open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

про відстрочення виконання рішення

м. Київ

24.06.2024справа №910/17822/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні

заяву Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) про відстрочення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 26.02.2024

зі справи № 910/17822/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Концепт Інжиніринг» (просп. Миру, буд. 33, кв. 113, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50074; ідентифікаційний код 42924030)

до Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661)

про стягнення 1 380 227,47 грн втрат від інфляції та 246 444,85 грн 3% річних,

за участю представників:

заявника - Балацького Я.А. (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань);

позивача - не з`явився,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Концепт Інжиніринг» (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (далі - Підприємства) 1 380 227,47 грн втрат від інфляції та 246 444,85 грн 3% річних, нарахованих у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов договору купівлі-продажу від 12.05.2021 №53-121-01-21-10266.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 26.02.2024, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.05.2024, позовні вимоги Товариства до Підприємства про стягнення 1 380 227,47 грн втрат від інфляції та 246 444,85 грн 3% річних задоволено частково; стягнуто з Підприємства на користь Товариства: 1 380 227,47 грн втрат від інфляції; 245 916,35 грн 3% річних і 24 392,16 грн судового збору.

Акціонерне товариство «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (далі - Компанія) 13.06.2024 подало суду заяву про відстрочення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 26.02.2024 у справі №910/17822/23 до 26.02.2025.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.06.2024 розгляд заяви Компанії призначено на 24.06.2024.

Товариство 20.06.2024 подало суду заперечення, в яких просило відмовити у задоволенні заяви Компанії з огляду на таке:

- відповідачем, зокрема, зазначено, що Відокремлений підрозділ «Запорізька атомна електрична станція» Компанії (далі - Підрозділ) та м. Енергодар були захоплені військами Російської Федерації 04.03.2022;

- однак, як вказує сам відповідач, наразі Підприємство продовжує нести витрати з утримання об`єктів та персоналу Підрозділу, тобто господарську діяльність Підприємство у зв`язку із втратою Підрозділу не припинило; саме Підприємство є стороною у даній справі, до складу відповідача також входять інші відокремлені підрозділи (інші атомні станції), які продовжують здійснювати свою господарську діяльність, що свідчить про наявність можливості у відповідача вести господарську діяльність та отримувати прибуток в зазначених умовах; до того посилання відповідача на окупацію Підрозділу та його подальше зупинення також не є належним доказом, оскільки не підтверджує зв`язок зупинення Підрозділу на зниження дохідності безпосередньо Підприємства;

- скрутне фінансове становище відповідача, наявність у нього кредиторської заборгованості в значному розмірі є результатом господарської діяльності відповідача як самостійного суб`єкта господарювання, а тому вказані обставини не є безумовними самостійними та достатніми підставами для задоволення його вимог щодо розстрочення виконання рішення суду;

- належність відповідача до підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, не підтверджує наявності обставин, що унеможливлює виконання свої зобов`язань зі сплати належних позивачу коштів;

- водночас відповідачем не подано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження своєї неплатоспроможності саме на момент ухвалення рішення, зокрема, довідки про відсутність майна у власності, коштів тощо;

- обставини впливу воєнного стану на спроможність виконання договірних зобов`язань мають доводитися відповідачем щодо конкретних правовідносин;

- посилання на військову агресію без надання належних та допустимих доказів безпосереднього впливу зазначених обставин на можливість виконання судового рішення також не є підставою для розстрочення виконання рішення.

Представник Товариства у судове засідання 24.06.2024 не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Представник Компанії у судовому засіданні 24.06.2024 надав пояснення щодо поданої заяви та просив її задовольнити.

Судом встановлено, що на засіданні Кабінету Міністрів України 02.05.2023 Уряд ухвалив розпорядження, яким передбачається реорганізувати Підприємства шляхом перетворення в Компанію, 100 % акцій у статутному капіталі якої належать державі та не підлягають приватизації або відчуженню в інший спосіб.

План перетворення Підприємства на акціонерне товариство затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №571-р.

Кабінет Міністрів України на засіданні 29.12.2023 прийняв постанову №1420 «Про утворення акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом», якою також затверджено статут Компанії, Положення про наглядову раду Компанії та Положення про принципи формування наглядової ради Компанії.

Відповідно до рішення Уряду Компанія є правонаступником усіх майнових і немайнових прав та обов`язків Підприємства з дня її державної реєстрації.

Згідно з частинами першою, четвертою, п`ятою і сьомою статті 331 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:

1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;

2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан;

3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.

Про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, встановлення чи зміну способу та порядку його виконання або відмову у вчиненні відповідних процесуальних дій постановляється ухвала, яка може бути оскаржена.

Пунктом 7.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.10.2012 №9 «Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України» передбачено, що підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.

Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Компанія мотивує заяву тим, що:

- дохід Компанії на 90% складається з виручки від реалізації електричної енергії, що виробляється її відокремленими підрозділами - атомними електростанціями;

- у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 на території України введено воєнний стан, який було неодноразово продовжено Указами Президента України;

- 04.03.2022 м. Енергодар Запорізької області та Підрозділ були захоплені військовими формуваннями Російської Федерації та до теперішнього часу перебувають в тимчасовій окупації;

- Енергодарська міська територіальна громада, в межах якої розташовані виробничі потужності відповідача, включена до Переліку територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309;

- з моменту окупації Підрозділ працює в екстремальних умовах, на початку захоплення атомна станція працювала на мінімальних потужностях, а вже з вересня 2022 року відпуск електричної енергії у мережу зі станції не здійснюється; разом з тим, для підтримання життєздатності атомних блоків живлення станції відбувається за рахунок виробленої електричної енергії іншими атомними станціями України;

- в структурі електроенергії, виробленої філіями Компанії, до моменту окупації військовими Російської Федерації найбільшу частку складала електроенергія, вироблена саме Підрозділом;

- відтак, на даний час відповідачем втрачено виробничі потужності, що забезпечували майже половину його доходу від реалізації електроенергії;

- зазначені втрати виробничих потужностей вкрай негативно вплинули на фінансовий стан Компанії; так, за 2022 рік Компанією отримані збитки в сумі 12,4 млрд грн (чистий фінансовий збиток відповідно до звіту про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за 2022 рік); за півріччя 2023 року Компанією отримано збиток у сумі 9,04 млрд грн, що підтверджується звітом про фінансові результати за півріччя 2023 рік (розділ І, код рядка 2355 «Чистий фінансовий результат»);

- виконуючи функції експлуатуючої організації (оператора) атомних електростанцій, Компанія, згідно зі статтею 33 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», зобов`язана першочергово забезпечувати безпечну експлуатацію ядерних установок; підвищення та дотримання досягнутого рівня безпеки діючих енергоблоків атомних електростанцій має найвищий пріоритет у діяльності експлуатуючої організації; відповідно, наявні ресурси, в тому числі грошові кошти, Компанія спрямовує в першу чергу на задоволення потреб безпеки експлуатації АЕС;

- починаючи з лютого 2020 року почалося швидке накопичення заборгованості Державного підприємства «Гарантований покупець» за електроенергію, що підтверджується довідкою стосовно виконання Підприємством товарного ПСО за період 2019 - 2021 роки; внаслідок цього у Підприємства виник довгостроковий дефіцит платіжного балансу, який негативно вплинув на можливість виконувати зобов`язання зі сплати платежів, у тому числі зі сплати таких першочергових платежів як податки, збори та інші платежі до державного бюджету, постачання ядерного палива тощо;

- за 2022 рік витрати на виконання ПСО для Підприємства склали 87,643 млрд грн (включено до рядка 2150 фінансового звіту «витрати на збут», та підтверджуються розшифровкою таких витрат код рядка 5.14), тоді як загальний валовий прибуток Компанії (рядок 2090 у звіті про фінансовий результат (який формується як дохід від реалізації продукції (рядок 2000 фінансового звіту) мінус собівартість продукції (рядок 2050 фінансового звіту)) у 2022 році становив 86,615 млрд грн; тобто, витрати Підприємства на виконання фінансової моделі ПСО на млрд грн більші, ніж весь дохід Компанії від реалізації електричної енергії;

- Підприємство фактично забезпечує покриття основного фінансового навантаження, необхідного для реалізації загальносуспільного інтересу, та зазнає надзвичайно великих фінансових витрат у межах його виконання, за відсутності джерела та механізму компенсації за виконання таких спеціальних обов`язків;

- за офіційними даними Підприємства, обсяг реалізованої електричної енергії за 9 місяців 2022 року знизився на 19,61%, у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року;

- поряд з цим, Компанія продовжує нести витрати з утримання об`єктів і персоналу Підрозділу (заробітна плата персоналу, матеріальне забезпечення невідкладних потреб безпечної експлуатації об`єктів тощо), не одержуючи від діяльності Підрозділу жодного доходу;

- зазначені втрати виробничих потужностей вкрай негативно вплинули на фінансовий стан відповідача.

Водночас суд зазначає, що через масові ракетні удари з боку Російської Федерації по об`єктам інфраструктури України, їх пошкодженням, в нашій країні існує проблема з енергопостачанням. У зв`язку із дефіцитом потужності енергоносіїв запроваджені аварійні, планові та непланові відключення електроенергії у багатьох містах і селах України. Тоді як, метою діяльності Компанії є безпечне та надійне виробництво електроенергії задля енергетичної безпеки, енергонезалежності, безпеки життєдіяльності персоналу та населення, сталого розвитку економіки та без вуглецевого енергетичного майбутнього України.

Так, Компанія є оператором чотирьох діючих атомних електростанцій України, на яких експлуатується 15 атомних енергоблоків (13 енергоблоків типу ВВЕР-1000 і два - ВВЕР-440) загальною встановленою потужністю 13835 МВт, 2 гідроагрегати Олександрівської ГЕС (25 МВт), 3 гідроагрегати Ташлицької ГАЕС (453 МВт) (гідроагрегат №3 у 2022 році було приєднано до енергосистеми).

«Енергоатом» забезпечує більше 55% потреби України в електроенергії.

Організаційно-правова форма НАЕК «Енергоатом» - державне підприємство.

Засновник - Кабінет Міністрів України. Підприємство утворене відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про створення Національної атомної енергогенеруючої компанії «Енергоатом» від 17.10.1996 №1268 на базі майна атомних електростанцій та їхніх інфраструктур - ВО «Запорізька АЕС», ВО «Південноукраїнська АЕС», ВО «Чорнобильська АЕС», ВО «Рівненська АЕС», ВО «Хмельницька АЕС». У 2001 році Чорнобильську АЕС виведено зі складу НАЕК «Енергоатом».

У 2021 році Кабінет Міністрів України розпорядженням від 20.01.2021 №50-р взяв на себе функції з управління єдиним майновим комплексом НАЕК «Енергоатому».

Основні види економічної діяльності детально викладено у статуті НАЕК «Енергоатом», зокрема: Підприємство утворено з метою виробництва електричної енергії, забезпечення безпечної експлуатації та підвищення ефективності роботи атомних електростанцій, безпеки під час будівництва, введення в експлуатацію та зняття з експлуатації ядерних установок, безперебійного енергопостачання субєктів господарювання та населення, а також у межах своєї компетенції забезпечення постійної готовності України до швидких ефективних дій у разі виникнення аварій на підприємствах атомної енергетики, радіаційних аварій у промисловості, дотримання вимог ядерного законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.1996 №1268 на Підприємство покладено функції експлуатуючої організації. Завданнями Енергоатому є безпечне виробництво електроенергії, підвищення рівня безпеки діючих енергоблоків АЕС та продовження терміну їх експлуатації, будівництво енергоблоків АЕС та зняття їх з експлуатації, придбання свіжого і вивезення відпрацьованого ядерного палива, створення національної інфраструктури поводження з опроміненим ядерним паливом, фізичний захист ядерних установок та ядерних матеріалів, підготовка і підвищення кваліфікації персоналу, вирішення соціальних питань працівників тощо.

НАЕК «Енергоатом» входить до Переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 №83.

НАЕК «Енергоатом» належить до суб`єктів господарської діяльності, у власності та користуванні яких є об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до вимог Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки».

У рішенні Конституційного Суду України від 26.06.2013 №5-пр/2013 вказано, що розстрочка (відстрочка) виконання рішення має базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувача і боржника.

Під час розвязання питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд має свободу розсуду при врахуванні майнових інтересів сторін, їхнього фінансового стану, ступеня вини кожної сторони у виникненні спору, наявності надзвичайних непереборних подій, інфляційних процесів у економіці держави та інших обставин.

За наведених обставин відстрочення виконання рішення суду для відповідача в даному випадку не є інструментом ухилення від виконання судового рішення, а відповідною заявою він лише намагається через існування певних обставин, які таке виконання ускладнюють, забезпечити у майбутньому повне виконання рішення та погашення заборгованості перед позивачем.

Надання відстрочки виконання рішення суду у даній справі, на думку суду, сприятиме належному виконанню заявником своїх наявних зобов`язань, а отже належним чином виконати рішення суду у справі та, як наслідок, буде сприяти захисту інтересів обох сторін та переслідує мету недопущення значного погіршення економічної ситуації боржника.

При цьому суд звертає увагу, що передбачена процесуальним законом можливість відстрочення виконання судового рішення жодним чином не звільняє сторону боржника від виконання взятих на себе зобов`язань та виконання безспірних вимог стягувача, проте надає сторонам можливість врегулювати фінансові питання зі зменшенням ризику негативних наслідків для обох сторін, а саме: для боржника - загроза неможливості подальшого виконання своїх зобов`язань, а для стягувача - загроза можливості неотримання одразу протягом тривалого часу присудженої до стягнення суми коштів внаслідок переходу відповідача у стан неплатоспроможності.

При вирішенні питання строку відстрочки суд вважає, що відстрочення виконання рішення суду до 26.02.2025 не порушить інтереси сторін, забезпечить їх баланс, буде співмірним можливості поновлення порушеного права стягувача з можливістю відповідача забезпечити таке поновлення. Відстрочення матиме наслідком дотримання балансу інтересів сторін і унеможливить надмірне обтяження фінансової спроможності відповідача.

Отже, враховуючи, що предметом даного спору є стягнення з відповідача нарахованих позивачем сум 3% річних і втрат від інфляції за порушення Підприємством строків виконання зобов`язань за укладеним з Товариством договором купівлі-продажу від 12.05.2021 №53-121-01-21-10266, що встановлено рішенням Господарського суду міста Києва від 27.04.2023 у справі №910/1441/22, з урахуванням ведення на території України воєнного стану, суд дійшов висновку про достатню винятковість наведених обставин для застосування визначеної статтею 331 ГПК України процедури відстрочення виконання судового рішення на один рік.

Керуючись статтями 331, 234 та 235 ГПК України, Господарський суд міста Києва

УХВАЛИВ:

1. Заяву Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) про відстрочення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 26.02.2024 зі справи №910/17822/23 задовольнити повністю.

2. Відстрочити виконання рішення Господарського суду міста Києва від 26.02.2024 у справі №910/17822/23 до 26.02.2024 включно.

Ухвала набрала законної сили 24.06.2024 та може бути оскаржена протягом десяти днів з моменту її підписання до Північного апеляційного господарського суду.

Повний текст ухвали складено 27.06.2024.

Суддя Оксана Марченко

Джерело: ЄДРСР 120022613
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку