open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10.06.2024м. СумиСправа № 920/119/24

Господарський суд Сумської області у складі судді Резніченко О.Ю.,

розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріалами справи № 920/119/24

за позовом: Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго»

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Сумихімпром»

про стягнення 604103,48 грн

за участю представників сторін:

від позивача: Бова Я.О. (в режимі відеоконференції)

від відповідача: не прибув

Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача 604103 грн 48 коп. заборгованості по договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0039-03032 від 11.07.2019 та додаткових угод від 11.07.2019, 09.09.2019, №3 від 15.03.2021, №4 від 06.04.2021, №5 від 21.10.2021, №7, 8 від 07.02.2023, №9 від 28.09.2023, а саме: 528829 грн. 06 коп. основного боргу, 38189 грн 89 коп. індексу інфляції, 11476 грн 65 коп. 3% річних, 11747 грн. 21 коп. пені та 13860 грн. 67 коп. штрафу.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що ним відповідачу за період з серпня 2023 по грудень 2024 було надано послугу з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління по Договору, відповідач послугу отримав, однак за отриману послугу ним не сплачено в повному обсязі, що є порушенням умов Договору. Тому зазначене є підставою для стягнення з відповідача на користь позивача боргу, пені, штрафу, інфляційних збитків та 3% річних.

Ухвалою суду від 12.02.2024 було відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання по справі на 18.03.2024.

27.02.2024 представник відповідача надіслав до суду відзив на позовну заяву (вх. №579), в якому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, в разі ухвалення рішення про стягнення 528 829,06 грн основного боргу, зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Розгляд справи 18.03.2024 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 18.03.2024 відкладено підготовче засідання на 10.04.2024.

Ухвалою суду від 10.04.2024 було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.05.2024.

Розгляд справи 01.05.2024 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 01.05.2024 відкладено розгляд справи по суті на 10.06.2024.

У судовому засіданні представник позивача просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин. Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

Приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі НЕК «Укренерго», Позивач, ОСП, Виконавець) є юридичною особою, що утворена 29.07.2019 р. як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, внаслідок реорганізації шляхом перетворення Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 15.02.2019 № 73 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 829-р «Про погодження перетворення державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» у приватне акціонерне товариство».

НЕК «Укренерго» є правонаступником майна, усіх прав та обов`язків Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі ДП «НЕК «Укренерго») відповідно до ст. 108 Цивільного кодексу України, п. 5 Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2012 № 802, п. 3.2 Статуту НЕК «Укренерго» (публічно доступний за адресою https://ua.energy/pro_kompaniyu/statut/statut-ta-ustanovchi-dokumenty/).

НЕК «Укренерго» виконує функції оператора системи передачі юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Відповідно до Глави 1 Розділу XI «Надання послуг з передачі електричної енергії та з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління» Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 309 (зі змінами та доповненнями) (далі - Кодекс передачі), послуги з передачі електричної енергії та з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління надаються ОСП на недискримінаційних засадах відповідно до вимог, встановлених законодавством та цим Кодексом.

В розумінні ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон 2019-VIII від 13.04.2017), диспетчерське управління - оперативно-технологічне управління об`єднаною енергетичною системою України із забезпеченням надійного і безперебійного постачання електричної енергії споживачам з додержанням вимог енергетичної безпеки.

Частиною 3 ст. 2 Закону 2019-VIII від 13.04.2017 обумовлено, що «Правила ринку визначають, зокрема, порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов`язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок надання послуг із зменшення навантаження виробником, який здійснює продаж електричної енергії за "зеленим" тарифом або за аукціонною ціною, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до правил ринку, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в ОЕС України»

Відповідно до п. 1.1.4 Правил ринку затверджених постановою від 14.03.2018 № 307 «Про затвердження Правил ринку» (далі - Правила ринку) визначено наступні терміни:

АР - адміністратор розрахунків;

аРВЧ - автоматичний резерв відновлення частоти

ДП - допоміжні послуги

ОР - оператор ринку;

ОСП - оператор системи передачі;

ОСР - оператор системи розподілу;

ОСП- оператор системи передачі;

ОСР - оператор системи розподілу;

ПДП- постачальник допоміжних послуг;

режим СК - режим синхронного компенсатора;

РЗ - резерв заміщення;

РПЧ- резерв підтримки частоти;

рРВЧ - ручний резерв відновлення частоти;

СВБ- сторона, відповідальна за баланс.

Пунктом 5.6.1 глави 5.6. «Рахунок допоміжних послуг А-Е» Правил ринку встановлено, що «Рахунок А-Е кредитується зі збірного субрахунку послуг з диспетчеризації иА-2 та дебетується за рахунок здійснення платежів:

1) за ДП з РПЧ, аРВЧ, рРВЧ і РЗ;

2) за надання ДП з регулювання напруги та реактивної потужності в режимі СК;

3) за надання ДП із забезпечення відновлення функціонування ОЕС України після системної аварії;

4) пов`язаних з обов`язковим наданням резервів за процедурою закупівель ДП.

Розрахункова активність на цьому рахунку така:

1) списання для платежів ПДП за надання ДП з РПЧ та/або аРВЧ, та/або рРВЧ, та/або РЗ, та/або для регулювання напруги та реактивної потужності в режимі СК для кожного розрахункового періоду кожного торгового дня при відповідній оплаті за доступність відповідної кількості ДП з РПЧ та/або аРВЧ, та/або рРВЧ, та/або РЗ, як зазначено у відповідному типовому договорі на придбання і поставку відповідного типу ДП;

2) списання для платежів ПДП за постачання ДП із забезпечення відновлення функціонування ОЕС України після системної аварії за відповідною платою за готовність, що встановлюється на основі розрахунків за процедурою закупівель ДП;

3) списання для платежів, пов`язаних з обов`язковим наданням резервів за процедурою закупівель ДП. (5.6.2. глави 5.6. «Рахунок допоміжних послуг А-Е» Правил ринку).

Згідно з 5.6.3. глави 5.6. «Рахунок допоміжних послуг А-Е» Правил ринку, витрати на рахунку А-Е повертаються через субрахунок надлишків послуг з диспетчеризації иА-2, описаний у главі 5.26 цього розділу».

Відповідно до абз. 39 пункту 1.1.2 глави 1.1 розділу I «Загальні положення» Правил ринку, Система управління ринком - програмно-інформаційний комплекс, що включає низку підсистем, що забезпечують управління всіма необхідними базами даних, реєстрами та виконання розрахунків, що визначені цими Правилами;

Главою 1.7 «Невиконання зобов`язань» розділу I «Загальні положення» Правил ринку визначено наступну відповідальність сторін. Так, п. 1.7.1. Глави 1.7., розділу І Правил ринку, Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин:

1) учасник ринку до 18:00 банківського дня, що є другим робочим днем після дати отримання на електронну адресу учасника ринку через систему управління ринком платіжного документа від АР, повинен здійснити відповідну оплату;

{Підпункт 1 пункту 1.7.1 глави 1.7 розділу І в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 516 від 28.02.2020} , в даному випадку керуючись вимогами п. 1.8.1 Правил ринку, «АР реєструє учасників ринку, СВБ, ПДП і ППБ, отримує від ОСП, реєструє та зберігає дані щодо резервів, остаточні повідомлення фізичного відпуску та остаточні повідомлення фізичного відбору учасників ринку і позиції СВБ, забезпечує дотримання учасниками ринку вимог щодо надання фінансових гарантій за договором про врегулювання небалансів електричної енергії, отримує від АКО сертифіковані дані комерційного обліку електричної енергії, обчислює обсяги небалансів та наданих послуг на ринку електричної енергії, виставляє рахунки та стягує та оплачує платежі, передбачені цими Правилами, і здійснює всі фінансові розрахунки відповідно до розділу V цих Правил».

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються, зокрема, договори про надання послуг з диспетчерського управління.

Пунктом 1.2 глави 1 розділу XI Кодексу передачі визначено, що послуги з передачі електричної енергії та з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління надаються на договірних засадах на основі типових договорів згідно з порядком, визначеним цим Кодексом.

Між НЕК «Укренерго» (далі - НЕК «Укренерго» Оператор системи передачі, Виконавець), енергетичний ідентифікаційний код (ЕІС) №10Х1001С-00001Х,) та Публічним акціонерним товариством «СУМИХІМПРОМ» (далі Користувач) укладено договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 11.07.2019 № 0039-03032 (далі - Договір), згідно з п.1.1, п. 1.2 цей договір регулює оперативно-технологічні відносини під час взаємодії Сторін в умовах паралельної роботи у складі об`єднаної енергетичної системи (далі - ОЕС) України.

За цим Договором Виконавець зобов`язується надавати послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об`єктами Користувача у складі об`єднаної енергетичної системи (ОЕС) України, а саме забезпечити надійне та ефективне функціонування ОЕС України, зокрема безперебійне постачання електричної енергії споживачам з додержанням вимог операційної безпеки (далі - послуга), а Користувач зобов`язується здійснювати оплату за надану послугу відповідно до умов Договору.

Пунктом 1.5 Договору передбачено, що послуги надаються Оператором системи передачі (надалі - ОСП) Користувачу, що виступає на ринку Споживачем, безпосередньо приєднаним до системи передачі.

З метою приведення Договору від 11.07.2019 № 0039-03032 у відповідність до Кодексу системи передачі, відповідно до Постанови НКРЕКП № 360 від 07.02.2020, Постанови НКРЕКП № 2027 від 10.11.2021 та інших, Сторонами неодноразово було прийнято нові редакції Договору шляхом укладання додаткових угод, а саме:

· Додаткова угода від 11.07.2019 р. ;

· Додаткова угода від 09.09.2019 р. ;

· Додаткова угода № 3 від 15.03.2021 р.;

· Додаткова угода № 4 від 06.04.2021 р. ;

· Додаткова угода № 5 від 21.10.2021 р.;

· Додаткові угоди № 7, 8 від 07.02.2023 р.;

· Додаткова угода № 9 від 28.09.2023 р.;

Так, п. 2.1 розділу ІІ «Ціна Договору та умови оплати» (Додаткова угода від 07.02.23 р.) встановлено, що ціна цього Договору визначається як сума нарахованої вартості послуг за сукупністю розрахункових періодів наростаючим підсумком протягом календарного року.

Згідно з п. 2.2 оплата послуг здійснюється за тарифом, який встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Регулятором), відповідно до затвердженої нею методики та оприлюднюється ОСП на своєму офіційному вебсайті https://ua.energy/. Тариф застосовується з дня набрання чинності постановою, якою встановлено тариф, якщо більш пізній строк не визначено такою постановою.

Пунктом 2.3 передбачено, що обсяг наданої Послуги визначається відповідно до розділу ХІ Кодексу системи передачі.

Пунктом 2.4 встановлено, що вартість Послуги за розрахунковий період визначається як добуток обсягу наданої Послуги на значення тарифу, що діє у визначений розрахунковий період. На вартість Послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України.

Пунктом 2.5. встановлено, що розрахунок за надану Послугу здійснюється на умовах часткової попередньої оплати вартості Послуги за поточний розрахунковий період згідно із нижчезазначеною системою платежів і розрахунків:

до 10 числа розрахункового місяця 35 % вартості Послуги;

до 20 числа розрахункового місяця 35 % вартості Послуги;

до останнього банківського дня календарного місяця 30 % вартості Послуги.

Згідно з п. 2.6. Договору, Плановий обсяг Послуги на розрахунковий період визначається на основі наданих Користувачем повідомлень щодо планового обсягу Послуги на розрахунковий період.

У разі зміни планових обсягів Послуги протягом розрахункового місяця Користувач передає оператору системи передачі (ОСП), Виконавцю повідомлення про зміну обсягів Послуги. Оператор системи передачі (ОСП), Виконавець протягом 5 робочих днів після отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

Пунктом 2.7 зазначено, що Користувач здійснює розрахунок з ОСП за послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно), на підставі рахунків, актів надання Послуги, наданих Виконавцем, або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою «Системи управління ринком» (далі СУР), або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу (далі Сервіс) (автоматизована система, яка забезпечує функціонування електронного документообігу), з використанням у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису особи, уповноваженої на підписання документів в електронному вигляді.

Вартість наданої Послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються Адміністратором комерційного обліку (далі АКО). Акти приймання-передачі Послуги направляються Користувачам до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно).

Коригування обсягів та вартості наданої Послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в СУР, що здійснюється на вимогу та в терміни, передбачені Правилами ринку.

Оплату вартості Послуги, після коригування обсягів, Користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта надання Послуги (включно).

Акти надання Послуги та акти коригування до актів надання Послуги у відповідному розрахунковому періоді Виконавець направляє Користувачу в електронній формі з використанням електронного підпису (із застосуванням Сервісу) або надає Користувачу два примірники в паперовому вигляді, підписані власноручним підписом зі своєї сторони.

Пунктом 2.8 встановлено, що Користувач здійснює підписання актів надання Послуги відповідного розрахункового періоду протягом трьох робочих днів з дня їх отримання Користувачем та повертає Виконавцю.

Пунктом 2.9. встановлено, що за відсутності заборгованості надлишок коштів, що надійшли протягом розрахункового періоду, зараховується в рахунок оплати наступного розрахункового періоду. За наявності заборгованості кошти зараховуються першочергово в оплату заборгованості минулих періодів з найдавнішим терміном її виникнення. При повній сплаті заборгованості минулих періодів надлишок коштів зараховується в оплату штрафних санкцій, за наявності згоди Користувача.

Пунктом 2.10 встановлено, що оплата вартості нарахованих штрафних санкцій та/або пені здійснюється на поточний рахунок ОСП, що зазначається в рахунку до сплати.

За дату оплати рахунку приймається дата зарахування коштів на поточний рахунок ОСП.

Розділом 6 Договору визначено відповідальність Сторін та порядок вирішення спорів.

Пунктом 6.8 Договору (в новій редакції) обумовлено, що у випадку порушення своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та чинним законодавством. Порушенням зобов`язання є його невиконання або неналежне виконання, тобто, виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання.

Відповідно до п. 3.2.1 Користувач зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі здійснювати розрахунки за Договором.

Пунктом 10.4 передбачено, що Акти надання Послуги, акти коригування до актів надання Послуги, акти звірки розрахунків наданої Послуги, рахунки, повідомлення про планові обсяги та будь-які інші повідомлення за цим Договором повинні направлятися однією Стороною іншій за допомогою Сервісу, електронною поштою або факсимільним повідомленням, а також можуть бути підтверджені рекомендованим листом, іншим реєстрованим поштовим відправленням або доставлені кур`єром під розписку за адресою, зазначеною в цьому Договорі.

Пунктом 10.6. Договору передбачено, що будь-які документи, що створюються/укладаються Сторонами під час виконання Договору (у тому числі акт надання Послуги або акт коригування до акта наданої Послуги), можуть бути підписані Сторонами як у паперовій формі шляхом проставлення власноручного підпису уповноваженої особи на час тимчасового нефункціонування Сервісу, про що Виконавець зобов`язаний повідомити на своєму вебсайті, так і в електронній формі з використанням електронного підпису (за винятком випадків, коли використання електронного підпису прямо заборонено Законом) за допомогою Сервісу, який забезпечує юридично значимий електронний документообіг між Сторонами та знаходиться в мережі Інтернет за посиланням: https://online.ua.energy/. Один документ повинен бути підписаний обома Сторонами в один і той самий спосіб (залежно від форми документа).

Пунктом 10.7 Договору передбачено, що рахунки, акти надання Послуги, акти коригування до актів надання Послуги, акти звірки розрахунків та повідомлення вважаються отриманими Стороною:

у день їх доставки кур`єром, що підтверджується квитанцією про вручення одержувачу, що підписується його уповноваженим представником;

у день особистого вручення, що підтверджується підписом уповноваженого представника одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції.

Електронний документ, який направляється Стороною на виконання Договору через Сервіс, вважається одержаним іншою Стороною з часу набуття документом статусу «Доставлено» у Сервісі.

Сторони визнають, що електронний документ, сформований, підписаний та переданий за допомогою Сервісу, є оригіналом та має повну юридичну силу, породжує права та обов`язки для Сторін, та визнається рівнозначним документом ідентичним документу, який міг би бути створений однією зі Сторін на паперовому носії та скріплений власноручними підписами уповноважених осіб.

Пунктом 10.8. Договору передбачено, що для забезпечення електронного документообігу Сторони зобов`язуються здійснити реєстрацію в Сервісі та дотримуватися правил та інструкції користування Сервісом, які ним передбачені.

Пунктом 10.9 Договору передбачено, що при підписанні документів електронним підписом використовується сертифікат, виданий кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, у порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 10.10. Договору передбачено, що сторона підтверджує, що документи, підписані електронним підписом за допомогою Сервісу з використанням реєстраційних даних Сторони, вважаються такими, що підписані цією Стороною(уповноваженою нею особою).

Відповідно до письмових матеріалів справи, основна сума заборгованості відповідача перед позивачем за період з серпня 2023 року по грудень 2023 року становить 528 829,06 грн., та яка складається з заборгованості: серпень 2023 43 865,15 грн., вересень 2023 126 659,56 грн., жовтень 2023 109 526,78 грн., листопад 2023 128 043,94 грн., грудень 2023 120 733,63 грн.

У зв`язку з несвоєчасною оплатою наданих послуг НЕК «Укренерго» було нараховано інфляційні втрати у розмірі 38 189,89 грн., та 3 % річних у розмірі 11476,65 грн., та пеню у розмірі, 11 747,21 грн., та штраф у розмірі 13860,67 грн.

Розрахунок позовних вимог виконано позивачем у тексті позовної заяви (а.с. 7-16).

Відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню. Оскільки вказані обставини визнаються сторонами, то вони є такими, що встановлені судом.

Крім того, згідно з ст.ст. 73, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами.

Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

Згідно зі ст. 526, ст. 530 ЦК України та ст. 193 ГК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач на підтвердження заборгованості надав суду повідомлення щодо планового обсягу послуги з диспетчерського управління за спірні періоди, планові рахунки, акти приймання-передачі наданих послуг по договору (а.с. 43-150).

Судом встановлено факт порушення строків оплати отриманих відповідачем рахунків у період з серпня 2023 по грудень 2023, що свідчить про порушення з боку відповідача грошового зобов`язання перед позивачем, тому позовні вимоги про стягнення основного боргу в розмірі 528829 грн 66 коп. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Позивачем у зв`язку з несвоєчасною оплатою наданих послуг було нараховано інфляційні втрати у розмірі 38188 грн 89 коп. за період з лютого 2020 по грудень 2023

Розрахунок інфляційних втрат додано до позовної заяви (а.с. 163-164).

3% річних в розмірі 11467 грн 65 коп. нараховані позивачем за період з 21.11.2019 по 16.01.2024.

Розрахунок 3% річних додано до позовної заяви (а.с. 156-159).

Статтею 625 ЦК визначено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відповідно п. 3 Постанови НКРЕКП № 766 від 08.04.2020 р. «Про дії учасників ринку електричної енергії у період дії карантину та обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавіруксної хвороби (COVID-19)», у редакції, що діяла до 27.01.2021 року, встановлено, що Оператору системи передачі дозволити не застосовувати до Операторів систем розподілу заходи, передбачені пунктами 5.7 та 7.4 Типового договору про надання послуг з передачі електричної енергії, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 309 (або пунктами, аналогічними за змістом в укладених сторонами договорах), та пунктами 6.1 та 6.10 Типового договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, що є додатком 6 до Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 309 (або пунктами, аналогічними за змістом в укладених сторонами договорах).

Таким чином, НЕК «Укренерго» не було нараховано відповідачу пеню та штраф з 08.04.2020 р. по 26.01.2021 року включно, як того вимагала Постанова НКРЕКП № 766 від 08.04.2020 р.

Відповідно до Постанови НКРЕКП «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 08 квітня 2020 року № 766» від 26.04.2022 № 413 на час воєнного стану та протягом 30 днів після закінчення його дії зупинено нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.

Таким чином, НЕК «Укренерго» має право нараховувати відповідачу з 27.01.2021 р. по 26.04.2022 р. штраф, пеню, 3 % річних та інфляційні втрати, а з 26.04.2022 р. має право нараховувати лише 3 % річних та інфляційні втрати.

Оскільки судом було встановлено факт порушення грошового зобов`язання з боку відповідача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині стягнення з відповідача на користь позивача 3% річних в розмірі 38188 грн 89 коп. за період з лютого 2020 по грудень 2023.

Штраф у розмірі 13860 грн 67 коп. нараховано позивачем за період з 22.02.2020 по 11.03.2020 та з 22.02.2022 по 23.02.2022 відповідно до п. 6.10 договору, яким передбачено, що за необґрунтовану відмову від виконання своїх зобов`язань винна сторона сплачує іншій стороні штраф у розмірі 3% від вартості послуг розрахункового періоду, у якому зафіксовано невиконання зобов`язання такого зобов`язання. Сплата штрафних санкцій за відмову від виконання своїх зобов`язань не звільняє сторони від виконання зобов`язання в натурі, крім випадку, коли управнена сторона відмовилася від прийняття виконання зобов`язання.

Позивачем нараховано пеню в розмірі 11741 грн 21 коп. за період з 21.11.2019 по 26.04.2022 (за виключенням періоду з 08.04.2020 по 26.01.2021 згідно з Постановою НКРЕКП від 08.04.2020 №766) та відповідно до п. 6.1. договору, яким передбачено, що за внесення платежів, передбачених главою 2 цього Договору, з порушенням термінів Користувач сплачує Виконавцю пеню в розмірі 0,1% від суми боргу за кожен день прострочення платежу, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України. Оплата пені здійснюється за окремим рахунком.

Відповідачем у відзиві на позов заявлене клопотання про зменшення розміру штрафних санкцій, оскільки відповідач є об`єктом критичної інфраструктури, а позивачем не доведено, які саме збитки ним понесені саме в наслідок невиконання відповідачем свого грошового зобов`язання по договору.

Відповідно до ч.3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Тлумачення частини третьої статті 551 ЦК України свідчить, що в ній не передбачено вимог щодо обов`язкової наявності одночасно двох умов, а тому достатнім для зменшення неустойки може бути наявність лише однієї з них.

Згідно з положеннями ч.1 ст 233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій; при цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Частиною 2 ст. 233 ГК України встановлено, що у разі якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Відповідно до положень ст. 3, ч. 3 ст. 509 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства, та, водночас, засадами. На яких має ґрунтуватися зобов`язання між сторонами є добросовісність, розумність та справедливість.

На підставі ч.3 ст 551 ЦК України, ч.1 ст. 233 ГК України, а також виходячи з принципів добросовісності, розумності, справедливості та пропорційності, суд, в тому числі, і з власної ініціативи, може зменшити розмір неустойки (штрафу, пені) до її розумного розміру (аналогічний висновок міститься в постановах Верховного Суду від 13.07.2022 у справі №925/577/21, від 28.06.2022 у справі №902/653/21).

Оцінюючи наведені відповідачем доводи, (усні пояснення позивача в судовому засіданні 01.05.2024), дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про відсутність підстав у даному випадку для застосування правового механізму зменшення розміру пені. Суд враховує, що розмір заявленої до стягнення пені є розумним, не є надмірним з урахуванням суми заборгованості та стягується за період з 21.11.2019 по 26.04.2022, тобто до введення воєнного стану.

Також суд зазначає, що за змістом ч. 2 ст 625 ЦК України нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3% річних входять до складу грошового зобов`язання і є особливою мірою відповідальності боржника (спеціальний вид цивільно-правової відповідальності) за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат (збитків) кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отримання компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Сплата трьох процентів річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом), так само, як й інфляційні нарахування, не мають характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.

Оскільки 3% річних та інфляційні втрати не відносяться до штрафних санкцій, передбачених ст. 230 ГК України, ст. 549 ЦК України, чинним законодавством не передбачено можливості зменшення їх розміру в порядку, передбаченому ст 233 ГК України та ч.3 ст. 55 ЦК України.

Враховуючи викладене, суд відмовляє у клопотанні відповідача про зменшення розміру штрафних санкцій, а позовні вимоги в частині стягнення пені в розмірі 11741 грн 21 коп. за період з 21.11.2019 по 26.04.2022 (за виключенням періоду з 08.04.2020 по 26.01.2021) та штрафу в розмірі 13860 грн 67 коп. за період з 22.02.2020 по 11.03.2020 та з 22.02.2022 по 23.02.2022 підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат між сторонам.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи те, що позовні вимоги судом задоволено в повному обсязі, витрати зі сплати судового збору в розмірі 9061 грн 55 коп покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

1.Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» до Публічного акціонерного товариства «Сумихімпром» про стягнення 604103 грн 00 коп. задовольнити повністю.

2.Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Сумихімпром» (вул. Харківська, п/в 12, м. Суми, 40003, код ЄДРПОУ 05766356) на користь Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вул. Симона Петлюри, буд. 25, м. Київ, 01032, код ЄДРПОУ 00100227) 528829 грн. 06 коп. основного боргу, 38189 грн 89 коп. індексу інфляції, 11476 грн 65 коп. 3% річних, 11747 грн. 21 коп. пені, 13860 грн. 67 коп. штрафу, 9061 грн 55 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. Видати позивачу - Приватному акціонерному товариству «Національна енергетична компанія «Укренерго» наказ після набрання рішенням законної сили.

4. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5.Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повні реквізити сторін зазначені у п. 2 резолютивної частини даного рішення.

Оскільки з 17.06.2024 по 28.06.2024 включно суддя Резніченко О.Ю. перебувала у відпустці, повне судове рішення складено 03.07.2024.

СуддяО.Ю. Резніченко

Джерело: ЄДРСР 120149710
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку