open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/1640/23

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Костянтина ДОВГАНЯ, з секретарем судового засідання Тетяни ДЯЧЕНКО за участю представників: позивача не з`явився, відповідача не з`явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес до Жашківського філіалу відокремленого структурного підрозділу Уманські енергетичні мережі публічного акціонерного товариства Черкасиобленерго про визнання недійсним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Позивач подав до суду позовну заяву, в якій просив визнати недійсним та скасувати рішення комісії Жашківського філіалу відокремленого структурного підрозділу Уманські енергетичні мережі публічного акціонерного товариства Черкасиобленерго з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 29.06.2023, оформленого протоколом № 000014 від 29.06.2023 з розгляду акту про порушення № 007702 від 05.05.2023.

Позов обґрунтовано тим, що Акт про порушення від 05.05.2023 за №007702 був складений незаконно. Позивач вважає, що жодного неправомірного не облікованого споживання електроенергії ним не здійснювалося, а тому прийняте на підставі цього акта про порушення спірне рішення комісії відповідача про визначення обсягу та вартості не облікованої позивачем електричної енергії, оформлене протоколом від №000014 від 29.06.2023, вважає неправомірним.

Позивач пояснив, що 20 грудня 2018 року товариством була подана до Публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" заява-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та на вебсайті відповідача в мережі Інтернет був розміщений публічний договір споживача про падання послуг з розподілу електричної енергії в чинній на той час його редакції.

Позивач зазначив, що Додатком №2 до договору споживання про надання послуг з розподілу електричної енергії №11 від 28.12.2018 визначено Паспорт точки (точок) розподілу електричної енергії об`єкта (об`єктів) споживача за наступними видами: Зернотік, Тракторна бригада №1, Тракторна бригада №2, їдальня. Свердловина, Заправка та Столярна майстерня.

05 травня 2023 року працівники ПАТ "Черкасиобленерго"(інспектор Кравченко Г.О. та майстер ОСОБА_1 ) за участю представника ТОВ «Прогрес» Труського В.П. був проведений контрольний огляд засобу обліку в столярній майстерні, де встановили таке порушення як самовільне підключення електроустановки до електричної мережі оператора системи розподілу шляхом демонтажу розрахункового приладу обліку.

Позивач вказав, що результат здійсненого контрольного огляду був відображений в Акті про порушення №007702 від 05 травня 2023 року, підписаний інспектором Кравченком Г.О. та майстром ОСОБА_1 .

Позивач зауважив, що представник ТОВ "Прогрес" від підпису цього Акту відмовився, про що є посилання у цьому Акті.

Позивач зазначив, що Протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення №000014 від 29.06.2023 був розглянутий Акт про порушення №007702 від 05 травня 2023 року, і комісія дійшла висновку про те, що Акт про порушення №007702 від 05.05.2023 складено правомірно, а споживача визнано причетним до порушення вказаного в Акті; вирішено провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електроенергії за останні 182 дні.

Позивач не погодився з висновками, викладеними в Рішенні комісії з розгляду актів про порушення, оформленого Протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення №000014 від 29.06.2023, а тому звернувся до Господарського суду вважаючи відсутніми будь які підстави для прийняття такого Рішення.

Позивач обґрунтовував заявлені вимоги тим, що згідно заяви ОСОБА_2 від 15.11.2023, зареєстрованої в реєстрі №2257 вбачається, що з 29.09.2022 ОСОБА_2 працює у позивача електриком дільниці, підприємство розташоване в селі Побійна - Нагірна Уманського району Черкаської області. До обов`язків ОСОБА_2 входить збір даних показників облікових пристроїв (лічильників) спожитої електроенергії об`єктами підприємства ТОВ «ПРОГРЕС». Зібрані дані про спожиту електроенергію підприємством ОСОБА_2 , подає особисто до ПАТ «Черкасиобленерго», Жашківської філії відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі», по АДРЕСА_1 .

29.09.2022 ОСОБА_2 , при огляді облікових пристроїв спожитої електроенергії (лічильників) виявив, що обліковий пристрій (лічильник), який встановлено біля приміщення столярної майстерні підприємства, не мав фіксації індикаторів впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів, але показники спожитої електроенергії з лічильника знімались і оплата спожитої електроенергії проводилась підприємством. Про даний факт ОСОБА_2 було повідомлено керівництву підприємства ТОВ «Прогрес», після чого було підготовлено та надіслано лист до ПАТ «Черкасиобленерго», Жашківської філії відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі».

Як вказував позивач, 09.03.2023 вище вказаний лист (вих.№ 21) особисто ОСОБА_2 доставлено до постачальника електроенергії, де працівник - інспектор комерційної служби повідомив ОСОБА_2 , що підприємству потрібно придбати повий обліковий пристрій (лічильник), а вони виїдуть до ТОВ "Прогрес", проведуть роботи по заміні облікового пристрою (лічильника), опломбування зі складанням відповідних актів викопаних робіт

05 травня 2023 року до по позивача прибули працівники відповідача: інспектор ОСОБА_3 , майстер ОСОБА_1 , водій автомобіля підприємства ОСОБА_4 з метою виконання робіт по заміні облікового пристрою (лічильника) біля виробничого приміщення столярної майстерні, це було о десятій годині ранку. ОСОБА_2 взяв з собою електрообліковий пристрій (лічильник), який відповідав вимогам, прибув до столярної майстерні.

Позивач повідомив, що коли ОСОБА_2 приїхав до будівлі столярної майстерні, там був обліковий пристрій (лічильник), який потрібно було замінити, але інспектор Кравченко Г.О. на прохання ОСОБА_2 відмовився зафіксувати факт наявності облікового пристрою (лічильника), демонтував цей обліковий пристрій (лічильник), передав його ОСОБА_2 , з`єднав проводку без облікового пристрою, зафіксував шляхом фотозйомки, що обліковий пристрій (лічильник) відсутній, а потім змонтував новий обліковий пристрій електроенергії (лічильник), який надав ОСОБА_2 і знову провів фотозйомку уже встановленого облікового пристрою електроенергії (лічильника) та повідомив ОСОБА_2 що він буде складати акт про порушення споживання електроенергії підприємством без облікового пристрою електроенергії (лічильника). На озвучене прохання ОСОБА_2 інспектор ОСОБА_3 провів заміри споживання електроенергії цього об`єкту, (столярної майстерні) та було виявлено, що споживання електроенергії становить мінімальне споживання - 0.1А.

Позивач зазначив, що змонтувавши пристрій обліку електроенергії (лічильник), інспектор ОСОБА_3 опломбував його, склав відповідні акти пломбування, а потім почав складати акт про порушення підприємством споживання електроенергії без облікового пристрою (лічильника), і ОСОБА_2 відмовився підписувати акт про порушення підприємством (споживання електроенергії без облікового пристрою) з причини того, що інспектор Кравченко Г.О. не зафіксував фотозйомкою, що обліковий пристрій (лічильник) був встановлений, і що згідно його показників ПАТ «Черкасиобленерго», Жашківської філії відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі» проводило розрахунок, а товариство здійснювало оплату спожитої електроенергії, відповідно до звітів про покази засобів обліку, рахунків та платіжних інструкцій. Також, як зауважив позивач, інспектор ОСОБА_3 не довів до відома ОСОБА_2 , що в даному обліковому пристрої (лічильнику), який вони встановили, мається індикатор впливу на лічильник електричної енергії з постійного (змінного) магнітного або електричного полів.

Позивач посилався на зміст заяви свідка ОСОБА_2 про те, що спеціалісти ПАТ «Черкасиобленерго», Жашківської філії відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі» контрольних та технічних перевірок облікових пристроїв електроенергії (лічильників) з часу призначення ОСОБА_2 електриком дільниці ТОВ «ПРОГРЕС» з 29.09.2022 і по 05.05.2023 року, не проводили.

Позивач вважає, що оскільки представники ПАТ «Черкасиобленерго». Жашківської філії відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі» під час заміни засобу обліку (лічильника) у ТОВ "Прогрес"відмовилися зафіксувати факт наявності облікового пристрою (лічильника), а самі безпосередньо здійснили демонтаж цього облікового пристрою (лічильника), передавши його ОСОБА_2 , а потім з`єднали проводку без облікового пристрою, здійснивши фотозйомку що обліковий пристрій (лічильник) відсутній, а потім змонтувавши новий обліковий пристрій електроенергії (лічильник), який надав ОСОБА_2 , і знову провівши фотозйомку уже встановленого облікового пристрою електроенергії (лічильника), здійснили дії щодо імітації факту наявності порушень у сфері споживання електричних послуг,

Позивач пояснив, що насправді ж засіб обліку електричної енергії у столярній майстерні був, однак указаний засіб обліку не мав лише фіксації індикаторів впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричною полів, у зв`язку з чим і виникла необхідність його заміни (про що і було звернення до відповідача з відповідним проханням).

Позивач вважає, що дії відповідача, спрямовані на введення в оману щодо дійсних обставин справи, і він їх розцінює як порушення принципу добросовісності та справедливості, оскільки позивач сам безпосередньо звернувся до відповідача з проханням здійснити заміну облікового засобу (лічильника).

Позивач вказав, ним окремо було придбано засіб обліку електричної енергії (лічильник) безпосередньо після розмови з представником відповідача, оплату якого було проведено на підставі розрахункових документів (видаткової накладної №24 від 14 серпня 2023 року та рахунку на оплату №24 від 14 серпня 2023 року).

Позивач стверджує, що у діях відповідача вбачаються ознаки порушення принципу добросовісності; Акт про порушення від 05.05.2023 за №007702 був складений незаконно, а рішення комісії відповідача, прийняте на підставі цього акта, оформлене протоколом від №000014 від 29.06.2023, позивач вважає неправомірним.

Справа призначена до розгляду в порядку загального позовного провадження.

29.01.2024 відповідача подав до суду відзив на позов, в якому просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити повністю вважаючи їх необґрунтованими з тих підстав, що в ході проведення перевірки, представниками ПАТ «Черкасиобленерго» на об`єкті споживача у присутності енергетика ОСОБА_2 за вказаною адресою було виявлено незаконно встановлений прилад обліку Nik 2301 АР3.0000.0.11 заводський номер 10004617, рік випуску 2017, на якому були відсутні пломби Оператора системи розподілу, що свідчило про явні ознаки безоблікового споживання електричної енергії.

Відповідач зазначив, що відомості про встановлений прилад обліку Nik 2301 АР3.0000.0.11 № 10004617, який виявили працівники ПАТ «Черкасиобленерго» не зазначені ні в договорі, ні в жодному іншому документі, що могли підтвердити встановлення та передачу його на відповідальне збереження позивачу та використання даного приладу обліку в подальшому споживачем для проведення комерційних розрахунків. Також, як вказував відповідача, в базі даних абонентів Оператора системи розподілу «РАKED_UR» відомості щодо приладу обліку Nik 2301 АР3.0000.0.11 заводський номер 10004617, були відсутні.

Також відповідач повідомив, що у базі даних абонентів Оператора системи розподілу «РАKED_UR» куди вносяться відомості про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяги спожитої електричної енергії, згідно поданих споживачем звітів про покази засобів обліку електричної енергії по точці обліку «столярна майстерня», а також відомості про встановлений прилад обліку на об`єкті споживача зазначено прилад обліку ЦЄ 6803 заводський номер 008517018001907, по якому позивач щомісяця звітується перед ОСР про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяг спожитої електричної енергії, що підтверджується звітами про покази засобів обліку за розрахунковий місяць, за період з листопада 2022року по травень включно 2023 року.

По встановленому приладу обліку Nik 2301 АР3.0000.0.11 заводський номер 10004617 , який виявили представники ПАТ «Черкасиобленерго», позивач перед ОСР про обсяги спожитої електричної енергії не звітується, а це означає, як зазначив відповідача, що позивач по точці обліку «столярна майстерня» безобліково споживав електричну енергію для власних потреб, що є порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Про хід розгляду справи визначено в ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.

Ухвалою суду від 19.03.2024 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 16 квітня 2023 року. Цією ж ухвалою для допиту в судове засідання викликано в якості свідка ОСОБА_2 .

В судовому засіданні 16.04.2024 свідок ОСОБА_2 надав пояснення в усній формі щодо обставин, які відбувалися під час заміни засобу обліку (лічильника) у позивача, після чого судом була оголошена перерва в судовому засіданні до 21 травня 2024 р.

Ухвалою суду від 21.05.2024 судове засідання відкладено на 12:00 год. 18 червня 2024 р.

Представники сторін в судове засідання не з`явилися.

Відповідач подав до суду заяву про розгляд справи без участі його представника.

Про дату, час і місце розгляду справи сторони були повідомлені судом належним чином.

Суд вважає можливим розглянути справу за відсутністю представників сторін за наявними матеріалами в порядку ст. 202 ГПК України.

Суд, оцінивши наявні у справі докази, встановив наступне.

Судом встановлено, що з 01.11.2023 Жашківський філіал Відокремленого структурного підрозділу «Уманські енергетичні мережі» ПАТ «Черкасиобленерго» (код ЄДРПОУ: 25204726, вул. Лікарняна. 34, м. Жашків, Черкаська область) припинив свою діяльність.

З матеріалів справи вбачається, що 08.10.2012 між ПАТ «Черкасиобленерго» від імені якого діяв Жашківський район електричних мереж, як постачальником електричної енергії та позивачем (споживач ) був укладений договір про постачання електричної енергії № 11 (далі - Договір № 11 від 08.10.2012), відповідно до за умов якого постачальник зобов`язався продавати електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача в межах дозволеної потужності (кВт), величини якої по об`єктах Споживача визначені в п. 6 додатку «Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії», а Споживач зобов`язався оплачувати Постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.

За умовами п. 4.2.4 Договору №11 від 08.10.2012 Споживач несе відповідальність за технічний стан належних йому електроустановок, розрахункових засобів обліку (в тому числі ЛУЗОД або АСКОЕ), пломб на них та індикаторів дії постійного (змінного) магнітного або електромагнітного полів, які знаходяться на його території, забезпечує їх охорону та збереження.

Пунктом 4.2.3 Договору сторони погодили, що Споживач сплачує постачальнику вартість не доврахованої електроенергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженою постановою НКРЕ від 4 травня 2006 року № 562, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 липня 2006 року за № 782/12656, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням (далі - Методика), у разі таких дій Споживача:

- самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії;

- пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в роботу, зняття пломб з засобів обліку;

- споживання електроенергії поза приладами обліку;

- інших умов визначених Методикою».

Відповідно до положень Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 №2019-VІІІ, який набрав чинності 11 червня 2017 року з 1 січня 2019 року ПАТ «Черкасиобленерго» здійснює розподіл електричної енергії в межах закріпленої території Черкаської області, виконує функції, має права і обов`язки Оператора системи розподілу (далі - ОСР) на підставі отриманої ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (Постанова НКРЕКП № 1447 від 16.11.2018).

У зв`язку із зміною організаційної структури ПАТ «Черкасиобленерго» з 01.01.2022 Жашківський РЕМ ПАТ «Черкасиобленерго» із його реквізитами замінено на відокремлений структурний підрозділ (далі - ВСП) «Уманські енергетичні мережі» ПАТ «Черкасиобленерго» та його реквізити. Таким чином, ВСП «Уманські енергетичні мережі» ПАТ "Черкасиобленерго", як ОСР згідно Правил роздрібного ринку електричної енергії є правонаступником за договором про постачання електричної енергії.

Нормативно-правовими документами, які встановлюють вимоги та регулюють взаємовідносини між оператором системи розподілу - ПАТ «Черкасиобленерго» та користувачами системи розподілу є Кодекс системи розподілу, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, Кодекс комерційного обліку електричної енергії (далі - ККОЕЕ), затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 та Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року №312.

На роздрібному ринку споживання (використання) електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до ПРРЕЕ, Кодексу системи передачі, Кодексу системи розподілу та Комерційного обліку (п. 1.2.1 ПРРЕЕ).

За змістом п. 2 та п.6 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Пунктом 2.1.5. ПРРЕЕ передбачено, що договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Згідно абзацу 2 пункту 2.1.7 глави 2.1 розділу II ПРРЕЕ фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

На виконання вимог п.2 та п.6 постанови НКРЕКП від 14 березня 2018 року №312 Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії між відповідачем і позивачем був укладений публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 20.12.2018 шляхом подання позивачем до ПАТ «Черкасиобленерго» заяви-приєднання до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі публічний договір приєднання) на умовах чинного договору про постачання електричної енергії від 08.10.2012 за особовим рахунком № 11 (№ договору) бази даних абонентів постачальника за регульованим тарифом.

Умови цього Договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів (пункт 1.2 публічного договору приєднання).

Відповідно до умов пункту 2.1 публічного договору приєднання, Оператор системи розподілу надає Споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕ КП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексу системи розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом (об`єктами), технічні параметри якого фіксуються в «Паспорті точки (точок) розподілу електричної енергії об`єкта (об`єктів) споживача», який є додатком 2 до цього Договору, та в особовому рахунку Споживача, облікових базах даних Оператора системи розподілу, Споживач оплачує за розподіл електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього Договору та/або інші послуги Оператора системи розподілу у відповідності з додатком 4 «Порядок розрахунків» до цього Договору.

За умовами пункту 6.2 публічного договору приєднання, Споживач зобов`язується виконувати умови цього Договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електропроводів; забезпечувати доступ представникам Оператора системи розподілу, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки, тощо.

Зокрема, відповідно до підпунктів 5, 6, 8, 20 п. 5.5.5 ПРРЕЕ, Споживач електричної енергії зобов`язаний дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; не допускати безоблікового використання електричної енергії або використання електричної енергії для професійної та/або господарської діяльності на об`єктах, які розраховуються за електричну енергії за тарифом побутових споживачів, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового використання електричної енергії.

Відповідно до положень пункту 7.1.2 публічного договору приєднання Оператор системи розподілу має право на безперешкодний доступ (за пред`явленням службового посвідчення) до електроустановок Споживача для проведення технічної перевірки та контрольного огляду вузла вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов договору.

Судом встановлено, що постачання електричної енергії, а в подальшому послуги з розподілу електричної енергії надавалися на об`єкт споживача т.о. «столярна майстерня», ЕІС-код 62Z2908087626918М, яка знаходиться за адресою с. Нагірна, Уманський район, Черкаська область.

Згідно п.6 та п.7 додатку № 4 до Договору 11 від 08.10.2012 Графік зняття показників засобів обліку електричної енергії на об`єкті споживача «столярна майстерня» знаходиться розрахункова точка обліку електричної енергії з лічильником ЦЄ 6803 № 008517018001907, який встановлений в РУ-0.4 кВ, приєднана та дозволена потужність 25 кВт.

Споживач по встановленому приладу обліку ЦЄ 6803 № 008517018001907, має щомісяця звітуватися перед ОСР про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяг спожитої електричної енергії, що виражається в кВт*год, шляхом подання Оператору системи розподілу протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця Звіту про покази засобів обліку за розрахунковий місяць, згідно додатку № 12 до публічного договору приєднання.

09.03.2023 позивач направив відповідачу лист за № 21 щодо проведення технічної перевірки та заміни трифазного приладу обліку у столярній майстерні.

Працівником відповідача працівнику позивача було роз`яснено, що згідно ККОЕЕ підприємству необхідно придбати новий прилад обліку, оплатити послуги по проведенню технічної перевірки та послуги по заміні лічильника, після чого на об`єкті підприємства «столярна майстерня» буде проведено технічну перевірку та заміну приладу обліку.

05.05.2023 на об`єкті позивача - «столярна майстерня», представниками ПАТ «Черкасиобленерго» за участю уповноваженого представника споживача енергетика Труського В.П. за письмовим зверненням споживача від 09.03.2023 № 21 було проведено позапланову технічну перевірку та заміну трифазного приладу обліку.

Як зазначив відповідач, в ході проведення перевірки, представниками ПАТ «Черкасиобленерго» на об`єкті споживача у присутності енергетика Труського В.П. за вказаною адресою було виявлено незаконно встановлений прилад обліку Nik 2301 АРЗ.0000.0.11 заводський номер 10004617, рік випуску 2017, на якому відсутні пломби Оператора системи розподілу, що свідчило про явні ознаки безоблікового споживання електричної енергії,

Відомості про встановлений прилад обліку Nik 2301 АРЗ.0000.0.11 № 10004617, який виявили працівники ПАТ «Черкасиобленерго» не були зазначені ні у договорі, ні в жодному іншому документі, що може підтвердити встановлення та передачу його на відповідальне збереження позивачу та використання даного приладу обліку в подальшому споживачем для проведення комерційних розрахунків.

У базі даних абонентів Оператора системи розподілу «РАKED_UR» відомості щодо приладу обліку Nik 2301 АРЗ.0000.0.11 заводський номер 10004617 також були відсутні.

Судом з`ясовано, що в базі даних абонентів Оператора системи розподілу «РАKED_UR», куди вноситься інформація про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяги спожитої електричної енергії, згідно поданих споживачем звітів про покази засобів обліку електричної енергії по точці обліку «столярна майстерня», а також відомості про встановлений прилад обліку на об`єкті споживача зазначено прилад обліку ЦЄ 6803 заводський номер 008517018001907, по якому позивач щомісяця звітувався перед ОСР про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяг спожитої електричної енергії, що підтверджується Звітами про покази засобів обліку за розрахунковий місяць, за період з листопада 2022 року по травень включно 2023 року.

По встановленому приладу обліку Nik 2301 АР3.0000.0.11 заводський номер 10004617, який виявили представники ПАТ «Черкасиобленерго», позивач перед ОСР про обсяги спожитої електричної енергії не звітувався.

Пунктом 8.9. публічного договору приєднання передбачено, що у разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження.

Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу Сторону про необхідність складення акта.

Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту.

Відповідач наголошував, що про виявлене порушення та необхідність складання акта про порушення було повідомлено уповноваженому представнику споживача енергетику Труському В.П.

Представником відповідача Кравченко Г.О. на об`єкті позивача «столярна майстерня» встановлений прилад обліку Nik 2301 АР 3.0000.0.11 № 10004617 був демонтований, та тимчасово на момент перевірки змонтовано схему самовільного підключення без приладу обліку, з метою показати уповноваженому представнику позивача схему самовільного підключення, яку споживач використовував для без облікового споживання електричної енергії.

Демонтований прилад обліку був переданий уповноваженому представнику споживача енергетику Труському В.П.

В ході проведення позапланової технічної перевірки на об`єкті позивача «столярна майстерня», що знаходиться за адресою: с. Нагірна, Уманський район, Черкаська область, представниками Оператора системи розподілу було виявлено порушення пункту 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: «Самовільне підключення електропроводки до електричної мережі оператора системи розподілу шляхом демонтажу розрахункового приладу обліку».

Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

Керуючись вказаною нормою п. 8.2.5 ПРРЕЕ, за фактом виявленого порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії представниками Оператора системи розподілу в присутності уповноваженого представника позивача Труського В.П. на об`єкті споживача т.о. «столярна майстерня» ЕІС-код 627908087626918М був складений Акт про порушення №007702 від 05.05.2023.

Під час складання Акту про порушення велася фото та відеозйомка.

В акті про порушення № 007702 від 05.05.2023 оформлена схема самовільного підключення; зазначена договірна потужність 25,0 кВт; точка самовільного підключення Т «А»; марка та переріз проводу яким було здійснено самовільне підключення АПВ 4x6мм2. Оформлена схема підтверджує той факт, що електроенергія споживається, без приладу обліку. Вилучено зразок кабелю самовільного підключення, про що зазначено в п. 10 акту про порушення. Також, в акті зазначено заходи, які були вжиті для усунення виявленого порушення, а саме: «відновлено споживання електроенергії через комерційний облік і проведено опломбування комерційної точки обліку», також в п. 11 акту зазначена дата, місце та час проведення засідання комісії.

Акт про порушення № 007702 підписано двома представниками ПАТ «Черкасиобленерго» також зазначено, що представник споживача Труський В.П. від підпису відмовився. Відмова представника споживача зафіксована відеозйомкою, де представник споживача надає пояснення, чому відмовляється підписувати акт про порушення № 007702 від 05.05.2023.

Акт про порушення № 007702 від 05.05.2023 складався в двох примірниках один з них вручено уповноваженому представнику споживача енергетику Труському В.П.

З метою усунення виявленого порушення представниками ПАТ «Черкасиобленерго» було вжито заходи, а саме: схему обліку приведено у відповідність до вимог ПУЕ. Відновлено споживання електричної енергії через комерційний облік, тобто встановлено прилад обліку та проведено опломбування точки комерційного обліку, що підтверджується Актом технічної перевірки № 11/15 від 05.05.2023 та Актом про пломбування від 05.05.2023 (а.с.137-140).

Відповідно до п. 8.2.4. ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави (п. 8.4.1 ПРРЕЕ).

Визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку (пп. 6 п. 8.4.2 ПРРЕЕ).

З матеріалів справи вбачається, що 29.06.2023 в присутності представника позивача за довіреністю №2023/04-д від 06.06.2023 Шеремета Б.А.(дата, час та місце проведення засідання комісії зазначено в повідомленні від 08.06.2023, яке було вручено представнику споживача) відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення, на якому розглянуто акт про порушення № 007702 від 05.05.2023 та прийнято рішення визнати споживача причетним до вчиненого порушення, яке зазначено в акті, та згідно глави 8.4 ПРРЕЕ, провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. Вказане рішення оформлене протоколом №000013/1 від 29.06.2023.

На підставі Акта про порушення №007702 та згідно глави 8.4 ПРРЕЕ, (пп.6 п. 8.4.2 ПРРЕЕ та п. 8.4.12 ПРРЕЕ) споживачу було проведено розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за період з 05.11.2022 по 05.05.2023 (за 6 календарних місяців) виходячи з сили струму, який може протікати алюміній 4*6мм2 згідно глави 1.3 ПУЕ 39(А).

Сума нарахувань згідно з розрахунком обсягу та вартості необлікованої електроенергії на підставі акта про порушення № 007702 від 05.05.2023 складає 58240кВт*год на суму 376 648,23грн.

У зв`язку з тим, що представник споживача відмовився від підпису за ознайомлення та отримання копії протоколу, копії розрахунку та рахунку на оплату, тому на поштову адресу позивача було направлено лист-повідомлення № 430 від 30.06.2023 та розрахункові документи (а.с.149).

Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частиною 1 ст. 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частина 1 ст. 626 Цивільного кодексу України встановлює, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" правопорушенням на ринку електричної енергії, зокрема, є крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.

Частиною першою ст. 237 Господарського кодексу України встановлено, що підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання.

За змістом статей 216, 217, 218, 235, 236, 237 Господарського кодексу України рішення постачальника електричної енергії про нарахування вартості недоврахованої спожитої електроенергії є саме оперативно-господарською санкцією.

Статтею 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються, зокрема, договір про надання послуг з розподілу; договір постачання електричної енергії споживачу.

Згідно з ч.1 ст. 45 Закону України "Про ринок електричної енергії", розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства.

Частиною 4 ст. 46 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

За приписами пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 14.03.2018 №312, яка набрала чинності 19.04.2018, "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" (далі - ПРРЕЕ), укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Відповідно до п.1.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Пунктом 6 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312 зазначено, що до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства в сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

Відповідно до п.2.1.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії, договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених цими Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу.

Пунктом 2.1.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії визначено, що фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

Відповідно до п.п. 4 п.8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема, фіксації індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів.

За умовами пункту 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; не допускати безоблікового використання електричної енергії або використання електричної енергії для професійної та/або господарської діяльності на об`єктах, які розраховуються за електричну енергію за тарифом побутових споживачів, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового використання електричної енергії.

За приписами п. 8.2.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Відповідно до п. 8.2.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії на підставі акту про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, затвердженої регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Матеріалами справи підтверджено факт, що 05.05.2023 уповноваженими представниками відповідача в присутності представника споживача - особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт відповідача з метою проведення перевірки, здійснено позапланову технічну перевірку на об`єкті відповідача та здійснена заміна трифазного приладу обліку у столярній майстерні, внаслідок чого виявлено порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії.

На місці виявленого порушення у присутності представника споживача був складений Акт про порушення №007702 від 05.05.2023, яким зафіксовано факт порушення споживачем підпунктів 5, 6, 8, 20 п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «самовільне підключення електроустановки до електричної мережі Оператора системи розподілу шляхом демонтажу розрахункового приладу обліку», тобто був встановлений прилад обліку Nik 2301 АР 3.0000.0.11 № 10004617, рік випуску 2017, на якому відсутні пломби Оператора системи розподілу.

В Акті про порушення № 007702 від 05.05.2023 оформлена схема самовільного підключення; зазначена договірна потужність 25,0 кВт; точка самовільного підключення Т «А»; марка та переріз проводу яким було здійснено самовільне підключення АПВ 4x6мм2.

Оформлена схема підтверджує факт того, що електроенергія споживається, без приладу обліку. Був вилучений зразок кабелю самовільного підключення, про що зазначено в п. 10 Акту про порушення та зазначено заходи, які були вжиті для усунення виявленого порушення, а саме: «відновлено споживання електроенергії через комерційний облік і проведено опломбування комерційної точки обліку», також в п. 11 Акту зазначена дата, місце та час проведення засідання комісії.

Акт про порушення № 007702 підписано двома представниками ПАТ «Черкасиобленерго», представник відповідача підписати відмовився, про що зроблено відповідний запис у Акті та зафіксовано представниками позивача на відео (а.с. 162).

Як вбачається з матеріалів справи, Акт про порушення №007702 від 05.05.2023 за своєю формою і змістом відповідає вимогам законодавства, містить опис виявленого порушення із посиланням на відповідні положення спеціальних нормативно-правових актів у такій галузі, містить посилання на фото і відеофіксацію. До акту додано схему підключення електроустановок відповідача. Акт має підписи представників постачальника електричної енергії та примітку щодо відмови представника відповідача підписувати акт. Отже, Акт про порушення складено у відповідності до вимог п.8.2.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Суд враховує, що відомості про встановлений прилад обліку Nik 2301 АР 3.0000.0.11 № 10004617, який виявили працівники відповідача ні в договорі, ні в жодному іншому документі, що може підтвердити встановлення та передачу його на відповідальне збереження позивачу та використання даного приладу обліку в подальшому споживачем для проведення комерційних розрахунків, не зазначені. Також, у базі даних абонентів Оператора системи розподілу аналогічні відомості щодо цього приладу обліку, відсутні.

Суд, також, бере до уваги, що в базі даних абонентів Оператора системи розподілу, куди вносяться дані про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяги спожитої електричної енергії, згідно поданих споживачем звітів про покази засобів обліку електричної енергії по точці обліку «столярна майстерня», а також відомості про встановлений прилад обліку на об`єкті споживача зазначено прилад обліку ЦЄ 6803 заводський номер 008517018001907, по якому позивач щомісяця звітувався перед ОСР про прийняту (отриману) послугу з розподілу електричної енергії та обсяг спожитої електричної енергії, що підтверджується звітами про покази засобів обліку за розрахунковий місяць, за період з листопада 2022 року по травень включно 2023 року.

Зокрема, згідно повідомлення відповідача від 08.06.2023 позивача було повідомлено про засідання комісії з розгляду Акту про порушення від 05.05.2023 № 007702 о 10:00 год. 29 червня 2023 року за адресою: вул.Лікарняна,34, м.Жашків, каб. Начальника комерційної служби (а.с.143).

Відтак, саме 29.06.2023 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення щодо визначення обсягу та вартості необлікованої електроенергії згідно Протоколу № 000013/1 від 29.06.20203. Тобто, рішення комісії визначення обсягу та вартості необлікованої електроенергії протоколом № 000014 від 29.06.2023 не оформлялося.

Статтею 216 Господарського кодексу (далі - ГК) України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

Відповідно до статті 235 ГК України за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку. До суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

Оперативно-господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання.

Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин згідно з частиною першою статті 218 ГК України є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

З огляду на вищевикладене, застосована оперативно-господарська санкція відповідачем до позивача за самовільне підключення до електричної мережі оператора системи розподілу, у вигляді донарахування обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за порушення позивачем ПРРЕЕ, на підставі норм, передбачених законодавством, є правомірною.

Доводи позивача щодо відмови працівниками відповідача під час заміни засобу обліку зафіксувати факт наявності облікового пристрою, який на час перевірки прилад обліку знаходився у столярній майстерні, суд вважає такими, що не відповідають дійсним обставинам справи.

Аналізуючи вище викладене, суд вважає, що позивачем не було надано належних доказів, які б підтверджували неправомірність складання Акту про порушення №007702 від 05.05.2023 та винесення рішення на підставі акту про порушення відповідачем, оформленого протоколом № 000014 від 29.06.2023.

За приписами частин 1,2 ст. 237 ГК України підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання.

У разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

В матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази оскарження відповідачем рішення комісії з розгляду акта про порушення №007702 від 05.05.2023, оформленого протоколом засідання комісії №000014 від 29.06.2023.

Згідно з ч.ч.1-3 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Так, за змістом положень статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмета доказування.

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.

Враховуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені судом обставини, зважаючи на предмет та підстави позову, і те, що позивачем не наведено передбачених законом підстав для скасування рішення відповідача з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ від 29.06.2023 з розгляду Акту про порушення № 007702 від 05.05.2023, суд приходить до переконання, що позовні вимоги задоволенню не підлягають у зв`язку з чим у задоволенні позову слід відмовити.

Витрати по сплаті судового збору у відповідності до положень ст.129 ГПК України покладаються на позивача у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, ст. 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 02.07.2024

Суддя Костянтин ДОВГАНЬ

Джерело: ЄДРСР 120149871
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку