open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №760/12845/24

Провадження №2-о/760/430/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(повний текст)

27 червня 2024 року м. Київ

Солом?янський районний суд м. Києва в складі:

головуючої судді Тесленко І. О.,

за участю секретаря судового засідання Бережної С.П.,

прокурора ОСОБА_1 ;

представника Київської міської ради Сініцина В.А.,

представника Солом`янської районної в м. Києві державної адміністрації Федорчук Х.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві цивільну справу за заявою Керівника Солом?янської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, заінтересовані особи: Солом?янська районна в місті Києві державна адміністрація, Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про встановлення факту неправильності в актовому записі про смерть, внесення змін до актового запису про смерть та визнання спадщини відумерлою, -

встановив:

Керівник Солом?янської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до суду в порядку окремого провадження із заявою про встановлення факту неправильності в актовому записі про смерть, внесення змін до актового запису про смерть та визнання спадщини відумерлою, у якій просить суд: встановити факт неправильності запису в актовому записі про смерть № 14305, складеному 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), в частині запису по - батькові померлої « ОСОБА_2 » у віці «приблизно 70 років» та внести виправлення шляхом зазначення правильного по - батькові померлої « ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 », «місце проживання померлої» зазначити « АДРЕСА_1 »; визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_2 після смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та складається з 1/4 частини трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.; визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_4 після смерті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та складається з 1/4 частин трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.; визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_6 після смерті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та складається з 2/4 частин трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.; передати трьохкімнатну квартиру АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м, житловою площею 39,70 кв.м. у власність територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради.

Заява мотивована тим, що Солом`янською окружною прокуратурою міста Києва під час здійснення повноважень, передбачених ст. 131 - 1 Конституції України, встановлені підстави для вжиття заходів представництва інтересів держави в особі територіальної громади міста Києва. Предметом даної заяви є нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , яке на праві власності зареєстроване в рівних долях за ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , на підставі свідоцтва про право власності на житло, виданого 12 листопада 1993 року відділом приватизації Жовтневої райдержадміністрації м. Києва (розпорядження № 3625 від 12 листопада 1993 року). ОСОБА_7 , 1925 року народження, ІНФОРМАЦІЯ_7 помер. Після його смерті П`ятою київською державною нотаріальною конторою відкрито спадкову справу та видано державним нотаріусом Гриценко О.В. свідоцтво про право на спадщину за законом № 8-832 від 20 вересня 2017 року на 1/4 частини квартири АДРЕСА_2 його донці - ОСОБА_6 (з урахуванням 1 / 2 частки у спадщині, від якої відмовилась дружина померлого ОСОБА_5 ). Зазначеним нотаріусом згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, по вказаному об`єкту нерухомості відкрито розділ, присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1356882380000 та внесено відомості до Реєстру щодо здійснення державної реєстрації права власності на 1/4 частини квартири АДРЕСА_2 за ОСОБА_6 . Установлено, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 (актовий запис про смерть № 460 від 04 липня 2018 року), ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , померла ІНФОРМАЦІЯ_4 (актовий запис про смерть № 8200 від 18 травня 2020 року), ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_6 (актовий запис про смерть № 14305 від 21 липня 2022 року). За фактом смерті ОСОБА_6 внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12022100090001334 від 20 червня 2022 року. Поховання ОСОБА_6 здійснено за рахунок держави на підставі дозволу на видачу тіла Солом`янської окружної прокуратури м. Києва, реєстрація смерті здійснена співробітником Київського міського клінічного бюро судово - медичної експертизи. Таким чином, 2/4 частини квартири АДРЕСА_2 на праві власності належить ОСОБА_6 та по 1/4 частини зазначеної квартири ОСОБА_4 , та ОСОБА_5 . За відомостями відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації та інформацією з Реєстру територіальної громади м. Києва від 26 квітня 2024 року, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , з 08 грудня 1987 року по 10 липня 2018 року, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , з 10 травня 1983 року по 29 жовтня 2020 року, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 10 травня 1983 року і по дату надання витягу мали зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 . Таким чином, час відкриття спадщини після смерті ОСОБА_4 - ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_5 - ІНФОРМАЦІЯ_4 , а ОСОБА_6 - ІНФОРМАЦІЯ_6 ; місцем відкриття спадщини є м. Київ, Солом`янський район. Управлінням державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) на виконання запиту щодо надання інформації про державну реєстрацію актів цивільного стану про народження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть відносно ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , повідомлено про наявність: актовий запис про шлюб № 823 відносно ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , та ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 06 лютого 1971 Київським відділом державної реєстрації шлюбів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), в якому наявна відмітка про розірвання шлюбу; актовий запис про народження № 4037 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , складений 07 грудня 1971 року Солом`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про розірвання шлюбу № 60 відносно ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , та ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 16 січня 1973 року Солом`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про шлюб № 59 відносно ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , та ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 31 січня 1978 року Печерським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про розірвання шлюбу № 105 відносно ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 30 січня 1992 року Голосіївським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 460 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , складений 04 липня 2018 року Солом`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 8200 про смерть ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , складений 18 травня 2020 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 14305 ОСОБА_6 , дата народження померлої відсутня, складений 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), яка померла у місті Києві ІНФОРМАЦІЯ_6 у віці приблизно 70 років. Згідно Спадкового реєстру спадкові справи щодо майна померлих ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , та ОСОБА_6 не заводилася, заповіти не посвідчувалися. Відповідно до листа Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) №2438/8.1-24/вх.2424/8.1-24 державна реєстрація смерті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не проводилась. Разом з тим, виявлено актовий запис про смерть ОСОБА_6 , дата народження померлої відсутня, складений 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), яка померла у місті Києві ІНФОРМАЦІЯ_6 у віці приблизно 70 років. Під час досудового розслідування в кримінальному провадженні за №12022100090001334 від 20 червня 2022 року встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_6 за адресою: АДРЕСА_1 , виявлено труп ОСОБА_6 , з ознаками самогубства. В подальшому, виявлений труп був доставлений до відділу судово - медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово -медичної експертизи на підставі направлення слідчого СВ Солом`янського УП ТУ НП у м. Києві - ОСОБА_13 від ІНФОРМАЦІЯ_6, з АДРЕСА_1 з зазначенням анкетних даних померлої « ОСОБА_6 , віком приблизно 70 років». Так, згідно висновку експертного дослідження Київського міського клінічного бюро судово - медичної експертизи за № 011-3741-2022 експертом проведено судово - медичне дослідження трупа « ОСОБА_6 , приблизно 70 років». У подальшому, органом досудового розслідування у кримінальному провадженні за № 12022100090001334 від 20 червня 2022 року, померла ідентифікована як ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначене підтверджується постановою про уточнення анкетних даних померлого від 29 вересня 2022 року. Щодо питання внесення змін до актового запису про смерть Київський відділ державної реєстрації смерті листом №1026/33.12-58 від 08 квітня 2024 року повідомив, що внесення змін до актового запису про смерть проводиться за заявою спадкоємців померлого. Відповідно до актового запису про смерть № 14305, від 21 липня 2022 року державна реєстрація смерті ОСОБА_6 здійснювалась за заявою - співробітника відділу судово - медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово - медичної експертизи без паспорта померлої, а відомості щодо прізвища, ім`я, по батькові, дати народження внесені до актового запису на підставі лікарського свідоцтва про смерть. Паспорт померлої не здано. Також, встановлено, що при здійсненні реєстрації смерті в частині актового запису допущено описку в написанні в графі «по - батькові» померлої помилково вказано « ОСОБА_6 », замість вірного « ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 », графа «місце проживання померлої» взагалі не заповнена, тоді як вірно « АДРЕСА_1 ». Оскільки спадкоємці у померлої ОСОБА_6 відсутні, неправильність запису у написанні по - батькові померлої, зазначенні її дати народження та місця проживання є перешкодою для визнання її спадщини відумерлою та передачі відумерлого майна у власність територіальної громади міста Києва. Отже, у даному випадку наявні підстави для встановлення факту неправильності запису в актовому записі про смерть № 14305, складеному 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), в частині запису «по - батькові» померлої « ОСОБА_2 » замість правильного « ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 », «місце проживання померлої» зазначити « АДРЕСА_1 ». Спадщина ОСОБА_4 , відкрилася ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_5 , відкрилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , а ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . Водночас, упродовж встановленого строку жодна особа не звернулася за отриманням спадщини, її не прийняла та не оформила. Враховуючи те, що після смерті ОСОБА_4 , його бабуся та матір фактично вступили у спадщину проте її не оформили, після смерті ОСОБА_5 , дочка фактично вступила у спадщину проте її не оформила, а після смерті ОСОБА_6 , - ніхто спадщину не прийняв та не оформив, нерухоме майно, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , згідно ст. 1277 ЦК України та ст. 338 ЦПК України, має бути визнано відумерлою спадщиною і перейти до територіальної громади міста Києва. Однак, незважаючи на те, що після смерті минуло майже 2 роки, Київською міською радою та/або її виконавчими органами станом на цей час не вжито реальних дієвих заходів щодо схоронності майна та оформлення права власності на вказане майно. Враховуючи це, існує ризик безконтрольного використання або заволодіння квартирою незаконним шляхом, враховуючи непоодинокі квартирні шахрайства у столиці із майном померлих, які не мають спадкоємців. Більш того, окружна прокуратура листами № 44-3949вих-24 від 04 квітня 2024 року, № 44-4489вих-24 від 26 квітня 2024 року зверталась до Київської міської ради із відповідним повідомленням вказаної інформації, у тому числі щодо встановлення факту відсутності спадкоємців у померлих, а у подальшому, і про вирішення питання щодо звернення до суду із заявою про визнання спадщини відумерлою. Крім того, з метою захисту прав та інтересів територіальної громади окружною прокуратурою ініційовано залучення уповноваженого представника Київської міської ради до кримінального провадження в якості потерпілого (лист від 04 квітня 2024 року), на який отримано відповідь Департаменту будівництва та житлового забезпечення ВО КМР (КМДА) від 15 квітня 2024 року про визначення особи уповноваженого представника. Однак, у відповідь листом за № 9341-24 від 01 травня 2024 року, Київрада в особі Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), який є уповноваженим органом, що здійснює представництво Київради у таких правовідносинах (згідно Порядку роботи з позовними заявами, рішеннями суду у справах, стороною яких є Київська міська рада, Київський міський голова та заступник міського голови - секретар Київради, затвердженого розпорядженням Київського міського голови від 17.11.2011 №225), повідомила окружну прокуратуру про те, що заходи цивільно - правового характеру в інтересах територіальної громади не вживались та попросила звернутися із відповідною заявою до суду саме прокуратуру, що свідчить про те, що відповідні органи місцевого самоврядування та державної влади міста Києва не здійснюють у повній мірі свої повноваження щодо захисту інтересів територіальної громади у цьому випадку. Вказане свідчить про самоусунення відповідних органів місцевого самоврядування столиці від дієвого захисту майнових інтересів територіальної громади міста Києва. Таким чином, порушення інтересів держави в особі територіальної громади міста Києва у цьому випадку полягає в тому, що квартира, яка є предметом цієї заяви, не передана територіальній громаді столиці, що позбавляє Київську міську раду ефективно та виключно в інтересах територіальної громади розпоряджатись зазначеним майном в інтересах громади, чим завдається шкода державі.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 червня 2024 року для розгляду визначено суддю Тесленко І.О.

Ухвалою судді Солом?янського районного суду міста Києва від 11 червня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду.

Від представника заінтересованої особи Солом?янської районної в м. Києві державної адміністрації Федорчук Х.В. до суду надійшли письмові пояснення, з яких вбачається, що Солом?янська районна в м. Києві державна адміністрація, просить задовольнити вимоги в повному обсязі.

Заінтересованою особою Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) до суду надано заяву про розгляд справи у їх відсутність.

У судовому засіданні представник заявника Київської міської ради Сініцин В.А. вимоги заяви підтримав, просив її задовольнити.

Представник Солом?янської окружної прокуратури міста Києва Лапшина О.В. в судовому засіданні вимоги заяви підтримала, просила її задовольнити.

Представник заінтересованої особи Солом?янська районна в місті Києві державна адміністрація Федорчук Х.В. в судовому засіданні вимоги заяви підтримала та просила її задовольнити.

Вислухавши учаснків, дослідивши матеріали справи та наявні у них докази, суддом було встановлено наступне.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Відповідно до ст. 334 ЦПК України заява про визнання спадщини відумерлою у випадках, встановлених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцем відкриття спадщини або за місцезнаходженням нерухомого майна, що входить до складу спадщини.

Згідно зі ст. 335 ЦПК України у заяві про визнання спадщини відумерлою мають бути зазначені відомості про час і місце відкриття спадщини, про майно, що становить спадщину, а також докази, які свідчать про належність цього майна спадкодавцю, про відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, або про усунення їх від права на спадкування, або про неприйняття ними спадщини, або про відмову від її прийняття.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 1 липня 2010 року № 2398-VI, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

З матеріалів справи вбачається, що предметом даної заяви є нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , яке зареєстровано на праві власності (зареєстрована в рівних долях) за ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , на підставі свідоцтва про право власності на житло, виданого 12 листопада 1993 року відділом приватизації Жовтневої райдержадміністрації м. Києва (розпорядження № 3625 від 12 листопада 1993 року).

Відповідно до листа Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) №2438/8.1-24/вх.2424/8.1-24 державна реєстрація смерті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 не проводилась. Разом з тим, виявлено актовий запис про смерть ОСОБА_6 , дата народження померлої відсутня, складений 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), яка померла у місті Києві ІНФОРМАЦІЯ_6 у віці приблизно 70 років.

Під час досудового розслідування в кримінальному провадженні за

№ 12022100090001334 від 20.06.2022 встановлено, що 19.06.2022 за адресою: АДРЕСА_1 , виявлено труп ОСОБА_6 , з ознаками самогубства.

В подальшому, виявлений труп був доставлений до відділу судово - медичної експертизи трупів Київського міського клінічного бюро судово - медичної експертизи на підставі направлення слідчого СВ Солом`янського УП ТУ НП у м. Києві - ОСОБА_13 від ІНФОРМАЦІЯ_6, з АДРЕСА_1 з зазначенням анкетних даних померлої « ОСОБА_6 , віком приблизно 70 років».

Так, згідно висновку експертного дослідження Київського міського клінічного бюро судово - медичної експертизи за № 011-3741-2022 експертом проведено судово - медичне дослідження трупа « ОСОБА_6 , приблизно 70 років».

Згідно з паспортом громадянина України, виданого Жовтневим РУ ГУ МВС України в місті Києві 24 вересня 1996 року, ОСОБА_6 народилася ІНФОРМАЦІЯ_10 в селі Ошмяни, Ошмянського району, Молодечненської області. Місце реєстрації: АДРЕСА_1 .

У подальшому, органом досудового розслідування у кримінальному провадженні за №12022100090001334 від 20 червня 2022 року, встановлено, що померла ідентифікована як ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначене підтверджується постановою про уточнення анкетних даних померлого від 29 вересня 2022 року.

Щодо питання внесення змін до актового запису про смерть Київський відділ державної реєстрації смерті листом № 1026/33.12-58 від 08 квітня 2024 року повідомив, що внесення змін до актового запису про смерть проводиться за заявою спадкоємців померлого.

Відповідно до актового запису про смерть № 14305 від 21 липня 2022 року встановлено, що « ОСОБА_6 , померла ІНФОРМАЦІЯ_6 у віці 70 років внаслідок травми при падінні з висоти».

Також, встановлено, що при здійсненні реєстрації смерті в частині актового запису допущено описку в написанні в графі «по - батькові» померлої помилково вказано « ОСОБА_6 », замість вірного « ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 », графа «місце проживання померлої» взагалі не заповнена, тоді як вірно « АДРЕСА_1 ».

За інформацією Солом?янської районної в місті Києві державної адміністрації від 24 травня 2024 року № 108-6450 встановлено, що відповідно до Реєстру територіальної громади міста Києва, станом на 24 травня 2024 року у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 зареєстрована 1 особа: ОСОБА_6 .

За інформацією Комунального концерну «Центр комунального сервісу» від 21 травня 2024 року, власником особових рахунків на оплату житлово - комунальних послуг за адресою: АДРЕСА_1 є ОСОБА_7 .

Нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , на праві власності зареєстроване в рівних долях за ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , на підставі свідоцтва про право власності на житло, виданого 12 листопада 1993 року відділом приватизації Жовтневої райдержадміністрації м. Києва (розпорядження № 3625 від 12 листопада 1993 року), що підтверджується інформацією КП КМР «КМБТІ» від 19 січня 2024 року № 062/14-695 та інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Крім того, Управлінням державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) на виконання запиту щодо надання інформації про державну реєстрацію актів цивільного стану про народження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть відносно ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , повідомлено про наявність: актовий запис про шлюб № 823 відносно ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , та ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 06 лютого 1971 Київським відділом державної реєстрації шлюбів Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), в якому наявна відмітка про розірвання шлюбу; актовий запис про народження № 4037 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , складений 07 грудня 1971 року Солом`янський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про розірвання шлюбу № 60 відносно ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , та ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 16 січня 1973 року Солом`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про шлюб № 59 відносно ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , та ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 31 січня 1978 року Печерським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про розірвання шлюбу № 105 відносно ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складений 30 січня 1992 року Голосіївським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 460 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , складений 04 липня 2018 року Солом`янським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 8200 про смерть ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , складений 18 травня 2020 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ); актовий запис про смерть № 14305 ОСОБА_6 , дата народження померлої відсутня, складений 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), яка померла у місті Києві ІНФОРМАЦІЯ_6 у віці приблизно 70 років. Згідно Спадкового реєстру спадкові справи щодо майна померлих ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , та ОСОБА_6 не заводилася, заповіти не посвідчувалися.

Дані щодо родинних та інших відносин (наявність дітей, братів, сестер тощо) щодо ОСОБА_6 у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян відсутні.

Поховання ОСОБА_6 здійснювалось за рахунок держави на підставі дозволу на видачу тіла Солом?янської окружної прокуратури м. Києва, реєстрація смерті здійснена співробітником Київського міського клінічного бюро судово-медичної експертизи.

Згідно Спадкового реєстру спадкові справи щодо майна померлих ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 не заводилися, заповіти не посвідчувалися.

Таким чином, часом відкриття спадщини після смерті ОСОБА_6 є ІНФОРМАЦІЯ_6 . Місцем відкриття спадщини є: м. Київ, Солом?янський район.

Солом?янська окружна прокуратура звернулась з листом до Київського відділу державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом № 44-3988ВИХ-24 від 05 квітня 2024 року щодо внесення змін до актового запису про смерть № 14305 від 21 липня 2022 року.

Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) листом № 1026/33.12-58 від 08 квітня 2024 року проінформовано, що внесення змін до актових записів цивільного стану проводяться за заявою спадкоємців померлого. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника. Підставою для внесення змін у актові записи цивільного стану є висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану районного, районного в місті, міського (міст обласного значення) міськрайонного управління юстиції. На підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обгрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. Внесення змін до актових записів цивільного стану проводиться відповідним відділом державної реєстрації актів цивільного стану лише за наявності достатніх підстав, які підтверджуються документально. В інших випадках, питання внесення змін є предметом розгляду суду.

Враховуючи, що померла спадкоємців не має, відсутня інша можливість виправити помилку та внести зміни до актового запису про смерть в інший законодавчо визначений спосіб.

У той же час, встановленя факту, що ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (смерть якої зареєстрована актовим записом про смерть № 14305 від 21 липня 2022 року) є однією і тією ж особою, має значення для вирішення питання про визнання спадщини, яка належала даній особі за життя, відумерлою.

Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно повязані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків (ст. 2 «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 1 липня 2010 року № 2398-VI, ч. 1 ст. 49 ЦК України).

Згідно з ч. 2 ст. 49 ЦК України, актом цивільного стану є, зокрема смерть фізичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 1 липня 2010 року № 2398-VI, відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Зміни до актових записів цивільного стану та порядок їх внесення регулюються Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 року №96/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 року за № 55/18793 «Про затвердження Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 709/5 від 10.05.2012 року та № 11615 від 03.08.2012 року (надалі - Правила).

Відповідно до п. п. 1.15, 2.16.7, 2.18 Правил, відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану у внесенні змін до актових записів цивільного стану, їх поновленні та анулюванні може бути оскаржена в судовому порядку; на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду; зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану.

Відповідно до п. 2.13 Правил, підставою для внесення змін у актові записи цивільного стану є, зокрема, рішення суду про встановлення неправильності в актовому записі цивільного стану.

Згідно з п. 2.16.7. Правил, на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.

Відповідно до абз. 2 п. 3, п. 11 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 12 «Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильности запису в актах громадянського стану» від 07.07.1995 року, суд розглядає заяви про встановлення неправильності запису в акті громадянського стану як у випадках не виправлення органами реєстрації актів громадянського стану помилок, допущених при складанні актового запису, так і при відмові зазначених органів внести в ці записи передбачені законодавством зміни (прізвища, імені, по батькові тощо) і доповнення (наприклад, про національність і громадянство батьків).

Суд постановляє рішення про неправильність запису в акті громадського стану, саме в тій частині цього запису, в якій встановлено неправильність, а не запису всього акта громадянського стану. При цьому, неправильність в актовому записі не обов`язково має бути пов`язана з помилками власне при складенні актового запису чи помилками реєстратора, така неправильність може бути пов`язана з іншими чинниками, наприклад, неправильним перекладом в документі, на підставі якого вносились відомості до актового запису.

Таким чином, вказані обставини та докази свідчать про наявність правових підстав для встановлення факту, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_6 ,

ІНФОРМАЦІЯ_1 , смерть якої зареєстрована актовим записом про смерть №14305 від 21 липня 2022 року є однією і тією ж особою.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1220 ЦК України спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою. Часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою.

Згідно з ч. 1 ст. 1221 ЦК України (в редакції, чинній на момент відкриття спадщини) місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця.

За змістом ч. ч. 1 - 3 ст. 1277 ЦК України, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням нерухомого майна, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходженням основної частини рухомого майна зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою. Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцезнаходженням нерухомого майна, а за відсутності нерухомого майна - місцезнаходженням основної частини рухомого майна.

Згідно зі ст. 338 ЦПК України суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.

Як зазначено у постанові Касаційного цивільного суду складі Верховного Суду від 28 вересня 2022 року у справі № 139/122/14-ц (провадження № 61-3238св22) аналіз зазначених норм матеріального та процесуального права дає підстави дійти висновку, що відумерлою є спадщина, визнана як така на підставі встановлення судом існування (чи не існування) кількох юридичних фактів: факт смерті спадкодавця, відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від спадщини, не прийняття спадкоємцями спадщину чи відмова від її прийняття, дотримання органом місцевого самоврядування відповідної процедури.

У постанові від 18 травня 2022 року у справі № 643/6125/16 (провадження № 61-1384св21) Верховний Суд зауважив, що особливістю розгляду справи про визнання спадщини відумерлою, яка розглядається в окремому провадженні, як й інших справ окремого провадження, зокрема, є: заявлені вимоги у порядку окремого провадження повинні бути безспірними (відсутній спір про право); справи окремого провадження порушуються за заявою і розглядаються за участю заявника, заінтересованих осіб (відсутність спору про право зумовлює відсутність сторін з протилежними інтересами, відсутність позову); немає інститутів і категорій, властивих позовному провадженню (пред`явлення зустрічного позову, заміна сторін, співучасть, мирова угода, треті особи, звернення до третейського суду тощо); справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених ЦПК України, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

Заявник у справі про визнання спадщини відумерлою - це особа, в інтересах якої в суді порушується справа про підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваного права на спадщину, необхідних для реалізації нею майнових прав, без судового підтвердження яких вона позбавлена можливості здійснити ці права.

Отже, набуття права власності на відумерлу спадщину територіальною громадою можна розглядати як правовий засіб, що слугує досягненню визначеності у відносинах власності на засадах справедливості.

У справі, що розглядається, судом встановлено, що майно померлих ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , а саме квартира АДРЕСА_2 , ніхто не прийняв у спадщину, час, що сплив з моменту смерті, перевищує один рік, тому суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання спадщини відумерлою.

Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР, спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15 жовтня 2019 року у справі №903/129/18 зазначено, що сам факт не звернення до суду місцевої ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини (п. 6.43).

Враховуючи викладені обставини та норми чинного законодавства, розглянувши справу в межах заявлених вимог та наявних в матеріалах справи доказів, які оцінені судом в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість заяви керівника Солом?янської окружної прокуратури міста Києва, поданої в інтересах держави в особі Київської міської ради, про встановлення факту неправильності в актовому записі про смерть, внесення змін до актового запису про смерть та визнання спадщини відумерлою, у зв`язку з чим така заява підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 258 - 259, 334 - 338 ЦПК України, суд, -

ухвалив:

Заяву Керівника Солом?янської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, заінтересовані особи: Солом?янська районна в місті Києві державна адміністрація, Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про встановлення факту неправильності в актовому записі про смерть, внесення змін до актового запису про смерть та визнання спадщини відумерлою, задовольнити.

Встановити факт неправильності запису в актовому записі про смерть № 14305, складеному 21 липня 2022 року Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), в частині запису по - батькові померлої « ОСОБА_2 » у віці «приблизно 70 років» та внести виправлення шляхом зазначення правильного по - батькові померлої « ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 », «місце проживання померлої» зазначити « АДРЕСА_1 ».

Визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_2 після смерті ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та складається з 1/4 частини трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.

Визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_4 після смерті ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та складається з 1/4 частини трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.

Визнати відумерлою спадщину, яка відкрилась ІНФОРМАЦІЯ_6 після смерті ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та складається з 2/4 частин трьохкімнатної квартири АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м., житловою площею 39,70 кв.м.

Передати трьохкімнатну квартиру АДРЕСА_2 , загальною площею 68,30 кв.м, житловою площею 39,70 кв.м. у власність територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради (місцезнаходження: 01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36, код ЄДРПОУ 22883141).

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання безпосередньо до Київського апеляційного суду апеляційної скарги.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Заявник: Солом?янська окружна прокуратура міста Києва, місцезнаходження: вул. Академіка Шалімова, буд. 3-А, м. Київ, 03124;

Київська міська рада: код ЄДРПОУ 22883141, місцезнаходження: вул. Хрещатик, буд. 36, м. Київ, 01044;

Заінтересована особа: Київський відділ державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), код ЄДРПОУ 25719063, місцезнаходження: вул. Бульварно - Кудрявська, буд. 47/14, м. Київ, 01054;

Заінтересована особа: Солом?янська районна в місті Києві державна адміністрація, код ЄДРПОУ 37378937, місцезнаходження: проспект Повітряних Сил, буд. 41, м. Київ, 03151.

Повний текст рішення суду складений 02 липня 2024 року.

Суддя І. О. Тесленко

Джерело: ЄДРСР 120120380
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку