open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2024 рокуСправа №160/9459/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Кучми К.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати дії Головного управління ПФУ у Волинській області, Головного управління ПФУ у Львівській області щодо відмови у призначенні йому пенсії на пільгових умовах відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" викладених у рішеннях про відмову у призначенні пенсії від 16.02.2024 року №046350015272 та від 29.03.2024 року № 046350015272 протиправними та скасувати ці рішення;

- зобов`язати Головне управління ПФУ в Дніпропетровській області зарахувати до його спеціального та пільгового стажу роботи за провідною професією "гірник очисного забою" з повним робочим днем в шахті, що дає право на призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" один місяць служби за три місяці періоди безпосередньої участі в бойових діях з 11.06.2022 року по 04.11.2022 року, з 21.12.2022 року по 08.10.2023 року, з 20.10.2023 року по 14.11.2023 року, з 25.11.2023 року по 04.01.2024 року, з 20.01.2024 року по 22.01.2024 року та з 27.01.2024 року по 31.01.2024 року та з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8;

- зобов`язати Головне управління ПФУ в Дніпропетровській області зарахувати до його спеціального та пільгового стажу роботи за провідними професіями, відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_1 , періоди роботи з 01.11.2007 року по 11.06.2011 року, з 12.06.2011 року по 04.10.2011 року, з 05.10.2011 року по 02.08.2012 року, з 06.08.2012 року по 09.04.2014 року, з 10.04.2014 року по 31.12.2019 року, з 02.01.2020 року по 31.12.2021 року, з 01.01.2022 року по 07.02.2024 року з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8;

- зобов`язати Головне управління ПФУ в Дніпропетровській області повторно розглянути його заяву від 07.02.2024 року про призначення пенсії на пільгових умовах незалежно від віку відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що позивач 07.02.2024 року звернувся до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Рішенням про відмову у призначенні пенсії від 16.02.2024 року № 046350015272 Головне управління ПФУ у Волинській області відмовило йому у призначенні пенсії на пільгових умовах. Відмовляючи у призначенні пенсії, відповідач-2 зазначив, що страховий стаж позивача складає 20 poків 5 мiсяцiв 1 день (з врахуванням додаткових 38 poків 5 мiсяцiв 1 день), пiльговий стаж 18 рoків 6 мiсяцiв 23 днi, що не дає права на призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

22.03.2024 року він повторно звернувся до територіального управління із заявою про призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Рішенням про відмову у призначенні пенсії від 29.03.2024 року № 04635001527 Головне управління ПФУ у Львівській області також відмовило у призначенні йому пенсії на пільгових умовах. Відмовляючи у призначенні пенсії, відповідач-3 зазначив, що страховий стаж позивача з врахуванням додаткових poків складає 38 poків 5 мiсяцiв 1 день, пiльговий стаж 18 poків 6 мiсяцiв 18 днiв, з них: за провідними професіями - 15 років 09 місяців 28 днів; за непровідними професіями - 02 роки 03 місяці 29 днів; навчання за фахом - 00 років 04 місяці 21 день. Він не погоджується з прийнятими рішеннями, оскільки періоди безпосередньої участі в бойових діях були зараховані до пільгового стажу в одинарному розмірі без врахування Положення затвердженого наказом МОУ №530 від 14.08.2014 року "Про затвердження Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей" та роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8, що є порушенням норм чинного законодавства. Крім того, період роботи за провідними професіями на посаді "гірник очисного забою" та "машиніст гірничих виїмкових машин" пенсійний орган зарахував без застосування зазначеного роз`яснення від 20.01.1992 року № 8.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.04.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

На виконання вимог ухвали суду відповідачем-3 було подано відзив на позов, в якому зазначено, що позивач звернувся за призначенням пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Вік позивача становив 41 рік 11 місяців 14 днів. Загальний страховий стаж з урахуванням кратності пільгового стажу склав 38 років 05 місяців 01 день (в т.ч. додаткові роки за Список № 1 - 18 років). Пільговий стаж позивача становить 18 років 06 місяців 18 днів. Згідно із поданими документами до страхового стажу не зараховано періоди згідно із трудовою книжкою серії НОМЕР_1 від 31.10.2001 р. А саме: з 01.09.1999 р. по 01.07.2002 р., оскільки в трудовій книжці не зазначено підставу внесення запису, для зарахування даного періоду необхідно долучити диплом чи довідку про період навчання та присвоєння кваліфікації, видану на підставі первинних документів; з 03.10.2001 р. по 31.07.2002 р., з 01.01.2003 р. по 28.02.2003 р., з 01.04.2003 р. по 31.07.2003 р., з 01.11.2003 р. по 31.12.2003 р., оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутня інформація. За таких обставин, відповідач-3 просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.

07.05.2024 року до суду від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву в якому зазначено, що 07.02.2024 року позивач звернувся до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах. Заява позивача про призначення пенсії та додані до неї документи розглядалися Головним управлінням ПФУ у Волинській області, рішенням якого № 046350015272 від 16.02.2024 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах. 22.03.2024 року позивач повторно звернувся до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах. Заява позивача про призначення пенсії та додані до неї документи розглядалися Головним управлінням ПФУ у Львівській області. Рішенням Головного управління ПФУ у Львівській області № 046350015272 від 29.03.2024 позивачу відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах. З огляду на вищезазначене, Головне управління ПФУ в Дніпропетровській області не розглядало заяви позивача про призначення пенсії по суті та не приймало рішення про відмову в призначенні пенсії, отже, вимога позивача про зобов`язання вчинити певні дії протирічить обставинам справи та нормам чинного законодавства.

Так, період проходження військової служби під час мобілізації з 26.02.2022 р. по 07.02.2024 р., в тому числі період безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України зараховано позивачу до страхового та пільгового стажу роботи в одинарному розмірі, як військова служба в особливий період. Посилання позивача на наказ МОУ № 530 від 14.08.2014 року є безпідставним, оскільки даний нормативно-правовий акт застосовується при призначенні пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Тому загальний страховий стаж позивача з урахуванням додаткових років за роботу за Списком № 1 складає 38 років 05 місяців 01 день, з них пільговий стаж роботи для призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" складає 18 років 06 місяців 18 днів, що недостатньо для призначення пенсії (менше 25 років). Враховуючи викладене, відповідач-1 також просив суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Відповідачу-2 позов з додатками та ухвала суду від 16.04.2024 року доставлені до його електронного кабінету, що підтверджується відповідними довідками наявними матеріалах справи. Але відзиву на позовну заяву чи будь-яких документів, що стосуються даного предмету спору, відповідач-2 до теперішнього часу на адресу суду не надіслав.

Згідно із ч.2 ст.175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву, у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві, позицію відповідача-1 та відповідача-3, викладену у відзивах на позовну заяву, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 від 15.07.2023 року.

07.02.2024 року позивач звернувся до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

За принципом екстериторіальності заяву про призначення пенсії позивача було розглянуто Головним управлінням ПФУ у Волинській області та прийнято рішення від 16.02.2024 року № 046350015272 про відмову в призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.

Рішенням від 16.02.2024 року № 046350015272 встановлено: страховий стаж позивача становить 38 років 5 місяців 01 день (з врахуванням додаткових років - 38 років 05 місяців 1 день), пільговий стаж - 18 років 06 місяців 23 днів. До страхового стажу не зараховано періоди згідно із трудовою книжкою серії НОМЕР_1 , виданою 31.10.2001 року: з 01.09.1999 року - по 01.07.2002 року, оскільки відсутній диплом про навчання або підтверджуюча довідка; з 03.10.2001 року по 15.11.2002 року, з 30.11.2002 року по 31.12.2003 року, оскільки відсутня інформація про роботу згідно із даними форми ОК-5 від 08.02.2024 року. Періоди враховано відповідно до наявної сплати страхових внесків. До пільгового стажу зараховано усі наявні періоди.

22.03.2024 року позивач вдруге звернувся до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

За принципом екстериторіальності заяву про призначення пенсії позивача було розглянуто Головним управлінням ПФУ у Львівській області та прийнято рішення від 29.03.2024 року № 046350015272 про відмову в призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах.

Рішенням від 29.03.2024 року № 046350015272 встановлено вік позивача - 41 рік 11 місяців 14 днів, страховий стаж становить 38 років 05 місяців 01 день (в т.ч. додаткові роки за Список № 1 - 18 років). Пільговий стаж становить 18 років 06 місяців 18 днів: роботи підземні, провідні професії (20) - 15 років 9 місяців 28 днів; роботи підземні, професії за пост.№202 (25) - 2 роки 3 місяці 29 днів, навчання за фахом - 4 місяці 21 день. За доданими документами до страхового стажу не зараховано періоди згідно із трудовою книжкою серії НОМЕР_1 , виданою 31.10.2001 року: з 01.09.1999 року по 01.07.2002 року, оскільки в трудовій книжці не зазначена підстава внесення запису. Для зарахування необхідно долучити диплом чи довідку про період, форму навчання та присвоєння кваліфікації, видану на підставі первинних документів; з 03.10.2001 року по 31.07.2002 року та з 01.01.2003 року по 28.02.2003 року, з 01.04.2003 року по 31.07.2003 року, з 01.11.2003 року по 31.12.2003 року, оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутня інформація про роботу. Зазначений період потребує додаткового підтвердження первинними документами чи за результатами перевірки, в тому числі за заявою власника трудової книжки. До пільгового стажу зараховано всі періоди.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам регулює Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV, прийнятий 09.07.2003 року (далі - Закон №1058-IV).

Згідно із частиною третьою статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове пенсійне страхування" за кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Статтею 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 р. № 2232-XII визначено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною шостою вказаної статті передбачено види військової служби, до яких, зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Станом на час набуття позивачем статусу учасника бойових дій процедуру надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначав Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 (далі - Порядок № 413, у редакції зі змінами станом на час видачі позивачу посвідчення учасника бойових дій).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається:

військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним, добровольцям Сил територіальної оборони) Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, співробітникам Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України;

особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування згідно з переліком, визначеним Антитерористичним центром при СБУ та Генеральним штабом Збройних Сил, були включені до складу Збройних Сил, МВС, Національної поліції, Національної гвардії та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

особам, які у період до набрання чинності Законом України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення, у взаємодії із Збройними Силами, МВС, Національною поліцією, Національною гвардією, СБУ та іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.

Згідно із пунктом 2-1 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначено Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 р. № 2011-XII, який встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Відповідно до статті 1-2 цього Закону, військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

В силу пункту 19 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до учасників бойових дій належать, зокрема, військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Згідно із ст.8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 57 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, пільги по обчисленню стажу за час перебування у складі діючої армії у період бойових дій, та встановлює, що час служби зараховується до стажу роботи на пільгових умовах, у порядку, встановленому для обчислення строків цієї служби при призначенні пенсії за вислугою років військовослужбовцям.

Відповідно до абзацу 7 підпункту 1 пункту 2.3 розділу II "Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей" затвердженого наказом Міноборони України від 14.08.2014 року № 530, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції зараховується на пільгових умовах - один місяць служби за три.

Проте, відповідач-2 та відповідач-3 період безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України зараховано позивачу до страхового та пільгового стажу роботи в одинарному розмірі, як військова служба в особливий період.

З поданої позивачем довідки від 18.02.2024 року №575 - ВЧ НОМЕР_3 вбачається, що позивач у період з 11.06.2022 року по 04.11.2022 року, з 21.12.2022 року по 08.10.2023 року, з 20.10.2023 року по 14.11.2023 року, 25.11.2023 року по 04.01.2024 року, з 20.01.2024 року по 22.01.2024 року та з 27.01.2024 року по 31.01.2024 року брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки нанесення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в Донецькій та Запорізькій області.

Суд зазначає, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

В свою чергу, час проходження військової служби, протягом якого військовослужбовець брав участь в антитерористичній операції в особливий період, зараховується до страхового стажу на пільгових умовах одного місяця служби за три.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом в постанові від 05.06.2018 року у справі № 348/347/17, від 30.07.2019 року у справі № 346/1454/17, від 02.04.2020 року у справі № 185/4140/17, від 16.06.2020 року у справі № 185/7049/16-а.

Отже, аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що періоди з 11.06.2022 року по 04.11.2022 року, з 21.12.2022 року по 08.10.2023 року, з 20.10.2023 року по 14.11.2023 року, з 25.11.2023 року по 04.01.2024 року, з 20.01.2024 року по 22.01.2024 року та з 27.01.2024 року по 31.01.2024 року мають бути зараховані позивачу у кратному розмірі з розрахунку один місць за три місяці.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зарахувати до позивача спеціального та пільгового стажу роботи за провідними професіями, періоди роботи з 01.11.2007 року по 11.06.2011 року, з 12.06.2011 року по 04.10.2011 року, з 05.10.2011 року по 02.08.2012 року, з 06.08.2012 року по 09.04.2014 року, з 10.04.2014 року по 31.12.2019 року, з 02.01.2020 року по 31.12.2021 року, з 01.01.2022 року по 07.02.2024 року з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8, суд зазначає наступне.

Відповідно до наявної в матеріалах справи форми РС-право, позивачу зараховано наступні періоди трудової діяльності:

з 01.11.2001 року по 30.11.2001 року;

з 01.08.2002 року по 31.12.2002 року;

з 01.03.2003 року по 31.03.2003 року;

з 01.08.2003 року по 31.10.2003 року;

з 10.02.2004 року по 13.10.2004 року;

з 08.11.2004 року по 14.11.2004 року, ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 15.11.2004 року по 10.01.2005 року навчання за фахом;

з 11.01.2005 року по 05.03.2005 року, ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 06.06.2005 року по 01.09.2005 року, ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 02.09.2005 року по 08.09.2005 року;

з 09.09.2005 року по 21.03.2007 року, ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 22.03.2007 року по 27.04.2007 року навчання за фахом;

з 28.04.2007 року по 11.06.2007 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 12.06.2007 року по 13.06.2007 року навчання за фахом;

з 14.06.2007 року по 31.10.2007 року, ст.14, пост.202, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 01.11.2007 року по 19.06.2009 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 20.06.2009 року по 21.06.2009 року;

з 22.06.2009 року по 14.09.2010 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 15.09.2010 року по 16.09.2010 року;

з 17.09.2010 року по 23.11.2010 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 24.11.2010 року по 25.11.2010 року;

з 26.11.2010 року по 11.06.2011 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 12.06.2011 року по 28.07.2011 року навчання за фахом;

з 29.07.2011 року по 26.09.2011 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 27.09.2011 року по 29.09.2011 року навчання за фахом;

з 30.09.2011 року по 01.10.2011 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 02.10.2011року по 03.10.2011 року;

з 04.10.2011 року по 14.06.2012 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 15.06.2012 року по 16.06.2012 року;

з 17.06.2012 року по 21.06.2012 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 22.06.2012 року по 24.06.2012 року;

з 25.06.2012 року по 22.07.2012 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 23.07.2012 року по 25.07.2012 року;

з 26.07.2012 року по 02.08.2012 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 06.08.2012 року по 02.12.2012 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 03.12.2012 року по 18.12.2012 року;

з 19.12.2012 року по 03.10.2013 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 04.10.2013 року по 31.01.2014 року;

з 01.02.2014 року по 31.12.2019 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 02.01.2020 року по 09.12.2020 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 10.12.2020 року по 10.12.2020 року;

з 11.12.2020 року по 31.12.2021 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в;

з 01.01.2022 року по 07.02.2024 року, ст.14, П/П, підземні, сп.1, р.1, п-р.1, п.а-в.

В свою чергу відповідно до довідки про підтвердження пільгового стажу для призначення пенсії при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 25.12.2023 року позивач працював повний робочий день в ВСП "ШАХТОУПРАВЛІННЯ ПАВЛОГРАДСЬКЕ" (ш."Тернівська") ПАТ "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ", зокрема:

- з 01.11.2007 р. (розпорядження № 406-к від 02.11.2007 р.) по 11.06.2011 р., виконував в гірничому виробництві ведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля з повним робочим днем в шахті (під землею), професія, посада - гірник очисного забою на дільниці з видобутку вугілля. Дана професія дає право виходу на пенсію на пільгових умовах, передбачених ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

- з 12.06.2011 р. (розпорядження №152-к від 20.06.2011 р.) по 28.07.2011 р. - курси з відривом від виробництва з професії "машиніст гірничих виїмкових машин". Під час навчання 100% тарифної ставки гірника очисного забою;

- з 29.07.2011 р. (розпорядження № 196-к від 29.07.2011 р.) по 04.10.2011 р. виконував в гірничому виробництві ведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля з повним робочих днем в шахті (під землею), професія, посада - учень машиніста гірничих виїмкових машин на дільниці з видобутку вугілля (практика). Отримував 100% тарифної ставки тарифної ставки гірника очисного забою. Дана професія дає право виходу на пенсію на пільгових умовах, передбачених ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

- з 05.10.2011 р. по 02.08.2012 р. (розпорядження № 267-к від 02.08.2012 р.) виконував в гірничому виробництві ведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля з повним робочим днем в шахті (під землею), професія, посада - гірник очисного забою на дільниці з видобутку вугілля. Дана професія дає право виходу на пенсію на пільгових умовах, передбачених ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Крім того, відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 11.01.2024 року №5 позивач працював у філії "Павлоградське управління по монтажу, демонтажу і ремонту гірничошахтного обладнання" ПрАТ "ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ", зокрема:

- з 06.08.2012 р. (розпорядження № 157-к від 03.08.2012 р.) по 09.04.2014 р. виконував в гірничому виробництві проведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля підземним способом за професією, посадою: гірник очисного забою з повним робочим днем у шахті, згідно із ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

- з 10.04.2014 р. (розпорядження № 224-к від 10.04.2014 р.) по 02.08.2016 р. виконував в гірничому виробництві проведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля підземним способом, за професією, посадою: машиніст гірничих виїмкових машин з повним робочим днем у шахті, згідно із ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";

- з 03.08.2016 р. по 31.12.2019 р. (наказ №1286-к від 23.12.2019 р.) виконував в гірничому виробництві проведення гірничих та інших видів робіт з метою видобутку вугілля підземним способом за професією, посадою: машиніст гірничих виїмкових машин з повним робочим днем у шахті, згідно із ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Позивач у позові зазначив, що відповідач-2 та відповідач-3 період роботи за провідними професіями на посаді "гірник очисного забою" та "машиніст гірничих виїмкових машин" зарахували без застосування роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8.

Так, відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 р. № 8 (далі - роз`яснення № 8) працівникам, зайнятим на підземних роботах та у металургії, які мають не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку у відповідності зі ст.14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", але не відпрацювавши повного стажу, передбаченою зазначеною статтею Закону, пенсія незалежно від віку може призначатися при наявності не менше 25 років стажу підземної та в металургії роботи із зарахуванням до нього:

- кожного повного року роботи гірничим очисного забою, прохідником, забійником на відбійних молотках, машиністом гірничих виємочних машин, сталеваром, горновим, агломератником, вальцювальником гарячого проказу за 1 рік роботи 3 місяці;

- кожного повного року роботи, передбаченої у відповідних розділах списку №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, - за 9 місяців.

Листом Міністерства соціальної політики України № 21226/0/2-18/45 від 01.11.2018 р. підтверджено, що органи Пенсійного фонду України при призначенні пенсій відповідно до частини третьої статті 114 Закону №1058- ІV враховують роз`яснення № 8.

Суд вважає, що посилання у роз`ясненні № 8 на ст.14 Закону №1788-ХІІ доцільно застосовувати і при призначенні пенсії за ст.114 Закону №1058-ІV, оскільки зміст цих статей є тотожним. При цьому за ст.11 Закону №1788-ХІІ до відання Кабінету Міністрів України належать питання, пов`язані з реалізацією і додержанням гарантій, передбачених цим Законом, а п.16 розділу ХV Прикінцеві положення Закону № 1058-ІV передбачає, що положення Закону № 1788-ХІІ застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Також відсутні суперечності між роз`ясненням № 8 і положеннями Закону № 1058-ІV, оскільки відповідне роз`яснення не визначає: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення (ст.4 Закону №1058-ІV), натомість регулює правила розрахунку кратності пільгового стажу, що за правовим змістом положенням ст.14 Закону № 1788-ХІІ та ст.114 Закону № 1058-ІV не суперечить.

Вказане роз`яснення спрямоване на забезпечення найбільш сприятливого обрахування стажу окремим категоріям громадян, що були зайняті на роботах з особливо важкими умовами праці.

Отже, суд вважає, що правила кратності полягають у наступному: в разі, якщо особа не має достатньо підземного стажу, до нього може додатково зараховуватися інший пільговий стаж.

Крім того, підземний стаж на провідних професіях зараховується із збільшеною кратністю.

Так, стаж на провідних професіях зараховується до підземного із збільшеною кратністю 1.25 (1 рік роботи за 1 рік роботи 3 місяці), а решта видів пільгового стажу за Списком №1, що не відносяться до підземного, із зменшеною кратністю 0.75 (1 рік роботи за 9 місяців).

Застосовуючи відповідні положення, судом взято до уваги постанову Верховного Суду від 04.06.2019 року у справі № 333/3704/16-а.

Постановою від 08.07.2021 року у справі №212/1743/17-а Верховний Суд також залишив без задоволення касаційну скаргу пенсійного органу, підтвердивши необхідність застосування роз`яснення № 8, що, в тому числі, було підставою для задоволення позову.

Отже, у контексті вказаного вище роз`яснення, позивач має право на його застосування, оскільки у нього є не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до ст.14 Закону № 1788-ХІІ.

З урахуванням встановлених обставин справи та норм чинного законодавства, виходячи з наданих ст.245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку, що для належного та ефективного захисту порушеного права позивача позовні вимоги належить задовольнити шляхом прийняття судом рішення про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у призначенні йому пенсії від 16.02.2024 року №046350015272 та від 29.03.2024 року № 046350015272.

Вирішуючи питання щодо органу Пенсійного фонду, який має обов`язок щодо поновлення порушеного права позивача, суд зазначає, що пунктом 4.2 Порядку №22-1 визначено, що після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

З огляду на приписи розділу ІV Порядку №22-1 саме структурний підрозділ Головного управління ПФУ у Волинській області визначений за принципом екстериторіальності, розглядав першу заяву про призначення пенсії та прийняв оскаржуване рішення про відмову у призначенні пенсії позивачу.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зобов`язати саме відповідача-2 повторно розглянути заяву від 07.02.2024 року про призначення позивачу пенсії за віком на пільгових умовах зарахувавши до його спеціального та пільгового стажу роботи за провідною професією "гірник очисного забою" з повним робочим днем в шахті, що дає право на призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" один місяць служби за три місяці періоди безпосередньої участі в бойових діях з 11.06.2022 року по 04.11.2022 року, з 21.12.2022 року по 08.10.2023 року, з 20.10.2023 року по 14.11.2023 року, з 25.11.2023 року по 04.01.2024 року, з 20.01.2024 року по 22.01.2024 року, з 27.01.2024 року по 31.01.2024 року і з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8 та зарахувавши до його спеціального та пільгового стажу роботи за провідними професіями, періоди роботи з 01.11.2007 року по 11.06.2011 року, з 12.06.2011 року по 04.10.2011 року, з 05.10.2011 року по 02.08.2012 року, з 06.08.2012 року по 09.04.2014 року, з 10.04.2014 року по 31.12.2019 року, з 02.01.2020 року по 31.12.2021 року, з 01.01.2022 року по 07.02.2024 року з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8, та з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти позовної заяви позивачу слід відмовити.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовну заяву слід задовольнити частково з викладених вище підстав.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі Закону України "Про судовий збір" судові витрати, відповідно до статті 139 КАС України, не відшкодовуються.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області від 16.02.2024 року № 046350015272 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 29.03.2024 року № 046350015272 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.02.2024 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зарахувавши до спеціального та пільгового стажу роботи за провідною професією "гірник очисного забою" з повним робочим днем в шахті, що дає право на призначення пенсії відповідно до ч.3 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" один місяць служби за три місяці періоди безпосередньої участі в бойових діях з 11.06.2022 року по 04.11.2022 року, з 21.12.2022 року по 08.10.2023 року, з 20.10.2023 року по 14.11.2023 року, з 25.11.2023 року по 04.01.2024 року, з 20.01.2024 року по 22.01.2024 року, з 27.01.2024 року по 31.01.2024 року і з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8 та зарахувавши до спеціального та пільгового стажу роботи за провідними професіями, періоди роботи з 01.11.2007 року по 11.06.2011 року, з 12.06.2011 року по 04.10.2011 року, з 05.10.2011 року по 02.08.2012 року, з 06.08.2012 року по 09.04.2014 року, з 10.04.2014 року по 31.12.2019 року, з 02.01.2020 року по 31.12.2021 року, з 01.01.2022 року по 07.02.2024 року з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8, та з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти позовної заяви відмовити.

Судовий збір не стягується.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржено в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

Суддя К.С. Кучма

Джерело: ЄДРСР 119746706
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку