open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 440/10878/23
Моніторити
Постанова /18.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /18.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /06.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /06.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 440/10878/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /18.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.06.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2024/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /06.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /06.02.2024/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.11.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.09.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.08.2023/ Полтавський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2024 р. Справа № 440/10878/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Катунова В.В.

суддів: Чалого І.С. , Подобайло З.Г.

за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 (суддя А.Б. Головко, вул. Пушкарівська, 9/26, м.Полтава, 36039, повний текст складено 14.02.24) по справі № 440/10878/23

за позовом ОСОБА_1 , Громадського об`єднання «Полтавщина за справедливість» , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2

до Полтавської обласної ради треті особи: Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО" , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , Приватне підприємство "ІВА" , ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , ОСОБА_101 , ОСОБА_102 , ОСОБА_103 , ОСОБА_104 , ОСОБА_105 , ОСОБА_106 , ОСОБА_107 , ОСОБА_108 , ОСОБА_109 , ОСОБА_110 , ОСОБА_111 , ОСОБА_112 , ОСОБА_113 , ОСОБА_114 , ОСОБА_115 , ОСОБА_116 , ОСОБА_117 , ОСОБА_118 , ОСОБА_119 , ОСОБА_120 , ОСОБА_121 , ОСОБА_122 , ОСОБА_123 , ОСОБА_124

про визнання протиправним та нечинним рішення в частині,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі - ОСОБА_1 , Громадське об`єднання "Полтавщина за справедливість", ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської обласної ради, треті особи: Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго", ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 , ОСОБА_57 , ОСОБА_58 , ОСОБА_59 , ОСОБА_60 , ОСОБА_61 , ОСОБА_62 , ОСОБА_63 , ОСОБА_64 , ОСОБА_65 , ОСОБА_66 , ОСОБА_67 , ОСОБА_68 , ОСОБА_69 , ОСОБА_70 , ОСОБА_71 , ОСОБА_72 , ОСОБА_73 , ОСОБА_74 , ОСОБА_75 , ОСОБА_76 , ОСОБА_77 , ОСОБА_78 , ОСОБА_79 , ОСОБА_80 , ОСОБА_81 , ОСОБА_82 , ОСОБА_83 , ОСОБА_84 , ОСОБА_85 , ОСОБА_86 , ОСОБА_87 , ОСОБА_88 , Приватне підприємство "ІВА", ОСОБА_89 , ОСОБА_90 , ОСОБА_91 , ОСОБА_92 , ОСОБА_93 , ОСОБА_94 , ОСОБА_95 , ОСОБА_96 , ОСОБА_97 , ОСОБА_98 , ОСОБА_99 , ОСОБА_100 , ОСОБА_101 , ОСОБА_102 , ОСОБА_103 , ОСОБА_104 , ОСОБА_105 , ОСОБА_113 , ОСОБА_106 , ОСОБА_107 , ОСОБА_108 , ОСОБА_109 , ОСОБА_110 , ОСОБА_111 , ОСОБА_112 , ОСОБА_125 , ОСОБА_115 , ОСОБА_116 , ОСОБА_117 , ОСОБА_118 , ОСОБА_119 , ОСОБА_126 , ОСОБА_121 , ОСОБА_122 , ОСОБА_123 , ОСОБА_124 про визнання протиправним та нечинним з моменту прийняття рішення №477 від 30 вересня 2022 року "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго" в частині встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для споживачів м. Кременчука.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначали, що є споживачами послуг з постачання теплової енергії та гарячої води в м. Кременчуці. Спірним рішенням встановлені тарифи на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води як для споживачів, які знаходяться у м. Полтаві, так і для споживачів, які знаходяться в м. Кременчуці. Вважають, що рішення Полтавської обласної ради №477 від 30 вересня 2022 року є протиправним, оскільки під час його прийняття не враховувались параметри джерела теплової енергії м. Кременчука, які впливають на загальний рівень економічно обґрунтованих витрат. Звертали увагу, що при встановленні тарифу, який буде діяти на території кількох територіальних громад слід враховувати параметри всіх джерел теплової енергії та інші параметри, які діють на території всіх цих територіальних громад, а не встановлювати тариф на підставі параметрів для однієї громади, а потім застосовувати його автоматично на території інших громад лише на тій формальній підставі, що тариф встановлено для суб`єкта, який перебуває у спільній власності територіальних громад. Для розрахунку тарифу вирішальне значення має не форма власності надавача послуг, а економічно обґрунтовані розрахунки, недопущення встановлення монопольних цін та балансування інтересів споживача та надавача відповідних послуг.

07.11.2023 року представником позивачів подана заява про зміну підстав позову, в якій зазначає, що встановлення тарифів на теплову енергію, яка виробляється з джерела Кременчуцької ТЕЦ належить виключно до компетенції НКРЕКП, а не Полтавської обласної ради, а тому, в разі встановлення таких тарифів спірним рішенням, воно повинно бути визнано неправомірним у відповідній частині.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 позовні вимоги залишено без задоволення.

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , не погодившись із судовим рішенням, подали апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просять скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, позивачі зазначають, що за рахунок теплової енергії, яка виробляється на майновому комплексі Кременчуцької теплоелектроцентралі, на ній одночасно виробляється і електрична енергія підприємством ТОВ Кременчуцька ТЕЦ, що підтверджується рішеннями НКРЕКП, а саме : розпорядженням НКРЕКП від 22.06.2023 № 166-р Про усунення порушень ТОВКРЕМЕНЧУЦЬКА ТЕЦ, постановою НКРЕКП від 22.06.2023 № 1108 Про накладення штрафу на ТОВ КРЕМЕНЧУЦЬКА ТЕЦ за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та інших рішень, всі з яких є загальновідомими, оскільки перебувають у відкритому доступі. Вказують, що НКРЕКП видає ліцензію на виробництво тепла на теплоелектроцентралі, то і встановлення тарифів на тепловуенергію, яка виробляється з джерела Кременчуцької ТЕЦ (теплоелектроцентраль) належить виключно до компетенції НКРЕКП, а не Полтавської обласної ради, і саме НКРЕКП є ліцензіаром такої діяльності. Зазначають, що що ПОВКПТГ Полтаватеплоенерго після отримання у володіння майнового комплексу теплоелектроцентралі Кременчуцької ТЕЦ в грудні 2022 року, звернулось до НКРЕКП з заявою про видачу йому ліцензії на виробництво теплової енергії на Кременчуцькій ТЕЦ. Постановою НКРЕКП від 10 січня 2023 року № 21 Про відмову у видачі ліцензії з виробництва теплової енергії ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго було відмовлено з підстав не подання заявником всіх необхідних документів. При цьому НКРЕКП звернуло увагу на те, що за результатами опрацювання схем, наданих ПОКВПТГ ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО до заяви про отримання ліцензії з виробництва електричної енергії від 19 грудня 2022 року, вбачається неможливість провадження здобувачем ліцензії діяльності з виробництва електричної та теплової енергії у комбінований спосіб виключно засобами провадження, що належать Підприємству на праві господарського відання, оскільки відсутній окремий облік виробленої електричної енергії, а також не забезпечено відокремлення технологічних процесів здійснення діяльності з виробництва теплової енергії ПОКВПТГ ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО та ТОВ КРЕМЕНЧУЦЬКА ТЕЦ. Зміст цього рішення свідчить про те, що майно Кременчуцької ТЕЦ є дійсно майновим комплексом теплоелектроцентралі, оскільки за рахунок тепла, яке генерується на тепловій станції виробляється ( генерується) також і електрична енергія. На даний час електрична енергія виробляється ТОВ Кременчуцька ТЕЦ, а не ПОВПКТГ Полтаватеплоенерго, але це не має значення для визначення того, що цей комплекс є саме теплоелектроцентраллю та у відповідності до до абз.7 ст. 13 Закону України "Про теплопостачання" та абз. восьмого пункту 2 частини першої статті 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" ліцензію на виробництва тепла з цього джерела та тариф на теплову енергію встановлює саме НКРЕКП, а не орган місцевого самоврядування. З огляду на зазначене, вважають неправомірними висновки суду першої інстанції про наявність у Полтавської міської ради права встановлювати тариф на виробництво тепла з джерела Кременчуцька ТЕЦ. Апелянти зазначають, що ПОПВКТГ Полтаватеплоенерго, номер 52, має ліцензії на виробництво теплової енергії, які видані згідно рішень НКРЕКП №2199 від 17.11.2011,№221 08.06.2012 на такі місцяпровадження своєї діяльності, як: м.м. Полтава, Карлівка, Решетилівка, смт Машівка, Котельва. Місто Кременчук, як територія місця провадження діяльності ПОВПКТГ Полтаватеплоенерго в цих ліцензіях не зазначений, що також вказує на те, що на території м. Кременчука ПОВПКТГ Полтаватеплоенерго не має ліцензії на виробництво теплової енергії і, відповідно, встановлювати тариф на виробництво такої енергії на цій території Полтавська обласна рада не мала права. Вказане підтверджує постанова НКРЕКП від 10 січня 2023 року № 21 Про відмову у видачі ліцензії з виробництва теплової енергії ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго. Також звертають увагу на те, що українське законодавство не знає універсальних тарифів, кожен тариф є індивідуальним і прив`язаним як до місця здійснення ліцензійної діяльності, так і до джерела виробництва теплової енергії. Тому тариф, який був правильним для Машівки, Котельви, Полтави, Решетилівки та Карлівки не є автоматично і тарифом для м. Кременчука, якщо підприємство, якому затверджено тариф в Машівці, Котельві, Полтаві та Решетилівці починає через певний час свою діяльність в м. Кременчуці. Для тарифу, який буде діяти в м. Кременчуці слід враховувати особливості технологічних процесів Кременчуцької ТЕЦ, як джерела теплової енергії та технологічних процесів транспортування цієї енергії до споживачів в м. Кременчуці. Тариф, при розрахунку якого не було враховано ні інвестиційної програми для м.Кременчука, ні обсягів виробництва тепла в цьому населеному пункті, ні витрат, які ліцензіат несе на виробництво в м. Кременчуці, не може застосовуватись в м. Кременчуці, оскільки для м. Кременчука цей тариф не може вважатись економічно обґрунтованим. Крім того, позивачі стверджують, що правовідносини в межах спірних правовідносин, є аналогічними тим, що мали місце при правозастосуванні у справі № 1449/2398/18: при нарахуванні плати за спожите тепло в період з 30 вересня 2022 року ПОВПКТГ Полтаватеплоенерго буде керуватись тарифом, який встановлений рішенням Полтавської обласної ради № 477, а при нарахуванні плати за спожите тепло в період після 29 вересня 2023 року рішенням Полтавської обласної ради від 28 липня 2023 року № 669. Отже, зважаючи на цю правову позицію Верховного суду, прийняття Полтавською обласною радою рішення № 669 від 28 липня 2023 року про встановлення тарифу на 2023/2024 роки не означає, що рішення цієї ради № 477 від 30 вересня 2022 року про встановлення тарифу на 2022/2023 роки втратило чинність, так як рішення № 477 продовжує застосовуватись і до сьогоднішнього дня при розрахунках позивачів та третіх осіб за тепло за період з 01 жовтня 2022 року по 01 жовтня 2023 року. З огляду на наведене, висновок Полтавського окружного суду в цій справі щодо того, що рішення Полтавської обласної ради № 477 від 30 вересня 2022 року втратило чинність вважають таким, що не відповідає змісту виниклих правовідносин та відповідній правовій позиції Верховного суду у справі № 1449/2398/18. При цьому зазначають, що суд не навів будь-яких мотивів застосування відповідних норм права всупереч тому, як ці ж самі норми застосував Верховний суд.

Відповідачем та третьою особою Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО" подано відзиви на апеляційну скаргу, в якому останні просять відмовити в задоволенні апеляційної скарги та рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства, а висновки суду є законними та обґрунтованими.

В судовому засіданні представники позивачів ( ОСОБА_127 , ОСОБА_128 ) підтримали доводи апеляційної скарги. Представник відповідача (В`юн Т.В) та представник третьої особи -Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО" (Пихтіна Ю.А.) заперечували проти доводів апеляційної скарги та просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено, що Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" є підприємством комунальної форми власності, яке засновано на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області. Засновником підприємства є Полтавська обласна рада. Власник підприємства територіальні громади сіл, селищ і міст Полтавської області.

Відповідно до Статуту ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" основними напрямками діяльності підприємства є, зокрема, забезпечення тепловою енергією для потреб опалення та приготування гарячої води житлового фонду, комунально-побутових та інших об`єктів.

30 червня 2022 року ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" направлено до Полтавської обласної ради заяву про встановлення тарифів за №04-25/974 з розрахунками та підтвердними матеріалами на новий плановий опалювальний період 2022-2023 роки.

16 серпня 2022 року ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" листом №29-17/1292 звернулося до Полтавської обласної ради про винесення питання установлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання теплової енергії і гарячої води на розгляд постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, енергозбереження, будівництва, транспорту на період дії воєнного стану.

19 вересня 2022 року ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" звернулося до Полтавської обласної ради з листом №29-17/1552 з приводу вирішення питання продовження застосування чинних тарифів у період дії воєнного стану у зв`язку з набранням чинності Законом України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" №2479-IX від 29 липня 2022 року, яким запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, заборонено підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

20 вересня 2022 року постійною комісією обласної ради з питань житлово-комунального господарства, енергозбереження, будівництва, транспорту та зв`язку було розглянуто питання "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго". У зв`язку з прийняттям Закону №2479-IX, яким забороняється підвищення тарифів для всіх категорій споживачів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, постійною комісією з питань житлово-комунального господарства, енергозбереження, будівництва, транспорту та зв`язку було рекомендовано встановити тарифи на рівні тих, що діють на підприємстві, та підготувати проєкт рішення для розгляду у встановленому порядку.

20 вересня 2022 року постійною комісією Полтавської обласної ради з питань житлово-комунального господарства, енергозбереження, будівництва, транспорту та зв`язку прийнято Рекомендації з питання №2 порядку денного «Про розгляд питання "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго" та рекомендовано винести проект рішення на розгляд ради та листом №56 від 20 вересня 2022 року направлено голові Полтавської обласної ради проект рішення "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго" та пояснювальну записку до такого проєкту рішення.

30 вересня 2022 року Полтавська обласна рада восьмого скликання на пленарному засіданні 16 позачергової сесії, керуючись пунктом 37 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною першою статті 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", абзацом 7 статті 13, статтею 20 Закону України "Про теплопостачання", статтею 1 Закону України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування", Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року №869, Порядком розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 12 вересня 2018 року №239, враховуючи заяву про встановлення тарифів від 30 червня 2022 року №04-25/974 та звернення ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" від 19 вересня 2022 року №29-17/1552, з метою забезпечення надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" прийняла рішення №477 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго", пунктом 1 якого встановила ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго":

- тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1, що додається на 3 аркушах;

- двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2, що додається на 2 аркушах;

- тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3, що додається на 1 аркуші.

Згідно із пунктом 6 вказаного рішення тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води зазначеним рішенням введено в дію з 01 жовтня 2022 року.

Позивачі не погодилися із рішенням Полтавської обласної ради №477 від 30 вересня 2022 року "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго" в частині встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для споживачів м. Кременчука та оскаржили його до суду.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції правильно встановив правовідносини між сторонами по справі, застосував відповідні норми матеріального та процесуального права та виходив з наступного.

Відносини, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг визначає Закон України "Про житлово-комунальні послуги".

Відповідно до статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Згідно частини 1 статті 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з пунктом 1.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 № 308 (у редакції постанови від 07.07.2021 № 1085), обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання: провадить (має намір провадити) діяльність з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях, когенераційних установках та установках з використанням альтернативних джерел енергії) на виробничих об`єктах, що розташовані на території відповідної області України (території міста Київ).

Тобто, з 08.07.2021 (з дня набрання чинності постанови від 07.07.2021 № 1085) регулятором передані повноваження щодо ліцензування відповідної господарської діяльності з виробництва теплової енергії з державного на місцевий рівень.

Відповідно, встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках (крім тарифів на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних станціях, когенераційних установках та установках з використанням альтернативних джерел енергії) здійснюють органи місцевого самоврядування.

Згідно абзацу 7 статті 13 Закону України "Про теплопостачання" до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать: встановлення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію і тарифів на виробництво теплової енергії (крім тарифів на теплову енергію, вироблену на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках) у порядку і межах, визначених законодавством.

Частиною 3 статті 20 Закону України "Про теплопостачання" передбачено, що тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.

Пунктом 37 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.

ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" є ліцензіатом Полтавської обласної державної адміністрації та внесено до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області (№ 52, місце провадження ліцензіатом виду господарської діяльності - м. Полтава, м. Карлівка, м. Решетилівка, смт. Машівка, смт. Котельва).

Враховуючи, що ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" є підприємством комунальної форми власності, яке засновано на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником якого є Полтавська обласна рада, відповідно вирішення питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги згідно заяви ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" від 30 червня 2022 року належало до повноважень Полтавської обласної ради.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" затверджений Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води (надалі за текстом - Порядок № 869).

Згідно з пунктами 1, 2 Порядку № 869 цей Порядок визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.

Пунктом 4 Порядку № 869 передбачено, що під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього Порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів господарювання не поширюються

Відповідно, формування тарифів суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад, здійснюється в єдиному розмірі для усіх споживачів.

Пунктом 5 Порядку № 869 визначені терміни: базовий період - календарний рік, який передує плановому періоду; планований період - період тривалістю 12 місяців, на який формуються та встановлюються тарифи (з 1 жовтня до 30 вересня, а для суб`єктів господарювання, що вперше встановлюють тарифи, - інший період, узгоджений з уповноваженими органами, тривалістю 12 місяців); зміна тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води - перегляд уповноваженим органом тарифів та їх структури або коригування тарифів.

Згідно пункту 11 Порядку № 869 з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, та відповідно наданням послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, перегляд тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх структури здійснюється уповноваженим органом кожного року (до початку опалювального періоду) за заявою ліцензіата (суб`єкта господарювання).

У разі зміни протягом строку дії тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності та наданням комунальних послуг, з причин, що не залежать від ліцензіата (суб`єкта господарювання), зокрема збільшення або зменшення податків і зборів (обов`язкових платежів), мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, орендної плати та амортизації, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової частини планованого прибутку, у тому числі внаслідок зміни курсу валют за наявності в ліцензіата кредитних зобов`язань перед міжнародними фінансовими організаціями, може проводитися коригування тарифів.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 № 239 затверджений Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення (надалі за текстом - Порядок № 239).

Згідно з пунктами 2, 4, 5, 6 розділу I «Загальні положення» Порядку № 239 зазначено:

- цей Порядок застосовується органами місцевого самоврядування під час розгляду розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) і поширюється на суб`єктів господарювання, зазначених у пункті 1 цього Порядку;

- суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів;

- розрахунки тарифів здійснюються суб`єктами господарювання відповідно до вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, та Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року № 1010;

- за результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів. До рішення про встановлення тарифів додається структура тарифів. Встановлення тарифів здійснюється як при повному перегляді (перерахунку) тарифів і їх структури, так і за результатами коригування тарифів.

Розділом II «Вимоги до оформлення заяви та формування комплекту документів» Порядку №239 передбачено, що для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, комунальні послуги заявник подає до органу місцевого самоврядування у паперовому та електронному вигляді заяву про встановлення тарифів за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку, а також розрахунки тарифів, підтвердні матеріали і документи, що використовувалися під час проведення таких розрахунків.

Таким чином, правовою підставою для встановлення (зміни, коригування) тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання є відповідне звернення суб`єкта господарювання із заявою, розрахунками та підтвердними матеріалами в порядку та строки, визначені Порядком № 869 та Порядком № 239.

Згідно пункту 57 Порядку № 869 для встановлення одноставкових тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання ліцензіат подає щороку до 1 липня (крім ліцензіатів, що вперше встановлюють тарифи) уповноваженому органові відповідної територіальної громади, на території якої ліцензіат провадить (має намір провадити) ліцензовану діяльність, у паперовій та електронній формі заяву і розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами.

Судовим розглядом встановлено, що 30 червня 2022 року на виконання вимог Порядку № 869 та Порядку №239 ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" направлено до Полтавської обласної ради заяву про встановлення тарифів за №04-25/974 з відповідними розрахунками та підтвердними матеріалами на новий плановий опалювальний період 2022-2023 років.

Як повідомила представник третьої особи ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація є суб`єктом господарювання у сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються, та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Полтавській області, у тому числі у містах Полтаві, Кременчуці, Карлівці, Решетилівці, смт. Котельві, смт. Машівці. До початку опалювального сезону 2022/2023 ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" здійснювало господарську діяльність на території міст Полтави, Решетилівки, Карлівки, смт. Котельви та смт. Машівки.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 липня 2022 року №600-р з метою ліквідації наслідків бойових дій та відновлення процесу надання послуг з постачання теплової енергії у м. Кременчуці Полтавської області в умовах воєнного стану, введеного в дію Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 Про введення воєнного стану в Україні, було виділено Міністерству розвитку громад та територій 100 млн. гривень для Полтавської обласної військової адміністрації з метою відбудови зруйнованої системи централізованого теплопостачання у м. Кременчуці.

Рішенням пленарного засідання 13 позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 08 липня 2022 року №396 за наслідками розгляду звернення Полтавської обласної військової адміністрації від 07 липня 2022 року №01-38/2522 з метою забезпечення тепловою енергією населення територіальної громади міста Кременчук, якісної підготовки споруд теплопостачання до роботи в осінньо-зимовий період було надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області окремого індивідуально-визначеного державного майна (групи інвентарних об`єктів) Кременчуцької ТЕЦ за адресою: вул. Свіштовська, 2, м. Кременчук, Полтавська область, із зобов`язаннями використовувати його за цільовим призначенням і не відчужувати у приватну власність.

Рішенням пленарного засідання 15 позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 22 вересня 2022 року №473 з метою забезпечення постачання тепловою енергією населення територіальної громади міста Кременчук та якісної підготовки споруд теплопостачання до роботи в осінньо-зимовий період було надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" Державної установи "Навчально-методичний центр з газової безпеки" (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848; місцезнаходження відокремленого підрозділу: 39610, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Свіштовська, 2), із зобов`язаннями використовувати його за цільовим призначенням і не відчужувати у приватну власність.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2022 року №894-р у спільну власність територіальних громад Полтавської області передано цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" Державної установи "Навчально-методичний центр з газової безпеки" (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848).

Рішенням пленарного засідання 17 позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання "Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" Державної установи "Навчально-методичний центр з газової безпеки" у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області" №481 від 14 жовтня 2022 року було прийнято безоплатно з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" Державної установи "Навчально-методичний центр з газової безпеки" (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848).

Згідно з пунктом 4 цього рішення, після затвердження акту приймання-передачі передбачено передачу на баланс, у господарське відання, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" майна по вул. Свіштовська, 2, м. Кремнчук.

Рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради №1508 від 20 жовтня 2022 року ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.

Таким чином, на момент звернення ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" до Полтавської обласної ради зі заявою про встановлення тарифів на новий плановий період з 01.10.2022 року та на момент прийняття спірного рішення про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання виробничі потужності Кременчуцької ТЕЦ не перебували у власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області та не були передані у господарське відання ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго".

Відповідно, є безпідставними доводи позивачів про неврахування у структурі тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання на новий плановий опалювальний період 2022-2023 років параметрів джерел теплової енергії м. Кременчука, оскільки розрахунок ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" тарифів здійснювався до 01 липня 2022 року, а рішення №477 було прийнято Полтавською обласною радою - 30 вересня 2022 року, тобто до того, як цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" був прийнятий у спільну власність територіальних громад Полтавської області.

Зміна структури тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання протягом строку дії тарифу не впливає на законність прийнятого уповноваженим органом рішення про встановлення тарифу, та може бути підставою для перегляду тарифу за заявою ліцензіата на наступний плановий період.

Також колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з приводу необґрунтованості доводів позивачів про відсутність повноважень у Полтавської обласної ради розглядати заяву ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" про встановлення тарифів від 30.06.2022 року та необхідність розгляду відповідної заяви згідно Порядку формування тарифів на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що виробляються за допомогою систем автономного теплопостачання, затвердженого постановою НКРЕКП від 16.09.2021 № 1548 (далі - Порядок № 1548).

Згідно пункту 1.1 Порядку № 1548 цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що виробляються за допомогою систем автономного теплопостачання (далі - САТ), для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які надають або мають намір надавати послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води та регулювання діяльності яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - суб`єкти господарювання).

Таким чином, НКРЕКП встановлює тарифи лише для суб`єктів господарювання, які є її ліцензіатами.

Станом на момент подання заяви про встановлення тарифу та прийняття спірного рішення ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" не було ліцензіатом НКРЕКП з виробництва теплової енергії, транспортування та постачання теплової енергії, відповідно у НКРЕКП не було повноважень для розгляду відповідної заяви згідно Порядку № 1548.

Апелянтами не враховано того, що Кременчуцька ТЕЦ передана у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області.

Отже, на виконання норм пункту 37 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств, належить до повноважень Полтавської обласної ради.

Таким чином, Полтавською обласною радою відповідно до повноважень, встановлених пунктом 37 частини 1 статті 43 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», з урахуванням положень статті 1 Закону № 2479, встановлені ті тарифи, які діяли на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради № 286 від 21.10.2021 (зі змінами від 09.12.2021) до початку введення на території України воєнного стану.

Окрім цього, зміст апеляційної скарги обґрунтований вимогами тих пунктів Порядку 869, які чітко передбачають встановлення тарифів для кожної територіальної громади окремо, що суперечить пункту 4 Порядку 869.

Пунктом 4 Порядку № 869 передбачено, що під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів не поширюється.

Порядок № 869 застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.

Отже, формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад, для встановлення їх уповноваженим органом на економічно обґрунтованому рівні здійснюється в єдиному розмірі.

Відтак, діючі тарифи були сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства, у тому числі і для споживачів на лівобережній частині міста Кременчука.

Окрім того, матеріалами справи підтверджено, що рішення пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання № 477 від 30 вересня 2022 року втратило чинність 29 вересня 2023 року з моменту опублікування рішення пленарного засідання двадцять п`ятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго" від 28 липня 2023 року №669.

При ухваленні рішення, судом першої інстанції були враховані висновки Верхового Суду, викладені у постанові від 06 серпня 2021 року у справі №640/12090/19, згідно якими втрата чинності оскаржуваними пунктами нормативно-правового акту (Порядку №2496) станом на дату ухвалення судом першої інстанції рішення по суті заявлених вимог унеможливлює судовий захист прав та інтересів позивача у спосіб визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень (пункт 1 частини 2 статті 245 КАС України), що є підставою для відмови у задоволенні позову. Таке правове врегулювання відповідає принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі. Так, у рішенні від 13.05.1997 № 1-зп у справі N 03/29-97 "Про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 24321, 24322, 24325 Цивільного процесуального кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата)" Конституційний Суд України висловив позицію, згідно з якою закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Однак, колегія суддів у цій справі звертає увагу на те, що застосування принципу незворотності дії нормативно-правового акту, не позбавляє позивача можливості захистити свої права, які він вважає порушеними через нарахування постачальником фінансових зобов`язань, у межах вирішення в судовому порядку справи про стягнення цих сум, де судом може бути застосований принцип верховенства права та надана оцінка відповідності підзаконного нормативно-правового акта, застосованого при нарахуванні зобов`язань, акту, що має вищу юридичну силу.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції в повному обсязі дослідив положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.02.2024 по справі № 440/10878/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.В. Катунов Судді І.С. Чалий З.Г. Подобайло Постанова складена в повному обсязі 28.06.24.

Джерело: ЄДРСР 120063717
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку