open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №766/15971/21

н/п 3/766/667/24

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.06.2024 року м.Херсон

Суддя Херсонського міського суду Херсонської області Дорошинська В.Е.,

при секретарі Волощук О.М.,

за участю представника митниці Димченко О.П.,

за участю представника ОСОБА_1 ОСОБА_2 (в режимі відеоконференції)

розглянувши адміністративні матеріали в справі про порушення митних правил, дистанційно в режимі відеоконференції, направлені Митницею в Херсонській області, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі Державної митної служби України відносно: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , уродженки АР Крим м.Керч, громадянки України, зареєстрованої: АДРЕСА_1 ,

- за ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України, -

в с т а н о в и в:

10.09.2021 до Херсонського міського суду Херсонської області надійшов протокол про порушення митних правил №0135/50800/21 від 09.08.2021 відносно ОСОБА_1 , за ч.6 ст. 481 МК України.

09.08.2021 близько 12:18 год. у зону митного контролю відділу митного оформлення №2 митного поста «Крим» Митниці в Херсонській області, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі заїхав транспортний засіб особистого користування марки «MITSUBISHI», модель: SРАСЕ SТАР, р.н. НОМЕР_2 , під керуванням громадянина України ОСОБА_3 , який слідував з митної території України до Тимчасово окупованої території АР Крим. При проведенні митного контролю та митного оформлення зазначеного транспортного засобу, водія та пасажирів, які переміщувались в даному автомобілі, а саме: занесення необхідних даних щодо транспортного засобу, паспортних даних громадян та здійснення перевірки за аналізом системи автоматизованого управління ризиків (далі АСАУР) АСМО «Інспектор», спрацювали модулі АСАУР АСМО «Інспектор» відносно громадянки України ОСОБА_1 (паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_3 ), та згенеровано митні процедури за кодами 401-1 «Усне опитування громадян та посадових осіб підприємств» та 801-1 «Направлення службової записки до підрозділу по боротьбі з порушеннями митних правил з метою розгляду питання щодо направлення запиту до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих митному органу (після завершення митного оформлення)». В ході проведення митних формальностей згенерованих системою АСАУР АСМО «Інспектор», стосовно гр. України ОСОБА_1 (паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_3 ), було встановлено, що 22.11.2018 року нею було ввезено на митну територію України через пункт пропуску UА500230 у митному режимі «Тимчасове ввезення до 1 року» транспортний засіб «РЕUСЕОТ 206», реєстраційний номер НОМЕР_4 , VIN: НОМЕР_5 , країна реєстрації - Республіка Польща, який на теперішній час згідно інформації, що міститься в базі даних АСМО «Інспектор» не вивезено з митної території України. Станом на 09.08.2021 транспортний засіб особистого користування «РЕUСЕОТ 206», реєстраційний номер НОМЕР_4 , VIN: НОМЕР_5 , країна реєстрації - Республіки Польща за межі митної території України вивезеним не значиться та продовжує перебувати на території України з перевищенням строку тимчасового ввезення. Таким чином, громадянка України ОСОБА_1 перевищила строк тимчасового ввезення на митну територію України, транспортного засобу особистого користування марки «РЕUСЕОТ 206», реєстраційний номер НОМЕР_4 , VIN: НОМЕР_5 , країна реєстрації - Республіки Польща, більше ніж на 30 діб.

Суд кваліфікує дії ОСОБА_1 , за ч.6 ст.481 МК України, а саме: перевищення строку тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування на митну територію України більше ніж на тридцять діб.

У неодноразово призначені судові засідання, ОСОБА_1 , не з`явилася, про день та час слухання справи повідомлялася належним чином, однак, про причини своєї неявки суд не сповістила. Відомостей про поважність причини неявки до суду не надала.

Представник в судовому засіданні в режимі відеоконференції заявила клопотання про закриття провадження по справі у зв`язку з закінченням строків притягнення ОСОБА_1 до відповідальності.

Вимогами ч. 1ст. 526 МК України передбачено, що справа про порушення митних правил розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення. Справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

Протокол про порушення митних правил №0135/50800/21 від 09.08.2021 р. було складено у присутності ОСОБА_1 про що свідчить її підпис на протоколі, з одночасним врученням того ж дня, отже останній було відомо про існування судового провадження відносно неї. Крім того, обізнаність про судове провадження також підтверджується наявними в матеріалах справи запереченнями представника на протокол про порушення митних правил та участю представника в судовому засіданні.

З огляду на викладене судом не встановлено поважних причин неявки ОСОБА_1 , до суду, а тому вважає за можливе розглянути справу за відсутності останньої.

Представникмитниці, вважає факт вчинення ОСОБА_1 , порушення митних правил доведеним, про що свідчать надані суду докази. Просила суд визнати останню винною у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч.6 ст. 481 МК України.

Враховуючи вищезазначені норми законодавства, дослідивши матеріали про порушення митних правил, не зважаючи на заперечення представника ОСОБА_1 , приходжу до висновку, що вина ОСОБА_1 , у вчиненні правопорушення підтверджується наступними дослідженими в судовому засіданні доказами:

- протоколом про порушення митних правил №0135/50800/21 від 09.08.2021, р., в якому викладені обставини, за яких ОСОБА_1 , вчинила правопорушення;

- протоколу про опитування ОСОБА_1 у митній справі від 09.08.2021 року;

- даними Диспетчера ЗМК та Пасажирського пункту пропуску;

- даними ЄАІС Держмитслужби;

- даними системи АСАУР АСМО «Інспектор»;

- службовою запискою митного інспектора Булах І.

Оцінивши наведені вище докази, суд приходить до наступних висновків.

Згідност. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до вимогст.245 КУпАПзавданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно до вимог ч. 1ст. 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Статтею 487 МК України, передбачено, що провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цьогоКодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до вимогст.489 МК Українипри розгляді справи про порушення митних правил суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

В силу ч. 1 ст. 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ч. 1ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються, зокрема, протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів, поясненнями свідків, поясненнями особи, яка притягується до відповідальності, висновком експерта, іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами безпосередніми предметами порушення митних правил.

Згідно ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або необережні) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно дост. 103 МК України«тимчасове ввезення» - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.

Частиною 1ст. 380 МК Українивизначено, що тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов`язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.

Тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування можуть використовуватися на митній території України виключно громадянами, які ввезли зазначені транспортні засоби в Україну, для їхніх особистих потреб (ч. 5 см. 380МК України). Крім того частиною 6ст. 380 МКпередбачено, що тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування повинні бути вивезені за межі митної території України з дотриманням строків, установлених відповідно до вимог цьогоКодексу, або поміщені у митні режими відмови на користь держави, знищення або руйнування чи можуть бути оформлені для вільного обігу на митній території України за умови сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.

22.08.2019 набрали чинності зміни до статті 481 МК України, згідно із Законами України від 08.11.2018 №2612-VIII «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України» та від 16.05.2019 №2725-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про електронні довірчі послуги».

Від 12 вересня 2019 року N 73-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо відтермінування застосування штрафних санкцій за порушення порядку ввезення транспортних засобів на митну територію України».

Відповідно до ч. 1ст. 460 МК Українивчинення порушень митних правил, передбачених ч. 3 ст.469, ст.470, ч. 3 ст.478, ст.481цьогоКодексу, внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, що підтверджується відповідними документами, а також допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, якщо такі помилки не допускаються систематично (стаття 268 цього Кодексу), не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої цим Кодексом.

Проте, відомостей про обставини, що об`єктивно та відповідно до закону перешкоджали б ОСОБА_1 , виконати зобов`язання реекспорту транспортного засобу, матеріали справи про порушення митних правил не містять.

Суд не приймає до уваги письмово викладену позицію попереднього представника ОСОБА_1 , як таку, що не дає підстав для висновків про відсутність в діях ОСОБА_1 події і складу адміністративного правопорушення, наведені твердження не спростовують, порушення нею ч.6 ст. 481 МК України.

Оцінюючи наведені докази суд приходить до висновку, що останні узгоджуються між собою щодо часу, місця та обставин, вчиненого правопорушення, і доводять факт порушення ОСОБА_1 , умов митного режиму тимчасового ввезення транспортних засобів для особистого використання, який має завершуватись реекспортом і свідчать про те, що ОСОБА_1 , дійсно допустила порушення митних правил, за що передбачено відповідальність за ч. 6ст. 481 МК України, а саме: перевищення строку тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування на митну територію України більше ніж на тридцять діб.

Однак, відповідно до п. 7 ч. 1ст. 247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочате, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків притягнення до адміністративної відповідальності.

Відповідно доч.1 ст. 467 МК України, якщо справи про порушення митних правил відповідно до статті 522 цього Кодексурозглядаються митними органами або судами (суддями), адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше ніж через шість місяців з дня виявлення правопорушення. Строк накладення адміністративних стягнень у справах про порушення митних правил зупиняється на час розгляду таких справ судом.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2020 № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан, який в подальшому було продовжено і діє на сьогоднішній день.

Відповідно до Розпорядження голови Верховного Суду №1/0/9-22 від 06.03.2022 року, враховуючи неможливість здійснювати правосуддя під час воєнного стану, територіальна підсудність справ Херсонського міського суду Херсонської області змінена.

Відповідно до Рішення №62 зборів суддів Херсонського міського суду Херсонської області від 07.03.2022 року здійснення судочинства Херсонським міським судом Херсонської області тимчасово зупинено.

Відповідно до Рішення Вищої ради правосуддя № 566/0/15-23 від 30 травня 2023 року, роботу Херсонського міського суду Херсонської області було відновлено з 1 червня 2023 року, а датою початку процесуальної діяльності визначено 12 червня 2023 року.

Зазначене свідчить проте, що фактично з моменту зміни підсудності, зупинення роботи Херсонського міського суду Херсонської області і до моменту відновлення його процесуальної діяльності, з причин, які не залежали від ОСОБА_1 , Херсонський міський суду Херсонської області розгляд справ, в тому числі і справу ОСОБА_1 зач.6 ст. 481 МК Українине здійснював, і не міг здійснювати.

Строк тимчасового ввезення, у митному режимі транзит, транспортного засобу «РЕUСЕОТ206»,реєстраційний номер НОМЕР_4 ,VIN: НОМЕР_5 ,країна реєстрації-Республіка Польща, сплив 22.11.2019 року.

Суд звертає увагу, що особливості виконання митних формальностей при поміщенні товарів у митні режими, передбаченіМитним кодексом України, та під час перебування товарів у відповідному митному режимі визначені Порядком виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України 31.05.2012 за №657(далі-Порядок).

Розділом ІІ Порядку визначені особливості виконання митних формальностей відповідно до митного режиму тимчасового ввезення. При цьому, главою 5 цього Розділу врегульовано питання щодо здійснення контролю за дотриманням вимог митного режиму тимчасового ввезення, та частиною першою передбачено, що контроль за дотриманням умов митного режиму тимчасового ввезення покладається на митницю.

Так, пунктом 5 глави 5 Розділу ІІ Порядку передбачено, що для забезпечення контролю за товарами, що перебувають у митному режимі тимчасового ввезення, а також обміну інформацією між митними органами стосовно таких товарів використовується ЄАІС.

До ЄАІС вноситься інформація про митні формальності, що виконуються відносно тимчасово ввезених товарів, зокрема про: поміщення товарів у митний режим тимчасового ввезення; засоби, застосовані для ідентифікації товарів; дозволи, надані митним органом на неодноразове переміщення через митний кордон України товарів протягом строку дії митного режиму тимчасового ввезення; дозволи (загальні дозволи) на тимчасове ввезення контейнерів, пiддонiв, упаковок без оформлення МД або книжки А.Т.А.; продовження строку тимчасового ввезення; строк, установлений митним органом для реекспорту; передачу права використання митного режиму тимчасового ввезення; проведення митного огляду; складення протоколу про порушення митних правил; накладення арешту або тимчасове вилучення тимчасово ввезених товарів у справі про порушення митних правил; завершення режиму тимчасового ввезення; припинення режиму тимчасового ввезення.

Інформація до ЄАІС вноситься посадовою особою митного органу, яким здійснюється відповідна митна формальність, невідкладно після її виконання.

Пункт 4 глави 5 Розділу ІІ Порядку передбачає, що наявність, стан товарів, що перебувають у режимі тимчасового ввезення, а також їх цільове використання контролюються митними органами із застосуванням форм митного контролю, визначених ст.336 Кодексу. Вибірковість та періодичність здійснення митного контролю визначається відповідно до положень ст. 320 Кодексу, характеристики товарів, мети, строку та інших умов перебування товарів у режимі тимчасового ввезення.

Частиною 1ст.320 МК Українивизначені форми та обсяги митного контролю, які обираються посадовими особами митних органів на підставі результатів застосування системи управління ризиками; та/або автоматизованою системою управління ризиками. Не допускається визначення форм та обсягів митного контролю іншими органами державної влади, а також участь їх посадових осіб у здійсненні митного контролю.

Відповідно до ч.4ст.337 МК Україниконтроль із застосуванням системи управління ризиками - це оцінка ризику шляхом аналізу (у тому числі з використанням інформаційних технологій) поданих документів у конкретному випадку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України з метою обрання форм та обсягу митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи.

Більш того,глава 77 МК Українирегулює взаємовідносини митних органів з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами підприємницької діяльності.

Так, за ч.1ст.558 МК Українимитні органи при виконанні покладених на них завдань взаємодіють, у тому числі шляхом обміну інформацією, з правоохоронними органами в порядку, встановленому законодавством.

Так, ч.7ст.558 МК Українипередбачено, що з метою контролю за державною реєстрацією транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України громадянами, у строки, встановлені законодавством, а також контролю за цільовим використанням та/або передачею транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України чи поміщених у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такі транспортні засоби на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, митні органи у автоматизованому режимі зобов`язані передавати органам Національної поліції інформацію щодо:транспортних засобів особистого користування із зазначенням строків їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту та із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли такі транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту; транспортних засобів особистого користування, щодо яких порушено обмеження, встановленіМитним кодексом України, а саме порушено строки їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли ці транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту.

Суд враховує, що інформація щодо не вивезення транспортного засобу ОСОБА_1 у встановлені строки містилась у програмно-інформаційному комплексі ЄАІС ДМСУ, а тому була відомою митному органу станом на 22.11.2019 рік (дата закінчення строку тимчасового ввезення), однак протокол щодо неї за порушення митних правил, складений не був.

Матеріали справи не містять доказів того, що Державна митна служба України станом на 22.11.2019 вживала заходи на виконання положень ч.ч.5,7ст.558 МК Українищодо своєчасного виявлення порушення митних правил ОСОБА_1 щодо тимчасово ввезеного нею транспортного засобу.

Слід зазначити, що самі положення ч.7ст.558 МК Українипередбачають автоматизований контроль за державною реєстрацією транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України громадянами, у строки, встановлені законодавством.

Однак, митними органами таких дій щодо ОСОБА_1 вчинено не було, а протокол про порушення митних правил №0135/50800/21 відносно останньої складено лише 09.08.2021 року, тобто майже через два роки з моменту порушення строку тимчасово ввезення автомобіля марки «РЕUСЕОТ 206», реєстраційний номер НОМЕР_4 , VIN: НОМЕР_5 , країна реєстрації - Республіка Польща, що на переконання суду вказує на порушення строків накладення адміністративного стягнення.

Враховуючи основоположний принцип правової визначеності, суд зазначає, що строки притягнення особи до відповідальності, в тому числі за порушення митних правил, не можуть бути безмежними та залежати лише від моменту виявлення правопорушення митними органами.

З огляду на викладене, суд вважає, що на час отримання судом матеріалів справи (10.09.2021 року) відносно ОСОБА_1 за вчинення правопорушення, передбаченого ч.6 ст.481МК України закінчився шестимісячний строк накладення адміністративного стягнення, передбачений ч.1ст.467 МК України.

Враховуючи, що на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення закінчилися строки накладення адміністративного стягнення, передбачені ч.1ст.467 МК України, провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю на підставі п.7 ч.1ст.247КУпАП.

Для обчислення встановленого законом строку для накладення адміністративного стягнення та закриття провадження у справі у зв`язку з його спливом необхідним є, поміж іншого, встановлення факту вчинення адміністративного правопорушення протиправної, винної дії чи бездіяльності.

При цьому, ч.1ст.284 КУпАПпередбачає, що по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов: 1) про накладення адміністративного стягнення; 2) про застосування заходів впливу, передбаченихст. 24-1 цього Кодексу; 3) про закриття справи.

За таких обставин, на переконання суду, в резолютивній частині постанови при закритті провадження по справі у зв`язку зі спливом строків притягнення до адміністративної відповідальності суд позбавлений можливості визнавати особу винуватою у вчинені правопорушення.

Керуючись ст. ст. 245, 247, 251, 252, 280, 283, 284 КУпАП, ст. ст. 4, 9, 10, 77, 103, 320, 377, 380,458, 460, 467, 481,486, 487, 489, 495, 522, 526-529, 558 МК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Провадження у справі про митне правопорушення, передбачене ч. 6 ст.481МК України відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 - закрити у зв`язку із закінченням строку притягнення до адміністративної відповідальності.

Постанова судді у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або органом доходів і зборів, який здійснював провадження у цій справі протягом 10(десяти)днів з дня винесення постанови до Херсонського апеляційного суду через Херсонський міський суд Херсонської області.

СуддяВ. Е. Дорошинська

Джерело: ЄДРСР 119868028
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку