open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41

_______________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.07.2024м. ХарківСправа № 922/1255/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

при секретарі судового засідання

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Комунальне підприємство "АКВА" Шевченківської селищної ради смт Шевченкове,Харківська обл., Куп`янський р-н,63601 до Акціонерне товариство "Харківобленерго" вул. Плеханівська, буд. 149, м. Харків, 61037 про зобов`язання вчинити певні дії за участю представників:

позивача - Жукова В.М. (ордер серії АХ №1166168 від 11.06.2024 року)

відповідача - Браудо Х.О. ( в порядку самопредставництва)

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "АКВА" Шевченківської селищної ради звернулось до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Акціонерного товариства "Харківобленерго", в якій просить суд:

Зобов`язати відповідача АТ «Харківобленерго» визначити щомісячні обсяги спожитої позивачем КП «АКВА» електричної енергії за розрахункові місяці, а саме: за квітень, жовтень та листопад 2022 року, за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у сумі 3028 грн. на розрахунковий рахунок UA153515330000026001052217632, МФО 351533.

Позовні вимоги обгрунтовано тим, що відповідач неправомірно не визначив об`єми спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень 2022 року.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 16.04.2024 позовну заяву Комунального підприємства "АКВА" Шевченківської селищної ради (вх.№ 1255/24) залишено без руху. Встановлено Комунальному підприємству "АКВА" Шевченківської селищної ради строк на усунення недоліків позовної заяви - 10 (десять) днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху. Встановлено Комунальному підприємству "АКВА" Шевченківської селищної радиспосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету сторін.

Від представника позивача 17.04.2024 надійшла заява про усунення недоліків (документ сформований в системі «Електронний суд» 17.04.2024), в якій заявник вказує, що позивач КП "АКВА" Шевченківської селищної ради має зареєстрований кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС з 31.10.2023, а відповідач АТ "Харківобленерго" має зареєстрований кабінет у підсистемі Електронний суд ЄСІТС з 12.11.2021.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 18.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №922/1255/24 за правилами загального позовного провадження. Почато підготовче провадження і підготовче засідання призначене на 14 травня 2024 року о 12:00.

Відповідачем до суду був поданий відзив на позовну заяву (Документ сформований в системі «Електронний суд» 06.05.2024), в якому він проти позову заперечує та просить суд відмовити у його задоволенні. В обґрунтування заперечень відповідач вказує на те, що позивачем самостійно було подано відомості про витрати електричної енергії станом на 18 листопада 2022 року, з даними попередніх показів лічильника та теперішніх показів лічильника, з визначенням різниці та витратами ел.енергії по т.о.

Також позивачем було подано відомості про витрати електричної енергії на 30 листопада 2022 року також, з даними попередніх показів лічильника та теперішніх показів лічильника, з визначенням різниці. На підставі поданих позивачем даних, відповідачем і було визначено обсяги спожитої позивачем електричної енергії. Позивачем було підписано та скріплено печаткою підприємства (без жодних зауважень) Акт про обсяги розподіленої електричної енергії за листопад 2022 року та Акт № 65-511/30112022 від 30 листопада 2022 року про обсяги розподіленої електричної енергії з розбивкою по ТКО.

Тобто, як вказує відповідач у відзиві, останнім було визначено обсяги спожитої позивачем електричної енергії, на підставі поданих позивачем відомостей, як то і передбачено вище вказаними вимогами чинного законодавства України. З огляду на вище викладене відповідач посилається на те, що , що у останнього відсутні правові підстави для визначення обсягу спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за спірні періоди розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця, адже це буде суперечити вимогам Наказу Міністерства енергетики України, Закону України Про ринок електричної енергії.

Позивачем до суду була подана відповідь на відзив на позовну заяву (Документ сформований в системі «Електронний суд» 13.05.2024), в якій представник позивача, зокрема, вказує на те, що Положенням про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану прямо встановлено, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

В підготовчому засіданні 14.05.2024 постановлено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадженняна тридцять днів та закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 11 червня 2024 року о(б) 11:30 год.

В порядку ст. 120-121 ГПК Українисторони повідомлені про судове засідання ухвалами від 14.05.2024.

Відповідачем до суду були подані заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву (Документ сформований в системі «Електронний суд» 21.05.2024), де представник відповідача, зокрема, посилається на те, що вищеозначеним положенням Положенням дійсно існувала можливість визначення обсягів споживання електричної енергії Після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Водночас, як вказує представник відповідача, така можливість була передбачена у разі звернення споживача з заявою до ОСР.

Тобто, на переконання відповідача, останній мав би право при зверненні споживача з заявою визначити за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача). Але, на час дії Положення Позивач з будь якою заявою до Товариства не звертався.

Як вказує представник відповідача у запереченнях, 10 жовтня 2023 року Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України № 148 втратило чинність.

Як зазначено відповідачем у відзиві на позовну заяву, позивачем було подано відомості про витрати електричної енергії станом на 18 листопада 2022 року, з даними попередніх показів лічильника та теперішніх показів лічильника, з визначенням різниці та витратами ел.енергії по т.о.

Позивачем до суду була подана відповідь на відзив на позовну заяву (Документ сформований в системі «Електронний суд» 05.06.2024),де представник позивача , вказує на те, що В запереченнях на відповідь на відзив відповідач підтверджує, що Положенням про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану дійсно існувала можливість визначення обсягів споживання електричної енергії після отримання оператором системи або постачальником комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

У той же час відповідач зазначає, що: «така можливість була передбачена у разі звернення споживача з заявою до ОСР.».

Але таке твердження, на переконання представника позивача, є помилковим, виражає лише думку і побажання відповідача і не передбачене Положенням про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства енергетики України № 148 Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану від 13.04.2022 р.

Позивачем до суду були подані додаткові пояснення стосовно заявлених позивачем позовних вимог (Документ сформований в системі «Електронний суд» 10.06.2024), в якій представник позивача, зокрема, вказує на те, відповідно до норм законодавства, твердження Позивача, що оператор системи, зобов`язаний був у період дії Положення визначити обсяги споживання після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача) без заяви споживача та для даного способу визначення обсягів подання заяви Положенням не передбачається - безпідставне.

Тобто, відповідачем було визначено обсяги спожитої позивачем електричної енергії, на підставі поданих позивачем відомостей, як то і передбачено вимогами чинного законодавства України

У судовому засіданні 11.06.2024 постановлено протокольну ухвалу про перерву у судовому засіданні до 02.07.2024 до 12:30.

В порядку ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені про наступне судове засідання ухвалами від 11.06.2024.

У судовому засіданні 02.07.2024 представник позивача підтримав позов у повному обсязі та просив суд його задовольнити.

Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував та просив суд відмовити у його задоволенні.

У судовому засіданні 02.07.2024 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Відповідно до п. 4 Постанови НКРЕКП «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» від 14.03.2018 № 312 Комунальне підприємство «АКВА» Шевченківської селищної ради (далі Позивач) приєдналось до публічного договору АТ «Харківобленерго» - Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі Договір), який розміщений на офіційному сайті АТ «Харківобленерго» (додається), на умовах Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 65-511 від 30.08.2017 р., що підтверджується заявою приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 22.11.2018 р.

Відповідно до п. 3.2 Договору, за підсумками розрахункового місяця Постачальник послуг комерційного обліку (Оператор системи) забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку Споживачу незалежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані Адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником Споживача.

Дані комерційного обліку щодо обсягу електричної енергії за розрахунковий місяць зазначаються Оператором системи розподілу в особистому кабінеті Споживача (за умови його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим Договором, у тому числі якщо оплату за цим договором забезпечує електропостачальник споживача.

Відповідно до п. 3.4 Договору, Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця надати Постачальнику послуг комерційного обліку (Оператору системи) звіт про покази засобів обліку за розрахунковий місяць. При обладнанні комерційних засобів обліку засобами дистанційної передачі даних, інформація про покази засобів обліку за розрахунковий місяць формується через канали дистанційного зв`язку.

Перевірка достовірності даних комерційних засобів обліку безпосередньо на місці їх встановлення забезпечується сторонами за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців, про що складається відповідний акт контрольного огляду засобу комерційного обліку.

У разі ненадання Споживачем звіту про дані комерційних засобів обліку протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового місяця та за відсутності переданої (зчитаної) з них інформації засобами дистанційної передачі даних, а також за відсутності контрольного огляду засобу комерційного обліку протягом розрахункового місяця обсяг спожитої (розподіленої) електричної енергії за розрахунковий місяць визначається розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця.

Відповідно до п. 3.5 Договору, визначений обсяг розподіленої (спожитої) електричної енергії за підсумками розрахункового місяця передається Адміністратору комерційного обліку у встановленому Кодексом комерційного обліку порядку для включення в місячний баланс електричної енергії ОЕС України і є підставою для його використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі для взаєморозрахунків між Споживачем та його постачальником.

Протягом лютого жовтня 2022 року позивачем звіти про покази засобів обліку не подавались не з вини позивача, у зв`язку з об`єктивними причинами, а саме.

24.02.2022 року розпочалося повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України.

Територія Шевченківської селищної територіальної громади, де розташоване КП «АКВА» з перших днів повномасштабної війни російської федерації в Україні, а саме з 26.02.2022 року була окупована та офіційно територію деокуповано українськими військами 08.09.2022 року, що підтверджується наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан.

В період окупації на території Шевченківської селищної територіальної громади, де розташоване підприємство, був відсутній зв`язок та інтернет. На території самого підприємства постійно знаходилась ворожа армія, працівники підприємства працювали під повним контролем поставлених ворожих військових. В цей період у працівників позивача не було доступу до приладів обліку електроенергії. За цих обставин у позивача не було фізичної та технічної можливості передавати в цей період АТ «Харківобленерго» показів обліку електричної енергії.

Але в цей період підприємство не зупиняло свою діяльність ні на день, а надання послуг з водопостачання та водовідведення передбачає щоденне використання електроенергії.

У листопаді представниками позивача та відповідача було підписано Акт № 65- 511/30112022 від 30.11.2022 р. про обсяги розподіленої електричної енергії з розбивкою по постачальникам за договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 р. № 65-511, згідно з яким станом на 18.11.2022 р. обсяг розподіленої електричної енергії по постачальнику ПРАТ «Харківенергозбут» становить 311907 кВт/год. З 18.11.2022 р. постачальник електричної енергії змінився, покази передано вчасно.

За період лютий жовтень 2022 року актів про обсяги розподіленої електричної енергії сторонами договору не підписувалися.

Як вказує позивач у позові, для порівняння з аналогічним періодом: згідно з відомостями про витрати електричної енергії за аналогічний період, за листопад місяць 2021 року за договором № 65-511 за листопад 2021 року (повний місяць) фактично спожито 99147 кВт/год.

Покази по постачальнику ПРАТ «Харківобленерго» зафіксовано на 18.11.2022 року. Тобто, за 18 днів позивач технічно не міг використати 311907 кВт/ год.

За умовами Положення Відповідач зобов`язаний був визначити обсяг електричної енергії за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

На запит КП «АКВА» № 30 від 28.02.2024 р. до АТ «Харківобленерго» щодо надання наявної у відповідача інформації щодо:

1. Обсягів спожитої (розподіленої) електричної енергії КП «АКВА» Шевченківської селищної ради помісячно за 2022 рік по Договору № 65-511 від 04.04.2022 р.

2. Поданих КП «АКВА» Звітів про покази засобів обліку за розрахункові місяці 2022року по Договору № 65-511 від 04.04.2022 р. з наданням копій цих звітів за 2022 рік

- відповідачем надано Довідку про обсяги розподіленої електричної енергії за період з січня 2022 року по грудень 2022 року споживачу КП`АКВА» , що відповідно до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 р. № 65-511, в якій вказано визначені об`єми спожитої електричної енергії за січень, лютий, березень, квітень, листопад, грудень 2022 року. Інші місяці: травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень об`єми не визначено, відповідно напроти цих місяців стоїть 0 кВт споживання.

При цьому надано три звіти за 2022 рік: за січень, листопад та грудень, які надавалися відповідачу позивачем.

У відповіді АТ «Харківобленерго» від 14.03.2024 р № 56РРЕ/49-109 вказано, що: «У зв`язку з ненаданням звіту про покази засобів обліку, обсяг спожитої (розподіленої) електричної енергії за лютий 2022 року визначено розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця.»

У відповіді також вказано, що за березень 2022 року звіт надати немає можливості, оскільки немає доступу до архіву. На думку позивача, за березень 2022 об`єм було визначено таким самим способом, як за лютий 2022 року, так як позивачем звіт за березень не подавався.

Згідно з цією відповіддю, визначені у квітні об`єми це втрати електричної енергії у мережах споживача.

Виходячи з вищевикладеного, у позові позивач зазначає, що відповідачем неправомірно не визначено об`єми спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень.

Такі неправомірні дії відповідача призводять до безпідставно нарахованого доходу електропостачальною організацією, яка постачала електричну енергію за ціною, яка протягом 2022 року неодноразово змінювалася у сторону збільшення.

В період не визначення об`ємів розподіленої енергії, електропостачальною організацією для КП «АКВА» був ПрАТ « ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ».

Згідно з цінами на електричну енергію, зазначеними на сайті ПрАТ «ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ», за квітень 2022 р. ціна на електроенергію складала 4 242,720 грн., за травень 2022 р. 3 707,376 грн., за червень 2022 р. 4 070,268 грн., за липень 2022 р. 4 509,564 грн., за серпень 2022 р. 4 425,732 грн., за вересень 2022 р. 4 747,176 грн., за жовтень 2022 р. 5 495,868 грн., за листопад 6 103,908 грн.

Тобто, результатом таких неправомірних дій відповідача є рахунок ПрАТ «ХАРКІВЕНЕРГОЗБУТ», виконаний у листопаді 2022 р., за використані КП «АКВА» кВт*год у період часу квітень - листопад 2022 р. за ціною листопада 2022 року у розмірі 6 103,908 грн., без урахування вартості електроенергії за попередні місяці 2022 року.

При зверненні з цим позовом позивача вказує, що останній при такому розрахунку несе суттєві збитки, враховуючи ще незадовільний фінансовий стан підприємства позивача після окупації, знищення майна позивача ворогом, в тому числі під час ракетних обстрілів, втрату великої кількості документів, що і так ускладнює функціонування підприємства, яке є єдиним підприємством, яке здійснює надання житлово комунальних послуг : водопостачання, водовідведення та теплопостачання на території Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району та є об`єктом критичної інфраструктури, що становить значний суспільний інтерес.

АТ «Харківобленерго» було направлено лист від 29.03.2024 року № 59 (додається), в якому позивач просив визначити обсяги спожитої електричної енергії за квітень, жовтень та листопад 2022 року відповідно до Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України № 148 «Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану» від 13.04.2022 р.

Також в листі запропоновано наступний розподіл обсягів споживання електричної енергії без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача:

- За Договором № 65-511: квітень 2022 року 195 060кВт; жовтень 2022 року 78024 кВт; листопад 2022 року 39014 кВт.

Але на момент подання позову до суду відповіді не надходило.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду з відповідним позовом

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Відповідно до преамбули Закону України "Про правовий режим воєнного стану", цей Закон визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Відповідно до частини 1 названого Закону, воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ст. 9 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Згідно преамбули Закону України "Про ринок електричної енергії", цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Згідно ч. 2 ст. 5 названого Закону, формування та реалізацію державної політики в електроенергетиці здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, та інші органи державної влади відповідно до законодавства.

Згідно ч. 4 ст. 5 названого Закону, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, у сфері електроенергетики належать: 1) формування та реалізація державної політики в електроенергетичному комплексі з урахуванням положень Енергетичної стратегії України; 2) формування державної політики з нагляду (контролю) у сфері електроенергетики; 3) розроблення державних цільових програм; 4) розроблення і затвердження правил безпеки постачання електричної енергії та здійснення моніторингу безпеки постачання електричної енергії; 5) розроблення і затвердження галузевих технічних регламентів відповідно до Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності"; 6) затвердження нормативних характеристик технологічних витрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами; 8) розроблення порядку формування прогнозного балансу електричної енергії ОЕС України; 9) формування та затвердження прогнозного балансу електричної енергії ОЕС України; 10) здійснення в межах своєї компетенції науково-технічної політики в електроенергетичному комплексі; 10-1) забезпечення в межах повноважень, передбачених законом, організації та проведення аукціонів з розподілу квот підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії; 10-2) розроблення порядку визначення екологічної цінності електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії; 10-3) формування та реалізація державної політики у сфері відновлюваних джерел енергії; 11) здійснення інших повноважень, визначених цим Законом, іншими законами України та покладених на нього Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, має право отримувати від учасників ринку інформацію, необхідну для виконання ним своїх повноважень відповідно до вимог цього Закону.

Згідно Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 507, Міністерство енергетики України (Міненерго) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міненерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує: формування та реалізує державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі (далі - паливно-енергетичний комплекс).

13.04.2022 Наказом Міністерства енергетики України № 148 Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану затверджено Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану.

Вказаний наказ був чинним у спірний період.

Згідно ч. 1 Положення, учасники роздрібного ринку електричної енергії керуються вимогами Закону України "Про ринок електричної енергії" та іншими нормативно правовими актами, з урахуванням цього Положення, для забезпечення стабільної роботи ринку електричної енергії в умовах воєнного стану.

Відповідно до п. 9 Положення, обсяги споживання електричної енергії визначаються з урахуванням таких особливостей:

1) обсяги споживання електричної енергії на об`єктах споживачів визначаються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 311 (у редакції постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 20 березня 2020 року № 716) (далі - Кодекс комерційного обліку електричної енергії), крім об`єктів споживачів, розташованих на територіях, на яких ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях;

2) обсяги споживання електричної енергії на територіях, на яких ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях визначаються:

- з урахуванням фактичних показів лічильника(ів) у разі отримання таких показів за допомогою засобів дистанційної передачі даних (АСКОЕ) або переданих споживачем чи персоналом оператора системи, або постачальником послуг комерційного обліку (ППКО), або постачальником електричної енергії (для населення);

- приймаються рівними нулю за період(и) відсутності електропостачання тривалістю більше ніж 24 години в розрахунковому періоді для споживачів, об`єкти яких заживлені від певного вузла/району/області електричних мереж оператора системи, з яких був відсутній відпуск електричної енергії споживачам;

- приймаються рівними нулю - з дня пошкодження/руйнування електроустановки споживача до непридатного для споживання стану відповідно до підтвердженої оператором системи або Держенергонаглядом заяви споживача;

- у порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку електричної енергії, для кожної категорії споживачів (побутові, малі непобутові, інші непобутові) за їх середньодобовим споживанням в аналогічному періоді попереднього року із застосуванням коефіцієнта приросту/зниження споживання електричної енергії, розрахованого для відповідного періоду та території ліцензованої діяльності оператора системи, що здійснюють розподіл електричної енергії відповідному споживачу.

Коефіцієнт приросту/зниження споживання електричної енергії розраховується у відносних одиницях з точністю до чотирьох цифр після коми, як співвідношення величин обсягу відпуску електричної енергії споживачам у розрахунковому місяці за наявними у оператора системи фактичними даними станом на перше число календарного місяця, наступного за розрахунковим, до величини обсягу відпуску електричної енергії споживачам в аналогічному розрахунковому місяці попереднього року у відповідному вузлі/районі/області електричних мереж оператора системи;

3) оператор системи з урахуванням підстав, зазначених в абзацах третьому та четвертому підпункту 2 цього пункту, має перерахувати обсяги електричної енергії на підставі заяви споживача із дати підтвердженого виникнення підстав.

Після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Таким чином, Положенням про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану прямо встановлено, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Отже у даному випадку, фактичні покази не відомі за спірні місяці 2022 року, тому Положення передбачає, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Отже, як встановлено судом в процесі розгляду справи , оператор системи, тобто відповідач, зобов`язаний був у період дії Положення визначити обсяги споживання після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача) без заяви споживача. Для даного способу визначення обсягів подання заяви Положенням не передбачається.

Стосовно заперечень відповідача викладених у відзиві на позовну заяву про залишення позову без розгляду, з підстав того, що в провадженні господарського суду Харківської області перебуває справа № 922/5065/23 за позовом Комунального підприємства АКВА Шевченківської селищної ради до Акціонерного товариства Харківобленерго про зобов`язання відповідача визначити обсяг спожитої (розподіленої) позивачем електричної енергії за кожен розрахунковий місяць, а саме: за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень та листопад 2022 року розрахунковим шляхом за значенням середньодобового споживання попереднього розрахункового місяця, суд враховує таке.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 20.02.2024 по справі № 922/5065/23 у позовних вимогах відмовлено з огляду на Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, яким прямо встановлено, що після отримання оператором системи або постачальником послуг комерційного обліку електричної енергії документально підтверджених фактичних показів лічильника(ів), у тому числі після припинення чи скасування воєнного стану, щомісячні обсяги спожитої електричної енергії споживачем визначаються за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Тобто, позовні вимоги Комунального підприємства «АКВА» Шевченківської селищної ради у справі № 922/1255/24 інші, ніж у попередній справі. Так як йдеться не лише про вилучення декількох місяців, а і про інший предмет позовних вимог, а саме спосіб визначення обсягу розподіленої електричної енергії: не у відповідності до умов Договору, а на підставі прийнятого 13.04.2022 Наказу Міністерства енергетики України № 148 Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, яким затверджено Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану.

Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Зобов`язати відповідача АТ «Харківобленерго» визначити щомісячні обсяги спожитої позивачем КП «АКВА» електричної енергії за розрахункові місяці, а саме:

за квітень, жовтень та листопад 2022 року, за середньодобовим обсягом споживання, який розраховується на основі зафіксованих двох останніх послідовно зчитаних показів лічильника(ів) та кількості днів між цими зчитуваннями (без урахування днів, коли відбувались перерви в електропостачанні споживача).

Стягнути з Акціонерного товариства "Харківобленерго" (вул. Георгія Тарасенка (Плеханівська), буд. 149, м. Харків, 61037, ЄДРПОУ 00131954) на користь Комунального підприємства "АКВА" Шевченківської селищної ради (пров. Ломоносова, буд. 5, смт. Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл., 63601, ЄДРПОУ 41390693) -судовий збір у сумі 3028 грн. на розрахунковий рахунок UA153515330000026001052217632, МФО 351533.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного рішення.

УЧАСНИКИ СПРАВИ:

Позивач: Комунальне підприємство "АКВА" Шевченківської селищної ради (63601, Харківська область, Куп`янський район, смт. Шевченкове, вул. Ломоносова, буд. 5, код ЄДРПОУ 41390693).

Відповідач: Акціонерне товариство "Харківобленерго" (61037, м. Харків, вул. Плеханівська, буд. 149, код ЄДРПОУ 00131954).

Повне рішення складено "03" липня 2024 р.

СуддяО.О. Присяжнюк

Джерело: ЄДРСР 120149773
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку