open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2024 року Справа № 480/13322/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Павлічек В.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/13322/23 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення УБД у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення УБД у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України (далі по тексту - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним рішення №19/2023/13 Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, що оформлене протоколом №19/2023 від 31.10.2023 у частині відмови у наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Адміністрацію Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій.

Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що капітан ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді старшого економіста І категорії Фінансово-економічного сектору Управління Держспецзв`язку в Сумській області, 24 лютого 2022 року під час повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України, а також на територію Сумської області та м.Суми, під керівництвом підполковника ОСОБА_2 , брала безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. Позивачка забезпечувала збір, пакування, охорону та транспортування на безпечну територію матеріальних носіїв інформації, особових рахунків співробітників, архівних документів, зброї, боєприпасів та військового майна, розгортання запасного пункту Управління у м. Ромни Сумської області. Виконання завдань здійснювалося в умовах активних бойових дій, що підтверджується відповідними бойовими наказами, журналом бойових дій, довідкою керівника Управління. Таким чином, на думку позивача, має право отримати статус учасника бойових дій. Позивач звернулася до відповідача із заявою про надання статусу учасника бойових дій, додавши всі необхідні документи. Однак, рішенням відповідача позивачу відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій, підстав відмови не зазначено. Вважаючи такі дії відповідача протиправними та такими, що суперечать нормі закону, позивач звернулася до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.

На виконання вимог суду, представником відповідача надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема, зазначивши, що Комісія є колегіальним органом, а рішення, яке ухвалює Комісія, приймається більшістю голосів. Зазначає, що Комісією в законний спосіб, який не суперечить жодному акту законодавства, що регулює правовідносини в зазначеній сфері, було вивчено документи та прийнято рішення про відмову позивачу у наданні статусу учасника бойових дій.

Крім того, щодо відсутності правових підстав для надання позивачу статусу учасника бойових дій відповідач зазначив, що засідання Комісії відбулося 30.08.2023 (повторне 31.10.2023), на той момент діяла редакція абзацу десятого пункту 4 Порядку № 413-2014, що визначав документи, які можуть слугувати підставою для надання статусу учасника бойових дій: "для осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, - довідка за формою згідно з додатком 6". В абзаці сьомому пункту 6 Порядку № 413-2023 встановлено, що "комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій". Зазначена норма дублюється й Положенням про Комісію, де визначено, що Комісію розглядає рапорти (заяви), довідки та інші документи, що надійшли, за необхідності надсилає запити до відповідних архівних установ, може заслуховувати пояснення осіб, стосовно яких подані документи, начальників підрозділів Держспецзв`язку, які подали рапорти (заяви), довідки (інші документи), а також свідків. Тобто наявність відповідної довідки, наказів чи журналів, тощо, не є автоматично підставою для надання статусу учасника бойових дій. Комісія, як колегіальний орган вивчає всі документи та їх зміст, і лише після їх вивчення приймає рішення. Рішення про відмову у наданні статусу учасника бойових дій було прийнято колегіально, після ретельного вивчення всіх документів, з дотриманням норм законодавства, а оскільки представник позивачки не навів обґрунтованих доводів можливого порушення норм законодавства, вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії є необґрунтованими та задоволенню не підлягають (а.с. 43-54).

Представником позивача було надано письмові пояснення, в яких не погоджується з доводами представника відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву (а.с. 66-67).

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач проходить службу на посаді старшого економіста І категорії Фінансово-економічного сектору Управління Держспецзв`язку в Сумській області.

Позивачем подано рапорт від 27.07.2023 на ім`я голови Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, з проханням розглянути на засіданні Комісії матеріали про визнання її учасником бойових дій (а.с. 23).

До рапорту було додано, крім інших документів, довідку від 26.07.2023 № 50 про безпосередню участь позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України, в якій зазначено, що позивач дійсно в період 24 лютого 2022 року, 20.04.2022 року брала участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в м. Суми, м. Ромни Сумської області (а.с. 24).

Рішенням Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України № 13/2023/19 від 30.08.2023 відповідно до протоколу №13/2023 Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України від 30 серпня 2023 року позивачу відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій (а.с. 8).

03.10.2023 позивачем, за клопотанням начальника Управління Держспецзв`язку в Сумській області Іванющенко В., подано рапорт з проханням повторного розгляду питання щодо надання позивачу статусу учасника бойових дій, до якого було додано копію рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України (а.с. 17-18, 26).

Рішенням Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України № 19/2023/14 від 31.10.2023 відповідно до протоколу № 19/2023 комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України від 31 жовтня 2023 року позивачу відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій (а.с. 9).

Не погоджуючись з рішеннями відповідача щодо відмови у наданні статусу учасника бойових дій, позивач звернулася за захистом своїх прав з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII (далі Закон № 3551-XII) учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Абзацом першим-другим пункту 19 ч. 1 ст. 6 Закону № 3551-XII (в редакції від 12.01.2022 року) було визначено, що учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України. Райони здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації визначаються відповідно до Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях". Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених в абзаці першому цього пункту, визначає Кабінет Міністрів України.

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників і Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій" від 15 березня 2022 року № 2121-IX (набрав чинності 21.03.2022 року) у пункті 19 частини першої статті 6 абзац перший було доповнено словами "у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України".

Також абзац другий викладено в такій редакції:

"Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначаються Кабінетом Міністрів України. Райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України, а райони здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях - відповідно до Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях". Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених в абзаці першому цього пункту, визначається Кабінетом Міністрів України".

Процедуру надання та позбавлення статусу учасника бойових дій визначає Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (далі - Порядок № 413).

Абзацом 2 пункту 2 Порядку № 413 (в редакції від 25.02.2022 року) було встановлено, що статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, співробітникам Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

Відповідно до 2-1 Порядку № 413 (в редакції від 25.02.2022 року) статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 р. № 1193 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413" у Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженому зазначеною постановою:

1) назву Порядку та пункт 1 після слова здійснення доповнено словами , у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;

2) абзац другий пункту 2 після слова військовозобов`язаним доповнено словами , добровольцям Сил територіальної оборони, а після слів зазначених заходів - словами , у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;

3) пункт 2-1 доповнено абзацом такого змісту:

Статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови виконання ними особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали поранення, контузії, каліцтва.

Пункт 6 після абзацу четвертого доповнено новим абзацом такого змісту:

Особи, зазначені в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк з дня участі у виконанні бойових (службових) завдань, у проведенні розвідувальних заходів, отримання поранення, контузії, каліцтва зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком 6 та документи, передбачені абзацом десятим або одинадцятим пункту 4 цього Порядку для таких осіб, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій..

У зв`язку з цим абзаци п`ятий - дев`ятий пункту 6 вважаються відповідно абзацами шостим - десятим.

В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2023 р. № 701 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413" пункт 4 Порядку № 413 (набрала чинності 13.07.2023 року) доповнено абзацем такого змісту:

Підставою для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці шостому пункту 2 цього Порядку, є довідка за формою згідно з додатком 6, видана командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) Збройних Сил, МВС, Національної поліції, Національної гвардії, Держприкордонслужби, СБУ та інших утворених відповідно до закону військових формувань чи правоохоронних органів, у взаємодії з якими особа сама або у складі добровольчого формування брала безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, про період участі у таких заходах".

При цьому пунктом 5 Порядку № 413 визначено, що рішення про надання та позбавлення статусу учасника бойових дій приймається, зокрема, комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Офісі Генерального прокурора, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС (далі - комісії), - стосовно осіб, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку.

Абзацом 5 пункту 6 Порядку № 413 (в редакції Постанови КМ № 887 від 22.08.2023) встановлено, що особи, зазначені в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій протягом 30 календарних днів з дня участі осіб у виконанні бойових (службових) завдань, у проведенні розвідувальних заходів, отримання травм (поранень, контузій, каліцтв) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком 6.

Абзацом 7 пункту 6 Порядку № 413 передбачено, що Комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання.

Отже, на комісії покладено обов`язок з вивчення документів та прийняття рішення щодо надання статусу учасника бойових дій.

Таким чином, Закон 3551-XII та Порядок № 413 чітко окреслюють категорію осіб за посадою та статусом, які за наявності сукупних ознак (зокрема, участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України) та підтвердження таких даних відповідними документами, визнаються учасниками бойових дій.

Адміністрацією Держспецзв`язку на виконання постанови видано наказ від 06.02.2019 № 63 "Про затвердження Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України та Інструкції про порядок видачі посвідчень учасників бойових дій, нагрудних знаків "Ветеран війни - учасник бойових дій" і листів талонів на право одержання ветераном війни проїзних квитків з 50-відсотковою знижкою їх вартості у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.02.2019 № 210/33181.

Цим наказом затверджено Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України (далі по тексту - Положення про Комісію).

Відповідно до пункту 1 Положення про Комісію, Комісія з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України (далі - Комісія) створюється в Адміністрації Держспецзв`язку для розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій.

Відповідно до пункту 3 Положення про Комісію, до складу Комісії входять голова - перший заступник Голови Держспецзв`язку, заступник голови - заступник Голови Держспецзв`язку, члени - представники кадрового, фінансового та юридичного підрозділів, керівники інших структурних підрозділів Адміністрації Держспецзв`язку, Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку Держспецзв`язку, секретар - посадова особа Департаменту кадрової роботи та управління персоналом Адміністрації Держспецзв`язку.

Персональний склад Комісії затверджується наказом Адміністрації Держспецзв`язку.

Відповідно до п. 7-8 Положення про Комісію, засідання Комісії веде її голова, у разі відсутності голови Комісії - заступник голови Комісії.

У разі відсутності голови Комісії та його заступника роботу Комісії на її засіданнях очолює член Комісії, якого головуючим обирає наявний на засіданні склад Комісії.

Рішення з питань, що розглядаються на засіданнях Комісії, вважається правоможним, якщо за нього проголосувало не менше половини її членів.

У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови Комісії (головуючого на засіданні Комісії). Секретар Комісії не бере участі у голосуванні.

Пунктом 9 Положення про Комісію встановлено, що рішення з усіх розглянутих Комісією питань оформлюється протоколом протягом 3 робочих днів з дня проведення засідання.

Протокол підписують голова та секретар Комісії, а також усі члени Комісії.

У разі незгоди з прийнятим рішенням член Комісії письмово викладає свої заперечення у рапорті (службовій записці), що додається до протоколу засідання і є його невід`ємною частиною (п. 7, 8, 9 Положення).

Відповідно до пунктів 15-16 Положення про Комісію, Комісія у місячний строк з дня надходження документів до Адміністрації Держспецзв`язку розглядає рапорти (заяви), довідки та інші документи, що надійшли, і приймає рішення щодо надання (відмови у наданні, позбавлення) статусу учасника бойових дій.

Комісія має право:

надсилати запити до відповідних архівних установ, повідомивши про це особу або начальника підрозділу Держспецзв`язку;

заслуховувати пояснення осіб, стосовно яких подані документи, начальників підрозділів Держспецзв`язку, які подали рапорти (заяви), довідки (інші документи), а також свідків;

у разі неналежного оформлення документів та за відсутності підстав надання статусу учасника бойових дій повертати їх начальникам підрозділів Держспецзв`язку з метою подальшого доопрацювання;

подавати на розгляд міжвідомчої комісії документи зі спірних питань, які потребують міжвідомчого врегулювання.

Пунктом 18 Положення про Комісію передбачено, що у разі відмови в наданні статусу учасника бойових дій питання про надання військовослужбовцю зазначеного статусу може повторно виноситися на розгляд Комісії за рішенням Голови Держспецзв`язку або посадової особи, яка виконує його обов`язки.

З матеріалів справи суд вбачає, що 30.08.2023 відбулося засідання Комісії, на якому прийняте рішення щодо відмови у наданні статусу учасника бойових дій позивачці.

Вказане засідання проведено заступником Голови комісії бригадним генералом ОСОБА_3 , заступником Голови Держспецзв`язку. На засідання Комісії був запрошений полковник ОСОБА_4 - начальник Управління Держспецзв`язку в Сумській області з поясненнями щодо виконання підлеглими військовослужбовцями службових (бойових) завдань, участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та який відповів на запитання членів Комісії. За відмову у наданні статусу учасника бойових дій позивачці проголосувало 5 членів Комісії з 8 присутніх, загалом Комісія складається з 9 членів. Протокол комісії № 13/2023 від 30.08.2023 складений у цей же день та підписаний членами Комісії (а.с. 27-30).

Згодом, з урахуванням положень п. 18 Положення про Комісію, позивач підготувала рапорт Голові Держспецзв`язку щодо повторного винесення на розгляд Комісії питання про надання їй статусу учасника бойових дій.

За результатами повторного розгляду та вивчення Комісією документів щодо позивачки, Комісією було прийнято рішення щодо відмови у наданні статусу учасника бойових дій позивачці, яке було оформлене Протоколом засідання Комісії від 31.10.2023. За відмову у наданні статусу учасника бойових дій позивачці проголосувало 4 членів Комісії з 8 присутніх, загалом Комісія складається з 9 членів. Протокол комісії від 31.10.2023 складений у цей же день та підписаний членами Комісії присутніми на засіданні.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення, прийняте за результатом повторного розгляду рапорту позивача, не містить посилання на норми чинного законодавства щодо підстав відмови позивачу у наданні статусу учасника бойових дій.

Крім того, відсутні правові обґрунтування також і у рішенні від 30.08.2023 про відмову у наданні статусу учасника бойових дій і при первинному розгляді рапорту позивача.

Суд зазначає, що у протоколах засідань комісії як вперше, так і повторно, відсутні також обґрунтування саме підстав відмови у наданні позивачці статусу учасника бойових дій, в протоколі засідань Комісії перелічено зміст наданих документів на Комісію, при цьому, відсутні посилання щодо зауважень до поданих документів, не зазначено підстави неврахування наданих документів на Комісію.

Вказані обставини позбавляють суд можливості оцінити обґрунтованість прийняття спірного рішення. У відзиві на позов відповідачем також не зазначено підстави відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій. Наявність необхідної кількості голосів Комісії для прийняття відповідного рішення, також не надають можливості встановити підстави прийнятого рішення.

При цьому суд зазначає, що під час розгляду поданих документів Комісія повинна ретельно вивчати зміст поданих до розгляду первинних документів, в разі необхідності заслуховувати пояснення осіб. Наявність будь-яких документів не є автоматичною підставою для надання особі статусу учасника бойових дій, разом із тим, саме на відповідача покладено обов`язок обґрунтувати прийняте рішення, а разі зауважень до поданих документів чи відсутність доказів участі позивача у бойових діях зазначити у відповідних рішеннях (протоколах засідання Комісії) підстави та мотиви прийнятого рішення.

Належна мотивація рішення (як форма зовнішнього вираження дискреційних повноважень) дає можливість перевірити, як саме (за якими ознаками) відбувалася процедура прийняття відповідного рішення.

Обсяг і ступінь мотивації рішення залежить від конкретних обставин, які були предметом обговорення, але у будь-якому випадку має показувати, приміром, що доводи/пояснення/документи взято до уваги і, що важливо, давати розуміння чому і чим керувалася Комісія, коли досліджувала документи під час засідання, тобто встановити мотиви ухваленого рішення. Особливо-виняткової значимості обґрунтованість/вмотивованість рішення набуває тоді, коли йдеться про відмову у наданні особі статусу учасника бойових дій, з огляду на наслідки, які це потягне.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Проте в порушення зазначеної норми законодавства, відповідачем, не доведено правомірність прийнятого ним рішення.

З урахуванням викладеного, а також того, що в спірному рішенні відсутні будь-які обґрунтування підстав прийняття рішення про відмову позивачу в наданні статусу учасника бойових дій, суд доходить висновку, що позовні вимоги позивача є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в частині визнання протиправним рішення №19/2023/14 Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, що оформлене протоколом №19/2023 від 31.10.2023 у частині відмови у наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 .

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу статусу учасника бойових дій, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен, чиї права і свої визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно з пунктом 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05 квітня 2005 року суд зазначає засіб захисту, що вимагається статтею 13 Конвенції, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 pоку, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Таким чином, суд не наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення.

Враховуючи викладене та з урахуванням положень ст.9 КАС України, суд дійшов висновку, що в даному випадку, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України повторно розглянути матеріали щодо надання позивачу статусу учасника бойових дій.

Відповідно, позовні вимоги про зобов`язати Адміністрацію Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України надати позивачу статус учасника бойових дій, задоволенню не підлягають.

Щодо стягнення на користь позивача з відповідача судового збору, суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом її розгляду є визнання протиправним рішення відповідача щодо відмови позивачу у наданні статусу учасника бойових дій.

Пунктом 16 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: позивачі - за подання позовів щодо спорів, пов`язаних з наданням статусу учасника бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі: зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Враховуючи зазначене, судовий збір, сплачений позивачем, при поданні даної позовної заяви до суду не підлягає стягненню з відповідача.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення УБД у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним рішення №19/2023/14 Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, що оформлене протоколом №19/2023 від 31.10.2023 у частині відмови у наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 .

Зобов`язати Адміністрацію Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в особі Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України (вул. Соломянська,13, м.Київ, 03110, код ЄДРПОУ 34620942) повторно розглянути матеріали щодо надання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) статусу учасника бойових дій та прийняти за наслідками обґрунтоване рішення.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.О. Павлічек

Джерело: ЄДРСР 119814791
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку