open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 404/3469/24

Номер провадження 3/404/1267/24

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2024 року м. Кропивницький

Суддя Кіровського районного суду м. Кіровограда Петров Роман Іванович, розглянувши справу про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , працюючого агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_2 , проживаючого по АДРЕСА_1 , за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,-

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення, 17.07.2023 року, агент з митного оформлення ОСОБА_1 , до відділу митного оформлення № 2 митного поста «Кропивницький» Кропивницької митниці (далі ВМО № 2 МП «Кропивницький» Кропивницької митниці), на підставі договору № 27.06.2023-І1 від 27.06.2023 року, укладеного між ФОП ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , подав попередню митну декларацію 23UA901030001042U6 з метою ввезення товару та його подальшого оформлення, а саме легкового автомобіля, такого що був у використанні, «BMW Alpina В10», VIN НОМЕР_2 , 1999 року випуску, країна виробництва Німеччина (DE), виробник Alpina Burkard Bovensiepen, фактурною вартістю 5300 доларів США (відповідно до курсу валют станом на 17.07.2023 року складає 193813,58 грн.).

З метою переміщення через митний кордон України вказаного вище товару ОСОБА_1 подав інвойс від 05.04.2023 року, коносамент від 19.05.2023 року, експортний сертифікат від 13.03.2023 року, висновок про походження товару (КТЗ) № 230/0679 від 12.07.2023 року, виданий ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет».

У подальшому, 03.08.2023 року, декларант ОСОБА_1 до ВМО № 2 МП «Кропивницький» Кропивницької митниці до митного контролю та оформлення подав митну декларацію ІМ 40 ДЕ № 23UA901030001183U0 на автомобіль легковий, такий, що був у використанні, «BMW Alpina В10», VIN НОМЕР_2 , надавши до митного контролю та оформлення висновок про походження товару (КТЗ) № 230/0679 від 12.07.2023 року, виданий ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет».

Під час здійснення перевірочних заходів, Кропивницькою митницею було встановлено, що вигляд висновку про походження товару (КТЗ) № 230/0679 від 12.07.2023 року, виданого ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет», не відповідає вигляду документів, виданих тим же органом.

Листом від 11.01.2024 року, наданим у відповідь на запит Кропивницької митниці, ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет» повідомило, що вищевказаний висновок про походження товару (КТЗ) підприємством не складався та не надавався. Крім того, реквізити сертифіката суб`єкта оціночної діяльності, котрі наведені у копії висновку, не відповідають дійсності.

Таким чином, агент з митного оформлення ОСОБА_1 перемістив через митний кордон України з приховуванням від митного контролю транспортний засіб «BMW Alpina В10», VIN НОМЕР_2 , шляхом надання до митного органу, як підставу для переміщення товарів підроблених документів, а саме висновку про походження товару (КТЗ) № 230/0679 від 12.07.2023 року ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет», чим вчинено адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до письмових пояснень ОСОБА_1 , які містяться в матеріалах справи, останній вину у вчиненні вказаного правопорушення не визнав та вказав, що він дійсно є агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_2 . Так, на виконання договору, укладеного між ФОП ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , з метою переміщення через митний кордон України транспортного засобу «BMW Alpina В10», ним до митного оформлення було подано відповідну митну декларацію. Серед пакету документів, які долучались ним до митної декларації, містився висновок про походження товару (КТЗ), виданий ПП «Міжрегіональний консалтинговий центр «Паритет», в якому зазначено, що країною походження транспортного засобу є Німеччина. Разом з тим, зазначив, що подання для митного оформлення такого висновку у разі переміщення автомобіля через митний кордон України не є обов`язковим відповідно до чинних норм МК України, а тому він не є документом, що являє собою підставу для переміщення товару через митний кордон. Більше того, з метою підтвердження країни походження товару ним, як декларантом до митного органу було надано інвойс, скріншоти перевірки VIN-коду автомобіля, технічного паспорта з таким VIN-кодом, у яких зазначено, що країною походження товару аналогічно є Німеччина. Крім того, додав, що той факт, що країною походження товару у декларації вказано «Німеччина», жодним чином не впливав на обсяг та суми митних платежів та не надавав інших преференцій чи спрощень при митному оформленні. З огляду на викладене просив закрити провадження у справі про адміністративне правопорушення за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Захисник ОСОБА_1 адвокат Прибора І.І. в судовому засіданні вказав, що ч. 1 ст. 42 МК України встановлено вичерпний перелік умов, при яких країна походження товару обов`язково декларується митному органу шляхом зазначення в митній декларації назви країни походження товару та відомостей про сертифікат про походження товару, зокрема в разі: переміщення товарів, до яких залежно від країни походження застосовуються квоти або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності; якщо митним органом встановлено, що товар походить з країни, товари з якої заборонені до переміщення через митний кордон України; якщо це передбачено законами України та міжнародними договорами. Більше того, відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 42 МК України, документи, що підтверджують країну походження товару, не вимагаються в разі, якщо товари ввозяться громадянами. Таким чином подання ОСОБА_1 висновку про походження товару (КТЗ) в ході митного оформлення транспортного засобу «BMW Alpina В10», не вимагалось відповідно до чинних норм МК України та не було необхідною умовою для отримання дозволу митного органу на пропуск товару через митний кордон. За таких умов висновок про походження товару (КТЗ) не може вважатися «підставою для переміщення товару через митний кордон», а тому наявність у вказаному документі ознак підробки не тягне за собою відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України. У зв`язку з цим просив суд закрити провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 з огляду на відсутність в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Представники Кропивницької митниці Державної митної служби України підтвердили обставини, викладені у протоколі про порушення митних правил та просили притягнути ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України. Крім того, зазначили, що обов`язковість подання до митного оформлення висновку про походження товару (КТЗ) у разі переміщення транспортних засобів через митний кордон України випливає з низки підзаконних нормативно-правових актів, зокрема «Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа», затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 651 від 30.05.2012 року, яким передбачено, що відомості, заявлені у митній декларації декларантом є відомостями, необхідними для митних цілей. Крім того додали, що відповідно до положень ст. 42 МК України, подання митному органу відомостей про сертифікат про походження є обов`язковим щодо товарів, до яких залежно від країни походження застосовуються квоти або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених ЗУ «Про зовнішньоекономічну діяльність». Так, постановою Кабінету Міністрів України «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» № 1147 від 30.12.2015 року затверджено перелік товарів, заборонених до ввезення на митну територію України, що походять з Російської Федерації. При цьому до таких товарів належать і легкові автомобілі. У зв`язку з цим вважають, що належність легкових автомобілів до зазначеного переліку призводить до обов`язкового заявлення в митній декларації країни походження та подання митному органу документів, що підтверджують країну походження товару, зокрема оформлення висновку про походження товару (КТЗ). Крім того, представниками митниці зазначено, що за змістом протоколу про адміністративне правопорушення, Кропивницькою митницею було встановлено факти подання ОСОБА_1 двох підроблених документів, а саме висновку про походження товару (КТЗ) та довідки ТОВ «ДП Стандартметрологія ООВ». Водночас вказали, що факт надання як підстави для переміщення товару підробленої довідки ТОВ «ДП Стандартметрологія ООВ» не ставиться останньому у провину.

Свідком ОСОБА_3 на адресу суду направлено письмові пояснення, відповідно до яких останній будь-які підроблені документи агенту з митного оформлення не передавав. Крім того, висновок про походження товару (КТЗ) не передбачений в якості обов`язкового товаросупровідного чи комерційного документа для переміщення товару через митний кордон України.

Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, вважаю, що ОСОБА_1 не винний у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, за таких підстав.

Особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності, передбаченої ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, в тому числі у разі здійснення переміщення або дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України, з приховуванням від митного контролю, тобто з поданням митному органу як підставидля переміщеннятоварів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом.

При цьому згідно з висновками, викладеними у постанові Пленуму Верховного суду України № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без якихнеможливо одержатидозвіл митногооргану напропуск товарівчерез митнийкордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що для наявності в діях особи об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, необхідно, в тому числі, встановити, чи був документ, який за твердженням митного органу є підробленим, поданий декларантом як підстава для переміщення товару, тобто, чи є він таким, без якого отримання дозволу на пропуск товару через митний кордон є неможливим.

Так, відповідно до положень ч. 2 ст. 41 МК України, країна походження товару заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення назви країни походження товару та відомостей про документи, що підтверджують походження товару, у митній декларації, крім випадків, якщо обов`язкове подання оригіналу такого документа для цілей визначення країни походження товару передбачено законами України або міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з ч. 1 ст. 41 МК України, документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару.

Відповідно до ч. 9 ст. 41 МК України, додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.

Разом з тим ч. 1 ст. 42 МК України МК України передбачено вичерпний перелік підстав, за наявності яких країна походження товару обов`язково заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення в митній декларації назви країни походження товару та відомостей про сертифікат про походження товару, зокрема: 1) на товари, до яких залежно від їх країни походження застосовуються кількісні обмеження (квоти) або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених законами України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту", "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", "Про зовнішньоекономічну діяльність"; 2) якщо митним органом встановлено, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України; 3) якщо для цілей визначення країни походження товару це передбачено законами України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

При цьому, згідно з ч. 2 ст. 42 МК України, документи, які підтверджують країну походження товару, не вимагаються в разі, якщо товари ввозяться громадянами.

Відповідно до інформації, викладеної у листі Державної митної служби України № 08-4/15-03/7/1756 від 11.04.2022 року, громадянами країна походження товарів декларується на підставі одного з документів про походження товарів, наведених у ст. 43 МК України (на теперішній час ст. 41 МК України): сертифіката про походження товару або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, та/або на підставі відомостей, що містяться в маркуванні товарів (країна виробництва) та/або на підставі відомостей, що містяться в VIN-коді транспортного засобу та/або в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, будь-яких інших документах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товарів.

Вказане свідчить про те, що у декларанта при здійсненні митного оформлення транспортного засобу, ввезеного громадянином, виникає обов`язок лише щодо зазначення в митній декларації країни походження товару. При цьому такі відомості можуть зазначатися ним як на підставі документів, які підтверджують країну походження товару, так і на підставі даних, наявних у VIN-коді транспортного засобу, накладних тощо. Разом з тим, подання митному органу документів, що підтверджують країну походження товару, в тому числі і сертифікату, не вимагається.

Так, судом встановлено, що транспортний засіб «BMW Alpina В10» є таким, що ввозився на митну територію України громадянином ОСОБА_3 . Митне ж оформлення (подання митної декларації) проводилось агентом з митного оформлення ОСОБА_1 .

У зв`язку з цим, з огляду на ввезення транспортного засобу громадянином, документи, які підтверджують країну походження товару, не вимагались та не були обов`язковою умовою для отримання дозволу на пропуск товару через митний кордон.

Більше того, з метою підтвердження країни походження товару декларантом ОСОБА_1 до митного органу було надано інвойс та скрін-шот перевірки VIN-коду автомобіля, в яких зазначено, що країною походження транспортного засобу є саме Німеччина.

Вказане свідчить про те, що висновок про походження товару (КТЗ) не використовувався ОСОБА_1 як підстава для переміщення товарів, що виключає наявність в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Згідно зі ст. 487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.

Відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що провадження про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ч. 1 ст. 483 МК України, підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю в діях останнього складу вказаного адміністративного правопорушення.

Керуючись ч. 1 ст. 483, 527, 528 МК України, ст. 247 КУпАП,-

ПОСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 визнати невинним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а провадження по справі стосовно нього закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена до Кропивницького апеляційного суду протягом десяти днів з дня її винесення через Кіровський районний суд м. Кіровограда.

Суддя Кіровського районного

суду м. Кіровограда Петров Р.І.

Джерело: ЄДРСР 119916092
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку