open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 513/1399/23

Провадження № 2/513/52/24

Саратський районний суд Одеської області

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 червня 2024 року Саратський районний суд Одеської області у складі:

головуючої судді Рязанової К.Ю.,

за участю: секретаря судового засідання Русавської Н.В.,

розглянувши у відкритому засіданні в залі суду в смт Сарата Одеської області цивільну справу за позовом Білгород-Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації до Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Військова частинна НОМЕР_1 , про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою, -

у с т а н о в и в:

04 жовтня 2023 року керівник Білгород-Дністровської окружної прокуратури Одеської області Роман Чередник звернувся до суду в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації до Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Військова частинна НОМЕР_1 , про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28 квітня 2020 року ФОП ОСОБА_2 на підставі договору з Петропавлівською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок в Петропавлівській сільській раді для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту) кадастровий номер 5124582300:01:001:0606.

Рішенням сесії Петропавлівської сільської ради № 554 від 14 червня 2021 року ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району (за межами населеного пункту) за кадастровим номером 5124582300:01:001:0629.

Відомості про земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Коноплян Т.І. 28.09.2021 номер запису 44200058.

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23 вересня 2021 року, номер запису про речове право - 44200058. Відповідні відомості внесено на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 60637583 від 28 вересня 2021 року.

Одеською обласною прокуратурою 07 липня 2023 року з ІНФОРМАЦІЯ_1 отримано інформацію щодо результатів аудиту земельних ділянок, які прилягають до державного кордону України в межах Одеської області та входять в 50 метрову смугу, в межах якої здійснюються заходи з утримання та нарощування інженерної інфраструктури прикордонними загонами.

Вивченням матеріалів аудиту земель установлено, що на території Білгород-Дністровського району Одеської області сформовано після 01 січня 2020 року земельні ділянки державної, комунальної та приватної власності, межі яких повністю або частково входять до 50 метрової зони державного кордону України з 5124582300:01:001:0629, що знаходиться на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району.

Відповідно до схеми розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 площею 2,0000 га відносно державного кордону України та Республіки Молдова, виготовленої ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з урахуванням документації по демаркації кордону на запит обласної прокуратури від 06 серпня 2023 року за № 15/1/1-1357ВИХ23 вбачається, що частина вищевказаної земельної ділянки площею 0,3134 знаходиться в межах 50 метрової смуги від лінії державного кордону. Поворотні точки накладення на 50 метрову смугу мають наступні координати: № 1 - координати: X-5 133 855,492, Y-3 302 293,784; № 2 - координати: X-5 133 903,508, Y-3 301 313,867; № 3 - координати: X-5 133 897,820, Y-3 301 357,962; № 4 - координати: X-5 133 844,435, Y-3 301 372,403.

Відповідна схема розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 складена ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» за результатами опрацювання архівних матеріалів інституту (проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування військовим частинам для розташування прикордонної смуги Державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Одеської області, альбом ортофотокарт масштабу 1:10000 Державного кордону між Україною та Республіка Молдова) та координат поворотних точок ділянок з кадастровим номерами, що зазначені в запиті обласної прокуратури.

За таких обставин, частина земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, площею 0,3134 га знаходиться у межах прикордонної смуги шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Республікою Молдова, відтак має належати до земель оборони.

Згідно інформації Одеської обласної державної адміністрації № 901/7/01-46/1045/2-23 від 01 лютого 2023 року вбачається, що вказаним органом, як розпорядником земель, рішень про вилучення земельних ділянок (землі уздовж прикордонної смуги) з користування прикордонних загонів ІНФОРМАЦІЯ_1 не приймалось.

Таким чином, рішення Петропавлівської сільської ради № 554 від 14 червня 2021 року «Про передачу у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 5124582300:01:001:0629 з земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами насаленого пункту)», щодо передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2,0000 та, прийнято поза межами повноважень відповідної сільської ради, що визначені ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, а отже оспорюване рішення Петропавлівської сільської ради, прийнято в порушення вимог ст. ст. 6, 14, 19 Конституції України, ст. ст. 3, 15-2, 17, 20, 77, п. в ч. 4 ст. 88, 122 Земельного кодексу України, ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони».

Ухвалою Саратського районного суду Одеської області від 05 жовтня 2023 року цивільна справа прийнята до провадження та призначене підготовче судове засідання.

Прокурор Білгород-Дністровської окружної прокуратури позов підтримав, просив справу розглядати у його відсутність.

Представник Одеської обласної державної (військової) адміністрації будучи чином повідомленим про день, час та місце судового розгляду у судове засідання не з`явився, надіслав до суду пояснення відповідно до яких просив позов задовольнити, справу розглянути у відсутність представника Одеської обласної державної (військової) адміністрації.

Представник Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області будучи належним чином повідомленим про день, час та місце судового розгляду у підготовче судове засідання не з`явився.

Відповідачу ОСОБА_1 надсилались судові повістки за адресою його місця проживання, зареєстрованою у встановленому законом порядку. Однак судові виклики повернулися на адресу суду з відміткою адресат відсутній за вказаною адресою.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача військова частинна НОМЕР_1 , будучи належним чином повідомленим про день, час та місце судового розгляду до суду не з`явився, не повідомив суд про причину своєї неявки. Жодних заяв та клопотань не надав.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд дійшов до таких висновків.

Як встановлено судом, 28 квітня 2020 року ФОП ОСОБА_2 на підставі договору з Петропавлівською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок в Петропавлівській сільській раді для ведення особистого селянського господарства (за межами населеного пункту) кадастровий номер 5124582300:01:001:0606.

Рішенням Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Х сесії VIII скликання від 27 квітня 2021 року №137 «Про надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області розташованих на території Петропавлівської сільської ради (колишньої Міняйлівської сільської ради) Білгород-Дністровського району (колишнього Саратського) Одеської області (за межами населеного пункту)» прийнято рішення про поділ земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, зокрема земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0606 площею 96,1926 га.

Рішенням сесії Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 554 від 14 червня 2021 року ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту) за кадастровим номером 5124582300:01:001:0629.

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23 вересня 2021 року, номер запису про речове право - 44200058. Відповідні відомості внесено на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 60637583 від 28 вересня 2021 року.

Згідно інформації Одеської обласної державної адміністрації № 901/7/01-46/1045/2-23 від 01 лютого 2023 року вбачається, що вказаним органом, як розпорядником земель, рішень про вилучення земельних ділянок (землі уздовж прикордонної смуги) з користування прикордонних загонів ІНФОРМАЦІЯ_1 не приймалось.

Відповідно до листа від 30 червня 2023 року вих. №71/4413-23-Вих, Одеською обласною прокуратурою з ІНФОРМАЦІЯ_1 отримано інформацію щодо результатів аудиту земельних ділянок.

Також, як встановлено згідно додатку до вищезазначеного листа, земельна ділянка із кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, знаходиться на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району.

Відповідно до схеми розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 площею 2,0000 га відносно державного кордону України та Республіки Молдова, виготовленої ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з урахуванням документації по демаркації кордону на запит обласної прокуратури від 06 серпня 2023 року за № 15/1/1-1357ВИХ23 вбачається, що частина вищевказаної земельної ділянки площею 0,3134 знаходиться в межах 50 метрової смуги від лінії державного кордону. Поворотні точки накладення на 50 метрову смугу мають наступні координати: № 1 - координати: X-5 133 855,492, Y-3 302 293,784; № 2 - координати: X-5 133 903,508, Y-3 301 313,867; № 3 - координати: X-5 133 897,820, Y-3 301 357,962; № 4 - координати: X-5 133 844,435, Y-3 301 372,403.

За результатами аудиту встановлено, що частина земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, площею 0,3134 га знаходиться у межах прикордонної смуги шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Республікою Молдова.

Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, в тому числі, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Так, за змістом ч. 2 ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Відповідно до п. ж) ч.1 ст.19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно з частинами 1, 4 статті 77 ЗК України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Частиною 3 ст.77 ЗК України передбачено, що у межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони, дотримання режиму державного кордону військовим частинам Державної прикордонної служби України для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій надаються в постійне користування земельні ділянки шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону на суші, по берегу української частини прикордонної річки, озера або іншої водойми, а вздовж лінії державного кордону України з Російською Федерацією і Республікою Білорусь - шириною до 2 кілометрів.

Пунктом в) частини 4 ст. 84 ЗК України передбачено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі оборони.

Згідно з ч.2 ст.14 Закону України «Про Збройні Сили України» земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування.

Положеннями ст.6 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» визначено, що рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України.

Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про використання земель оборони» передбачено, що військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Відповідно до частин 2, 3 ст.2 Закону України «Про використання земель оборони» особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації.

Згідно зі ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони» уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до частини 2 ст. 22 Закону України «Про державну прикордонну службу України» органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, їх службові і посадові особи в межах своїх повноважень сприяють Державній прикордонній службі України в охороні державного кордону та суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.

Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1147 «Про прикордонний режим» установлено вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим. З урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби України, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Існування прикордонних смуг визначеної ширини передбачено нормами Закону України «Про використання земель оборони».

Отже, оскільки землі оборони є землями державної власності, не можуть передаватись у приватну власність та перебувають лише у користуванні Міністерства оборони України, а розпоряджається ними Кабінет Міністрів України, відповідно до ст.142 ЗК України, тому виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянкою, що входить до складу земель оборони, шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення за поданням Міністерства оборони України.

Як вбачається зі схеми розміщення меж земельних ділянок відносно Державного кордону України та Республіки Молдова на території Одеської області, частина земельної ділянки з кадастровим номером частина земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, площею 0,3134 га знаходиться у межах прикордонної смуги шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Республікою Молдова, відтак в силу специфічного розташування підпадає під особливий режим використання, адже відносить до земель оборони.

Отже, суд дійшов до висновку, що спірна земельна ділянка має межу з державним кордоном України з Республікою Молдова та з наявних матеріалів справи вбачається, що частина спірної земельної ділянки розташована у межах прикордонної смуги вздовж 30-50 метрів від лінії державного кордону, має особливий статус, відноситись до земель оборони та має відповідний режим правового регулювання.

Частиною 1 стю 317 ЦК України передбачено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до частин 1 та 2 стю 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Згідно із частиною 1 стю 321 цього ж Кодексу право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

При цьому приписи статті 387 ЦК України передбачають, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Водночас за змістом статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 листопада 2021 року у справі 359/3373/16-ц звертає увагу, що володіння як фактичний стан слід відрізняти від права володіння. Зокрема, права володіння, користування та розпоряджання майном належать власнику майна (частина 1 статті 317 ЦК України), незалежно від того, є він фактичним володільцем чи ні. Тому власник не втрачає право володіння нерухомим майном у зв`язку з державною реєстрацією права власності за іншою особою, якщо остання не набула права власності. Натомість така особа внаслідок реєстрації за нею права власності на нерухоме майно стає фактичним володільцем такого майна, але не набуває права володіння, допоки право власності зберігається за попереднім володільцем. Отже, володіння нерухомим майном, яке посвідчується державною реєстрацією права власності, може бути правомірним або неправомірним (законним або незаконним). Натомість право володіння, якщо воно існує, неправомірним (незаконним) бути не може.

Відповідач ОСОБА_1 не мав перешкод у доступі до законодавства й у силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих ознак спірної земельної ділянки, проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ділянка перебуває у межах ділянки державного кордону (на лінії державного кордону), і відноситься до земель оборони, а тому вибула з володіння держави з порушенням вимог закону, що ставить його, відповідача, добросовісність під час набуття земельної ділянки у власність під обґрунтований сумнів, що узгоджується із висновком Верховного суду, викладеним у постанові від 14 листопада 2018 року по справі №297/1395/15-ц.

Згідно ч. 1 ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За частиною 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

За встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що рішення Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області № 554 від 14 червня 2021 року, яким ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району (за межами населеного пункту) з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 є незаконним, оскільки частина земельної ділянки, яка виділена ОСОБА_1 входить до складу прикордонної смуги і відноситься до земель оборони, а тому у приватну власність громадянам передаватись не могла.

Відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, відповідно до ст. ст. 125, 126 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). Державна реєстрація набуття, зміни чи припинення речових прав у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, проводиться без подання відповідної заяви заявником та справляння адміністративного збору на підставі відомостей про речові права, що містилися в Державному реєстрі прав. У разі відсутності таких відомостей про речові права в Державному реєстрі прав заявник подає оригінали документів, необхідних для проведення державної реєстрації набуття, зміни чи припинення речових прав.

Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Відповідно до п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ №1051 від 17 жовтня 2012 року, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Пунктом 50 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ №1051 від 17 жовтня 2012 року передбачено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку

Отже, оскільки суд дійшов висновку про недійсність рішення Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 14 червня 2021 року №554, то суд вважає за можливе скасувати рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 60637583 від 28 вересня 2021 року, у Державному реєстрі речових прав, запис про право власності за №44200058 від 23 вересня 2021 року щодо реєстрації за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку площею 2,0000 га кадастровий номер 5124582300:01:001:0629 та припинити право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, кадастровий номер 5124582300:01:001:0629, зареєстроване за ОСОБА_1 з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки.

Також, відповідно до ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до вимог частини 1 ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

У відповідності до ст. 77 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до ст. 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно із частиною 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частинами 1-3 статті 12 ЦПК України встановлено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи викладене, порушені права та законні інтереси держави підлягають захисту шляхом зобов`язання ОСОБА_1 усунути перешкоди у здійсненні права володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, площею 2,0000 га, а саме повернути її у власність держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації.

Відповідно до ч.7 ст. 158 ЦПК України, у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Отже, заходи забезпечення позову, вжиті за ухвалою Саратського районного суду Одеської області від 05 жовтня 2023 року, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Крім того, ч. 1 ст. 141 ЦПК України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За подання позовної заяви позивач сплатив судовий збір в розмірі 10736 гривень 00 копійок, що підтверджується оригіналом платіжної інструкції №2042 від 12 вересня 2023 року.

Крім того, за подання заяви про забезпечення позову позивач сплатив судовий збір в розмірі 1342 гривні, що підтверджується платіжною інструкцією №2043 від 12 вересня 2023 року.

Таким чином, враховуючи, що позовні вимоги задоволені в повному обсязі, суд вважає, що необхідно стягнути з відповідачів у рівних частках на користь позивача судовий збір в розмірі 12078 гривень 00 копійок.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 81,89, 136, 264, 265, 268, 272, 273, 354 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

Позов Білгород-Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації до Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Військова частинна НОМЕР_1 , про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою, - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Петропавлівської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області №554 від 14 червня 2021 року «Про передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_1 , кадастровий номер 5124582300:01:001:0629, площею 2,0000 га з земель сільськогосподарського призначення для ведення селянського господарства на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту)».

Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3134 га шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629, що розташована за межами населених пунктів Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (запис про речове право №44200058 від 23 вересня 2021 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2466706751040) з одночасним припиненням права приватної власності.

Усунути перешкоди державі в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,3134 га шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 площею 2,0000 га в Державному земельному кадастрі з одночасним закриттям Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки.

Усунути перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою площею 0,3134 га шляхом зобов`язання ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 ) повернути у власність держави в особі Одеської обласної державної (військової) адміністрації (адреса м. Одеса, проспект Шевченка, 4, код ЄДРПОУ 00022585) земельну ділянку площею 0,3134 га, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5124582300:01:001:0629 та має 4 поворотні точки за наступними координатами: №1 координати: X-5 133 855,492, Y-3 302 293,784; № 2 - координати: X-5 133 903,508, Y-3 301 313,867; № 3 - координати: X-5 133 897,820, Y-3 301 357,962; № 4 - координати: X-5 133 844,435, Y-3 301 372,403.

Стягнути в рівних частках з Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_1 на користь Одеської обласної прокуратури судовий збір в розмірі 12078 (дванадцять тисяч сімдесят вісім) гривень 00 копійок.

Заходи забезпечення позову вжиті ухвалою Саратського районного суду Одеської області від 05 жовтня 2023 року у справі №513/1399/23; 2-з/513/7/23, продовжують діяти протягом дев`яносто днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Одеського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач - Білгород-Дністровська окружна прокуратура в інтересах Одеської обласної державної адміністрації, ЄДРПОУ 03528552, адреса: м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 39, Одеської області.

Відповідач - Петропавлівська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області, ЄДРПОУ 04380703, вул. Гагаріна, 1, с.Петропавлівка, Білгород-Дністровського району Одеської області.

Відповідач ОСОБА_1 , рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 .

Третя особа Військова частина НОМЕР_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 .

Повний текст рішення виготовлено 18 червня 2024 року.

Суддя К. Ю. Рязанова

Джерело: ЄДРСР 119791473
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку