної сили). Заявник має довести, що неможливість виконання зобов`язання виникла внаслідок форс-мажорних обставин. Тобто, сторона яка посилається на обставини, які виникли у зв`язку з війною (закриття повітряного простру, загроза ракетних ударів, тощо) повинна довести причинний зв`язок між неможливістю виконання свого обов`язку та військовими діями.

Сторона відповідача звертає увагу, що за умовами режиму переробки позивач повинен був повернути на митну територію України 1 кілограм платини, який видобувався із використаних каталізаторів в Іспанії. На думку Київської митниці, ніщо не заважало виконати вказане повернення, оскільки товар у такій невеликій кількості легко можна повернути позивачу автомобільним або залізничним транспортом.

Враховуючи викладене, Київська митниця просить відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на їх безпідставність та необґрунтованість.

18.04.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та звертає увагу, що ТОВ «Плазол» отримано сертифікат Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати № 3200-24-0428, що відповідно до чинного законодавства є єдиним законним способом підтвердження факту настання обставин непереборної сили в конкретній визначеній ситуації. Водночас митні органи України не наділені повноваженням давати оцінку правильності та обґрунтованості винесення такого рішення/сертифікату, в тому числі наявності чи відсутності причинно-наслідкового зв`язку.

Також представник ТОВ «Плазол» зазначає, що відповідно до умов Контракту (п. 3.1) Сертифікована платина у вигляді банківського металу постачається Замовнику повітряним транспортом. Доставка та страхування здійснюється Виконавцем за рахунок Замовника. База постачання СІР аеропорт «Бориспіль», м. Київ. При цьому, як зазначає сторона позивача, Замовником не випадково було визначено для доставки товару авіатранспорт, оскільки такий фактично мінімізує ризики втрати товару та забезпечує їх повну схоронність.

Позивач вважає, що ним виконано усі вимоги ч. 4 ст. 166 МК України, належним чином доведено обставини непереборної сили та їх причинно-наслідковий зв`язок, подано усі необхідні документи задля прийняття рішення про зупинення строку переробки товарів за межами митної території України. Водночас, відповідачем прийнято абсолютно протиправне рішення, що порушує не тільки права та інтереси позивача, а і визначені митним законодавством принципи.

Правом на подачу заперечень на відповідь на відзив відповідач не скористався.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, судом встановлено, що 07.12.2021 між ТОВ «Плазол» (Замовник) та METAL CONVERTER SPAIN, S.L. (Виконавець) укладено Контракт №18-12/21, згідно п. 1.1. якого Замовник постачає Виконавцю відпрацьовані автомобільні каталізатори, що містять дорогоцінні метали (далі - каталізатор).

У відповідності до п. 1.2. Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 Виконавець зобов`язується прийняти від Замовника каталізатор, забезпечити вилучення з нього дорогоцінні металів та поставити Замовнику вилучені дорогоцінні метали (платину та паладій) у вигляді банківського сертифікованого металу (злитків та/або порошку (губки)).

У відповідності до п. 2.8. Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 Виконавець переробляє поставлений Замовником каталізатор, добуває платину і паладій, що міститься в ньому, і повертає Замовнику протягом 365 календарних днів з моменту перетину каталізатором митного кордону України у вигляді сертифікованого банківського металу.

Згідно з п. 3.2. Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 сертифікована платина у вигляді банківського металу постачається Замовнику повітряним транспортом. База постачання СІР аеропорт «Бориспіль», м. Київ.

За заявою ТОВ «Плазол» від 02.02.2022 №027 (вх. №7.8-28.2-21/207), Київською митницею надано дозвіл ТОВ «Плазол» на поміщення товару (відпрацьовані автомобільні каталізатори) у митний режим «переробка за межами митної території України» із встановленням терміну дії дозволу до 01.02.2023.

Враховуючи наданий відповідачем дозвіл, вказаний у Контракті № 18-12/21 від 07.12.2021 товар (відпрацьовані автомобільні каталізатори) відправлено до METAL CONVERTER SPAIN, S.L. (Іспанія) 10.02.2022 згідно митної декларації №UA100040/2022/604513 у митному режимі «переробка за межами митної території України».

Відповідно до умов Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 сертифікована платина у вигляді банківського металу, яка вилучена з партії товару, що була відправлена Виконавцю згідно митної декларації №UA100040/2022/604513 мала б надійти на митну територію України в лютому 2023 року.

Водночас, за заявою директора ТОВ «Плазол» від 25.01.2023 №15/1 Київською митницею надано позивачу дозвіл на продовження строку переробки товарів за межами митної території України до 01.02.2024, у зв`язку з виникненням додаткових операцій з переробки відпрацьованого автомобільного каталізатора у вигляді регенерації, що спричинило неможливість своєчасного повернення товару (реімпорту), у строки визначені митним органом.

23.01.2024 ТОВ «Плазол» звернулось до Київської митниці із заявою вих. №17/2, у якій просило надати дозвіл на продовження строку переробки товарів за межами митної території України до 01.02.2025. Причиною не можливості проведення реімпорту товару позивачем зазначено: настання форс-мажорних обставин військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану в Україні та спричинило неможливість виконати вимоги контракту щодо страхування вантажу та його доставки авіатранспортом. Крім того, позивачем зазначено, що на разі немає можливості виконати вомоги контракту щодо страхування вантажу, доставки його авіатранспортом та не має можливості забезпечити безпечну доставку вантажу, адже останній може бути втрачений або знищений.

До заяви від 23.01.2024 позивачем долучено: Контракт №08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Додаткову угоду №1 від 24.02.2022 до Контракту № 08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Додаткову угода №2 від 04.01.2023 до Контракту № 08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Договір № 31/2021-м на поставку банківських/дорогоцінних металів від 12.02.2021, Договір № U 20-63 про надання послуг з надання фінансових гарантій у вигляді електронного та/або паперового документу з метою забезпечення дотримання вимог митного режиму «Переробка за межами митної території України» від 08.12.2020, Проформу-рахунок № 1 від 04.01.2022, Митну декларацію № UA 100040/2022/604513 від 10.02.2022, заяву ТОВ «ПЛАЗОЛ» вих. №027 від 02.02.2022 (вхід. № 7.8-28.8-21/207 від 02.02.2022) про надання дозволу з переробки товару за межами митної території України.

27.02.2024 ТОВ «Плазол» звернулось до Київської митниці із заявою вих. №31/3 щодо надання дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану в Україні, та як наслідок закриття повітряного простору для цивільної авіації, небезпека переміщення вантажу через загрозу ракетних ударів, що може призвести до знищення або втрати вантажу, на час дії таких форс-мажорних обставин.

При цьому, ТОВ «Плазол» у заяві від 27.02.2024 зазначено, що неможливість завершення митного режиму «переробка за межами митної території України» та повернення готової продукції у встановлений митним органом строк, підтверджується належним документом компетентного органу, а саме: Сертифікатом Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0428 за вих. №118/03.23 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 27.02.2024.

До заяви від 27.02.2024 позивачем долучено: Контракт №08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Додаткову угоду №1 від 24.02.2022 до Контракту № 08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Додаткову угоду № 2 від 04.01.2023 до Контракту № 08-12/21 на переробку відпрацьованих каталізаторів від 07.12.2021, Договір № 31/2021-бм на поставку банківських/дорогоцінних металів від 12.02.2021, Договір № U 20-63 про надання послуг з надання фінансових гарантій у вигляді електронного та/або паперового документу з метою забезпечення дотримання вимог митного режиму «Переробка за межами митної території України» від 08.12.2020, проформа-рахунок № 1 від 04.01.2022, Митна декларація № UA100040/2022/604513 від 10.02.2022, заява ТОВ «ПЛАЗОЛ» вих. № 027 від 02.02.2022 (вх. № 7.8-28.8-21/207 від 02.02.2022) про надання дозволу з переробки товару за межами митної території України, заяву ТОВ «Плазол» вих. № 15/1 від 25.01.2023 (вх. №2486/13/Е3 від 25.01.2023) про надання дозволу на продовження строку переробки товару за межами митної території України, лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, Сертифікат Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0428 за вих. №118/03.23 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 27.02.2024.

За результатами розгляду заяви ТОВ «Плазол» від 23.01.2024 щодо продовження строку Київською митницею листом №7.8-3/7.8-28.02-05/13/3431 від 23.02.2024 повідомлено про відсутність підстав для подальшого продовження строку переробки товару за межами митної території України, враховуючи те, що товариством не надано документів, які підтверджують технологічні особливості необхідні для подальшого процесу переробки.

За результатами розгляду заяви ТОВ «Плазол» від 27.02.2024 щодо надання дозволу на зупинення строку Київською митницею листом №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 повідомлено про відсутність підстав для зупинення строку переробки товарів за межами митної території України. Відмовляючи у зупиненні строку, Київська митниця зазначила, що товариством не доведено причинний зв`язок між неможливістю виконання свого обов`язку та військовими діями.

При цьому, відповідачем наголошено на необхідності вжиття ТОВ «Плазол» заходів щодо завершення режиму переробки за межами митної території відповідно до ст. 173 МК України до 31.03.2024. Також зазначено, що у разі невиконання позивачем вимог ст. 173 МК України, дозвіл на переробку товарів за межами митної території України може бути відкликано митним органом відповідно до ч. 9 ст. 165 МК України.

Вважаючи відмову Київської митниці, викладену у листі №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024, протиправною позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Митний кодекс України визначає засади організації та здійснення митної справи в Україні, регулює економічні, організаційні, правові, кадрові та соціальні аспекти діяльності митної служби України, спрямований на забезпечення захисту економічних інтересів України, створення сприятливих умов для розвитку її економіки, захисту прав та інтересів суб`єктів підприємницької діяльності та громадян, а також забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 МК України митний режим - комплекс взаємопов`язаних правових норм, що відповідно до заявленої мети переміщення товарів через митний кордон України визначають митну процедуру щодо цих товарів, їх правовий статус, умови оподаткування і обумовлюють їх використання після митного оформлення.

Згідно з положеннями ст. 71 МК України декларант має право обрати митний режим, у який він бажає помістити товари, з дотриманням умов такого режиму та у порядку, що визначені цим Кодексом.

Поміщення товарів у митний режим здійснюється шляхом їх декларування та виконання митних формальностей, передбачених цим Кодексом.

Митний режим, у який поміщено товари, може бути змінено на інший, обраний декларантом відповідно до частини першої цієї статті, за умови дотримання заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, встановлених відповідно до закону для товарів, що поміщуються у такий інший митний режим.

Суд зазначає, що положеннями ст. 162 МК України визначено, що переробка за межами митної території - це митний режим, відповідно до якого українські товари піддаються у встановленому законодавством порядку переробці за межами митної території України без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, за умови повернення цих товарів або продуктів їх переробки на митну територію України у митному режимі імпорту.

Забезпечення дотримання умов перебування товарів у митному режимі переробки за межами митної території та обмеження щодо поміщення окремих товарів у цей митний режим визначено приписами статті 164 МК України.

Так, відповідно до частин 1-3 статті 164 МК України товари, поміщені в митний режим переробки за межами митної території, протягом всього строку перебування у цьому режимі перебувають під митним контролем.

Поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території в установлених законом випадках здійснюється зі сплатою вивізного мита.

Не підлягають поміщенню у митний режим переробки за межами митної території товари (крім тих, що вивозяться з метою ремонту), які при імпорті були звільнені від оподаткування митними платежами відповідно до цього Кодексу таПодаткового кодексу України.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 165 МК України поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території допускається з письмового дозволу митного органу за заявою власника цих товарів або уповноваженої ним особи.

Тобто поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території здійснюється лише за письмовим дозволом митного органу, а не визначається декларантом лише з особистих переконань.

Дозвіл на переробку товарів за межами митної території України видається підприємству митним органом безоплатно протягом п`яти робочих днів з дати реєстрації відповідної заяви.

Положеннями ч. 4, 5 ст. 165 МК України визначено, що, якщо зовнішньоекономічний договір, на підставі якого здійснюватиметься переробка, передбачає вивезення товарів з метою переробки окремими партіями протягом певного періоду часу на однакових умовах, дозвіл видається на обсяг товарів і строк, визначені зовнішньоекономічним договором, але не більш як на один рік.

Виникнення або виявлення митним органом обставин, які не відображені у документах підприємства, але які впливають на найменування та обсяг виходу продуктів переробки, а також встановлення законодавством України заборон чи обмежень щодо переробки відповідних товарів за межами митної території України є підставою для надання відмови у митному оформленні наступних партій товарів, що вивозяться за межі митної території України з метою переробки. Якщо такі обставини не мають впливу на найменування та обсяг виходу продуктів переробки, відомості про них вносяться до раніше виданого дозволу.

Згідно з ч. 9 ст. 165 МК України, дозвіл на переробку товарів за межами митної території України може бути змінено або відкликано митним органом, якщо його видано на підставі недостовірних даних, що мали істотне значення для прийняття рішення про його видачу, або якщо підприємство, якому видано такий дозвіл, не дотримується положень цього Кодексу та інших законодавчих актів України.

Судом встановлено, що за заявою ТОВ «Плазол» від 02.02.2022 №027 (вх. №7.8-28.2-21/207), Київською митницею надано дозвіл на поміщення товару (відпрацьовані автомобільні каталізатори) у митний режим «переробка за межами митної території України» із встановленням терміну дії дозволу до 01.02.2023.

Враховуючи наданий відповідачем дозвіл, вказаний у Контракті № 18-12/21 від 07.12.2021 товар (відпрацьовані автомобільні каталізатори) відправлено до METAL CONVERTER SPAIN, S.L. (Іспанія) 10.02.2022 згідно митної декларації №UA100040/2022/604513 у митному режимі «переробка за межами митної території України».

Відповідно до умов Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 сертифікована платина у вигляді банківського металу, яка вилучена з партії товару, що була відправлена Виконавцю згідно митної декларації №UA100040/2022/604513, мала б надійти на митну територію України в лютому 2023 року.

Водночас, за заявою позивача від 25.01.2023 Київською митницею надано позивачу дозвіл на продовження строку переробки товарів за межами митної території України до 01.02.2024 (на 1 рік), у зв`язку з наявністю технологічних особливостей переробки окремих товарів.

27.02.2024 ТОВ «Плазол» звернулось до Київської митниці із заявою вих. №31/3 щодо надання дозволу на зупинення строку переробки товарів за межами митної території України. В обґрунтування поданої заяви позивачем зазначено, що у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин, а саме військової агресії російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану в Україні, та як наслідок закриття повітряного простору для цивільної авіації, переміщення вантажу через загрозу ракетних ударів є небезпечним. Отже, переміщення вантажу на митну територію України може призвести до знищення або втрати вантажу, на час дії таких форс-мажорних обставин.

При цьому, ТОВ «Плазол» у заяві від 27.02.2024 зазначено, що факт неможливості завершення митного режиму «переробка за межами митної території України» та повернення готової продукції у встановлений митним органом строк, підтверджується Сертифікатом Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати №3200-24-0428 за вих. №118/03.23 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 27.02.2024.

За результатами розгляду заяви ТОВ «Плазол» від 27.02.2024 щодо надання дозволу на зупинення строку, Київською митницею листом №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 повідомлено про відсутність підстав для зупинення строку переробки товарів за межами митної території України. При цьому, відмовляючи у зупиненні строку, Київська митниця зазначила, що товариством не доведено причинний зв`язок між неможливістю виконання свого обов`язку та військовими діями.

Надаючи оцінку оскаржуваній відмові Київської митниці, суд зазначає, що ст. 166 МК України визначено підстави для продовження та зупинення строку переробки товарів за межами митної території України.

Так, відповідно до ч. 4 ст. 166 МК України, якщо товари, поміщені у митний режим переробки за межами митної території, не можуть бути своєчасно реімпортовані внаслідок накладення на них арешту, аварії або дії обставин непереборної сили, за умови підтвердження факту такої аварії або дії обставин у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, строк переробки за межами митної території зупиняється на час такого арешту (аварії, дії обставин непереборної сили).

З аналізу вищезазначених приписів Митного кодексу України вбачається, що зупинення строку переробку товару за межами митної території відбувається у випадку не можливості своєчасного реімпорту такого товару в наслідок однієї з таких обставин: арешту, аварії або дії обставин непереборної сили. При цьому, факт аварії або дії обставин непереборної сили має бути підтверджено у відповідному порядку.

Суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 14-1 Закону України від 02.12.1997 №671/97-ВР «Про Торгово-промислові палати України» (далі - Закон №671/97-ВР) Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Згідно з частиною 2 вказаної статті Закону №671/97-ВР форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Тобто на ТПП України та уповноважені нею регіональні ТПП покладено повноваження щодо видачі суб`єктам господарювання сертифікатів про засвідчення настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які об`єктивно унеможливлюють виконання ними обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Відповідно сертифікату Київської обласної (регіональної) торгово-промислової палати, що долучений позивачем до заяви про зупинення строку переробки товарів за межами митної території, ТОВ «Плазол» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: завершення митного режиму «переробка за межами митної території України» та повернення готової продукції платина у встановлений митним органом строк, у термін до 01.03.2023 є неможливим в зазначений термін, у зв`язку з військовою агресії російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану в Україні, та як наслідок закриття повітряного простору для цивільної авіації, переміщення вантажу через загрозу ракетних ударів.

Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили):

- дата настання - з 24.02.2022,

- дата закінчення тривають на 13.02.2023.

Суд зазначає, що вищезазначений Сертифікат ТПП дійсно засвідчує наявність форс-мажорних обставин, у вигляді воєнного стану та закриття повітряного простору над територією України для цивільних бортів.

Водночас, наявність такого Сертифікату ТПП не є безумовною підставою для зупинення строку переробки товарів за межами митної території відповідно до ч. 4 ст. 166 МК України. Адже, у кожному конкретному випадку митний орган повинен встановити наявність чи відсутність взаємозв`язку між форс-мажорними обставинами та неможливістю реімпорту конкретного товару, детально аналізуючи кожну ситуацію та поведінку сторін, у свою чергу сертифікат Торгово-промислової палати не має наперед встановленої сили, а може виступати одним з доказів.

У даному випадку, позивач обґрунтовує неможливість завершення митного режиму «переробка за межами митної території» тим, що п. 3.1. Контракту від 07.12.2021 №18-12/21, який ТОВ «Плазол» уклало з METAL CONVERTER SPAIN, S.L., визначено, що Сертифікована платина у вигляді банківського металу постачається Замовнику (ТОВ «Плазол») повітряним транспортом (база постачання СІР аеропорт «Бориспіль», м. Київ).

Тобто закриття повітряного простору України, у зв`язку з військовою агресією перешкоджає повернення товару на митну територію України, у спосіб визначений умовами Контракту.

Водночас, у даному випадку, на переконання суду, підлягає врахуванню специфіка самого товару, який був поміщений у митних режим, його якісні та кількісні показники та можливість його повернення на митну території України іншими засобами сполучення.

Так, як вже зазначалось судом, відповідно до п. 1.1 Контракту від 07.12.2021 №18-12/21 Замовник (ТОВ «Плазол») постачає Виконавцю (METAL CONVERTER SPAIN, S.L.) відпрацьовані автомобільні каталізатори, що містять дорогоцінні метали. У відповідності до п. 1.2. Контракту № 18-12/21 від 07.12.2021 Виконавець зобов`язується прийняти від Замовника каталізатор, забезпечити вилучення з нього дорогоцінні металів та поставити Замовнику вилучені дорогоцінні метали (платину та паладій) у вигляді банківського сертифікованого металу (злитків та/або порошку (губки)).

Відповідно до специфікації №1 від 07.12.2021 на відпрацьовані автомобільні каталізатори (додаток №1 до Контракту від 07.12.2021 №18-12/21) розрахунок вмісту металів є наступним: платина 1 кг. 86 г., паладій 151 г.

Тобто кількість товару, який поміщений в митний режим переробка за межами митної території, не свідчить про неможливість повернення такого товару автомобільним або залізничним транспортом.

Більш того, слід враховувати, позивач не знаходиться на території, де ведуться бойові дії та відсутні будь-які додаткові перешкоди для повернення товару іншими типами сполучення.

У даному випадку також суд бере до уваги, що обраний сторонами контракту №18-12/21 від 07.12.2021 спосіб повернення товару є внутрішньогосподарськими відносинами між позивачем та його контрагентом та стороною позивача не надано доказів, які б вказували на те, що ТОВ «Плазол» вживало заходи щодо виконання вимог Митного кодексу України щодо завершення митного режиму переробки за межами митної території, у строки визначені ст. 166 Митного кодексу України.

Зокрема матеріали справи не містять доказів звернення ТОВ «Плазол» до контрагента з листами, пропозиціями щодо зміни умов контракту, в частині обраного способу повернення товару, та відмови METAL CONVERTER SPAIN, S.L. в укладення додаткової угоди щодо цього питання.

Більш того, митний орган сприяв позивачу шляхом надання додаткового часу (продовження строку переробки товарів за межами митної території України на 1 рік) для повернення товару на митну територію, однак ТОВ «Плазол» за цей проміжок часу не вжито будь-яких заходів щодо завершення митного режиму переробки за межами митної території.

При цьому, відповідачем у листі №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 наголошено на необхідності вжиття ТОВ «Плазол» заходів щодо завершення режиму переробки за межами митної території відповідно до ст. 173 МК України до 31.03.2024.

Відповідно до ч. 1ст. 173 МК України митний режим переробки за межами митної території завершується:

1) шляхом імпорту продуктів переробки; або

2) шляхом реімпорту відповідно до статті 78 цього Кодексу товарів, що вивозилися в режимі переробки за межами митної території; або

3) шляхом експорту продуктів переробки чи товарів, що вивозилися в режимі переробки за межами митної території; або

4) у випадках, передбачених частиною другою цієї статті.

Згідно з ч. 2 ст. 173 МК України митний режим переробки за межами митної території припиняється митним органом у разі:

1) конфіскації товарів;

2) повної втрати товарів унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, за умови підтвердження факту такої аварії або дії обставин у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

При цьому, як слушно зазначено митним органом, позивач не був позбавлений можливості поміщення товару в митний режим експорт, з метою не допущення порушення вимог МК України, однак відповідних дій вчинено не було.

Щодо доводів сторони позивача про те, що повернення товару на митну територію України може спричинити його знищення або втрату внаслідок ракетного удару тощо, суд зазначає, що у такому випадку, ризик настання негативних наслідків існує для будь-якого товару, який імпортується на територію України, однак це не є безумовною підставою для зупинення строків, визначених МК України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач листом №7.8-3/28-02-05/13/5352 від 26.03.2024 правомірно відмовив ТОВ «Плазол» у зупиненні строків переробки товарів за межами митної території відповідно до ч. 4 ст. 166 МК України.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що на підставі частини дев`ятої статті 165 МК України, дозвіл на поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території України від 02.02.2022 №027 (вхідний №7.8-28.2-21/207 від 02.02.2022) відкликаний митним органом шляхом направлення підприємству листа від 02.04.2024 №7.8-3/28-02-05/13/5746.

Тобто дозвіл на поміщення товарів у митний режим переробки за межами митної території України, яким був визначений строк переробки товару, щодо зупинення якого позивач звертався до Київської митниці із заявою від 27.02.2024, на разі вже є відкликаним та втратив свою силу.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати відповідно достатті 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст.73-77,90,94,139,241,245,246,250,255,295КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "Плазол" (вул. Шепеля, 1В, м. Вінниця, 21019, код ЄДРПОУ 37195545).

Відповідач: Київська митниця (бульвар Гавела Вацлава, 8А, м. Київ, 03124, код ЄДРПОУ ВП 43997555).

Рішення суду сформовано: 03.07.2024.

Суддя Бошкова Юлія Миколаївна

Джерело: ЄДРСР 120151873
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку