open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 червня 2024 року м. Рівне№460/26732/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнегаз Збут" доНаціональної комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про скасування розпорядження, -В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» (далі позивач) звернулося до суду з позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування розпорядження від 18.10.2023 №290-р щодо усунення порушень.

В обґрунтування заявленого позову зазначається, що на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки від 12.09.2023 №445, виданого відповідно до постанови НКРЕКП від 28.06.2023 №1167 «Про проведення виїзної позапланової перевірки ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», сектором Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у Рівненській області проводилась позапланова виїзна перевірка дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16.02.2017 №201. За результатами проведеної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу складено Акт від 22.09.2023 №396, в якому вказано про порушення позивачем пунктів 3.1-3.4. глави 3 Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП. Позивач заперечив щодо виявлених порушень та надав пояснення до акту №396 від 22.09.2023. За результатами розгляду Акту перевірки прийнято постанову НКРЕКП від 18.10.2023 №1923 «Про накладення штрафу на ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу» у розмірі 164016,00 грн. Одночасно відповідачем прийнято розпорядження №290-р від 18.10.2023 «Про усунення порушень ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», яким зобов`язано позивача усунути порушення підпункту 25 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, для чого у строк до 01.11.2023 сплатити компенсацію 326 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 року №1156 (у редакції постанови НКРЕКП від 11.10. 2022 №1415), про що повідомити НКРЕКП. Позивач не погоджується з прийнятим відповідачем розпорядженням, зазначає, що компенсація за недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу не надається у випадках, якщо недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу було спричинено доведеними форс-мажорними обставинами, що підтверджується відповідно до чинного законодавства; діями споживача, що призвели до затримки у наданні послуг. Також, позивач зазначає про відсутність шкоди, завданої споживачам, оскільки переплату всім заявникам повернуто у повному обсязі. Додатково вказує суду, що не має можливості ідентифікувати особу, якій підлягає компенсація, оскільки у Товариства відсутні будь-які взаємовідносини з такими фізичними особами та вони не є споживачами Товариства. Заяви про отримання компенсації від споживачів не надходили. Позовну заяву просить задовольнити.

Ухвалою суду від 23.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Проведення судового засідання призначено на 20.12.2023 о 10 год. 00 хв.

06.12.2023 за вх.186296/23 представником позивача ОСОБА_1 подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, в обґрунтування якого вказано, що існує необхідність у розгляді справи в загальному позовному провадженні, оскільки справа потребує детального розгляду по суті та з`ясування всіх обставин.

15.12.2023 за вх. 189571/23 представником позивача ОСОБА_1 подано клопотання про долучення сертифікату №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданого ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», щодо виконання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів природнього газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 №1156 та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природнього газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201.

15.12.2023 за вх. 189678/23 представником відповідача ОСОБА_2 подано відзив на позовну заяву, в якому викладено заперечення проти заявленого позову. Відповідач вказав, що Актом від 22.09.2023 №396 зафіксовано порушення позивачем пунктів 3.1-3.4. глави 3 Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП. Зазначає, що затримка у наданні послуги внаслідок форс-мажорних обставин або вини споживачів має бути документально підтверджена, чого позивачем зроблено не було. Відповідач вважає безпідставним посилання позивача на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, оскільки останній не є сертифікатом у розумінні статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» та не містить ідентифікуючих ознак конкретного договору, виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин. Відповідач наголошує, що відсутність додаткової заяви про надання компенсацій від споживачів, у відповідності до положень пункту 3.10 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, не є підставою для ненадання компенсації, а подання такої заяви є правом споживача, а не обов`язком. Крім того, відповідач зазначив про безпідставність доводів позивача про відсутність у нього даних щодо ідентифікації особи, якій підлягає компенсація, оскільки в Акті №396 зафіксовано інформацію щодо повернення позивачем для споживачів сум переплат, а тому всі необхідні дані для ідентифікації споживачів у позивача наявні. Відповідач звертає увагу на непослідовність позиції позивача, який у позові вказує про неможливість ідентифікувати особу, якій підлягає компенсація, але при цьому просить НКРЕКП продовжити термін усунення порушень. У задоволенні позову просить відмовити.

19.12.2023 за вх.191261/23 відповідачем подано заперечення на клопотання позивача про долучення сертифікату №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданого ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ». Відповідач вказує, що матеріали справи не містять жодного доказу на підтвердження зазначених дій позивача, крім того останнім не наведено об`єктивних підстав неможливості отримання такого доказу до моменту подання позовної заяви. Також, відповідач зазначає, що сертифікат оформлений з грубим порушенням вимог Регламенту, не підписаний уповноваженою особою на засвідчення форс-мажорних обставин. На переконання відповідача, такий документ не може враховуватися під час вирішення даного адміністративного спору.

Ухвалою суду від 20.12.2023 розгляд справи відкладено на 16.01.2023 о 10 год. 00 хв.

29.12.2023 за вх.194342/23 позивачем подано додаткові пояснення у справі. Позивач вказав, що відповідачем не було враховано пункти 3.5, 3.9 та 3.10. Мінімальних стандартів та імперативно зобов`язано ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» сплатити 326 побутовим споживачам компенсацію за недотримання Мінімальних стандартів без врахування необхідності самостійного звернення цих побутових споживачів до ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» за отримання компенсації. Також позивач вказує на суперечності спеціальних норм права, відсутності підстав для проведення перевірки та дії обставин непереборної сили.

12.01.2024 за вх.3188/24 відповідачем подано заперечення на додаткові пояснення, в яких вказано про порушення позивачем вимог ч.5 ст.159 КАС України, оскільки матеріали справи не містять ухвал суду про необхідність подання додаткових пояснень учасниками справи. Відповідач зазначає, що наведені доводи позивача не спростовують тверджень НКРЕКП про законність розпорядження №290-р від 18.10.2023.

16.01.2024 за вх.3936/23 позивачем подано додаткові пояснення про те, що 15.01.2024 ним отримано відповідь від Рівненської торгово-промислової палати щодо відповідності сертифікату №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданого ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», вимогам, які встановлені Регламентом, зокрема щодо його оформлення та видачі.

У судовому засіданні 16.01.2024 відповідачем оголошено клопотання про відкладення розгляду справи для ознайомлення з додатковими поясненнями позивача. Проведення судового засідання відкладено на 31.01.2024 о 11 год. 00 хв.

29.01.2024 за вх.7338/24 відповідачем подано заперечення на додаткові пояснення, в яких вказано, що сертифікат №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданий ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», не може враховуватися під час вирішення даного адміністративного спору.

30.01.2024 за вх.7615/24 позивачем подано до суду заяву із долученням виправленого сертифікату №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданого ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ».

У судовому засіданні 31.01.2024 задоволено клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розгляд справи відкладено, призначено підготовче судове засідання на 27.02.2024 о 10 год. 00 хв.

07.02.2024 за вх.9106/24 представником відповідача подано заперечення на клопотання про долучення виправленого сертифікату №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданого ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ».

09.02.2024 за вх.9564/24 позивачем подано клопотання, в яких вказано, що заперечення відповідача щодо недотримання ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» порядку долучення доказів є невмотивованими та безпідставними.

У судовому засіданні 27.02.2024 долучено до матеріалів справи сертифікати №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, видані ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ». Закрито стадію підготовчого провадження, призначено розгляд справи по суту на 12.03.2024 о 10 год. 00 хв.

У судовому засіданні 12.03.2024 представником позивача ОСОБА_1 оголошено позовні вимоги, представником відповідача ОСОБА_3 оголошено відзив на позовну заяву. Зобов`язано відповідача подати до суду належну копію з оригіналу постанову про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», постанови про накладення штрафу за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу та розпорядження про усунення порушень ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ». Зобов`язано позивача подати до суду докази звернення споживачів про усунення порушень їх прав. Проведення судового засідання призначено на 19.03.2024 о 10 год. 00 хв.

15.03.2024 за вх.16131/24 представником відповідача ОСОБА_2 долучено звернення споживачів, що надійшли до НКРЕКП з питань неповернення позивачем на їх письмові вимоги коштів переплати за послуги постачання природного газу, постанови №1167 від 28.06.2023 «Про проведення позапланової перевірки ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», розпорядження №290-р від 18.10.2023.

18.03.2024 за вх.16366/24 представником позивача подано довідку про кількість опрацьованих заяв побутових споживачів та розмір повернутих переплат на поточні банківські рахунки побутових споживачів за вказані періоди, копію розпорядження №290-р від 18.10.2023 з доказами направлення на адресу позивача.

У судовому засіданні від 19.03.2024 розгляд справи відкладено перед стадією судових дебатів на 09.04.2024 о 11 год. 00 хв.

В судове засідання призначене на 09.04.2024 учасники справи, яких належним чином повідомлено про дату, час та місце судового засідання, не прибули.

Водночас, на адресу суду до початку судового засідання надійшло клопотання від представників сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 09.04.2024 здійснено перехід до розгляду справи №460/26732/23 в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів.

Дослідивши матеріали справи та подані сторонами письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» є підприємством, що здійснює господарську діяльність із постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 16.05.2017 №653.

На підставі рішення НКРЕКП від 28.06.2023 №1167 та посвідчення на проведення планової перевірки від 12.09.2023 №445, у період з 18.09.2023 по 22.09.2023 відповідачем проведено позапланову виїзну перевірку щодо дотримання позивачем вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу, за період діяльності з 01.07.2022 по 15.09.2023.

За результатами планової перевірки ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» складено Акт №396 від 22.09.2023 (а.с.13-42, том 1), яким було встановлено ряд порушень законодавства та Ліцензійних умов допущених Ліцензіатом при здійсненні своєї господарської діяльності з постачання природного газу, а саме:

підпункт 25 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, а саме: пункту 3.1 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог у частині забезпечення постачальником мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу споживачу;

пункту 3.2 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог у частині дотримання мінімального стандарту щодо повернення переплати вартості природного газу на поточний рахунок побутового споживача, у тому числі повернення переплати попередніми постачальниками, або надання обґрунтованої відповіді споживачу щодо повернення суми переплати - у строк не більше 5 робочих днів з дня отримання письмової вимоги побутового споживача;

пункту 3.4 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог у частині сплата споживачу компенсації у розмірах, наведених у додатку 3 до цих Стандартів та вимог, у разі недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу, зазначених у пункті 3.2 цієї глави.

ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» подано письмові пояснення (заперечення) на акт перевірки № 337-Сл-3409-0923 від 29.09.2023 (а.с. 43-46, том 1).

Постановою НКРЕКП від 18.10.2023 №1923, відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 59 Закону України «Про ринок природного газу» Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг накладено штраф у розмірі 164016,00 гривень на ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ».

Одночасно, 18.10.2023 відповідачем винесено розпорядження №290-р «Про усунення порушень ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», яким зобов`язано позивача усунути порушення підпункту 25 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, для чого у строк до 01.11.2023 сплатити компенсацію 326 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 року №1156 (у редакції постанови НКРЕКП від 11.10. 2022 №1415), про що повідомити НКРЕКП (а.с. 50, том 1).

Вважаючи зазначене розпорядження протиправним, позивач звернувся до суду.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону № 1540-VIII передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу.

Згідно із частиною другою статті 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:

1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом;

2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;

3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом;

4) державного контролю та застосування заходів впливу;

5) використання інших засобів, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.

За приписами частин першої - третьої, п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі. У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки. Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Частиною сьомою статті 19 Закону № 1540-VIII встановлено, що підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є:

1) подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю;

2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, її законних прав;

3) обґрунтоване звернення суб`єктів господарювання та споживачів про порушення суб`єктом природної монополії, оператором малої системи розподілу законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов;

4) перевірка виконання рішень Регулятора щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок;

5) перевірка достовірності наданих Регулятору даних у звітності або в інших документах.

Строк проведення позапланової виїзної перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - трьох робочих днів.

У разі великих обсягів перевірки за рішенням Регулятора строк проведення позапланової виїзної перевірки може бути збільшений до 20 робочих днів, а для суб`єктів малого підприємництва - до п`яти робочих днів із внесенням відповідних змін до посвідчення на проведення перевірки.

Під час проведення позапланової виїзної перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.

У разі виявлення під час проведення позапланової виїзної перевірки однорідних порушень або таких, що прямо випливають із питань, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, Регулятор має право перевіряти такі порушення із подальшим застосуванням до суб`єкта господарювання відповідальності, передбаченої законодавством.

Отже, частиною сьомою статті 19 Закону № 1540-VIII встановлено, що під час проведення позапланової виїзної перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цієї перевірки, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.

Судом встановлено, що до відповідача надійшли звернення споживачів 12 постачальників природного газу, зокрема ТОВ «ЖИТОМИРГАЗ ЗБУТ», ТОВ «УМАНЬГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ЗАКАРПАТГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ЧЕРНІВЦІГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ХМЕЛЬНИЦЬКГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ВОЛИНЬГАЗ ЗБУТ», ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», ТОВ «КИЇВОБЛГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ВІННИЦЯГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ЛЬВІВГАЗ ЗБУТ», ТОВ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКГАЗ ЗБУТ», стосовно неповернення на письмові вимоги споживачів природного газу коштів переплати за послуги постачання природного газу, у тому числі повернення переплати попереднім постачальниками із недотриманням встановлених законодавством строків їх виконання та мінімальних стандартів якості.

Так, перевірка ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» була проведена відповідачем на підставі Постанови №1167, прийнятої відповідно до пункту 2 та 5 частини сьомої статті 19 Закону № 1540-VIII.

Відповідно до частини другої статті 22 Закону №1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді:

1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень;

2) накладення штрафу;

3) зупинення дії ліцензії;

4) анулювання ліцензії.

За приписами частини третьої статті 22 Закону № 1540-VIII У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Згідно із частиною четвертою статті 22 Закону № 1540-VIII Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання», «Про енергетичну ефективність».

Відповідно до частини першої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329-VIII суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Пунктом 1 частини другої статті 59 Закону №329-VIII передбачено, що правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності.

За приписами частини третьої статі 59 Закону № 329-VIII у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу до відповідних суб`єктів ринку природного газу можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Згідно із частиною п`ятою статті 59 Закону № 329-VIII під час визначення санкцій за порушення, передбачені цією статтею, Регулятор враховує серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку природного газу та його суб`єктів, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини. Поведінка правопорушника, спрямована на зменшення негативних наслідків правопорушення, негайне припинення правопорушення після його виявлення, сприяння виявленню правопорушення Регулятором під час перевірки вважаються пом`якшуючими обставинами. Поведінка правопорушника, спрямована на приховування правопорушення та його негативних наслідків, на продовження вчинення правопорушення, а також повторне вчинення правопорушення на ринку природного газу вважаються обтяжуючими обставинами.

За правилами частин шостої - восьмої статті 59 Закону № 329-VIII рішення Регулятора про накладення санкцій за порушення, передбачені цією статтею, може бути прийняте протягом 30-денного строку з дня складення акта перевірки. Накладення санкцій, передбачених цією статтею, не допускається, якщо порушення було виявлено через п`ять або більше років після його скоєння (у разі триваючого порушення - його припинення) або виявлення його наслідків. За одне правопорушення на ринку природного газу може застосуватися лише один вид штрафної санкції (штраф) або штраф разом із зупиненням дії ліцензії. Рішення про накладення санкцій Регулятором оскаржуються в судовому порядку.

Відповідно до положень статті 22 Закону №1540-VIII, суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природного газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Щодо виявлених відповідачем під час перевірки порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, суд зазначає наступне.

Так, за результатами розгляду Акта №396, на підставі Постанови №1923, відповідач застосував до позивача штрафну санкцію за порушення підпункту 25 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов участі дотримання мінімальних стандартів та вимог якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затвердженого НКРЕКП.

Одночасно, 18.10.2023 відповідачем винесено розпорядження №290-р «Про усунення порушень ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», яким зобов`язано позивача усунути порушення підпункту 25 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, для чого у строк до 01.11.2023 сплатити компенсацію 326 споживачам за недотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 року №1156 (у редакції постанови НКРЕКП від 11.10. 2022 №1415), про що повідомити НКРЕКП.

Судом встановлено, що позивач здійснює діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 16.05.2017 №653.

Разом з тим, відповідно до підпункту 3 пункту 6.2 розділу VI Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП 30.09.2015 №2500 (далі Типовий договір), постачальник зобов`язується обчислювати і виставляти рахунки Споживачу за поставлений природний газ відповідно до вимог, передбачених цим Договором.

Відповідно до пункту 11.5 розділу XI Типового договору дія цього Договору припиняється, зокрема, у разі реєстрації споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493. У такому випадку дія цього Договору припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі іншого постачальника.

Відповідно до положень пункту 3.2 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, до мінімальних стандартів якості при наданні постачальником послуг постачання природного газу належить, зокрема, повернення переплати вартості природного газу на поточний рахунок побутового споживача, у тому числі повернення переплати попередніми постачальниками, або надання обґрунтованої відповіді споживачу щодо повернення суми переплати - у строк не більше 5 робочих днів з дня отримання письмової вимоги побутового споживача. Даний стандарт введений в дію з 01.01.2023.

Так, ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» у першому кварталі 2023 року, після набрання чинності Мінімальними стандартами та вимогами, здійснено повернення переплати 326 споживачам з порушенням строків визначених пунктом 3.2 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог.

Оскільки у ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» відсутні договірні відносини із побутовими споживачами з травня 2022 року, позивач не постачає природний газ вказаним споживачам й не виставляє рахунки попереднім споживачам за поставлений природний газ, надання компенсації споживачам ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», як попереднім постачальником, здійснюється відповідно до пункту 3.8 глави 3 Стандартів та вимог шляхом перерахування коштів споживачу за банківськими реквізитами.

Постановою №1416 затверджено форму звітності №4-НКРЕКП-газ-якість-постачання (квартальна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з постачання природного газу та надання компенсацій споживачам» (далі - форма №4-НКРЕКП- газ-якість-постачання) та інструкцію щодо її заповнення.

Форма №4-НКРЕКП-газ-якість-постачання передбачає надання постачальниками природного газу інформації щодо показників комерційної якості надання послуг з постачання природного газу та щодо дотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу та сум наданих компенсацій споживачам, у тому числі щодо повернення переплати попередніми постачальниками.

Згідно з пунктом 3.4 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог у разі недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу, зазначених у пункті 3.2 цієї глави, Постачальник сплачує споживачу компенсацію у розмірах, наведених у додатку 3 до Мінімальних стандартів та вимог.

Згідно з пунктом 3.5 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, постачальник надає споживачу компенсацію за недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу шляхом врахування суми відповідної компенсації у рахунку за спожитий природний газ у строк не більше 45 днів з дня недотримання мінімального стандарту якості (у разі недотримання мінімального стандарту, визначеного підпунктом 2 пункту 3.2 цієї глави, - з дати зміни умов договору постачання природного газу для непобутових споживачів).

Відповідно до пункту 3.8 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог компенсація надається, у тому числі шляхом перерахування коштів споживачу за банківськими реквізитами.

Водночас, в ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» наявні усі необхідні дані для надання компенсації відповідно до пункту 3.8 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, зокрема банківські реквізити споживачів, оскільки зазначені дані надавалися споживачами разом із письмовими вимогами щодо повернення переплати та відповідно до яких ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» було здійснено повернення коштів вказаним споживачам.

Відповідно до пункту 3.6 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог постачальник самостійно визначає факт недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу, визначає споживача, якому він має надати компенсацію за недотримання мінімальних стандартів якості, та надає таку компенсацію без додаткового звернення зі сторони споживача.

У разі ненадання постачальником компенсації за недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу в порядку, визначеному пунктом 3.4 цієї глави, споживач має право самостійно звернутися до постачальника із заявою за формою, наведеною в додатку 4 до цих Стандартів та вимог (пункт 3.10 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог).

Таким чином, відсутність додаткової заяви про надання компенсацій від споживачів, у відповідності до положень пункту 3.10 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, не є підставою для ненадання компенсації, а подання такої заяви є правом споживача, а не обов`язком.

Так, за інформацією, наданою позивачем під час проведення відповідачем перевірки, виплати компенсації заявникам (326 споживачам), наведеним в табл. 1 та 2 Акту №396, на момент проведення перевірки не здійснювалась.

В поясненнях позивача стосовно причин невиплати компенсації, наданих листом від 29.09.2023 №337-Сл-3409-0923 (а.с.43, том 1), в якості причини затримки повернення переплати споживачам зазначено форс-мажорні обставини.

Згідно з положеннями Постанови №1416 затримка у наданні послуги внаслідок Форс-мажорних обставин або з вини споживачів має бути документально підтверджена, згідно з Мінімальними стандартами та вимогами - настання Форс-мажорних обставин підтверджується відповідно до чинного законодавства.

Водночас, судом встановлено, що ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» надано відповідачу лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, в якому зазначено, що ТПП України засвідчила, що військова агресія російської федерації проти України та введення воєнного стану в України є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) та з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язкам виконання яких/-го настало згідно з умовами договору контракту угоди законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Так, на підтвердження вищевикладених обставин до пояснення на акт перевірки було надано копію листа Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року.

Надаючи оцінку згаданим посиланням позивача та наданим на їх обґрунтування документам, суд виходить з того, що ч. 1 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 року №671/97-ВР передбачено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Отже, саме сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, є відповідним посвідченням форс-мажорних обставин.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 13.07.2023 у справі №560/9742/22.

Однак, лист Торгово-промислової палати України (далі ТПП) від 28.02.2022 року № 2024/02.0-7.1 є документом загального інформаційного характеру, а тому цей лист не може вважатися сертифікатом ТПП, виданим відповідно до положень ст.14 Закону України від 02.12.1997 року №671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» і не є доказом настання форс-мажору (обставин непереборної сили) для певного суб`єкта господарювання у конкретному зобов`язанні.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 15.06.2023 року у справі №910/8580/22.

Суд підкреслює, щопід час перевірки позивачем не було надано копії документів уповноваженої установи, які б могли підтвердити настання випадків, які можливо віднести до обставин непереборної сили - форс-мажору.

Відповідно, поданий позивачем в ході розгляду адміністративної справи сертифікат №5600-23-4656 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 11.12.2023, виданий ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ», не може бути взято судом до уваги, оскільки, станом на момент винесення спірного розпорядження вказаного сертифікату не існувало.

Таким чином, суд погоджується із висновками відповідача, що ТОВ «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» не було надано належні документи, що підтверджують настання форс-мажорних обставин при наданні послуг для кожного із 326 споживачів, вказаних в Акті №396, та засвідчених відповідно до вимог чинного законодавства.

Суд наголошує, що переведення споживачів відповідно до наказу Міністерства енергетики України від 08.06.2022 №198 «Про постачання природного газу побутовим споживачам», не є свідченням непередбачуваності обставин з забезпечення виконання Ліцензіатом своїх зобов`язань відповідно до вимог Ліцензійних умов та Мінімальних стандартів та вимог.

Так, підпунктом 25 пункту 2.2 Ліцензійних умов передбачено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема, дотримуватись мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП.

При цьому, відповідно до пункту 3.2 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог (у редакції постанови НКРЕКП від 10.11.2022 №1415) до мінімальних стандартів якості при наданні постачальником послуг постачання природного газу належить, зокрема, повернення переплати вартості природного газу на поточний рахунок побутового споживача, у тому числі повернення переплати попередніми постачальниками, або надання обґрунтованої відповіді споживачу щодо повернення суми переплати - у строк не більше 5 робочих днів з дня отримання письмової вимоги побутового споживача. Даний стандарт введений в дію з 01.01.2023.

Згідно з пунктом 3.4 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог у разі недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу, зазначених у пункті 3.2 цієї глави, Постачальник сплачує споживачу компенсацію у розмірах, наведених у додатку 3 до Мінімальних стандартів та вимог.

Так, Актом перевірки №396 зафіксовано, надходження до позивача заяв споживачів про повернення переплати вартості природного газу на їх поточний рахунок у І кварталі 2023 року.

Водночас, проміжок часу між прийняттям Міністерством енергетики України наказу від 08.06.2022 №198 та отриманням позивачем заяв від споживачів про повернення переплати вартості природного газу складає загалом пів року.

Таким чином, надіслані на адресу позивача вимоги про повернення переплати вартості природного газу не є подією, що позивач не міг передбачити чи подією яка носить надзвичайний характер.

Отже, станом І квартал 2023 року, тобто на момент надходження вимог споживачів про повернення переплати вартості природного газу, позивач знав про наявність таких переплат та міг передбачити появу таких вимог споживачів.

З огляду на усі вище викладені обставини, суд приходить до висновку про обґрунтованість прийнятого НКРЕКП розпорядження від 18.10.2023 №390-р та, як наслідок, відсутність підстав для його скасування.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до пункту 3.6 глави 3 Мінімальних стандартів, постачальник самостійно визначає факт недотримання мінімальних стандартів якості послуг постачання природного газу, визначає споживача, якому він має надати компенсацію за недотримання мінімальних стандартів якості, та надає таку компенсацію без додаткового звернення зі сторони споживача.

Тому, відсутність додаткової заяви про надання компенсації від споживачів, у відповідності до положень пункту 3.10 глави 3 Мінімальних стандартів та вимог, не є підставою для ненадання компенсації, а подання такої заяви є правом споживача, а не обов`язком.

З огляду на викладене, суд вважає доведеними виявлені в ході проведення перевірки порушення позивачем Ліцензійних умов, як наслідок, викладене вище підтверджує, що Розпорядження №390-р прийняте НКРЕКП з дотриманням вимог Законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про ринок природного газу», на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, а тому в силу вимог статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для задоволення позову відсутні.

За приписами вимог пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «РІВНЕГАЗ ЗБУТ» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування розпорядження від 18.10.2023 №290-р щодо усунення порушень відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 14 червня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівнегаз Збут" (вул. Академіка Грушевського, буд. 24,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 39589441)

Відповідач - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19,м. Київ,03057, ЄДРПОУ/РНОКПП 39369133)

Суддя У.М. Нор

Джерело: ЄДРСР 119748377
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку